PDA

View Full Version : Bewaren oude Flamenco gitaar



petrus
28 januari 2008, 14:14
Hi,

Ik heb een oude Eladio Fernandez uit 1976.
( De broer van Gerundino)
Omdat ik ook een Gerundino heb, en daar bijna altijd op speel, wilde ik de oude dame bewaren om misschien later te verkopen.
Mijn vraag; Is het beter om de snaren op een gitaar te laten,af en toe te stemmen en in de koffer te bewaren, of is het beter de gitaar zonder snaren te bewaren?

Picker
28 januari 2008, 14:17
Laat de snaren maar gewoon erop zitten. Desnoods kun je hem twee tonen lager stemmen. Precies op stemming houden is niet nodig, de luchtvochtigheid in de gaten houden is wel belangrijk, ofschoon hij in die koffer vrij veilig zal liggen.

--=HANS=--
28 januari 2008, 18:11
Je zou in de koffer nog een guitar humidifier kunnen doen.
Is een potje met een of ander goedje er in. Je legt het potje een tijdje in het water zodat het een hoop vocht op kan nemen en stopt het daarna bij je gitaar in de koffer. De boel droogt zo zeker niet uit.
Kost geen drol en je neemt het zekere voor het onzekere.

Groet, Hans

Pais
28 januari 2008, 19:29
Nu we het toch over humidifiers hebben... :) Na de humi-horror met mijn (iets minder kostbare ;) ) cipres flamencogitaar heb ik een humidifier bij casabenelly gekocht
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151109

Je kunt het zien als een soort anti-spam, maar dit is een ongelovelijk knullig dingetje voor wat je ervoor betaalt. In het rubberen hoesje zit een schijfje spons (achter een kunsstof plaatje met gaten erin). Dit is het type spons wat keihard wordt als het droog is. (Deze sponsjes zijn bij de schelcker een stuk goedkoper...)
Deze moet je nat maken en het rubberen geval past dat in het klankgat. Vervolgens stijgt de relatieve luchtvochtigheid een paar knullige procenten. Ik heb dus het plastic voorkantje er maar afgehaald en dat werkt nu beter. Maar als ik had geweten wat er in zo'n ding zit, had ik zelf ook wel wat kunnen bedenken om de luchtvochtigheid wat hoger te houden :)

Ik heb het er met mn reperateur over gehad en het lijkt erop dat cipres een stuk gevoeliger is voor droogte dan bijvoorbeeld palissander. Aldus hem krijgt hij relatief vaker cipres gitaren met een droogtebreuk onder zn handen dan gitaren van andere houtsoorten.

--=HANS=--
28 januari 2008, 19:39
Mijn humidifier is eenvoudiger maar werkt wel prima. In het potje zit een soort klei-achtige massa die niet uitdroogt. Deksel van het potje kan open en er zitten twee kleine gaatjes in. Als de klei-achtige massa helemaal volgezogen is met water doe je het dekseltje dicht en stop je hem bij je gitaar in de koffer. Deze is van het merk Herco uit de USA en kostte als ik het me goed herinner iets van € 6,-.

Groet, Hans

northernlake
28 januari 2008, 20:20
Maar als ik had geweten wat er in zo'n ding zit, had ik zelf ook wel wat kunnen bedenken om de luchtvochtigheid wat hoger te houden

Volgens mij had ik deze al eens gepost :
http://www.bryankimsey.com/humdifier/index.htm

Een goede uitgeknepen spons in een zipzak met gaatjes. Werkt prima.

Don Capo
28 januari 2008, 22:28
Hi,

Ik heb een oude Eladio Fernandez uit 1976.
( De broer van Gerundino)
Omdat ik ook een Gerundino heb, en daar bijna altijd op speel, wilde ik de oude dame bewaren om misschien later te verkopen.
Mijn vraag; Is het beter om de snaren op een gitaar te laten,af en toe te stemmen en in de koffer te bewaren, of is het beter de gitaar zonder snaren te bewaren?

ik wil hem wel even voor je bewaren hoor, dan wordt er tenminste nog op gespeeld :P

petrus
29 januari 2008, 10:21
Bedankt allemaal vor de respons!

De snaren er dus iets naar beneden gestemd op laten, en aan de vochtigheidsgraad denken.
Ik zal naar een humidifier gaan kijken.

Enne...Don Capo, je hebt me toch wel aan het denken gezet, het is ook wel zonde om zo"n gitaar in de koffer op zolder te leggen.
Misschien moet ik de Dame toch maar eerder verkopen aan een aficionado...

Don Capo
29 januari 2008, 13:41
jajajajajajajajaja, en dan vooral eentje met weinig geld en het hart op de goede plaats toch :D

als je er echt afstand van kan doen mag je me zeker even pm'en voor de prijs!