PDA

View Full Version : Nieuwe speakers inspelen.



Jan Buurman
27 januari 2008, 21:12
Ik heb twee nieuwe speakers gekocht en die moet je dan inspelen. Ik heb hiermee nog nooit te maken gehad dus ik ging op zoek. Nu vond ik op de Celestion site het volgende verhaaltje:

How do I break in my speakers?

Important Note! Before breaking it in it's advisable to "warm up" the speaker gently for a few minutes with low-level playing or background hum.

Break in a speaker with a fat, clean tone: turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain. Use a level that will be quite loud, but not painful in a normal size room.

Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pick up position (if your guitar has more than one pick up) and play for 10-15 minutes using lots of open chords, and chunky percussive playing. This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely. The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way to tonal perfection in the shortest time.


Doen jullie dat ook zo?
Zijn er andere/ betere manieren?
Is het onzin?
Graag ervaringen en bevindingen...

Aca Ilic
27 januari 2008, 21:23
Ik heb twee nieuwe speakers gekocht en die moet je dan inspelen. Ik heb hiermee nog nooit te maken gehad dus ik ging op zoek. Nu vond ik op de Celestion site het volgende verhaaltje:

How do I break in my speakers?

Important Note! Before breaking it in it's advisable to "warm up" the speaker gently for a few minutes with low-level playing or background hum.

Break in a speaker with a fat, clean tone: turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain. Use a level that will be quite loud, but not painful in a normal size room.

Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pick up position (if your guitar has more than one pick up) and play for 10-15 minutes using lots of open chords, and chunky percussive playing. This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely. The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way to tonal perfection in the shortest time.


Doen jullie dat ook zo?
Zijn er andere/ betere manieren?
Is het onzin?
Graag ervaringen en bevindingen...

nieuwe speakers inspelen ??????? onzin van de bovenste plank. Vroeger hebben ze speakers ook niet ingespeeld als ze een amp kochten dus gewoon spelen.Wat denk je dat toen Jimi toren heeft gekocht dat 'ie die eerste ging inspelen? Dacht van niet hoor.
Gewoon op normaal volume x aantal uren spelen ( normaal betekent in mijn oren niet snoiehard maar zeg maar half van de ampvermogen) en alles komt goed

Jellyfish00
27 januari 2008, 21:25
Tja, je kan het altijd proberen, het kan alleen maar positief uitpakken lijkt me...

Chris Winsemius
27 januari 2008, 21:26
Geen total onzin hoor, veel onderdelen in de signaal-keten klinken gewoon anders na 'n x aantal uren, speakers zeker.

Mitch
27 januari 2008, 21:28
Zoek de nuance :seriousf:
Het is gewoon een feit en dus geen mening dat een kakelverse speaker heel anders klinkt dan wanneer -ie een tijdje is gebruikt. Discussie 1 is dan: is dat een probleem en discusie 2 is: zo ja, hoe pak je dat probleem aan ?

Kortom: je kunt het proces van inspelen wat versnellen en daar bestaan allerlei truukjes voor (bewerken met middeltjes, een toongenerator eraan hangen, etc. etc.) maar je kunt ook gewoon geduld hebben en spelen.

Gibsonman
27 januari 2008, 21:38
Ik heb dit wel gedaan met mijn K&E cab (greenbacks) maar dat 95% verhaal is wellicht een beetje vaag. Ik heb wel gemerkt dat de speakers soepeler gaan klinken na een paar maanden en langzamerhand 'rijpen'. (anders kan ik het niet omschrijven)

Ik zou het zou het maar wel doen dus, baat het niet dan schaadt het in niet!

dePerik
27 januari 2008, 21:52
Ik heb het wel gedaan, precies zoals hierboven beschreven. Zo'n speaker moet er toch ook even inkomen, het is denk ik goed om rustig aan de eerste trillingen en bewegingen in gang te zetten en dan als ie 'warm'is even goed op te peppen. In inderdaad; baat het niet; het schaadt ook niet.

Aca Ilic
27 januari 2008, 22:04
hey guys , met alle respect maar ik vind het nog steeds onzin. Het betekent dus dat als je nieuwe speakers ingezet hebt ( of zeg maar nieuwe amp gekocht hebt want dan geldt dezelfde neem ik aan) dat je hele tijd lang gaat wachten totdat ze ingespeeld zijn. Als ik een poosje op een amp wacht of van plan ben om die te kopen, en als ik het eindelijk heb, dan ben ik reuze benieuwd hoe amp klinkt en niet of de speakers ingespeeld zijn of niet. Dan wordt het draaien aan de knoppen. Zo zou je in principe ook met buizen dus voorzichtig moeten zijn, met nieuwe trafo....Dit gaat te ver jongens.

Spitfire
27 januari 2008, 22:06
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen 'wat is jou geluid kut, heb je je speaker nog niet ingespeeld ofzo?'

Han S
27 januari 2008, 22:08
Heerlijk, die lulverhalen uit de audiofiele hoek.

AART
27 januari 2008, 22:09
Heerlijk, die lulverhalen uit de audiofiele hoek.

