PDA

View Full Version : Dringende vraag!



LizzyB
27 januari 2008, 17:47
:cooler: Heey, ik wil samen met mijn vriendin op Gitaarles gaan.
Ik had al wel eens eerder op een gitaar gepengeld maar dat klonk natuurlijk nergens naar. Ik wil het echt supergraag leren en de liedjes van mijn favoriete band Paramore na kunnen spelen.
Alleen er is een probleempje... ik ben linkshandig.
Voor mij is het dus het fijnst als ik met mijn linkerarm kan spelen!! Als ik dat doe moet ik dus de noten ondersteboven leren, maar dat kan toch niet..??
Ik vind het echt heel erg, want dan voelt het net alsof ik schrijf met mijn rechterhand..:dontgeti: Moet ik het maar gewoon aanleren of is er nog een andere manier??

Zielig meisje..

Pais
27 januari 2008, 18:17
Speciaal voor gevallen zoals jij zijn er linkshandige gitaren uitgevonden....!

artnaz
27 januari 2008, 18:18
Meisje, er bestaan linkshandige gitaren. ;)

Of je moet de snaren er andersom op zetten en de gitaar omdraaien:
http://www.channel4.com/news/media/2007/01/week_1/04_hendrix_blog.jpg

Mr.Fingers
27 januari 2008, 18:22
Meisje, er bestaan linkshandige gitaren. ;)

Of je moet de snaren er andersom op zetten en de gitaar omdraaien:
http://www.channel4.com/news/media/2007/01/week_1/04_hendrix_blog.jpg

Nadeel is echter dat dit bij een AKOESTISCHE (steelstring) gitaar niet gaat, omdat de bracing hiervoor niet goed is + je moet je topkam zien om te draaien, dus hier zal je dan een echte linkshandige gitaar voor moeten kopen. Die kosten vaak een paar tientallen euro's meer

Picker
27 januari 2008, 18:59
Je rakelt hier overigens weer een oude discussie op: weet je wel zeker dat je een linkshandige gitaar wilt? Linkshandige piano's bestaan immer ook niet en er zijn vele linkshandige mensen die prima piano spelen. Verder kopen linkshandige mensen hun auto ook niet in Engeland, en toch kunnen ze prima rijden in Nederland. Zo kun je nog wel even doorgaan: linkshandig computertoetsenbord, (POIUY in plaats van QWERT), linkshandige knoopjes op je overhemden (voor vrouwen dus rechtshandig), linkshandige Windows interface (met de startknop rechtsonder)...

Ikzelf geloof er totaal niet in, en zou het je sterk afraden. Mocht je verder willen gaan met gitaar dan heb je t.z.t. veel meer keuze in gitaren, voor minder geld, als je gewoon rechtshandig leert spelen. Het enige verschil is dat je handen andere dingen gaan leren.

Pais
27 januari 2008, 19:42
Toetsenborden, piano's en auto's zijn wel even wat anders. Het zou verschrikkelijk onpractisch zijn om alleen op je eigen toetsenbord of piano te kunnen tikken. Een auto heeft het stuur aan de binnenkant voor het overzicht op de weg, en heeft niets te maken met wat je dominante hand is.
Muziek is toch kunst? Ik ben nog geen schilders tegengekomen die hun penceel met hun 'verkeerde' hand hanteren.
Misschien is het makkelijker om een rechtshandige gitaar te kopen. Maar gezien je een gitaar kopen maar een enkele keer zal doen, en een gitaar bespelen 1000den malen vaker, kan ik me niet voorstellen waarom een linkshandige rechthandig zou gaan spelen als dat vanaf het begin af aan al veel lastiger voelt.

hendrix2
27 januari 2008, 19:47
Naar mijn insziens spelen rechtshandigen verkeerd gitaar... De moeilijkere inspanningen zijn toch wel met het linkerhand (het fretten van de noten). De rechterhand moet gewoon wat over en weer gaan met een plectrum... (om het simplistisch te stellen en de fingerpickers geheel buiten te sluiten ;))

Het maakt dus volgens mij geen moer uit hoe je begint te spelen, maar doe gewoon wat je het makkelijkste lijkt. Het leuke aan rechtshandig spelen is dat je dan overal waar je komt gewoon gitaartje kan oppakken (of ben ik de enige die constant op plaatsen kom waar gitaren aanwezig zijn?)

sanderz
27 januari 2008, 20:20
Okay, je hebt wel eens wat gepingeld, maar nog niet echt wat geleerd?

