PDA

View Full Version : R. Taylor Style 2: FINGERSTYLE



Picker
27 januari 2008, 10:33
Ik wist het al een poosje, maar nu is het formeel: in de R. Taylor shop is een tweede bodyshape uitgebracht: een grand concert! Ideaal voor fingerstyle dus! Ik was van plan er volgende week even langs te gaan om ze eens uit te proberen, maar helaas gaat dat onverwachts niet lukken... Andere keer dan maar.

Ik heb nu wel een groot probleem: er zijn zoveel opties dat ik niet meer weet wat ik eigenlijk precies wil. Maar eens even heel rustig nadenken de komende maanden... Het is overigens de moeite eens een kijkje te nemen op www.rtaylorguitars.com (http://www.rtaylorguitars.com/), vooral de gallery en de foto's onder Style/Details/Options. Zoooo mooi...

http://www.buffalobrosguitars.com/images/B.Tracks2_08/IMG_5157_2.jpg

sanderz
27 januari 2008, 11:07
Normaal gesproken zou ik zeggen: "neem alle opties die je kunt betalen, als je meer opties wilt, moet je nog even doorsparen."

Maar je moet nu eenmaal kiezen uit een halsbreedte, al dan niet een cutaway, houtsoorten en ga zo maar door.

In dit soort specifieke gevallen zou ik zeggen: "neem er twee of drie"

Hoe je het ook van plan bent te doen; op voorhand van harte gefeliciteerd, want ik begrijp dat je er in ieder geval één aanschaft ;)

Picker
27 januari 2008, 11:40
Jazeker ga ik er een aanschaffen! Op het moment twijfel ik tussen een bovenblad van Adirondack of Sinker Redwood (150 jaar oud), en tussen zij- en achterblad van Madagascar Pallisander, Ziricote of Striped Ebony. Ik wil in elk geval zij- en achterblad dat spectaculair is om te zien (de klankeffecten zijn secundair in mijn ervaring, wel steeds iets anders, maar niet per se beter/slechter). Cutaway, ES, Gewoon nekprofiel, net als mijn andere Taylors. Maar dan de top bracing? Gewoon? Asymmetrisch? Flattop? Wellicht het laatste, maar daar moet ik nog eens een diepzinnig gesprek over hebben met de heren bouwers. En zal ik zo'n schuine rand laten zetten, linksonder? Staat wel heel sjiek, maar kost je weer 1000 Euri extra geloof ik. En zonder zo'n ding speel ik even goed.

O, wat een heerlijke problemen allemaal... ;)

Laser
27 januari 2008, 12:16
'L'ambarras du choix' zeggen ze in Brussel..

ROFL
Jawadde, inderdaad heerlijk moeilijk om de keuzes vast te leggen.Wat een overdaad.. sommige nuttiger dan andere.
Die schuine bovenkant, is dat op zulk model wel nodig? Is de kast daar dan zo dik?? Om sommige dikke kasten kan dat welkom zijn, maar op deze...

Ze zien er bijna te mooi uit om ze vast te pakken.

Ik vind dat ze met de studio echt goed bezig zijn; onder koepel van de grote fabriek plaats maken voor de customs en specials: die wil ik ook wel eens voelen en horen.

Picker, je handen jeuken, je wil erin vliegen... hoe lang kan de onthouding duren??? :) Whatever: beleef er plezier aan!!!

bert
27 januari 2008, 12:34
Inderdaad het ziet er allemaal gelikt uit. Perfect afgewerkt etc. etc. Alleen zorgt dit alles voor een beter geluid ? ! ? ! Want daar gaat het toch hoofzakelijk om. Een schuine rand . . . . prachtig, maar waar is het voor nodig. Het geluid van een gitaar is de laatste jaren toch al helmaal uit gekristaliseerd denk ik zo. ( het oog wil natuurlijk ook wat, maar mijn Taylor puur gekocht voor de bespeelbaarheid en de klank. Dat hij mooi oogt is meegenomen. )

Bert.

LaurentB
27 januari 2008, 12:59
Die klassieke kop (ik bedoel van de gitaar) is erg mooi!

Laser
27 januari 2008, 13:10
Jaajaaaa,
mooie dingen voor de mensen.....