Haha, go Han! :satisfie:

Nu Tristan er nog bij en we kunnen gaan voor de 100 pagina's!

Wisten jullie btw dat je je plectrum ook moet inspelen? Ik vind het altijd zo zonde als gitaristen na een nummer zomaar een gloednieuw plectrum pakken en zo beginnen te spelen, klinkt echt in een keer totaal ruk dan.

Han S
27 januari 2008, 22:12
De conusrand van een nieuwe speaker zal wat soepeler worden en de spin ook, maar gewoon gaan met die handel hoor, gas op de plank en blazen.

Jellyfish00
27 januari 2008, 22:15
Wisten jullie btw dat je je plectrum ook moet inspelen? Ik vind het altijd zo zonde als gitaristen na een nummer zomaar een gloednieuw plectrum pakken en zo beginnen te spelen, klinkt echt in een keer totaal ruk dan.
Nou voortaan dus plectrums inspelen voordat je gaat optreden :hippie:

Chris Winsemius
27 januari 2008, 22:55
Ik steek ff m'n nek uit.

Uitgangstrafo's gaan wat smoother klinken na 20-40 uur spelen.

Zo, da's er uit.

johantipker
27 januari 2008, 23:04
Ik steek ff m'n nek uit.

Uitgangstrafo's gaan wat smoother klinken na 20-40 uur spelen.

Zo, da's er uit.

.... na 20-40 uur achtermekaar spelen klinken jouw oren gewoon wat smoother...
hoe hou je dat toch vol, zolang spelen?

AART
27 januari 2008, 23:05
Haha, ik trek me terug uit de discussie, ik heb te weinig technische kennis en te weinig ervaring daarvoor denk ik :satisfie:

Daarnaast denk ik dat mijn oren niet zo fijngevoelig zijn.
Ben al lang blij dat ik het verschil hoor tussen een yamaha 10W ampje en een mesa. :sneaky:

VanBiLL.com
27 januari 2008, 23:13
Ben al lang blij dat ik het verschil hoor tussen een yamaha 10W ampje en een mesa

Zit daar een verschil tussen???... :???:

Maar ontopic, misschien kan het allemaal wel zijn dat diverse onderdelen van amp, plectrum, gitaar, gitarist even moeten inspelen en zich wat "zetten", wat ik me afvraag is a) valt dat in de brij van de hele band nog wel op en b) hoort een gemiddel publiek überhaupt het verschil en als het antwoord "nee" of "niet echt" is vraag ik me af of je jezelf hier echt druk over moet maken???

Als het lekker klink is het toch goed, dus gewoon spelen, gaat het van zelf lekker klinken...

Maarja, je moet ook een beetje een zondagavond doorkomen hé? :satisfie:

Agent_Smith
27 januari 2008, 23:20
Ben al lang blij dat ik het verschil hoor tussen een yamaha 10W ampje en een mesa.

Daar zit ook imo bar weinig verschil tussen :D

AART
27 januari 2008, 23:23
Daar zit ook imo bar weinig verschil tussen :D

Tsss, stelletje Marshall fanboys....


Doe mij maar een echte Marshall, zoals de Stiletto Dueco ofzo :D

Robin.ke
27 januari 2008, 23:35
Ik vindt het theoretisch wel verklaarbaar: conusrand is bij nieuwe speakers wel degelijk stugger dan wanneer hij zeg 300 speeluren achter zich heeft. Je kunt het ook voelen wanneer je de conus met de hand heen en weer beweegt. Je voelt echt wel verschil tussen een oude en nieuwe speaker. Soepelere conusrand betekent o.a. een betere laag weergave.

Negative K3 fan
27 januari 2008, 23:49
Ik vindt het theoretisch wel verklaarbaar: conusrand is bij nieuwe speakers wel degelijk stugger dan wanneer hij zeg 300 speeluren achter zich heeft. Je kunt het ook voelen wanneer je de conus met de hand heen en weer beweegt. Je voelt echt wel verschil tussen een oude en nieuwe speaker. Soepelere conusrand betekent o.a. een betere laag weergave.

Precies, maar om dat nou beter te noemen? Het klinkt sowieso anders en dat inspelen kun je op heel veel manieren doen en hoeft niet precies tot op het detail zoals op de celestion site staat.

Mitch
28 januari 2008, 00:27
hey guys , met alle respect maar ik vind het nog steeds onzin. Het betekent dus dat als je nieuwe speakers ingezet hebt ( of zeg maar nieuwe amp gekocht hebt want dan geldt dezelfde neem ik aan) dat je hele tijd lang gaat wachten totdat ze ingespeeld zijn. Als ik een poosje op een amp wacht of van plan ben om die te kopen, en als ik het eindelijk heb, dan ben ik reuze benieuwd hoe amp klinkt en niet of de speakers ingespeeld zijn of niet. Dan wordt het draaien aan de knoppen. Zo zou je in principe ook met buizen dus voorzichtig moeten zijn, met nieuwe trafo....Dit gaat te ver jongens.
Ik vraag me af wat het nou is: kortzichtigheid of gebrek aan ervaring, vooroordelen...
Je extrapolatie naar buizen en trafo's slaat kant noch wal, dat zijn totaal andere zaken. Dat je een gloednieuwe amp test met een nog niet ingespeelde speaker: inderdaad ja. Dat kan dus wel eens je beoordeling vertroebelen. Heft die amp teveel hoog wat je niet mooi vindt of is -ie gewoon nog niet ingespeeld ?

