PDA

View Full Version : Gitaar kopen in de VS



Thijsdethijs
28 januari 2008, 14:36
Hallo,

Ik ga binnenkort naar de VS toe voor een paar dagen en door de huidige stand van de dollar wil ik daar een gitaar kopen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft, vooral mbt de schipholse douane.. :-)

groetjes,

Thijs

Spitfire
28 januari 2008, 14:43
Hierover zijn echt al tientallen topics geopend, dus als ik jou was zou ik de zoekfunctie even gebruiken :)

a darker shade of grey
28 januari 2008, 14:50
ja je had ff kunnen zoeken, maar het komt erop neer dat je zowiezo invoerrechten moet betalen over je gitaar. Als je je gitaar niet aangeeft ben je in overtreding en met de boete die je dan krijgt ben je een stuk duurder uit. Of je moet het heel sneaky spelen, je gaat met een gitaar heen en je komt ook met eentje (een andere nieuwe wel te verstaan) terug. Maar het is riskant en ik zou het je aanraden.

Met de huidige stand van de dollar is het inderdaad aantrekkelijk om in amerika (zeker met die toch al lage prijzen) een gitaar te kopen. Maar houd er dus rekening mee dat er op schiphol zo'n 23% bovenop komt, en dat je dus bijna quitte speelt, dus je kunt bijna stellen dat de prijs in dollars gelijk is aan de prijs die je uiteindelijk in euro's betaalt.

Eko
28 januari 2008, 15:13
Het kan een alternatief zijn om een gebruikte gitaar te kopen daar. Als je van te voren het net even gebruikt te zoeken kan dat schelen. Als voorbeeld : Een American vintage strat van ome Fender doet daar gebruikt ongeveer 1000 dollar. Met een wisselkoers van 1,45 loopt het verschil wel op.

hesse
28 januari 2008, 15:46
Maar het is riskant en ik zou het je aanraden.

:seriousf:

losjansen
28 januari 2008, 18:42
Het kan een alternatief zijn om een gebruikte gitaar te kopen daar. Als je van te voren het net even gebruikt te zoeken kan dat schelen. Als voorbeeld : Een American vintage strat van ome Fender doet daar gebruikt ongeveer 1000 dollar. Met een wisselkoers van 1,45 loopt het verschil wel op.

Ehhhh, volgens mij moet je die invoerrechten ook betalen over 2e hands spullen... En doen alsof je die gitaar op de heenreis ook al bij je had schijnt niet te werken, zie de andere topics op dit forum...
Jammer, die lage dollar blijft lonken...

artnaz
28 januari 2008, 19:10
En doen alsof je die gitaar op de heenreis ook al bij je had schijnt niet te werken, zie de andere topics op dit forum...
Jammer, die lage dollar blijft lonken...Niet?

Als je nou een mooie '72 Sunburst Strat in America op het oog hebt, koop je toch hier een goedkoop tweedehands Sunburst namaak, Fender decal erop, dat ding meenemen naar America, iemand ermee blijmaken, '72 Strat kopen, en vrolijk terug naar Nederland reizen?

iWishmaster
28 januari 2008, 19:24
Niet?

Als je nou een mooie '72 Sunburst Strat in America op het oog hebt, koop je toch hier een goedkoop tweedehands Sunburst namaak, Fender decal erop, dat ding meenemen naar America, iemand ermee blijmaken, '72 Strat kopen, en vrolijk terug naar Nederland reizen?
Tenzij ze de serienummers opschrijven ...

Ze controleren steeksproefgewijs, dus het kan vriezen en het kan dooien ...

a darker shade of grey
28 januari 2008, 19:27
:seriousf:


typefout ^^

artnaz
28 januari 2008, 19:41
Tenzij ze de serienummers opschrijven...

