PDA

View Full Version : Akkoorden wisselen



jvh
27 januari 2008, 21:56
Een 3-tal weken heb ik me een eerste akoestische gitaar (stalen snaren) gekocht.
Jarenlang ben ik al van plan eindelijk eens gitaar te leren spelen en nu is het er eindelijk eens van gekomen.
Ik ben niet van plan lessen te volgen omdat je dan steeds gebonden bent aan bepaalde uren, dagen, enz..
Ik ben dus een totale leek maar heb in die eerste weken enkele eenvoudige basisakkoorden leren spelen (bv : A, D, E, C, G, Am, Dm, Em). Ondertussen heb ik al wat eelt op de vingertoppen gekweekt en lukt het spelen van die eerste akkoorden me al vrij aardig.
Via enkele boeken en vooral van www.justinguitar.com (met videobeelden op YouTube van Justin Sandercoe) heb ik al veel geleerd.
De volgende stap die ik nu wil zetten is het vlot wisselen van akkoorden.
Dit om dan later te beginnen met enkele eenvoudige liedjes te spelen.
Voor mij is het voorlopig nog heel moeilijk om de vingers op hetzelfde moment op de snaren te zetten.
Ik heb precies het gevoel dat mijn vingers telkens de andere richting uitgaan dan ik zou willen.
De oplossing is misschien wel eenvoudig : oefenen en nog eens oefenen.
Of bestaan er misschien speciale oefeningen of truukjes om het akkoorden wisselen te vergemakkelijken ?

J-sus Rulez
27 januari 2008, 22:02
eerst kijke welke vingers je kunt laten staan...
bv Am naar C moetje enkel je wijsvinger veranderen (ff denke.. jah dat is het) en zo heb je nog vele.. en dat maakt het natuurlijk nog altijd makkelijker

artnaz
27 januari 2008, 22:16
eerst kijke welke vingers je kunt laten staan...
bv Am naar C moetje enkel je wijsvinger veranderen (ff denke.. jah dat is het) en zo heb je nog vele.. en dat maakt het natuurlijk nog altijd makkelijkerNiet de wijsvinger, maar de ringvinger. Die gaat van de A naar de C.

@jvh: Het is inderdaad gewoon oefenen. Naast wat Jesus je hierboven zei (ja, je gebeden worden verhoord ;)), kun je ook de vingers in een bepaalde volgorde zetten. Tenminste, als je tokkelt. Zo komen sommige noten pas verderop in de maat aan bod, en die kun je dus ook iets later indrukken en niet in één keer het hele akkoord.

-=JEROEN=-
27 januari 2008, 22:58
Sommige van mijn leerlingen leer ik eerst 2 vinger akkoorden:

Em 022000
Asus2 x02200 (A of Am)
Dsus2 xx0230 (D of Dm)
G6 320000 (G of G7)
Cmaj7 x32000 (C)
E7 020100 (E)
A7 x02020 (A)
Am7 x02010 (Am)

(tussen haakjes het akkoord dat je vervangt)

Als deze eenmaal soepel lopen, voeg je de 3e vinger toe.

Nevaratoiel
28 januari 2008, 00:03
Mijn leraar begon met drie accoorden: A, E en B7 in alle mogelijke volgorden.

En dan veel oefenen. En als dat lukt een volgend setje accoorden. Je kunt wel al die losse accoorden gaan oefenen, maar ik zou zeggen leer er eerst een paar, dan nog een paar, en zo door. En op een gegeven moment gaan combinere. Zoiets.

J-sus Rulez
28 januari 2008, 17:50
jah inderdaad artnaz...
kom wel beetje lomp over maarjah :d...
Je moet gewoon je akkoorden simpel lere pakken met verschillende vingers... zodat je bij elke wisseling je akkoord kunt pakken en dus niet gebonden bent aan je (meestal) 2/3 favoriete vingers...

Thumke
30 januari 2008, 11:37
Wat misschien ook wel handig is, is om als het je lukt met barré-akkoorden aan de slag te gaan! zo kun je door alleen met je E basis akkoord en A basis akkoord met doorschuiven alle gewone mineur en 7 akkoorden spelen. wel zul je dan ook je pink moeten gaan gebruiken. In eerste instantie misschien wat lastiger maar naderhand heel handig, ook als je iets een toon hoger wil spelen ofzo. :cooler:

jvh
1 februari 2008, 22:50
Op de site www.akkoord.be heb ik ook de nodige oefeningen gevonden.
Daar worden eerst bv eenvoudige tweevinger en drievinger-akkoorden aangeleerd die goed op mekaar lijken. Daardoor is het wel gemakkelijker om de vingers direct op de juiste plaats te zetten.
Bij wijze van oefening ben ik nu begonnen aan workshop I , en dat lukt me vrij aardig.
Ik ben nog maar enkele weken bezig met spelen en voor mij is het veel te moeilijk om al meteen te wisselen van bv akkoord A naar E, van B naar A enz...
Eenvoudig beginnen lijkt me de boodschap en veel, heel veel oefenen...
Nog een bijkomend vraagje: welke richting kijkt men eigenlijk het best uit tijdens het spelen ? Naar de rechterhand of de linkerhand ?
Sorry voor de misschien domme vraag maar ik ben een absolute leek....

-=JEROEN=-
2 februari 2008, 01:30
Voornamelijk op de akkoordhand. Op de slaghand let je vooral als je daar iets nieuws mee doet, een nieuw tokkeltje bijv.

jvh
15 februari 2008, 22:11
Het wisselen van akkoorden gaat al heel wat vlotter dan enkele weken geleden, maar ik zit wel nog met een probleempje.
Telkens ik van akkoord wissel (bv : van D naar A) en ik dus tussen twee akkoorden mijn vingers van de snaren haal, zijn er telkens 'bijgeluiden' te horen, zoals natrillende snaren, enz...
Hoe kan ik dit verhelpen ? Volgens mij ligt het aan het niet snel genoeg mijn vingers verplaatsen of kan dit een andere oorzaaak hebben ? Ik gebruik een zacht plectrum.
Ik speel op een gitaar met stalen snaren.

artnaz
16 februari 2008, 00:04
Toen ik electrisch gitaar erbij ging doen ergerde ik me ook mateloos aan de bijgeluiden die ik met mijn vingers/handen veroorzaakte. Ik denk niet dat je iets hartstikke verkeerd doet, met de tijd en ervarging worden die bijgeluiden steeds minder. Je gaat het dus vanzelf wel beter doen...

barno
22 februari 2008, 17:56
bijgeluiden: kwestie van niet gewenste snaren te dempen (licht aandrukken waardoor ze niet meer kunnen meetrillen). Dit doe je met de linkerhand (vingers) en/of met je rechterhand (vaak handpalm).

Ik vertel altijd aan gitaarleerlingen dat de aanslaghand belangrijker is dan de vingerzetting hand, een lichte overdrijving uiteraard maar dit maar om de misvatting aan te pakken dat het allemaal in een hand zit. Een goede gitarist met een mindere linkerhand kan best. Een goede gitarist met een slechte slaghand: no way.