Laten we het even omdraaien. Denk je dan dat het zo is, dat een speaker exact hetzelfde klinkt als -ie net van de fabrieksband rolt dan als -ie een jaar in gebruik is geweest ? Of twee jaar ? Of tien jaar ?

Quink
28 januari 2008, 00:36
Laten we het even omdraaien. Denk je dan dat het zo is, dat een speaker exact hetzelfde klinkt als -ie net van de fabrieksband rolt dan als -ie een jaar in gebruik is geweest ? Of twee jaar ? Of tien jaar ?

Volgens mij mis jij het punt van Aca een beetje. Hij zegt niet dat er geen verschil is tussen nieuwe en ingespeelde speakers, maar dat het onzin is om een bepaald "inspeel schema" te hanteren. Dus niet "tien minuten harder, tien minuten minder bas, dan weer wat meer gain en zo kloten we een half jaar aan", maar gewoon gaan met die hap. Dat inspelen gebeurt vanzelf wel.

Geloof ik althans.... :chicken:

chocorookie
28 januari 2008, 06:03
Ik denk dat Chris een punt heeft, en legio mensen welke na 3 uur spelen de "dure" speaker er weer uitrossen omdat deze niet klinkt. Schel, hoog, stug en weinig headroom.

Ik neem ze wel over voor de helft van de aankoopsprijs hoor,ik heb geen probleem een "slechte" pasgekochte greenback of P12N hiervoor over te nemen.

Lang leve de 6,3 V gloeispanning, een druppeltje acceton en een portie geduld.
(Of een stroomkoffer met regelbare variac + frequentie:))

BTW, verschillende volumes, bass, teble etc. is naar mijn mening ook pure onzin(schema-verhaal)
Puur het lossen-/ versoepelen van de speaker is van belang.

Spelen, 24 uur aan de cd-speler met "house" drek, etc Alles werkt een beetje de speaker(s) in te spelen. De Kwestie is tijd.

Eko
28 januari 2008, 07:53
Leuk om een hoop commentaar te horen op iets simpels als het inspelen van speakers. Als je er niets van weet is alles onzin ,toch?
Een speaker is gewoon wat stijf als hij nieuw uit de doos komt. Een zekere inwerkperiode is normaal. Pas na enkele maanden spelen klinkt hij pas echt top. Toen ik mijn versterker liet bouwen zei de bouwer dit er ook bij. Hij liet speciaal de amp een aantal uren inbranden en de speaker heeft een kleine periode zo`n leuke test ondergaan met white-noise en is zo een beetje losser gemaakt.
Je merkt ook zelf dat een speaker iets warmer wordt na verloop van tijd.

pol
28 januari 2008, 08:36
al dat gedoe, gewoon lekker op spelen, raken ze wel vanzelf ingespeeld.

Mephistocles
28 januari 2008, 08:45
Ik denk dat Chris een punt heeft, en legio mensen welke na 3 uur spelen de "dure" speaker er weer uitrossen omdat deze niet klinkt. Schel, hoog, stug en weinig headroom.
Ik denk dat dat eerder aan jezelf ligt dan aan de speaker. Even appels met peren vergelijken: ik heb een muff fuzz gebouwd. Ik wilde m bijna op marktspaats zetten omdat ie nauwelijks overstuurt en te schel en te veel hoog is. Nocki wilde m wegdoen omdat ie te veel bas had. Toen zette ik mijn gitaar harder en voilà! Bas! En Nocki heeft m nog steeds. Dus dat is een goed teken. Een heel goed teken. Ik denk dat het allemaal tussen je oorschelpen zit.

Jan Buurman
28 januari 2008, 12:19
Dus gewoon maar inbouwen en lekker repeteren?

WillemdaGuide
28 januari 2008, 12:24
hmm, moet ik ook nog bij elke tweedehands box of combo nagaan of de eerste eigenaar zijn speakers wel goed heeft ingespeeld?
Leuk argument om nog wat van de prijs proberen te lullen!!

fabien
28 januari 2008, 14:10
Zoek de nuance :seriousf:
Het is gewoon een feit en dus geen mening dat een kakelverse speaker heel anders klinkt dan wanneer -ie een tijdje is gebruikt. Discussie 1 is dan: is dat een probleem en discusie 2 is: zo ja, hoe pak je dat probleem aan ?

Kortom: je kunt het proces van inspelen wat versnellen en daar bestaan allerlei truukjes voor (bewerken met middeltjes, een toongenerator eraan hangen, etc. etc.) maar je kunt ook gewoon geduld hebben en spelen.

+1. Heel goed uitgelegd. Het gaat niet om dat je klank kut ervoor is en goed erna is maar gewoon anders.
Ik heb het gehad met een V30 die nogal stijf klonk uit de doos. Heb de Celestion procedure gevolgd en ik hoorde onmiddelijk een verschil.