Ze controleren steeksproefgewijs, dus het kan vriezen en het kan dooien...Hufters! :p

jplm
28 januari 2008, 19:45
Als je nou een mooie '72 Sunburst Strat in America op het oog hebt, koop je toch hier een goedkoop tweedehands Sunburst namaak, Fender decal erop, dat ding meenemen naar America, iemand ermee blijmaken

Effe kijken of ik je goed begrijp: je koopt hier in ons land een namaak-Fender, plakt er een Fender-naampje op, en gaat er vervolgens in Amerika (waar ze dus zo af en toe toch wel een échte Fender te koop hebben) iemand "blij" maken met dat ding? Ik denk dat je zelf blij mag zijn dat de verse Amerikaanse koper je niet achterna komt om z'n zojuist aangeschafte namaak-Fender-met-Fender-decal anaal bij je in te brengen :D.

Groet, Jan.

artnaz
28 januari 2008, 19:55
Jan, ik heb nergens gezegd dat ik de namaak-gitaar voor een Fender prijs wil verkopen! ;)

Zat mensen die blij zullen zijn met zo'n gitaar, van mijn part geef je hem weg. Een Stagg moet je misschien aan de zwervers geven zodat ze het niet al te koud krijgen, maar de headstock van de Stagg's is niet echt Fender-alike... :satisfie:

Maargoed, het is dus blijkbaar of je er tussenuit wordt gepikt of niet...

grizzly
28 januari 2008, 20:09
Dan zou je het echt goed moeten voorbereiden.
Ik weet niet of die Douande mannen op Schiphol volkomen nono's zijn en een echte niet van een goedkoop prul kunnen onderscheiden.
Je zal waarschijnlijk een aankoopbon (met serienummers) moeten tonen als je Nederland verlaat. Als je dan terug komt zal het toch echt een heel goede kopie moeten zijn.
Wanneer ze er niet intrappen hang je niet alleen voor het "per ongeluk" niet aangeven, maar tevens voor oplichting.
Beter wachten tot December dit jaar, dan kun je tot een bedrag van 430€ vrij handbagage invoeren.
Het is makkelijker aan te tonen dat je iets koopt voor 430€, omgerekend naar dollars, (bonnetje in de winkel vragen) dan om iets helemaak te vervalsen.

AutoStatic
28 januari 2008, 21:00
Of het nou nieuw spul is of tweedehands, of je nou een "wisseltruc" uithaalt of niet, zodra je met een in de VS aangeschafte gitaar langs de "nothing to declare" probeert te lopen ben je in overtreding. Je moet dat ding gewoon aangeven en de BTW + invoerrechten betalen. Heb je daar geen zin in, mijn zegen heb je, maar legaal is het niet.

artnaz
28 januari 2008, 21:02
Beter wachten tot December dit jaar, dan kun je tot een bedrag van 430€ vrij handbagage invoeren.
Het is makkelijker aan te tonen dat je iets koopt voor 430€, omgerekend naar dollars, (bonnetje in de winkel vragen) dan om iets helemaak te vervalsen.En als je tweedehands spul hebt dan?

grizzly
28 januari 2008, 21:03
Of het nou nieuw spul is of tweedehands, of je nou een "wisseltruc" uithaalt of niet, zodra je met een in de VS aangeschafte gitaar langs de "nothing to declare" probeert te lopen ben je in overtreding. Je moet dat ding gewoon aangeven en de BTW + invoerrechten betalen. Heb je daar geen zin in, mijn zegen heb je, maar legaal is het niet.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/images/smiles/withsmart.gif

Het bedrag blijft het zelfde. Het gaat over handbagage.

grizzly
28 januari 2008, 21:06
Ik bedoel dat je dan geen bonnetje hebt om aan te tonen... ;)

Daar heeft de douane niets mee te maken. Zonder bonnetje krijg je geschatte waarde.

artnaz
28 januari 2008, 21:09
Daar heeft de douane niets mee te maken. Zonder bonnetje krijg je geschatte waarde.Sorry, ik had het bericht verwijderd, ik dacht dat je mij in je vorige post quotte... :(

Maar wat ik bedoelde: Na December wordt het onder de €430,- blijkbaar gratis. Maar als je geen bonnetje hebt, gaan ze het dus schatten. En dat ze een gitaar van $2000,- van een gitaar van $500,- kunnen onderscheiden...

iWishmaster
28 januari 2008, 21:15
Daar heeft de douane niets mee te maken. Zonder bonnetje krijg je geschatte waarde.

