PDA

View Full Version : Echte Tokai?



Flipkoos
27 januari 2008, 20:10
Hoi,

Ik kan deze 7okai op marktplaats kopen.
Voor 265 euro mag ik hem hebben. Het lijkt me een Silverstar, maar de decal komt me zo raar voor...
Is 't wel een echte? Ik heb al even wat nauwkeuriger foto's gevraagd...

http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/tokai.jpg

Mr.Fingers
27 januari 2008, 20:16
Ziet er me een echte uit... Vraag eens een detailfoto van de headstock.

Flipkoos
27 januari 2008, 20:25
Omdat normaal "silver star" groter wordt geschreven... Dit lijkt me meer een springy sound-headstock. En volgens mij zijn de silver stars alleen in deze kleuren...of praat ik nu onzin?
Is 265 een redelijke prijs? Lijkt me wel toch?

Ganjaman
27 januari 2008, 20:33
tokairegistry.com (of welke site het ook was) checken?

Rude Perception
27 januari 2008, 20:39
oew... Mooi stratje. (lekker nutteloos deze post, ik weet het, maar ik wou het toch even zeggen)

Rinze
27 januari 2008, 20:44
Als het een echte is, dan is ie wel erg goedkoop... :eek:

EDIT: beetje vaag verhaal bij de advertentie, maar hij ziet er op de foto's wel erg mooi uit, ik krijg dr een enorme GASaanval van zeg, pff. Veel plezier ermee!

Flipkoos
27 januari 2008, 20:45
Ja, maar de verkoper kan dus geen registratienummer vinden (onderkant hals binnenkant denk ik?)

Flipkoos
27 januari 2008, 20:45
Als het een echte is, dan is ie wel erg goedkoop... :eek:

Daarom dat dacht ik al...en dus wil ik 'm dan!

artnaz
27 januari 2008, 20:45
Als hij een '70 headstock had, had ik hem nu voor je neus weggesnoept! :D

Flipkoos
27 januari 2008, 20:52
Als hij een '70 headstock had, had ik hem nu voor je neus weggesnoept! :D
Dit is een 80's?

Orpheo
27 januari 2008, 21:23
Dit is een 80's?

er bestaat niet zoiets als een 80ies headstock. 't is een 50ies/60ies style en 70ies style, anders gezegd: CBS en pre-cbs style .

Flipkoos
27 januari 2008, 21:29
er bestaat niet zoiets als een 80ies headstock. 't is een 50ies/60ies style en 70ies style, anders gezegd: CBS en pre-cbs style .
Thanks...merk toch wel dat ik meer in de akoestische wereld zit.
Maar de meeste van jullie denken wel dat dit een echte is? Het is namelijk nogal een end met de auto...eerst ff checken...

Stratman70
27 januari 2008, 22:33
Het lijkt wel een Silverstar body met een jaren 80/90 Squier (post JV/SQ) hals. Maar ik weet het niet zeker. Dat logo is wel authentiek op zich, maar werd door Tokai meer op hun eigen modellen zoals de Talbo gebruikt. Ik heb ze nog maar weinig of niet op strat-modellen gezien.

Misschien dat duidelijkere foto's uitkomst bieden inderdaad.
Ik ken ook geen Tokai halzen met de wide-spacing tussen de twee dots op de 12de positie, zoals hier wel het geval is. Dit en de snaargeleiders doen me toch aan een Squier denken.

vulvasonic
27 januari 2008, 22:50
Als iemand me vroeger zou hebben verteld dat er ooit nog een dag zou komen dat mensen serieus vraagtekens moesten zetten bij de authenticiteit van een Tokai strat, had ik 'm vierkant uitgelachen.

Tijden veranderen. ;)

Flipkoos
27 januari 2008, 23:21
De wijde positiestippen zag ik op wel meer tokai's, alleen dat zijn meer de springy sounds. Misschien is het ook een silverstar met springysound-neck?

@ Vulva: vroeger koste een pakje shag ook nog een kwartje verdorie...

Franc
28 januari 2008, 10:18
Wat is hier nou zo veel bijzonderder aan dan -bijvoorbeeld- mijn London City?

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/28122007087.jpg

Dat er Tokai op staat zegt mi niets, zeker niet als het een recente Tokai is. Die komen volgens mij net zo goed uit China (waar op zich helemaal niets mis mee is, getuige LC).

Dus een eerlijke vraag: wat is er nou zo bijzonder aan?

