PDA

View Full Version : marshall JVM410H/Mesa Boogie Triple rectifier



jacobhdejong
28 januari 2008, 10:36
Hallo mensen,

Ik heb ff jullie hulp nodig.
Ik kan redelijk schappelijk aan zowel een marshall als een mesa boogie komen.
Ik ken beide versterkers redelijk goed.
Alleen mijn punt is, ik speel erg veel verschillende muziekstijlen.
Van jazz en fushion tot Metal. Ik weet niet goed welke versterker dan het beste is. Ook twijfel ik wat aan die 150 watt van die triple rectifier.
Lijkt me te veel.
Hebben jullie een tip?

Gr Jacob :)

ben vanhoof
28 januari 2008, 10:39
Lijken mij beide veelzijdige versterkers, mss de jvm iets veelzijdiger. Hangt er gewoon vanaf welk overdrive geluid je zoekt volgens mij. Ik vind de marshall drive mooier dan de mesa, dus ben ik voor de marshall gegaan. En hij is goedkoper...

WillemdaGuide
28 januari 2008, 10:45
Ik hou zelf ook meer van het Marshall karakter dan van Mesa maar da's waarschijnlijk erg persoonlijk.
Ik geef in zo'n situatie vaak punten, bijvoorbeeld voor klank, uiterlijk, mogelijkheden, gewicht, wat je maar belangrijk vind.
Wanneer je eerst de zwaarte van de verschillende onderdelen afweegt (uiterlijk is voor mij minder belangrijk dan klank bijvoorbeeld) is het na het testen van beide amps een kwestie van optellen en aftrekken.
Misschien heb je er wat aan...

jw009
28 januari 2008, 10:49
Is die JVM niet 100 W (of was het 50 watt) ?

Tussen 100 en 150 zit namemlijk niet echt een groot verschil in decibellen.

Voor veelzijdig gebruik komt de JVM beter uit. Al is de mesa ook geen one trick pony.

caliban
28 januari 2008, 10:49
Een JVM is ook pakken strakker als een mesa rectifier. Dat zou bij mij doorwegend weken om voor de JVM te gaan. En hij is midi, ook handig.

jacobhdejong
28 januari 2008, 11:08
Een JVM is ook pakken strakker als een mesa rectifier. Dat zou bij mij doorwegend weken om voor de JVM te gaan. En hij is midi, ook handig.

Okee thnx boys,

Ik heb zelf ook al enige twijfel over die mesa.
Maar ik heb ook echt al een paar keer een mesa getest en vondt hem soms toch ook wel erg bruut klinken. Idd wat prijs betreft die marshall kost 1480 (nieuw) en die mesa kost 1799 (2de hands)

pol
28 januari 2008, 12:46
zijn wel 2 volledig andere versterker, mesa is idd niet zo strak maar klinkt wel heel zwaar, alhoewel dat ook wel te verhelpen is met een boostpedaal.

die 50 watt verschil maakt idd niet zoveel uit, een dual is ook zwaar genoeg he.

de marshall is goedkoper, da's waar, maar die vind je nu ook nog niet occasie, de mesa wel, en als je die beu bent kan die terug weg met weinig of geen verlies.

caliban
28 januari 2008, 12:58
Ik vind dat je met de resonance knop die marshall ook heel bruut kan laten doen.
Natuurlijk nog niet occasie, dat is wel waar.

jacobhdejong
28 januari 2008, 13:06
de marshall is goedkoper, da's waar, maar die vind je nu ook nog niet occasie, de mesa wel, en als je die beu bent kan die terug weg met weinig of geen verlies.


Bedoel je de mesa of de marshall

Jimwoud
28 januari 2008, 13:08
Bedoel je de mesa of de marshall
Staat er wel duidelijk toch. Marshall nog niet 2de hands, Mesa wel.

Bernstien
28 januari 2008, 13:32
Voor het geval je nog niet genoeg feedback op je vraagje hebt gehad:

Ik heb tijdens mijn jacht naar een nieuwe veelzijdige buizenbak de JVM vergeleken met oa de Dual rectifier en de Roadking II. Wat mij vooral opviel aan die Mesa's was dat de 'sonic sweetspot' van die dingen tegenvallend klein is. Met andere woorden: Het aantal bruikbare sounds is ondanks de vele schakelmogelijkheden gering. Dit is geen probleem als je specifiek op zoek bent naar die rectifier 'brul' maar wel als je op zoek bent naar een veelzijdige buizentop.

Hierin vind ik de JVM uitzonderlijk. Het is werkelijk een virtuele verzameling van klassieke Marshall-amps in een top. Met de bonus van eindelijk wel genoeg gain en een uitzonderlijk goed clean kanaal. MIDI kan ook een grote plus zijn zoals reeds opgemerkt.

Succes ermee

caliban
28 januari 2008, 13:34
Voor het geval je nog niet genoeg feedback op je vraagje hebt gehad:

Ik heb tijdens mijn jacht naar een nieuwe veelzijdige buizenbak de JVM vergeleken met oa de Dual rectifier en de Roadking II. Wat mij vooral opviel aan die Mesa's was dat de 'sonic sweetspot' van die dingen tegenvallend klein is. Met andere woorden: Het aantal bruikbare sounds is ondanks de vele schakelmogelijkheden gering. Dit is geen probleem als je specifiek op zoek bent naar die rectifier 'brul' maar wel als je op zoek bent naar een veelzijdige buizentop.

Hierin vind ik de JVM uitzonderlijk. Het is werkelijk een virtuele verzameling van klassieke Marshall-amps in een top. Met de bonus van eindelijk wel genoeg gain en een uitzonderlijk goed clean kanaal. MIDI kan ook een grote plus zijn zoals reeds opgemerkt.