Picker
27 januari 2008, 13:16
Inderdaad het ziet er allemaal gelikt uit. Perfect afgewerkt etc. etc. Alleen zorgt dit alles voor een beter geluid ? ! ? ! Want daar gaat het toch hoofzakelijk om. Een schuine rand . . . . prachtig, maar waar is het voor nodig. Het geluid van een gitaar is de laatste jaren toch al helmaal uit gekristaliseerd denk ik zo. ( het oog wil natuurlijk ook wat, maar mijn Taylor puur gekocht voor de bespeelbaarheid en de klank. Dat hij mooi oogt is meegenomen. )

Bert.Tja, die schuine rand zou ik ook alleen maar kopen omdat het zo exclusief is. Geen goede reden natuurlijk, en al speelt het wel degelijk een stuk comfortabeler (vooral met korte mouwen), ik moet nog even denken of ik daar 1000€ voor wil neertellen. Maar wat is het mooi om te zien:

http://www.rtaylorguitars.com/Woods-Details-09.aspx

Wat de klank betreft: die is toch echt wel een tandje beter dan de doorsnee Taylor. Deels komt dat door een paar conceptuele wijzigingen (smalle, massieve lijmranden langs de binnenzijden, ingelegde halsbracing etc., deels door het feit dat uitsluitend de allerbeste stukken hout van hun gehele selectie worden gebruikt, maar vooral ook doordat er nog meer aandacht wordt besteed aan iedere gitaar om alle componenten optimaal te laten samenwerken, inclusief het tunen van ieder bovenblad enz. Ze laten nu echt helemaal niets meer aan het toeval over.

http://www.buffalobrosguitars.com/images/B.Tracks2_08/john_D.jpg

sanderz
27 januari 2008, 13:30
Stel, je koopt een standaard (Base Price) dan heb je een complete gitaar, neem ik aan. Je betaalt dan $4,480.00, oftewel € 3.051,32

Het is veel geld wellicht, maar wat daartegenover staat is wel een Grade A gitaar.

Zonder de discussie Martin/Taylor nieuw leven in te blazen, en zonder uitgesproken persoonlijke voorkeur, vergelijk ik de Taylor met een Martin (bijv. de HJ38 Stefan Grossman (http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=c&g=5&m=HJ-38%20Stefan%20Grossman) voor $4.999,00 of de 000-EC28 (http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=c&g=5&m=000-28EC) voor $4.149) dan steekt op basis van de specificaties én de looks de Taylor er met kop en schouders bovenuit.

Hoe verhoudt zich de Taylor tot een Santa Cruz, of een Lowden bijvoorbeeld.

Ik vraag me dat af, want ik vind de prijs eigenlijk, heel eerlijk gezegd, (relatief gezien) heel schappelijk.

Picker
27 januari 2008, 13:56
Stel, je koopt een standaard (Base Price) dan heb je een complete gitaar, neem ik aan. Je betaalt dan $4,480.00, oftewel € 3.051,32
Alleen als je in Californie woont. Voor Nederland komt daar 400$ shipment bij, plus 22% BTW, invoerrechten en nog wat van die georganiseerde diefstal. Dan kom je op € 4054,- Nog steeds een nette prijs overigens.

Maar... als je een R. Taylor bestelt voor dat geld, wil je natuurlijk ook persoonlijk naar de workshop om samen hout uit te zoeken, wat andere gitaren uit te proberen om te kijken wat het verschil nu precies is tussen de verschillende opties, en te praten met de bouwer over je specifieke wensen. Gooi er dan nog maar eens duizend Euri bovenop voor de vliegreis, autohuur, hotel, eten...

--=HANS=--
27 januari 2008, 14:06
Woooow, Picker wat mooi man!

Ik heb net even de verschillende houtsoorten voor de back en sides zitten bekijken, dat striped ebony is idd stunning. Dat Hunduran mahonie is helemaal bijzonder. Wat een verhaal, een boom als enige bron. Heb je enig idee wat die "optie" kost?
http://www.rtaylorguitars.com/Woods-Backs-Sides-08.aspx

Btw, die armrest zou ik er echt wel in laten zetten! Als je het doet moet je het goed doen :)

Succes met de keuze, ik ben benieuwd.

Groet, Hans

sanderz
27 januari 2008, 14:12
Ja of je moet iemand kennen (die af en toe resideert) in Palm Springs...

Maar vermoedelijk vraagt die ook het zijne en kom je nog duurderder uit.

