PDA

View Full Version : Rangemaster kloon gemaakt!!!



Gearjunkie
27 januari 2008, 15:46
Ik heb ook maar eens de gok gewaagd: bij Newtone een bouwpakketje "The Range" gekocht. Ik had nog nooit printjes enz. gesoldeerd, dus wilde een makkelijk pakketje.

Eerst rustig het printje in elkaar gesoldeerd. Het voorbeeld in de bouwhandleiding was erg duidelijk. Ik snapte het zelfs. ;)
Speciaal voor dit project een wat kleinere Weller soldeerbout aangeschaft, hiermee ging het allemaal lekker snel en vooral... netjes!

Vandaag alle draden aan het printje gesoldeerd en met de andere componenten verbonden. Toen een 9v batterij aangesloten en het apparaat getest: Tja, je hoort vervorming in de versterker, maar wel een volumedip....???

Toch eerst maar alles in de behuizing gebouwd. Ik wilde later debuggen, eerst wilde ik de 9v aansluiting vastsolderen, zodat de hele schakeling compleet was.

'Even snel' een adapter gepakt een aangesloten. Een klein plofje klinkt, gevolgt door enige stank....
Stom natuurlijk, het was zo'n adapter waarbij je de polariteit kan omwisselen... stond dus verkeerd.

Weer batterij erin... ledje deed het nog.... ook nog geluid!!!
Aangesloten op mijn Powerbrick voeding.... geen plofjes en geen stank meer. Een supergeluid!! Alles werkt prima, eigenlijk ook geen nare ruis o.i.d. Er is nu ook geen sprake meer van volumedip.

Dat was weer eens mazzel hebben! Ik ben zo blij met het ding, dat ik dit even wilde delen hier!