Met een Eminence Texas Heat heb ik het juist niet gedaan omdat ie goed voor mij klonk uit de doos, maar na een aantal maanden gebruik (ipv 20 min) is ie te donker geworden. Niet beter of slechter gewoon te donker voor mijn smaak!

fabien
28 januari 2008, 14:18
...
Spelen, 24 uur aan de cd-speler met "house" drek, etc Alles werkt een beetje de speaker(s) in te spelen. ....

en de buren weg te jagen :eek:

Kim Wilson
28 januari 2008, 14:23
Voor het inbreken van hifi-speakers heb ik het volgende truukje geleerd:

Je zet de speakers met de voorkanten tegen elkaar aan. Je sluit ze aan, uit fase. Dus van één speaker draai je de plus en de min om. Nu ga je een lekker bassig cd'tje draaien om de conussen lekker los te krijgen. Ze heffen elkaar op, dus je hoort bijna niks.

Dat zou je met gitaarspeakers ook kunnen doen. Zo kun je ze een hele dag lekker laten draaien, zonder dat er iemand (al te veel) last van heeft. Nadeel is dat je twee kistjes nodig hebt.

fabien
28 januari 2008, 14:39
Nadeel is dat je twee kistjes nodig hebt.

Goed voor je GAS :eek: :eek:

Sarco
28 januari 2008, 14:50
Als je ze naar elkaar toe plaatst staan ze toch al uit fase?

Kim Wilson
28 januari 2008, 14:57
Ja, dat klopt. Je moet ze dus met elkaar mee laten bewegen.

Chris Winsemius
28 januari 2008, 15:08
Ik denk dat Chris een punt heeft, en legio mensen welke na 3 uur spelen de "dure" speaker er weer uitrossen omdat deze niet klinkt. Schel, hoog, stug en weinig headroom.

Ik neem ze wel over voor de helft van de aankoopsprijs hoor,ik heb geen probleem een "slechte" pasgekochte greenback of P12N hiervoor over te nemen.

Lang leve de 6,3 V gloeispanning, een druppeltje acceton en een portie geduld.
(Of een stroomkoffer met regelbare variac + frequentie:))

BTW, verschillende volumes, bass, teble etc. is naar mijn mening ook pure onzin(schema-verhaal)
Puur het lossen-/ versoepelen van de speaker is van belang.

Spelen, 24 uur aan de cd-speler met "house" drek, etc Alles werkt een beetje de speaker(s) in te spelen. De Kwestie is tijd.

Met het laatste zou ik 'n beetje voorzichtig zijn; als je onder de 80 Hz (te) veel vermogen "invoert" is dat vaak (zeer) schadelijk voor de speaker.

50 Hz brom v/d gloeispanning en dan "afregelen" op ongeveer 1/3 v/h belastbare vermogen v/d speaker kan zeker.

Meestal kun je het beste "bij de start" wat te veel hoog/brightness hebben zodat je na langere tijd nog voldoende hoog overhoudt. Begin je met 'n (te) warme klank dan kun je later soms hoog/brightness te kort komen.

Jan Buurman
28 januari 2008, 16:04
Meestal kun je het beste "bij de start" wat te veel hoog/brightness hebben zodat je na langere tijd nog voldoende hoog overhoudt. Begin je met 'n (te) warme klank dan kun je later soms hoog/brightness te kort komen.

Dus de manier van inspelen is van invloed op de uiteindelijke sound van je speaker???

Han S
28 januari 2008, 16:07
Heerlijk, al die vage lulverhalen. (tweede keer)

Kim Wilson
28 januari 2008, 16:08
Nee, dat denk ik niet. Uiteindelijk raken de conussen losser, maar ik geloof niet dat de manier van inspelen uiteindelijk invloed heeft op de klank.

Han S
28 januari 2008, 16:12
Zullen we eens een ABX test gaan houden dan? Met een nieuwe en een ingespeelde speaker van hetzelfde merk en type.

Jan Buurman
28 januari 2008, 16:16
Heerlijk, al die vage lulverhalen. (tweede keer)

Ik heb het idee dat Chris wel weet waar hij over praat...

On topic:
Ik wil ook niet mierenneuken over die speakers, ik wil het alleen wel goed doen. Ik heb nooit eerder met nieuwe speakers te maken gehad.

Kim Wilson
28 januari 2008, 16:18
Zullen we eens een ABX test gaan houden dan? Met een nieuwe en een ingespeelde speaker van hetzelfde merk en type.
Han, het is echt zo dat een gebruikte speaker anders klinkt dan één nieuw uit de doos. Bij de ene speaker is dat duidelijker dan bij de ander, maar het is echt zo. Mordaunt Short staat er bekend om. Die klinken nieuw heel strak en neuzig, maar dat wordt beter naarmate ze meer gebruikt zijn. De conusrand is nog stug en strak, en die wordt na verloop van tijd en gebruik soepeler. En dat is bij gitaarspeakers ook zo. Echt. :)

Han S
28 januari 2008, 16:29
Wedden om een krat bier dat je in een blinde test geen verschil hoort?