Niet geheel off topic: wat nou als de gitaar duidelijk bespeeld is, is ie toch zeker de helft minder waard (toch, of niet dan? hè?!) en zijn de invoerrechten toch ook lagerderder. Immers: 22% van de helft is toch twee keer een kwart van 22% van de oorspronkelijke prijs minder, of niet?

northernlake
27 januari 2008, 14:45
Ziricote kan inderdaad erg spectaculair zijn. Hier staat een aardige custom te koop voor een kleine $7000:

http://www.larrypattis.com/guitars.htm

http://www.larrypattis.com/zBlanchard/zBack.jpg

Picker
27 januari 2008, 14:50
Woooow, Picker wat mooi man!
Dat Hunduran mahonie is helemaal bijzonder. Wat een verhaal, een boom als enige bron. Heb je enig idee wat die "optie" kost?
http://www.rtaylorguitars.com/Woods-Backs-Sides-08.aspx


Ik schat toch wel minstens 20.000€ extra. Veel geld, maar heeft wel voordeel: dan doe je ook niet meer moeilijk over zo'n armrest...!

LaurentB
27 januari 2008, 15:48
Ziricote kan inderdaad erg spectaculair zijn. Hier staat een aardige custom te koop voor een kleine $7000:

http://www.larrypattis.com/guitars.htm

http://www.larrypattis.com/zBlanchard/zBack.jpg


Nou, dat is mij toch een beetje té, al die strepen...

Picker
27 januari 2008, 18:35
Nou, dat is mij toch een beetje té, al die strepen...Valt m.i. nog wel mee:

http://www.wacoisd.org/publications/whats_new/auction.jpg

artnaz
27 januari 2008, 18:55
Ik schat toch wel minstens 20.000€ extra. Veel geld, maar heeft wel voordeel: dan doe je ook niet meer moeilijk over zo'n armrest...!Zal zo'n superexclusieve Taylor "later" niet nog meer waard zijn?

Picker
27 januari 2008, 19:01
Zal zo'n superexclusieve Taylor "later" niet nog meer waard zijn?Zeker weten, als je iemand kan vinden die gek genog is om te betalen natuurlijk.

Laser
27 januari 2008, 19:12
Woooow, Picker wat mooi man!

Ik heb net even de verschillende houtsoorten voor de back en sides zitten bekijken, dat striped ebony is idd stunning. Dat Hunduran mahonie is helemaal bijzonder. Wat een verhaal, een boom als enige bron. Heb je enig idee wat die "optie" kost?
http://www.rtaylorguitars.com/Woods-Backs-Sides-08.aspx

Btw, die armrest zou ik er echt wel in laten zetten! Als je het doet moet je het goed doen :)

Succes met de keuze, ik ben benieuwd.

Groet, Hans


Jongens, wat een tekening!!! Dat dat geld kost spreekt voor zich! Fenomenaal nooit-gezien...

--=HANS=--
27 januari 2008, 19:16
Origineel gepost door Picker:Ik schat toch wel minstens 20.000€ extra.
Dat is wel serieus geld Picker. Heb jij het exclusieve genoegen gehad zo`n gitaar in het echt te horen/zien?

Ik moet nu toch denken aan het nieuwe schatgraven: op zoek naar dit soort bomen in dat gebied. De kans dat er maar één exemplaar zich zo heeft ontwikkeld is niet erg groot. Wat weegt een setje zijkanten en een achterkant? Volgens mij is de waarde (bewerkt) hoger dan die van goud!

Groet, Hans

Pais
27 januari 2008, 19:47
Fenomenaal

Spuuglelijk, dat ook :nervous:

artnaz
27 januari 2008, 21:22
Ik vind hem prachtig! :)

Laser
28 januari 2008, 11:04
Spuuglelijk, dat ook :nervous:

Vind je??
Het is hoogst ongebruikelijk van tekening, maar dit is hout waar kunstwerken van gemaakt worden waarin het hout voor zichzelf kan spreken.
Hout vind ik op zich al mooi, en dit is hoogst uitzonderlijk. Het wijkt ook totaal af van wat we gewoon zijn.

Maar over kleuren en smaken... ;-)

elineschotpoort
28 januari 2008, 14:24
Prioriteiten stellen?



Als ik dit zo'n beetje bij elkaar optel. Gaat deze gitaar waarschijnlijk boven de 6000 euro kosten. Zijn jullie wel helemaal lekker? Picker hier kan je 10 dorpen in afrika een jaar van laten eten. Heeft deze gitaar dan zo'n evenwichtige klank voor jouw speelstijl? Sorry hoor, maar dit moest ik even kwijt.

sanderz
28 januari 2008, 14:58
Heel interessant om te weten, wat je er in Afrika mee kunt doen.