Hehe, ik hoor de TS al bij de douane:

"Nee hoor meneer van de douane, dit is geen echte fender usa, maar een heeeele goeie oude tweedehandse goedkope chinese squier namaak van uuh multiplex ja .... Neenee, u begrijpt het helemaal verkeerd, dat logo en serienummer is puuuuuuuur toeval."

:hippie:

AutoStatic
28 januari 2008, 21:20
He he he, het zal me echt niks verbazen dat als ze zo'n iemand aanhouden ze even naar achter lopen en quasi nonchalant met een Vintage Guitar Price Guide terugkomen.

grizzly
28 januari 2008, 21:26
He he he, het zal me echt niks verbazen dat als ze zo'n iemand aanhouden ze even naar achter lopen en quasi nonchalant met een Vintage Guitar Price Guide terugkomen.
Ik zou totaal niet verbaast zijn als dat werkelijk zo is.......ga er eigenlijk maar van uit, want die klanten zijn alles behalve gek.
En ze kennen zo ongeveer elke truck, in en buiten het boekje :sneaky:

Garrousse
28 januari 2008, 22:57
Haal ze ginder uit elkaar en stuur ze op in verschillende paketten of checken ze de post ook zo hard?

DaBok
28 januari 2008, 23:04
He he he, het zal me echt niks verbazen dat als ze zo'n iemand aanhouden ze even naar achter lopen en quasi nonchalant met een Vintage Guitar Price Guide terugkomen.

Ik heb een paar jaar op Schiphol gewerkt en veel met de douane te maken gehad. Reken maar dat ze de kennis in huis hebben om de gitaar redelijk op waarde in te schatten. Als je gecontroleerd wordt is er een redelijke kans de je de sigaar bent. Bij twijfel is het redelijk eenvoudig om even wat databasejes te raadplegen.


Illegale invoer: ik zou het niet proberen, tenzij je het risico van een veel hogere prijs wilt lopen. Maar da's persoonlijk.

jplm
28 januari 2008, 23:09
Ik ga binnenkort naar de VS toe voor een paar dagen en door de huidige stand van de dollar wil ik daar een gitaar kopen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft, vooral mbt de schipholse douane.. :-)

Zal ik jou eens een goede tip geven: Als je toch al naar de VS gaat, dus niet specifiek om die gitaar te kopen, dan is het dus mooi meegenomen als je daar dan een gitaar koopt die je goed bevalt, en die als gevolg van de gunstige koers van de euro t.o.v. de dollar een stuk goedkoper is dan hier. De toeslag bij de douane moet je gewoon bij je berekening meenemen, en je zult dus tevreden moeten zijn met het voordeel wat voortkomt uit het koersverschil, en dat is dat. We kennen allemaal wel de verhaaltjes van het "douane-neppen", maar ik geloof er niet zoveel van. Verhalen van mensen die gepakt zijn, en daarom uiteindelijk een stuk duurder uit waren, zul je hier waarschijnlijk niet zo vlug lezen, dacht ik zo :sneaky:.
Voor de goede orde, je moet uiteraard wel van tevoren weten wat de bedragen en percentages zullen zijn, want door die lage dollarkoers zouden de Amerikaanse gitaren in de Nederlandse winkels ook goedkoper kunnen (moeten?) zijn, niet dat je na alle moeite je eigen gitaar later in Nederland voor slechts twee kwartjes méér in een muziekwinkel ziet liggen. Denk bijvoorbeeld aan eventueel gehannes met al dan niet handbaggage; als het je niet lukt om het ding in de cabine mee te nemen op de terugweg, en hij moet het vrachtruim in, dan heb je al buikpijn voor je terug bent in Nederland, ik bedoel maar.

Groet, Jan.

H.G. Kaufman
28 januari 2008, 23:32
Hallo,

Ik ga binnenkort naar de VS toe voor een paar dagen en door de huidige stand van de dollar wil ik daar een gitaar kopen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft, vooral mbt de schipholse douane.. :-)

groetjes,

Thijs

Ik had laatst een man ontmoet die hetzelfde had geprobeerd. Kocht in de VS een PRS custom en dacht bij de douane zo door te kunnen lopen. Uiteindelijk was hij meer geld kwijt dan wanneer hij hem in Nederland had gekocht.