Succes ermee
Ik moet je daarin gelijk geven. Ik vind rectifiers vreselijk tegenvallende amps.

jacobhdejong
28 januari 2008, 14:20
Okee jongens,

Bedankt voor de info.
Jullie hebben mijn gevoel, alleen maar bevestigt.
Maar ik zal ze in dezer dagen beide nog eens grondig testen

dml
28 januari 2008, 15:01
Met andere woorden: Het aantal bruikbare sounds is ondanks de vele schakelmogelijkheden gering. Dit is geen probleem als je specifiek op zoek bent naar die rectifier 'brul' maar wel als je op zoek bent naar een veelzijdige buizentop.


Vreemd, ik haal toch echt meer geluiden uit mijn Triple Recto dan "alleen maar die Rectifier brul". Sterker nog, die gebruik ik helemaal niet, al is hij heel makkelijk tevoorschijn te toveren.

gerrekat
28 januari 2008, 16:11
De rectifier is wel ontegenzggenlijk veel beter gebouwd dan wat dan ook uit de Marshall fabriken komt sinds de jaren 80. Ik ben geen rectifier fan maar mesa's kwaliteit is gewoon erg goed, waar die van Marshall twijfelachtig is.

Bernstien
28 januari 2008, 19:48
Reactie op dml en gerrekat.

dml: Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker andere bruikbare sounds uit de rectifiers te halen (clean pushed bijvoorbeeld heeft een sound die ik nog niet in een andere versterker heb gehoord en ook met ch2 raw heb ik goede sounds verkregen) maar in ieder geval voor mijn doeleinden te weinig.
Nogmaals, een sound die net precies datgene is wat je zoekt kan alleen al een reden zijn om een top te kopen, maar als veelzijdigheid belangrijk voor je is raad ik de rectifiers niet aan

gerrekat: Hier heb je een punt. Het is inderdaad zinnig om te vermelden dat de betrouwbaarheid van de jongere Marshalls af en toe te wensen overlaat. Afgaande op de commentaren op de verschillende forums is de JVM hierop geen uitzondering. Ik heb na een half jaar met de mijne in ieder geval nog geen problemen gehad.

Cheers

PS. Heren/Dames, hoe doen jullie die truc in een post van:
Citaat: en dan zo'n mooi hokje met het citaat erin? Ik ben nieuw hier, vandaar
:???:

ErikE
28 januari 2008, 19:51
Als je weet dat citeren in het Engels "quote" is vind je rechtsonderin het antwoord..

Bernstien
28 januari 2008, 20:00
Als je weet dat citeren in het Engels "quote" is vind je rechtsonderin het antwoord..

Mijn dank ik breed! En ik me maar afvragen waarom rechts onderin telkens een link naar dat obscure blaadje van Jort Kelder geplaatst was.... :D

jacobhdejong
29 januari 2008, 12:44
Ik hoop maar dat die clean goed is die marshall (vooral voor mijn kazzdingetjes)Ik heb nu een brunetti XL-R Evo 60 watt, en die klinkt clean erg goed. Alleen vallen de high gain geluiden erg tegen.
Ik hoop dat ik dat in die marshall wel vindt.

Bernstien
29 januari 2008, 13:04
Ik hoop maar dat die clean goed is die marshall (vooral voor mijn kazzdingetjes)Ik heb nu een brunetti XL-R Evo 60 watt, en die klinkt clean erg goed. Alleen vallen de high gain geluiden erg tegen.
Ik hoop dat ik dat in die marshall wel vindt.

Ik neem aan dat je m eerst gaat testen voordat je m koopt. Maar voor wat het waard is: de belangrijkste redenen die mij deden besluiten de JVM te kopen waren het clean en de high gain.
Het clean kanaal (groen) heeft enorm veel headroom (sowieso voor een Marshall maar zelf als je m vergelijkt met anderen). Het clean doet een beetje denken aan de ENGL E670 SE, als je die kent.
De JVM heeft (veel) meer gain dan welke andere Marshall dan ook. Het is de eerste Marshall waarbij ik geen booster nodig heb. Zorg voor een noise gate btw.

Cheers

pol
29 januari 2008, 13:08
als je een noisegate nodig hebt staat je gain te hoog.

jw009
29 januari 2008, 13:39
als je een noisegate nodig hebt staat je gain te hoog.

Als je bij Vader Abraham in de band speelt wel ja...

pol
29 januari 2008, 13:44
grapjas, ik speel in een thrashmetalband.

bij een goeie highgain top heb je geen gate nodig, dat beetje ruis hoor je toch niet als de rest aan het spelen is.

als het zoveel ruist dat het storend is scheelt er iets met je materiaal.

ben vanhoof
29 januari 2008, 14:00
Nee, de jvm heeft bij relatief veel gain echt wel meer ruis dan andere (duurdere) high gain versterkers. Beetje vergelijkbaar met de 5150, die heeft daar ook wel wat last van. Mij stoort het niet zo, ik schakel altijd direct naar het cleane kanaal als een song gedaan is. Het is wel ambetant als je bv gewoon bent om met je volume pot te spelen. Staat die zeer zachtjes open dan is de ruis wel duidelijk hoorbaar. Maar wil je minder gain, speel dan met de verschillende kanalen of gain stages van de jvm, daar is hij voor gemaakt.

jw009
29 januari 2008, 14:23
als het zoveel ruist dat het storend is scheelt er iets met je materiaal.

Als het storend is wel ja. Je vorige post vatte is op als; Bij ruis staat je gain te hoog. Dat vind ik wel heel erg radicaal, maar nu begrijp ik waar je op doelde.

jacobhdejong
29 januari 2008, 15:18
wederom bedankt allemaal,

Een goeie noisegate heb ik (mocht die toch nodig zijn haha)
Groetjes Jacob