Ik maak dat zo vaak mee op de audiofielen forums, beweringen die worden onderzocht met zorgvuldig opgezette ABX testen en telkens weer blijkt er geen verschil meer te zijn.

Het menselijke gehoor is zeer onbetrouwbaar en heel makkelijk in de maling te nemen, bovendien is ons geheugen voor geluid zeer kort en horen we de verschillen alleen als we direct tussen A en B schakelen.

Ik verdien mijn brood met mijn oren, inderdaad moet de conusrand wat soepeler worden, maar er zijn maar heel weinig mensen die enig verschil zullen horen.

Als je een prachtige versterker ziet met vergulde knoppen en mooie blauwe verlichting, dan vind je al snel dat hij ook mooier klinkt dat dat lelijke zwarte geval. In een ABX test echter hoor je geen enkel verschil en dat is laatst weer gebleken toen we met meer dan 20 man met 'gouden oortjes' een Sony versterkertje van 170 euro vergeleken met een ASR van 9000 euro. Dubbelblinde test en de score was 50/50. En die score haalt een konijn ook.

Moet ik je vertellen van al die andere blinde testen? Over ingespeelde kabels bijvoorbeeld?

Een luidspreker beste vriend, is een fokking simpel gevalletje met een spoeltje dat in een magnetisch veld zit en waaraan een stuk papier of kunststof zit gelijmd. Is niets ingewikkelds aan en vrij van voodoo.

Chris Winsemius
28 januari 2008, 16:40
Sorry Han

No pun maar....

Gevoeligheid voor bijvoorbeeld hoge tonen neemt af naar mate men ouder wordt. Geheugen voor geluid is te oefenen. Naast het (analytisch en het ook door tweeden/derden) hoorbare geluid heb je (zeker bij instrumentatie-versterking) te maken met "feel" (slew-rate, dynamiek, etc.).

Edit:
volgens mij spreek je jezelf ook nog 'n beetje tegen in dit topic:


De conusrand van een nieuwe speaker zal wat soepeler worden en de spin ook, maar gewoon gaan met die handel hoor, gas op de plank en blazen.

Jan Buurman
28 januari 2008, 16:44
Dus de manier van inspelen is van invloed op de uiteindelijke sound van je speaker???

Dus???????? (10 tekens)

Chris Winsemius
28 januari 2008, 16:53
Dus???????? (10 tekens)

Hoi Jan

Of de manier invloed heeft op de uiteindelijke sound zou ik echt niet durven zeggen.

In het allereerste begin even rustig beginnen en daarna 'n tijdje "stevig" lijkt mij het beste.

Ik las laatst dat Jimmy Page gitaar+amp+box "inspeelde" door alles voluit te zetten, de gitaar tegen de box te zetten en dan het hele zaakje in 'n afgesloten ruimte 'n dagje liet feedbacken.

Kim Wilson
28 januari 2008, 17:14
Wedden om een krat bier dat je in een blinde test geen verschil hoort?

...
Een luidspreker beste vriend, is een fokking simpel gevalletje met een spoeltje dat in een magnetisch veld zit en waaraan een stuk papier of kunststof zit gelijmd. Is niets ingewikkelds aan en vrij van voodoo.
Ik wil daar best een kratje pils op zetten, want het ís namelijk gewoon zo. De conusrand wordt soepeler naarmate hij meer heen en weer bewogen heeft, en is daardoor minder strak in het laag. Niks geen voodoo, maar simpele natuurkunde. Kabels inspelen is iets heel anders, daar gebeurt namelijk verder niks. Een speaker gebruiken is een mechanisch iets, en die ophanging verandert wel degelijk. Heb jij wel eens verrot gedraaide Jamo's gezien? Daar blijft niks meer van die foamrand over. Lijkt me sterk dat je dat verschil dan niet meer hoort.

Ik ben ook niet van het audiofiele geneuzel, maar speakers klinken nieuw echt anders dan gebruikt.

Een maat van mij werkt al jaren in de professionele audio- en videoverhuur. Als die een nieuwe set subs kregen, lieten ze die eerst een paar dagen indraaien, op de manier zoals ik hier eerder heb omschreven. Dat scheelde enorm in het sublaag. Met tweeters of kleine middentoners maakt het idd geen reet uit, maar bij woofers maakt het echt verschil.

Wanneer gaan we die ABX-test doen? :)

Aca Ilic
28 januari 2008, 17:28
Volgens mij mis jij het punt van Aca een beetje. Hij zegt niet dat er geen verschil is tussen nieuwe en ingespeelde speakers, maar dat het onzin is om een bepaald "inspeel schema" te hanteren. Dus niet "tien minuten harder, tien minuten minder bas, dan weer wat meer gain en zo kloten we een half jaar aan", maar gewoon gaan met die hap. Dat inspelen gebeurt vanzelf wel.

Geloof ik althans.... :chicken:


Helaas Quink, het kan wel eens ook gebeuren dat zelfs moderator plank misslaat.Wat je kort verwoord hebt wat ik bedoelde was precies wat ik bedoelde. We zouden een hele lange discussie van kunnen maken, maar ik vind dat als je nieuwe speakers hebt niet echt moet overdreven over "inspeelschema".