Jay75
29 januari 2008, 00:12
Gewoon kopen als je wat moois ziet, fuk da geld, misschien heb je geluk, anders heb je toch een vette gitaar. Altijd da gezeik over die paar centen...

Rexke21
29 januari 2008, 00:29
Niet iedereen heeft even veel geld op overschot he ...

Helter Skelter
29 januari 2008, 00:40
Als je alle belastingen en invoerrechten betaald ben je nog veel goedkoper uit dan wanneer je de gitaar hier of in Duitsland zou kopen. Een bevriende bassist kocht in 2006 een Musicman Stingray bas in de VS (New Brunswick) die in Europa overal rond de €2000 kost. De bas werd gewoon aangegeven, ging het vrachtruim in en alle belastingen werden ter plekke betaald.Het totale prijskaartje was €1150,- en toentertijd was de dollar zelfs nog wat duurder t.o.v. de euro.

Jay75
29 januari 2008, 07:32
Niet iedereen heeft even veel geld op overschot he ...

Dat snap ik, maar wel als je een paar dagen naar USA ken betalen ;)

Rormo
29 januari 2008, 12:41
Dat snap ik, maar wel als je een paar dagen naar USA ken betalen ;)

Dan ben je daarna echt wel blut :p

RadioWood
29 januari 2008, 13:17
Ik heb in de VS een LP Studio gekocht, die ik al 3 maanden in m'n bezit had toen m'n ouders em mee terug naar Nederland namen. (ik woonde er een tijdje) Ik heb de bon van een andere gitaar laten photoshoppen.

Nu weet ik niet of er voor iemand die er een tijdje woont, als Nederlander gewoon, andere regels zijn, ik had de gitaar immers al in bezit en van echt invoeren was dus geen sprake meer.

In ieder geval, er was geen douane op het moment aanwezig, dus m'n ouders konden doorlopen. Heeft me toch 350+ euro gescheeld geloof ik. Als je het tracht te doen, wens ik je veel succes, want de douane is in principe gewoon een dief die het economisch systeem van internationale concurrentie teniet doet.

Overigens, toen ik zelf terugkwam was dit de eerste keer dat ik de douane zag controleren, en ik heb best vaak gevlogen. Ze hadden iemand te pakken met een Apple, waarschijnlijk uit de VS.....

PGR
29 januari 2008, 15:35
He he he, het zal me echt niks verbazen dat als ze zo'n iemand aanhouden ze even naar achter lopen en quasi nonchalant met een Vintage Guitar Price Guide terugkomen.

Een tijdje geleden was een serie op de TV over de Douane op Schiphol. Daar werkt o.a. een kerel die vervolgens (mede naar aanleiding van deze serie) een aantal keer in talkshows/interviews is verschenen. Zij zien per jaar zoveel spul voorbij komen dat ze van heeeeel veel dingen verstand hebben. En anders zoeken ze het inderdaad rustig even op.

Bij een van de afleveringen probeerde iemand een Martin acoustische gitaar naar binnen te smokkelen. Alle excusen kwamen langs: 'Ja, maar ik had hem ook al bij me toen ik weg ging'. Reply: 'Heeft u dan een bonnetje?' 'Dit lijkt anders wel een model wat in de US veel wordt verkocht?' 'Hij lijkt wel helemaal nieuw'. Afijn, om een lang verhaal kort te maken: de ongelukkige mocht big time betalen. Niet alleen alsnog de invoerrechten, inklaringskosten en BTW, maar ook nog eens 100% erbovenop omdat hij de gitaar niet aan had gegeven en dus illegaal probeerde in te voeren.

Maak je dus geen illusies: als je wordt gepakt ben je gewoon de spreekwoordelijke lul.