Maar als iemand zijn centjes ergens aan wil spenderen is het niet aan een ander om te vertellen waar het nog meer aan had kunnen worden besteed.

"Eerst de balk uit je eigen oog halen voordat je een ander zijn geld uitgeeft"

--=HANS=--
28 januari 2008, 15:14
Beste Eline,


Dit is een forum waar liefhebbers van gitaren en gitaarmuziek elkaar treffen. Je opmerking met betrekking tot de waarde van een instrument raakt echt kant nog wal. Beetje vreemd ook voor iemand die naast gitaarspelen als hobby paardrijden heeft. Enig idee wat een paard kost en weg eet in een jaar? Om over de dierenarts nog maar te zwijgen.
Als je dit soort discussies graag wil voeren kun je dat beter doen in off-topic.

Groet, Hans

Picker
28 januari 2008, 16:24
Prioriteiten stellen?



Als ik dit zo'n beetje bij elkaar optel. Gaat deze gitaar waarschijnlijk boven de 6000 euro kosten. Zijn jullie wel helemaal lekker? Picker hier kan je 10 dorpen in afrika een jaar van laten eten. Heeft deze gitaar dan zo'n evenwichtige klank voor jouw speelstijl? Sorry hoor, maar dit moest ik even kwijt.Eline, ik heb je een PM gestuurd.

Pais
28 januari 2008, 16:27
Enig idee wat een paard kost en weg eet in een jaar? Om over de dierenarts nog maar te zwijgen.

Pff nou ik wel. En omdat ik het financieel niet trok, heb ik m verkocht. Vervolgens raak ik verknocht aan muziek en sta ik alsnog fulltime rood :mad: Vervloekte hobby's. Misschien moet ik maar calvanist worden.





Vind je??
Het is hoogst ongebruikelijk van tekening, maar dit is hout waar kunstwerken van gemaakt worden waarin het hout voor zichzelf kan spreken.
Hout vind ik op zich al mooi, en dit is hoogst uitzonderlijk. Het wijkt ook totaal af van wat we gewoon zijn.

Maar over kleuren en smaken... ;-)

Bij kunstwerken kan ik het me voorstellen ja. En misschien is het al anders wanneer je dit in het echt ziet. Maar zo op de foto vind ik het nogal 'cheap' en kitsch eruit zien. Misschien ook omdat men vaker een gelamineerde gitaar treft met een fancy printje, dan een gitaar die van hout gemaakt wordt wat er zo uit ziet.

Overigens vind ik die eerste dan weer prachtig. Maar een instrument zou ik zowieso niet zo snel om zn uiterlijkheden uitkiezen, al helemaal niet als het gaat om het achterblad.

elineschotpoort
28 januari 2008, 16:39
Eline, ik heb je een PM gestuurd.

Hallo Eltjo,

Naar aanleiding van je mail geloof ik dat je ze allemaal erg goed op een rijtje heb. Ik geloof dus ook zeker dat jij wel in staat bent om te zorgen dat het geld in goede handen terecht komt.

Picker
28 januari 2008, 17:04
Hallo Eltjo,

Naar aanleiding van je mail geloof ik dat je ze allemaal erg goed op een rijtje heb. Ik geloof dus ook zeker dat jij wel in staat bent om te zorgen dat het geld in goede handen terecht komt....dat ik ze goed op een rijtje heb? Oei, nu moet je niet direct voorbarige conclusies gaan trekken Eline... ;)

--=HANS=--
28 januari 2008, 17:36
Origineel gepost door Elineschotpoort: Hallo Eltjo,

Naar aanleiding van je mail geloof ik dat je ze allemaal erg goed op een rijtje heb.
Hahahaha, google maar eens op "graancirkels"

Groet, Hans ;)

artnaz
28 januari 2008, 17:41
Hahahaha, google maar eens op "graancirkels"

Groet, Hans ;)Want Picker beweert ze ook in de achtertuin te hebben? :???:

elineschotpoort
28 januari 2008, 17:42
...dat ik ze goed op een rijtje heb? Oei, nu moet je niet direct voorbarige conclusies gaan trekken Eline... ;)

Wordt dit dan een directe 'hang yourself '? Check-mate :sneaky:

elineschotpoort
28 januari 2008, 17:47
Heel interessant om te weten, wat je er in Afrika mee kunt doen.