Aca Ilic
28 januari 2008, 17:34
Ik vraag me af wat het nou is: kortzichtigheid of gebrek aan ervaring, vooroordelen...
Je extrapolatie naar buizen en trafo's slaat kant noch wal, dat zijn totaal andere zaken. Dat je een gloednieuwe amp test met een nog niet ingespeelde speaker: inderdaad ja. Dat kan dus wel eens je beoordeling vertroebelen. Heft die amp teveel hoog wat je niet mooi vindt of is -ie gewoon nog niet ingespeeld ?

Laten we het even omdraaien. Denk je dan dat het zo is, dat een speaker exact hetzelfde klinkt als -ie net van de fabrieksband rolt dan als -ie een jaar in gebruik is geweest ? Of twee jaar ? Of tien jaar ?


Nou Mitch jij mag zelf bepalen welke van die drie het is...
Jouw laatste vraag heeft helemaal niks te maken met vraag die Jan gesteld heeft, maar om jou antwoord te geven , speaker klinkt inderdaad anders na 10 jaar bijv. dan als 'ie nieuw is.

Jan, ik zou maar zeggen als je het voorzichtig aan wil doen ,prima, speel eens op gewone volume niveau die voor jou aangenaam is, maar gooi niet alles meteen op 12 . Jij zult genoeg tijd hebben om op de gigs boel open te zetten.

groetjes
Alex

heinz3110
28 januari 2008, 17:41
"Zeg, ik dacht dat je altijd van die leuke dingen speelde ? Wat speel jij eentonig, zeg, de laatste paar dagen"

"Ja sorry, ik moet mij aan een inspeelschema van mijn nieuw gekochte speakers houden"

Nou ben ik zelf ook wel wars van audiofiele fabeltjes. Maar ik geloof wel dat het bij de ene speaker meer kan schelen dan bij de andere.

In welke mate is natuurlijk moeilijk te bepalen. Ik geloof wel dat er nog een extra subjectief element van de luisteraar bij kan komen. Met andere woorden: dat de luisteraar er meer bij kan kan horen dan dat er werkelijk is.

En ik vind gitaargeluid al zo subjectief en persoonsgebonden. Maar ja, ben ook meer van "spelen met die hap" :)

Jan Buurman
28 januari 2008, 17:41
OK, Thanx all...

Thijssie
28 januari 2008, 17:52
Wedden om een krat bier dat je in een blinde test geen verschil hoort?

Aangenomen!

Mits we over gitaarspeakers praten die ik uit mag kiezen.....

Thijssie
28 januari 2008, 18:03
Een maat van mij werkt al jaren in de professionele audio- en videoverhuur. Als die een nieuwe set subs kregen, lieten ze die eerst een paar dagen indraaien, op de manier zoals ik hier eerder heb omschreven. Dat scheelde enorm in het sublaag. Met tweeters of kleine middentoners maakt het idd geen reet uit, maar bij woofers maakt het echt verschil.

Precies!

Moderne subwoofers hebben tegenwoordig een maximale conusuitslag van meer dan 10cm! Dat moet echt allemaal eerst een beetje soepel worden voordat het optimale prestatieniveau is bereikt.

Voor hifi is dat allemaal bullshit, die spullen presteren qua geluidsniveau 99% van de tijd op 1% van het maximale geluidsniveau. Maar voor pa-subs en ouderwetse gitaarspeakers (die het dus flink te verduren krijgen) is het verschil echt wel hoorbaar.

Han S
28 januari 2008, 18:09
Je koopt bijvoorbeeld twee nieuwe V30's en die gaan we ongebruikt met elkaar vergelijken om uit te vinden dat er geen verschil in klank is.

Dan gaan we de ene weer inpakken en verzegelen en de andere laten we 300 uur in een afgesloten ruimte spelen met een sinustoon van 100 hz.

Dan komen we bij elkaar en gaan een eerder opgenomen gitaargeluid door de nieuwe speaker en door de ingespeelde speaker afspelen. Je hoort eerst de een en dan de ander en vervolgens kiest de computer met een dobbelsteenprogramma een van beide speakers en niemand weet welke speaker hij op dat moment hoort, maar hij kiest op grond van de klank voor A of B.

Degene die achter de computer zit kan zien of A of B speelt en dat wordt ook opgeslagen. Na 20 keer luisteren worden de uitslagen bekeken en ik voorspel je dat er maar verdomd weinig mensen zijn die het verschil feilloos aantonen.

Autosuggestie heet dat in wetenschappelijke kringen en ik maak dat regelmatig mee. Voorbeeld: de gitarist van een band vraagt om een beetje meer laag in zijn geluid, ik ben op dat moment bezig met de mix en ik draai aan een knopje om de hi hat wat minder scherp te maken. De gitarist weet niet waar dat knopje voor is, maar zegt wel: ja, zo is het perfect. En dan heb ik dus niks met zijn geluid gedaan. Suggestie.