Gunstig, want als je gitaar leert spelen, doen geen van beide handen wat jij wil dat ze doen. Met andere woorden: je hoeft niks af te leren, dus probeer gewoon rechtshandig te spelen.

Voordelen m.b.t. je hardware zijn aanmerkelijk, maar ook vrijwel alle (les)boeken met tablatuur zijn gebaseerd op rechtshandigen.

Toch is er nóg een oplossing, á la Elizabeth Cotton:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/76/Elizabethcotten.jpg

artnaz
27 januari 2008, 21:12
Toch is er nóg een oplossing, á la Elizabeth Cotton:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/76/Elizabethcotten.jpgMet alle respect, maar ik denk niet dat ze even veelzijdig en even goed kan spelen als "normaal"...

bass blom
27 januari 2008, 22:37
ik zou toch zweren dat ik hier vandaag een plaatje van een rechtshandig spelende hendrix geplakt had.
heeft een mod dat weggehaald?
waarom? :chicken:

Mod edit: een rechtsspelende hendrix is wellicht offtopic? :chicken:
Alle reacties over een rechtsspelende hendrix zijn verwijderd. De discussie daarover kan bij behoefte uiteraard elders voortgezet worden, maar dus niet hier.

Berti
28 januari 2008, 08:06
ik ben linkshandig en ik speel een "normale" gitaar op de gewone manier.
gewoon niet bij stilgestaan :) en gedaan wat iedereen deed....
kun jij dus ook!

greetz

Mephistocles
28 januari 2008, 08:30
@LizzyB: Ik zou zeggen: als je veel geld te besteden hebt: koop een linkshandige. Als je beter ben kun je langs Sjak Zwier gaan of een andere gitaarbouwer, en die kunnen de mooiste gitaren bouwen. De helft van hun orders zijn linkshandig...

Maar wil je laten zien aan mensen hoe goed je bent, en wil je niet steeds gefrustreerder dan nodig raken op gitaarles: Leer rechtshandig. Dat voelt niet echt handig, maar als je toch nog niet gitaar kan spelen maakt het uiteindelijk niet uit. Zoveel makkelijker is een linkse gitaar niet. Links, rechts... Pfff, het lijkt wel maatschappijleer.

Pais
28 januari 2008, 09:30
Maar wil je laten zien aan mensen hoe goed je bent, en wil je niet steeds gefrustreerder dan nodig raken op gitaarles: Leer rechtshandig.

Nou ja zeg...... wat kent deze wereld toch bijzondere mensen :chicken:

bass blom
28 januari 2008, 10:07
de helft van de zelfbouworders linkshandig?

Mephistocles
28 januari 2008, 10:38
de helft van de zelfbouworders linkshandig?
d'oh (http://www.youtube.com/watch?v=KV967I4Eohw&feature=related)
Gast! Ik zei: "De helft van hun orders zijn linkshandig..."

bass blom
28 januari 2008, 10:48
ja, daarom vraag ik het.
10 a 15% van de mensen is linkshandig toch?
hoe is het dan dat de bouwers die jij noemt de helft van wat ze bouwen voor linkshandigen doet?
een gitaar laten bouwen is meestal een vrij prijzige zaak.
zijn linkshandigen rijker dan rechtshandigen?
of is het dan meer omdat linkshandigen moeilijker een mooie gitaar vinden en daarom eerder naar een bouwer gaan? hmm, dat kan het zijn ja.