Weet dus waar je aan begint...

fred dons
29 januari 2008, 15:44
was trouwens wel een ongelooflijke eikel die douanier (hij is ook bekend als Mammoet expert voor o/a Discovery/national geographic)

zijn argumenten waren toen onder andere; "die snaren zien er wel nieuw uit"
antwoord: "ja die heb ik net vervangen" "zou niet moeten mogen op een Martin (uitgesproken alsof het een frans bedrijf was) van minder dan een jaar oud"

nee hoor knul op dure gitaren gaan snaren inderdaad veel langer mee :roll:

de kennis van gitaren valt dus wel mee (tegen?) ze gebruik o/a de guitarplayers buyersguide en die staat vol met adviesprijzen die geen enkele winkel in de vs hanteert

Ibanez666
29 januari 2008, 16:10
Een tijdje geleden was een serie op de TV over de Douane op Schiphol. Daar werkt o.a. een kerel die vervolgens (mede naar aanleiding van deze serie) een aantal keer in talkshows/interviews is verschenen. Zij zien per jaar zoveel spul voorbij komen dat ze van heeeeel veel dingen verstand hebben. En anders zoeken ze het inderdaad rustig even op.

Bij een van de afleveringen probeerde iemand een Martin acoustische gitaar naar binnen te smokkelen. Alle excusen kwamen langs: 'Ja, maar ik had hem ook al bij me toen ik weg ging'. Reply: 'Heeft u dan een bonnetje?' 'Dit lijkt anders wel een model wat in de US veel wordt verkocht?' 'Hij lijkt wel helemaal nieuw'. Afijn, om een lang verhaal kort te maken: de ongelukkige mocht big time betalen. Niet alleen alsnog de invoerrechten, inklaringskosten en BTW, maar ook nog eens 100% erbovenop omdat hij de gitaar niet aan had gegeven en dus illegaal probeerde in te voeren.

Maak je dus geen illusies: als je wordt gepakt ben je gewoon de spreekwoordelijke lul.

Weet dus waar je aan begint...


het zou wel kunnen als je een oude Les Paul op de kop tikt. Dan is het ook logisch dat je er bijvoorbeeld geen bonnentje meer van hebt. Als je er een op marktplaats koopt heb je dat namelijk ook niet (van een particulier)

nevyn292
29 januari 2008, 16:14
het zou wel kunnen als je een oude Les Paul op de kop tikt. Dan is het ook logisch dat je er bijvoorbeeld geen bonnentje meer van hebt. Als je er een op marktplaats koopt heb je dat namelijk ook niet (van een particulier)
krijg je neit een soortement van bonnetje als je dat ding amerika mee inneemt, en dat je dan terug gaat en daarmee kan bewijzen dat ie op de heenweg ook al bij je was :hippie:

geen verstand van dat soort dingen, maar lijkt me wel logischer

nevyn292
29 januari 2008, 16:16
bij deze:


Uw gebruikelijke persoonlijke bagage kunt u meestal zonder schriftelijke of mondelinge aangifte belastingvrij invoeren. Soms kan de Douane u vragen om aan te tonen dat bepaalde goederen al in uw bezit waren toen u uit Nederland vertrok. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen, zoals fototoestellen, muziekinstrumenten, gouden sieraden en laptopcomputers. Het is daarom handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen als u op reis gaat. Een Douaneverklaring kunt u krijgen bij het douanekantoor in uw omgeving. De adressen vindt u bij contact. U moet wel een aankoop-, betalings- of garantiebewijs kunnen laten zien.

en de link klik! (http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-05.html)

savale
29 januari 2008, 16:30
Dus een 2e hands gitaar zonder bonnetje kan niet mee op reis? :)

iWishmaster
29 januari 2008, 16:52
Dus een 2e hands gitaar zonder bonnetje kan niet mee op reis? :)
Strict genomen niet inderdaad ... Vraag me af hoe ze daar mee omgaan. Als je verhuisd na een tijd in de VS gewoond te hebben, moet je dat over ALLES wat je meeneemt invoerrechten en belasting over de geschatte waarde betalen? Strict genomen volgens mij wel, maar dat is alles behalve redelijk te noemen!

heavy-metal-thunder
29 januari 2008, 19:24
Heb nog nooit problemen gehad. Ik heb het laatste jaar 4 gitaren, een 3-tal pedalen en nog wat uit de States geïmporteerd (2 zelf mee gebracht, de rest via USPS) en dit heeft me exact 30 euro aan invoerrechten gekost.

