PDA

View Full Version : Een paar Noob Q's



Jorisvandaele
27 januari 2008, 16:41
Hallo, ik had snel paar vraagjes over racks.


-een rack bevat enkel transitoren? NIX tubes?
-je hebt een preamp en een poweramp nodig, maar dus geen tubehead?
-kun je met een rack thuis aan low volume spelen en toch kickass sound hebben?
-wat bevat een poweramp?
-is het beter om preamps aan een head te koppelen en de head als poweramp te gebruiken? (hoe connecten beste methode?)

wiegersma
27 januari 2008, 17:17
de preamp en poweramp kunnen best buizen hebben. Zelfs effectapparatuur kan een buis bevatten.

Een head is niet nodig wanneer je preamp en poweramp in het rack hebt.

Een poweramp is de eindversterker die de mastervolume regelt en kan transistor zijn, maar ook buizen.

Er zijn eindversterkers die op een lager volume kunnen werken. En anders moet je er, net als bij de head, een powersoak o.i.d. aan vast hangen.

Het is niet beter of slechter voor de apparatuur om een preamp op de eindversterker van je head aan te sluiten. Preamp sluit je aan op de 'poweramp-in'.

(noot1: een head zit al een preamp en een poweramp)
(noot2: je kunt ook best een head hebben én een rack waarin bijvoorbeeld alleen effectapparatuur en randapparatuur in zit)

enzo

Jorisvandaele
27 januari 2008, 17:36
hmm is het geen goed idee om bv laat ons zeggen een marshall preamp(rackunit) te kopen, en die dan te gaan gebruiken als preamp voor mijn mesaboogie dual? de bedoeling hiervan is om op low volume thuis te kunnen spelen.enkele voorbeelden of webpaginas van preamps?

paulusdeBKB
28 januari 2008, 00:23
Marshall preamp voor een boogie gaat wel werken. Links naar sites zijn er genoeg te vinden op dit forum. Zoek je even zelf?

Jorisvandaele
28 januari 2008, 01:38
ok bedankt, nog snel even een vraagje, als ik een "preamp" of gelijk iets in:"FX-IN" aansluit op men amp, word er dan enkel gebruik gemaakt van de preamp die je net hebt aangesloten? M.A.W word de originele preamp die in de amp zit uitgeschakeld?

jw009
28 januari 2008, 09:09
ja.


101010101