Mephistocles
28 januari 2008, 10:51
De laatste inderdaad:)

Kim Wilson
28 januari 2008, 10:53
Er worden volgens mij zat goeie linkshandige productiegitaren gemaakt. Daarvoor hoef je echt niet per se bij een zelfbouwer te zijn. De keus is idd minder uitgebreid, dat wel.

barno
29 januari 2008, 22:26
iemand zei hier dat de linkerhand (bij rechtshandig spelenden) het moeilijkere werk doet (vingerzetting), ben het hier niet mee eens. De hele ritmiek en dynamiek (fijne motoriek!) komt voornamelijk uit de aanslaghand.

maw: beide handen moeten moeilijke dingen doen, vandaar dat ik het wel eens ben dat een linkse best rechtshandig gitaar leert spelen (ifv keuze uit productiegitaren later)

Blend
30 januari 2008, 10:14
:cooler: Heey, ik wil samen met mijn vriendin op Gitaarles gaan.
Ik had al wel eens eerder op een gitaar gepengeld maar dat klonk natuurlijk nergens naar. Ik wil het echt supergraag leren en de liedjes van mijn favoriete band Paramore na kunnen spelen.
Alleen er is een probleempje... ik ben linkshandig.
Voor mij is het dus het fijnst als ik met mijn linkerarm kan spelen!! Als ik dat doe moet ik dus de noten ondersteboven leren, maar dat kan toch niet..??
Ik vind het echt heel erg, want dan voelt het net alsof ik schrijf met mijn rechterhand..:dontgeti: Moet ik het maar gewoon aanleren of is er nog een andere manier??

Zielig meisje..

Er zijn genoeg mensen die je aanraden om toch op een rechtshandige gitaar te beginnen. Die zijn niet alleen goedkoper, maar je heb er ook nog véél meer keus uit. Gewoon rechtshandig beginnnen! veel makkelijker, in het begin is het toch al moeilijk, dat verschil merk je toch niet.

Martijn-w
30 januari 2008, 10:36
Ik ben linkshandig met schrijven, maar rechtshandig met bijvoorbeeld tennis of honkbal. Met voetbal ben ik ook rechts. En ik speel dan ook rechts gitaar. Nooit bij stilgestaan dat het eventueel anders moest.

--=HANS=--
30 januari 2008, 11:04
Volgens mij ben je dan een soort van tweehandig ofzo. Net als sommige voetballers die met beide benen even goed zijn. Het is in ieder geval uitzonderlijk.

Groet, Hans

axmaster
30 januari 2008, 14:50
Ik sluit me aan bij Barno. Ik betwijfel of de linkerhand de 'moeilijkste' dingen doet. Volgens mij is de rechterhand net zo belangrijk, en moet je in beide handen de fijne motoriek ontwikkelen.

Ik ben linkshandig, maar speel 'rechts'. Daarom adviseer ik alle linkshandigen die een keuze denken te hebben: speel 'rechts'! Je hebt meer instrumenten ter beschikking en het instructiemateriaal richt zich op 'rechtshandigen' (akkoordschema's)

Groet, Peter

Harald
30 januari 2008, 16:58
en het instructiemateriaal richt zich op 'rechtshandigen' (akkoordschema's)


? zijn die anders voor linkshandige gitaristen dan?

De drummer van Rory Galagher (en hij is niet de enige) stelde zijn drumstel trouwens linksom op. Komt dus niet alleen bij gitaristen voor.

iWishmaster
30 januari 2008, 20:44
Ik zou zeggen, vraag in een winkel om 2 precies dezelfde gitaren, maar 1 links en 1 rechtshandige. Vraag de verkoper 1 of 2 akkoorden (die zal wel iets van E en A zeggen :P ).

Speel nu die akkoorden en wissel een beetje af en probeer dat een paar keer op beide gitaren, als je merkt dat je een erg sterke voorkeur voor 1 van beide hebt, moet je die nemen.

Als je het je om het even is, of je het niet zeker weet, kies dan voor een rechtshandige gitaar.