Ik zeg niet dat een nieuwe speaker hetzelfde klinkt als een die een paar honderd uur heeft gespeeld, ik zeg alleen dat het verschil bizonder klein is en zeker met zo'n papieren conusrand als van de V30 bijvoorbeeld.

VanBiLL.com
28 januari 2008, 18:19
En hier heb je nu helemaal het punt, als je al deze toeren moet uithalen om het verschil te horen, dan zal dat in de brij van de hele band niet meer opvallen. Oké, misschien moet je de eerste paar uren voorzichter zijn qua belasting maar wat Han zegt, het is voornamelijk suggestie...dat denk ik ook. Eigenlijk is het dus een non-discussie maar wel een leuke :satisfie:

Ik ben zelf geluidsman (die ook een stevig stukkie gitaar speelt), en ik herken dat verhaal van Han goed:
Voorbeeld: de gitarist van een band vraagt om een beetje meer laag in zijn geluid, ik ben op dat moment bezig met de mix en ik draai aan een knopje om de hi hat wat minder scherp te maken. De gitarist weet niet waar dat knopje voor is, maar zegt wel: ja, zo is het perfect. En dan heb ik dus niks met zijn geluid gedaanEcht wel, en al helemaal als de band op een "fijne" 100dB staat te brullen!

stratokai
28 januari 2008, 18:46
Celestion Classic Lead 80 (used)Download (http://www.lordriffenstein.com/Speakers/Classic80.mp3)
Celestion Classic Lead 80 (new)Download (http://www.lordriffenstein.com/Speakers/newclassic80.mp3)

Op de site van lordriffenstein (.com) staan soundsamples van een nieuwe en gebruikte Celestion Classic lead.
Ik probeer even neutraal te blijven in de discussie; al is er wel een duidelijk hoorbaar verschil tussen de samples...

Aca Ilic
28 januari 2008, 18:51
Celestion Classic Lead 80 (used)Download (http://www.lordriffenstein.com/Speakers/Classic80.mp3)
Celestion Classic Lead 80 (new)Download (http://www.lordriffenstein.com/Speakers/newclassic80.mp3)

Op de site van lordriffenstein (.com) staan soundsamples van een nieuwe en gebruikte Celestion Classic lead.
Ik probeer even neutraal te blijven in de discussie; al is er wel een duidelijk hoorbaar verschil tussen de samples...

er was geen vraag of er vershil is tussen ingespeelde en niet ingespeelde speakers. Lees goed de topic

VanBiLL.com
28 januari 2008, 18:54
Ik hoor idd ook dat verschil maar ik kan beide geluidssamples ook redelijk gemakkelijk met een eq naar elkaar toe trekken dus tsja...misschien...

Echter blijf ik bij mijn eerste statement, of je het verschil nog wel hoor als de hele band mee staat te razen en zeker als het een band betreft met twee gitaristen...

Han S
28 januari 2008, 19:14
De vraag is ook hoe die twee samples zijn opgenomen, met dezelfde microfoon op exact dezelfde plek? Op hetzelfde moment maar met twee dezelfde microfoons? Op een later moment?

Ik hoor verschillen tussen twee Sennheiser MD421 microfoons bijvoorbeeld en ik hoor ook verschil tussen twee Sennheiser MD441 microfoons en dat zijn kwalitatief microfoons die bij de top horen. Als ik zeg dat ik verschil hoor dan bedoel ik dat ik denk dat ik verschil hoor, in een blinde test hoor ik dat waarschijnlijk niet meer. En dat is het punt, de verschillen zijn erg gering en wij blazen dat gewoonlijk op tot enorme proporties, maar als je dat puur wetenschappelijk onderzoekt blijft er weinig van overeind.

In audiofiele kringen worden enorme verschillen geconstateerd tussen twee fokking netsnoertjes van een meter. Siltech verkoopt netsnoeren voor 5800 euro, anderhalve meter snoer met aan een kant een stekker en aan de andere kant een euroconnectortje. En die gasten horen echt veel meer laag, mer zwart tussen de tonen, meer 'stage' (breedte), meer microdetail, een gladder hoog en zo ga je maar door.

Ik durf te beweren dat ze in een blinde test geen enkel verschil kunnen aantonen tussen een standaard bouwmarktsnoertje en de dure Siltech. En laten we nou niet beginnen over het 'inspelen' van een snoertje, want dat is de grootste bull die ik daar hoor.

De rubberen conusrand van een lange slag subwoofer is idd stug als hij nieuw is, maar een gemiddelde gitaarspeaker heeft geen rubberen rand.

Ik had eens een 15" Hartke (aluminium) bas speaker die na het 'inspelen' inderdaad totaal anders klonk. Toen ik goed keek zat er een radiale scheur in de conus van minstens 15 cm lang, geen garantie, terwijl dat ding de studio nooit heeft verlaten en nooit hard heeft gestaan, maar dat is een ander verhaal. (er zit nu een JBL in en die blijft wel heel)

AART
28 januari 2008, 19:20
Ik vind de nieuwe Classic Lead beter klinken om heel eerlijk te zijn, stuk strakker, maar zoals Han zegt kan dat aan een hoop andere factoren liggen.