Maar als iemand zijn centjes ergens aan wil spenderen is het niet aan een ander om te vertellen waar het nog meer aan had kunnen worden besteed.

[/I]



Waarom mag het niet breder worden gezien Sanderz ?

sanderz
28 januari 2008, 18:19
Waarom mag het niet breder worden gezien Sanderz ?

Juist. Je hebt helemaal gelijk. Kunnen we het dan nu weer hebben over dure, en vooral héle mooie gitaren? Bedankt, ook namens vrouw en kinderen.

Laser
28 januari 2008, 20:42
Even lekker off-topic:
heerlijk om te zien wat een uitzonderlijke gitaar (of gitaren) zoal losweekt.
:hippie:
Is dat niet één van de functies van kunst? De toeschouwer bewegen, niet onbewogen acherlaten?

En uitzonderlijk wordt er met dat kunstwerk hopelijk ook nog eens kunst voortgebracht die mensen beweegt, raakt.

Pais
28 januari 2008, 21:10
Wat me eigenlijk opvalt is dat steelstring gitaren er vaak heel bijzonder uit gaan zien als ze de prijs krijgen waarvoor je ook een leuk autotje kunt kopen. Zijn er ook flattop steelstring gitaren die vers van de pers komen, peperduur zijn maar waar een leek zo voorbij zou lopen?

Als klassieke en flamenco gitaren erg duur worden, dan blijft het vaak gewoon nog steeds een normale gitaar om te zien, maar dan met een bijzonder gewaardeerde handtekening op de zegel. Al zou ik het daar als bouwer ook bij laten, want klassieke en flamenco gitaristen zijn misschien wat conservatiever als het gaat op houtsoorten en frutsels.

--=HANS=--
29 januari 2008, 08:28
Mijn Lowden F25c valt niet in de prijsklasse waar Picker over schrijft maar je kunt er op marktplaats vast wel een karretje voor vinden :satisfie: .
Toen ik hem kocht heb ik me echt even over "de looks" heen moeten zetten. Blijkbaar verwachten we voor dit soort bedragen ook een flitsend uiterlijk.
Hij is gemaakt van palisander met een ceder top en vooral het palisander is erg saai. Vrij licht van kleur en een heel gelijkmatige tekening. Daarbij zijn alle bindingen van hout en de kleur van die bindingen contrasteert niet echt met de kleur van de top en de zijkanten. Pas in tweede instantie als je goed kijkt zie je hoe mooi hij gebouwd is en dat er wel degelijk kleurverschil zit tussen de bindingen, heel subtiel allemaal.

Groet, Hans

Harald
29 januari 2008, 08:43
Dat zie je bij de 700 serie van Taylor ook. Ziet er voor de prijs sober uit, maar de details zijn erg mooi gedaan, als je het van dichtbij bekijkt... Aan de andere kant werd mijn tweedehands voor 125 euro gekochte London City Tele ook weer voor een echte oude Fender versleten op basis van looks en geluid op het podium...En die moet je weer niet van dichtbij bekijken. Dan is de refinish 'lillijk' gedaan. On stage ziet het er prima uit. Geluid en bespeelbaarheid zijn het belangrijkst. Maar je moet er ook op willen spelen. De een vindt bling dan weer belangrijker dan de ander.

peter_heijnen
29 januari 2008, 08:57
Even lekker off-topic:
heerlijk om te zien wat een uitzonderlijke gitaar (of gitaren) zoal losweekt.
:hippie:
Maar kunnen we het offtopic gehalte ook binnen de perken houden aub? Voor pure gezelligheid mag je bij ons offtopic cafe binnenlopen, toch?

Vragen/opmerkingen? => PM.

sanderz
29 januari 2008, 10:00
Misschien is een verklaring, voor het verschijnsel waar Pais op wijst, juist de afkomst, dan wel de achtergrond van het gitaartype.

Kortom: het is wellicht een cultuurverschijnsel wat zich mogelijk ook uit in de gitaarbouw. Bij de Spaanse gitaar gaat het om 'innerlijk' en bij de Westerngitaar gaat het (minstens óók) om het uiterlijk.

JanB
1 februari 2008, 15:42
Misschien is een verklaring, voor het verschijnsel waar Pais op wijst, juist de afkomst, dan wel de achtergrond van het gitaartype.

