PDA

View Full Version : Mijn zeemeeuw heeft een zusje



Flipkoos
27 januari 2008, 13:20
Gister een twaalfsnarige gitaar aangeschaft.
Het is een Seagull S12.
Mooie klank, goed bespeelbaar, maar wel erg lelijk. Het bovenblad is nogal butserig (ik ken mensen die dat juist mooi vinden) en het ding is nogal rigoreus overgelakt. Waarschijnlijk was de eerste eigenaar bang voor nog meer beschadigingen en heeft er een pot hoogglanslak overheen gegoten. Maar ja, dat kan er ook wel weer af...
Er zit nog een (passief...) element in ook.
Eleuke aanvulling op mijn S6+
Maar dat stemmen is nog niet mijn hobby en het kreng is moeilijk zuiver te krijgen...wie weet staat-ie binnenkort wel weer op MP...

Waarom koop je 'm dan toch...hoor ik u vragen....
Ach alles even proberen...

Mr.Fingers
27 januari 2008, 13:24
Gefeli... En over dat gestemd krijgen. Nieuwe snaren kunnen wonderen doen, ik had dit probleem ook met m'n Keiper XII, maar die stemproblemen zijn nu van de baan, en de gitaar speelt ubervlotjes

--=HANS=--
27 januari 2008, 14:11
Gefeliciteerd hoor! Leuke gitaar en een vriendelijk prijsje. Voor dat geld is het idd het proberen zeker waard.

Veel plezier ermee!

Groet, Hans

hoadje
27 januari 2008, 17:16
Inderdaad, nieuwe snaren doen wonderen op deze gitaar. Ik zie niet helemaal van welke houtsoort jouw bovenlaag is, maar zelf heb ik er een met een sparrenhouten hoogglans bovenlaag (http://www.seagullguitars.com/productmaritime12.htm), en met redelijk nieuwe snaren is 'ie goed op stemming te houden. Met oude snaren is er daarentegen geen land mee te bezeilen. Gelukkig een eenvoudig op te lossen probleem. Het is niet mijn meest voorname gitaar, maar ik speel er toch al jaren met plezier op.

Flipkoos
28 januari 2008, 17:56
Thanks! Ik zal er eerst eens nieuwe snaren op poten...misschien dat het helpt! Er zit inderdaad ontzettend ouwe rommel op...

freekick
28 januari 2008, 18:18
Gefeliciteerd Flipkoos.

Ik had ook op deze gitaar geboden.
Die dikke laklaag is natuurlijk als bescherming tegen de zeewind
zoals gebruikelijk in de buurt van Delfzijl.
Een paar weekenden schuren tot je weer cederhout ontdekt!
De gitaar lijkt me het wel waard.

Heb je wel genoeg wc matjes?

Blend
28 januari 2008, 18:43
mazzelaar! :-)
een seagull 12string zou ik er ook nog wel voor erbij willen hebben. en achja, seagull's zijn er nu eenmaal om ze te 'relicen'. de mijne ziet er ook niet meer uit :p

Harald
28 januari 2008, 20:01
Snaren in een fatsoenlijke staat is wel een must op een 12 string. Door de oktaafsnaren krijg je veel eerder vervelende stemmingsverschillen in de boventonen. Stemmen luistert stukken nauwer daardoor. Als snaren ouder zijn, en met name als ze wat vuiler zijn (geweest) gaat de octaafzuiverheid minder. Een 12 snarige dan nog gestemd krijgen is een crime.

Flipkoos
28 januari 2008, 20:29
Ja het ligt ongetwijfeld aan de ouderdom van de snaren: Als ik een snaar plus octaafsnaar zuiver stem en ik pak ze bijv. op de derde fret nog es dan zijn ze al erg aan het zweven met z'n beiden.
Ik gooi er morgen maar es een nieuw setje tegenaan...maar misschien ga ik eerst ook nog wel even aan het schuren. Verder wil ik eigenlijk een andere brugzadel. Er zit nu ééntje op met een metalen strip en een passief elementje, maar volgens mij heb ik liever een wat warmere sound. Voor mijn gevoel geeft dit iets teveel "twang"... Ik weet niet of het daaraan ligt hoor, maar ik doe maar een gok. Zo ja, wat kost zo'n brugzadeltje voor een twaalfsnaar? Welk materiaal zou geschikt zijn? En moet daar dan nog veel aan bijgevijld worden of zijn het redelijk standaard maten... Dat elementje mag er van mij uit, want dat klinkt toch tamelijk ruk...dan liever nog eens een Matrix.

@freekick: Het waaide er inderdaad als de tering! Je hoefde de gitaar alleen maar in de wind te houden en akkoorden in te drukken, hij speelde van zichzelf! :satisfie:
Ben jij er nog geweest of was ik te snel?

freekick
29 januari 2008, 10:16
@freekick: Het waaide er inderdaad als de tering! Je hoefde de gitaar alleen maar in de wind te houden en akkoorden in te drukken, hij speelde van zichzelf! :satisfie:
Ben jij er nog geweest of was ik te snel?

Nee ik ben niet geweest.
Wel contact gehad maar ik werd al snel overboden.
Ik wilde erg goedkoop en dat werd niet beloond deze keer.
Maar het is je gegund hoor.(incl. het schuurwerk)

Over de klank denk ik altijd ; Hoe minder lak des te warmer de klank.
Kan ook onzin zijn natuurlijk. fr.

Flipkoos
29 januari 2008, 10:44
Ik vond 150 al redelijk goedkoop...

freekick
29 januari 2008, 11:14
Ik vond 150 al redelijk goedkoop...

Je hebt gelijk.
150.00 is zeker niet veel .
Vanwege persooonlijke financiele crisis wilde ik niet hoger gaan.

freekick
8 februari 2008, 10:35
Wat zie ik nu op marktplaats.
Laat je het vogeltje al weer vliegen?

Flipkoos
8 februari 2008, 15:06
Ja, dit is toch niet echt iets voor mij.
En bovendien ben ik op zoek naar een tele...vandaar dat ik ff wat geld nodig heb.
Met nieuwe snaartjes is hij idd nu goed op stemming te brengen...maar na slechts een week proberen kan ik toch zeggen dat ik geen 12-string man ben...(vandaar ook bieden vanaf 160 euro...er zitten weer frisse snaartjes op...)

freekick
8 februari 2008, 15:55
Deze keer zal ik niet meebieden.
ik ben inmiddels gevallen voor
een oude 12 snarige japanner.
.
succes!

Flipkoos
8 februari 2008, 18:45
Deze keer zal ik niet meebieden.
ik ben inmiddels gevallen voor
een oude 12 snarige japanner.
.
succes!

Een kennis van mij heeft een Suzuki...(of Takeharu...maar da's ongeveer hetzelfde). Aanrader!

freekick
9 februari 2008, 10:13
Ik dus ook.
Sinds Maandag bezit ik een Grand Suzuki.
Volgens mij excact hetzelfde als Takeharu
inclusief driedelige achterzijde.
Imponerend geluid.

So easy to play , unbeatable sound! (Kottke)

Flipkoos
9 februari 2008, 10:18
Ik dus ook.
Sinds Maandag bezit ik een Grand Suzuki.
Volgens mij excact hetzelfde als Takeharu
inclusief driedelige achterzijde.
Imponerend geluid.

So easy to play , unbeateble sound! (Kottke)

Daar ga je vast geen spijt van krijgen. Fantastische gitaren. Een collega van mij heeft ook een Grand Suzuki Strat...meesterlijke kopie!