Mitch
28 januari 2008, 19:42
Hmm, misschien is er hier en daar langs elkaar heen geluld. Wat ik bedoelde te zeggen is dat er een behoorlijk verschil zit tussen nieuwe speakers en ingespeelde speakers. Iets preciezer: 'ingespeeld' is dan bij mij een speaker die al een tijdje gebruikt is. Ik bedoelde zeker niet dat er een bepaald vast stramien moet worden gevolgd om een speaker in te spelen.
Als ik dat verschil hiervoor niet duidelijk heb gemaakt, mijn excuses.

Ook ik heb trouwens pas een speaker gekocht van iemand die 'm alweer verkocht had voor -ie goed en wel was ingespeeld. Is nu een heerlijk beestje, was in het begin inderdaad wat stug.
Mijn M20's hadden in het begin ook een pinnig hoog en een beetje tam laag maar die is aardig bijgedraaid to say the least :)

jerome
28 januari 2008, 21:05
@HanS: Bij een krachtige en toch al stugge speaker zoals bijvoorbeeld een Celestion 12 inch 75 watter (die bijvoorbeeld in die stereo Marshall kasten zitten) zal het verschil idd nauwelijks/moeilijk hoorbaar zijn.
Maar bij de lichte en soepele luidsprekers hoor je een groter, goed hoorbaar verschil tussen een nieuwe en een nog niet "ingespeelde" speaker.
Test bijvoorbeeld maar eens een splinternieuwe Celestion Alnico Blue (20 Watt) en dezelfde luidspreker die al een jaar lekker gebruikt is.
Dan hoor je echt een bijhoorlijk verschil.
De ingespeelde zal wat voller, warmer en dynamischer klinken maar kan ook (afhankelijk van de versterker) iets minder strak in het laag gaan klinken.

Thijssie
28 januari 2008, 21:13
Ik vind dat je, je te veel focust op de audiofiel in het algemeen. Ik zal niet zeggen dat er tussen gitaristen onderling geen hoge bullshitfactor onderling is, maar de oprechtheid waarmee een gitarist naar "zijn toon" zoekt is een stuk concreter dan de zoektocht van de audiofiel naar de perfecte geluidsinstallatie.

Ik heb in mijn miserabele gitaristenleven nieuwe fanes, jensens, celestions en eminence speakers gekocht (en ingespeeld). Bij de fanes en jensens hoorde ik geen verschil, maar bij de celestions en eminences was er echt een verschil. Bij de emi's hoorde mijn bandleden het zelfs, die gingen na montage in een nieuw cabinet binnen een repetitie voller klinken. Dus gewoon in een paar uur en natuurlijk ben je als gitarist een freak als het om je toon gaat, maar ik vond het verschil dus echt niet "bijzonder klein".

Daarnaast is het natuurlijk niet alleen die papieren ribbeltjes aan de buitenkant van de conus wat soepeler wordt, bij een (vintage) speaker die op zijn donder krijgt vervormd de gehele conus. Ik heb wel eens een foto gezien van een speaker die hard aan het werk is en dan heeft de conus echt een andere vorm, dan als hij niet belast wordt.

PS, ik zit er aan te denken om 2 extra GB12's te kopen en die weddenschap lijkt me best leuk :seriousf:

stratokai
28 januari 2008, 22:01
er was geen vraag of er vershil is tussen ingespeelde en niet ingespeelde speakers. Lees goed de topic

Ik geef ook geen antwoord. Alleen een leuke toevoeging voor de discussie en de weddenschap die bijna wordt afgesloten. En die weddenschap gaat toch echt over of er een verschil is.

vidar
28 januari 2008, 22:16
Toen ik mijn engl kabinet voor het eerst aansloot schrok ik best wel. Klonk veel dunner en stroever. Niet het volle geluid wat ik had gehoord door het cabinet wat ik had getest. Nu wist dat speakers anders gaan klinken als ze zijn ingespeeld. En ik heb inderdaad de methode gevolgd die de topicstarter noemde. Het geluid was daarna weer zoals het moest zijn. En wat ook veelbetekenend is: mn ouders merkten eerst ook al op dat de versterker niet zo geweldig klonk en toen ze even later terugkwamen zeiden ze dat het geluid er op vooruit was gegaan. En dan te bedenken dat m'n moeder het niet eens hoort als ik mn reverb in of uit schakel :)
Ik zeg niet dat inspelen volgens 'vaste regels' beter is dan gewoon door de tijd. maar ik denk dat als je je keus voor een bepaald kabinet hebt gemaakt op basis van een ingespeeld model, dat je via de genoemde procedure wel sneller dat geluid terughebt bij een nieuw exemplaar.
En ik ben er absoluut van overtuigd dat het verschil tussen een ingespeelde en niet ingespeelde speaker heel goed te horen is. Of ik in een AB test de een als ingespeeld en de ander als niet ingespeeld zou kunnen identificeren weet ik niet, maar ik zou zeker het verschil horen, of voelen, als ik zelf zou spelen want de feel van de speaker (zn response) veranderd volgens mij behoorlijk.

Groet Vidar