Flipkoos
28 januari 2008, 13:11
De hals is dus van een springy sound, wat ik al vermoede. Toch komen de kleuren me meer silverstar-achtig voor, maar wellicht zijn de springy-sound ook in deze kleuren (met zwarte pups en pickguard) geproduceerd...?
Gezien het spaghetti-logo zal het geen recente zijn, deze werden tot 1982 geproduceerd.

Schijnen verrekte goede Fenderkopieën te zijn.
Over de LC: Lijkt me ook fantastisch. Maakt elkaar niet veel qua prijs, met dat verschil dat die van jou nieuw is.

Rexke21
28 januari 2008, 15:30
Volgens mij is het een squier
Maar zeker ben ik natuurlijk niet ...

Pepe
28 januari 2008, 16:02
Hals en neck horen niet bij elkaar, althans, niet in de wereld die Tokai heet.

Volgens mij heeft de silverstar een driepunts neck en grey bottom U pickups, makkelijk te zien. De Tokai spagetti neck heeft een nummer in de toest ingestampt, 40, 50 enz. Bovendien een 4hole L serie-nummerplaatje.

De pots en trem hebben ook serie-nummers, net zoals fender.

Tokai logo's zijn net zo makkelijk op Ebay te krijgen als Fender logo's en anders kan je ze zelf maken, ook niet zo'n toer met een goeie printer.

Pepe
28 januari 2008, 16:12
Wat is hier nou zo veel bijzonderder aan dan -bijvoorbeeld- mijn London City?

Dat er Tokai op staat zegt mi niets, zeker niet als het een recente Tokai is. Die komen volgens mij net zo goed uit China (waar op zich helemaal niets mis mee is, getuige LC).

Dus een eerlijke vraag: wat is er nou zo bijzonder aan?

Er zit een wereld van verschil tussen een oude japanse Tokie of een nieuwe chinese LC, de LC mag dan voor het geld een goeie plank zijn, de Tokai speelt in een andere divisie.
De chinese Tokais ken ik niet maar net zoals de Les Paul Tokais worden deze gemaakt met specs en toezicht onder de japanners. LC is geen brand zoals Tokai he, een OEM product voor de benelux. Dat hoeft geen slechte gitaar op te leveren trouwens.

Flipkoos
28 januari 2008, 18:53
Maar waarom zou je een Tokai-decall op zo'n gitaar plakken als je er ook een Fenderlogo op kunt plakken?

Dus eigenlijk 3 opties:

* Een volledige Squier met Tokai-sticker
* Een springy-sound
* Een silverstar met springy-sound neck
* Een Squier body met springy-sound neck

M.a.w.: Waarscijnlijk een Squier, dus het risico niet nemen?

Groet, Peter

artnaz
28 januari 2008, 19:03
Ik weet niet of het echt heel ver is, maar misschien toch de moeite waard om hem te bekijken?

Flipkoos
28 januari 2008, 19:07
Ik weet niet of het echt heel ver is, maar misschien toch de moeite waard om hem te bekijken?

Ja...voordat ik in de auto stap toch ff zeker weten. Het is in Amsterdam en ik woon in Onderdendam...da's 20km boven Groningen...

Dweezman
28 januari 2008, 19:17
vind 'm ook lastig, deze. Zeker geen Silverstar. En zonder serial zou ik het niet aandurven.

Als het een SilverStar body is, moet deze een 3-puntsbevestiging hebben gehad, en dát blijfje altijd zien bij het loshalen an de neck. Dat lijkt me de ultieme check. Als het echte Goldstar Sound is, moet die serial er zijn.

Dit logo lijkt een Spagetti-style, vlgns mij tot 82-83 in gebruik. Daarna werd het dat 'nieuwe-stijl' logo. En eerlijk: het originele spagettil-ogo is kleiner en ranker dan op deze. Ik beticht niemand van fraude, maar ik twijfel echt aan de echtheid van deze gitaar.

Pepe
28 januari 2008, 19:21
Het zou zomaar, moeilijk te zien, een Custom Edition of Super Edition kunnen zijn, die ken ik alleen met gekleurde headstocks maar alles is mogelijk bij de japanners als het Edition is.

Bel anders even op en kom dan hier terug met meer info en foto's.

Flipkoos
28 januari 2008, 21:10
Ik heb de man verzocht meer foto's te sturen, dus wellicht binnenkort meer!

Flipkoos
28 januari 2008, 21:33
En 'm nog ff op Tokaiforum.com geplempt...misschien weten ze daar iets meer...