PDA

View Full Version : Akoestisch opnemen



Arjan Ltd
28 januari 2008, 17:30
Hey,
Ik ben bezig met wat opnames op mijn laptop, en heb mijn semi-akoestische gitaar op een mixer aangesloten, en deze op de line-in van mijn laptop.
En ja, ik weet dat dat bij voorbaat niet de beste geluidskaarten zijn, maar ik heb even een paar vragen:

-Als ik met de gitaar via de mixer over mijn hifi set speel heb ik een prima geluid. Echter als ik ga opnemen op m'n laptop en ik speel het later af, dan hoor ik een hoge piep, die steeds beter hoorbaar wordt, naarmate ik meer sporen gebruik/afspeel. Heeft dit nu met m'n geluidskaart te maken? Of kan het iets anders zijn?

-Ik heb last van een brom, deze heeft zeker waten wat met aarding te maken, want als ik met mijn hand de plug van de gitaar aanraak, dan is de brom weg. Hoe kan ik dit oplossen? een ijzerdraadje van de plug naar de hoge e-snaar? Hoe doen jullie dit?

Hier een opname waarop he twel te horen is:

http://members.home.nl/dijsselhof/sound5.mp3

Fireplace
28 januari 2008, 18:53
Voor de brom: geaarde stekkerbak met lang snoer naar keuken of badkamer, waar als het goed is altijd geaarde stopcontacten zijn. Een stuk sneller en goedkoper dan wandcontactdozen aarden.

Han S
28 januari 2008, 19:18
Heb je de mixer vlak bij de laptop staan? Kan ernstig storen. Ook met je gitaar vlak biij een computer kan bizondere geluiden opleveren.

Arjan Ltd
31 januari 2008, 18:12
Ik heb alles even wat verder uit elkaar gezet, en het werd wel iets minder, maar nog steeds wel een hoge piep. Maar ik heb nu mijn akoestische gitaar over mijn PodXT en dat werkt perfect!
Geen brom meer van de aarde, ingangsignaal hoeft niet meer heel hoog, zodat de piep ook een stuk minder hoorbaar is, en ik kan er ook nog prima klinkende effecten aan teovoegen, zeker een aanrader!
(Tuurlijk zijn er apparaten als de Fishman Aura etc, die echt bedoelt zijn voor akoestische gitaren, maar het werkt prima)

Jedeel
31 januari 2008, 22:53
Heb je de mixer vlak bij de laptop staan? Kan ernstig storen. Ook met je gitaar vlak biij een computer kan bizondere geluiden opleveren.
Met name de oudere CRT-monitoren kunnen behoorlijk 'stralen' en het geluid storen.