heavy-metal-thunder
29 januari 2008, 19:29
Zal ik jou eens een goede tip geven: Als je toch al naar de VS gaat, dus niet specifiek om die gitaar te kopen, dan is het dus mooi meegenomen als je daar dan een gitaar koopt die je goed bevalt, en die als gevolg van de gunstige koers van de euro t.o.v. de dollar een stuk goedkoper is dan hier. De toeslag bij de douane moet je gewoon bij je berekening meenemen, en je zult dus tevreden moeten zijn met het voordeel wat voortkomt uit het koersverschil, en dat is dat. We kennen allemaal wel de verhaaltjes van het "douane-neppen", maar ik geloof er niet zoveel van. Verhalen van mensen die gepakt zijn, en daarom uiteindelijk een stuk duurder uit waren, zul je hier waarschijnlijk niet zo vlug lezen, dacht ik zo :sneaky:.
Voor de goede orde, je moet uiteraard wel van tevoren weten wat de bedragen en percentages zullen zijn, want door die lage dollarkoers zouden de Amerikaanse gitaren in de Nederlandse winkels ook goedkoper kunnen (moeten?) zijn, niet dat je na alle moeite je eigen gitaar later in Nederland voor slechts twee kwartjes méér in een muziekwinkel ziet liggen. Denk bijvoorbeeld aan eventueel gehannes met al dan niet handbaggage; als het je niet lukt om het ding in de cabine mee te nemen op de terugweg, en hij moet het vrachtruim in, dan heb je al buikpijn voor je terug bent in Nederland, ik bedoel maar.

Groet, Jan.

sinds nine one one worden in principe geen gitaren meer in de overload bin toegelaten. Maar een fender case kan echt wel tegen een stootje. Gewoon ff in bubble plastic wikkelen... ook de snaren een beetje losser draaien.

zjanke
29 januari 2008, 20:25
Strict genomen niet inderdaad ... Vraag me af hoe ze daar mee omgaan.
Natuurlijk kan dat wel. Je moet alleen een tijdelijke uitvoerverklaring laten opmaken en daar staat een serienummer op. en als het serienummer niet onlosmakelijk verbonden is met het object (neckplate anyone?) dan kunnen ze foto's of een officiele verklaring laten toevoegen aan het document waarop zeer specifieke kenmerken zichtbaar of omschreven zijn.

Als je verhuisd na een tijd in de VS gewoond te hebben, moet je dat over ALLES wat je meeneemt invoerrechten en belasting over de geschatte waarde betalen? Strict genomen volgens mij wel, maar dat is alles behalve redelijk te noemen!
googeldegoogel.... (http://www.douane.nl/particulier/verhuisboedels.html)

niks onredelijks aan, je hoeft namelijk helemaal niets te betalen als je alleen je eigen spullen meebrengt ....

Jellyfish00
29 januari 2008, 20:32
Onder de 430 euro wordt het gratis? Is dat met omgerekende koersprijs? In dat geval neem ik wel effies een mooi ampje mee als ik 3 weken naar de States ga in de zomer...(Moet ik wel net de prijs onder de 430 kunnen squeezen)

iWishmaster
29 januari 2008, 20:46
Natuurlijk kan dat wel. Je moet alleen een tijdelijke uitvoerverklaring laten opmaken en daar staat een serienummer op. en als het serienummer niet onlosmakelijk verbonden is met het object (neckplate anyone?) dan kunnen ze foto's of een officiele verklaring laten toevoegen aan het document waarop zeer specifieke kenmerken zichtbaar of omschreven zijn.

googeldegoogel.... (http://www.douane.nl/particulier/verhuisboedels.html)

niks onredelijks aan, je hoeft namelijk helemaal niets te betalen als je alleen je eigen spullen meebrengt ....

Dat verklaart een hoop inderdaad, had er niet eens aan gedacht dat ze daar aprate regels voor hadden :nervous:

Anyway, ik val dus net buiten die regel omdat ik 'maar' 6 maanden in de VS verblijf :(