Kortom: het is wellicht een cultuurverschijnsel wat zich mogelijk ook uit in de gitaarbouw. Bij de Spaanse gitaar gaat het om 'innerlijk' en bij de Westerngitaar gaat het (minstens óók) om het uiterlijk.

Die culturele invloed is niet alleen afhankelijk van de soort gitaar. De meer schreeuwerige gitaren (veel schelpen of wilde nerven) zijn meestal Amerikaans. Europese gitaren zijn vaak veel rustiger. Lowden is een goed voorbeeld. Altijd rustig, genuanceerd.

Jan

Picker
2 februari 2008, 00:11
Die culturele invloed is niet alleen afhankelijk van de soort gitaar. De meer schreeuwerige gitaren (veel schelpen of wilde nerven) zijn meestal Amerikaans. Europese gitaren zijn vaak veel rustiger. Lowden is een goed voorbeeld. Altijd rustig, genuanceerd.

Jan
Nou, Lakewoods kunnen anders behoorlijk schreeuwerig zijn.


(Komt ook door de makers...)


Sorry! Kon het niet laten! :D

elineschotpoort
2 februari 2008, 03:11
Nou, Lakewoods kunnen anders behoorlijk schreeuwerig zijn.


(Komt ook door de makers...)


Ken jij die dan Picker? Ha Ha Ha

Sorry! Kon het niet laten! :D



Sorry! Kon het niet laten! :hippie:

Picker
2 februari 2008, 18:08
Kijk toch eens mensen, wat mooi...

http://www.rtaylorguitars.com/Woods-Details-09.aspx

artnaz
2 februari 2008, 18:18
1000 euro is wel behoorlijk prijzig voor een schuin randje van 2 cm erin... Maar het lijkt me wel comfortabel... :)

Heb je al ongeveer een configuratie in gedachten Picker?

stratestic
2 februari 2008, 19:32
Ik vind het allemaal echt heel mooi maar ik ben persoonlijk van mening dat ze een beetje doorslaan met alle opties. Zo zijn de frets van een bepaalde hoeveelheid koper gemaakt waardoor ze bijna op goud lijken en meer van dat soort opties. Ik vind het leuk en ook mooi maar het gaat mij net iets te ver.
Je kunt denk ik nooit meer normaal naar een andere gitaar kijken. Volgens mij ben je verpest als je zo'n gitaar hebt.

Picker
2 februari 2008, 19:32
1000 euro is wel behoorlijk prijzig voor een schuin randje van 2 cm erin... Maar het lijkt me wel comfortabel... :)

Heb je al ongeveer een configuratie in gedachten Picker?
Maak daar maar 1250 Euri van. Ook op zo'n randje betaal je belasting!

Mijn config:

Style 2
Sinker Redwood top (150 jaar oud!)
Madagascar Rosewood back & sides
Cutaway
Flat top bracing met Adirondack zangbalkjes
Flamed koa bindings
Schuin randje
Standaard nek
Koperlegering frets
Open kop
Peghead backstrap
Stealth Expression System

KWIJL! :D

Ik twijfel nog over een Adorondack top in plaats van Redwood, en al dan niet een abalone top rim. Ach, ach wat een zorgen... ;)

Picker
2 februari 2008, 19:43
Volgens mij ben je verpest als je zo'n gitaar hebt.Het is nog veel erger: je bent al verpest als je er alleen maar eentje gezien hebt!

artnaz
2 februari 2008, 19:47
Mijn config:

Style 2
Sinker Redwood top (150 jaar oud!)
Madagascar Rosewood back & sides
Flat top bracing met Adirondack zangbalkjes
Flamed koa bindings
Schuin randje
Standaard nek
Koperlegering frets
Open kop
Peghead backstrap
Stealth Expression System

KWIJL! :DNee, dat is niet leuk meer.

De kriebels van jaloezie dan... :D

Trouwens, die diamenten inlays moet je ook nemen! :p

jplm
2 februari 2008, 20:02
Je kunt denk ik nooit meer normaal naar een andere gitaar kijken. Volgens mij ben je verpest als je zo'n gitaar hebt.

Nee hoor, volgens mij wil je, als je die gitaar een jaar of wat in bezit hebt, gewoon weer wat anders, zoals dat altijd het geval is met gitaristen :p.

Groet, Jan.

stratestic
2 februari 2008, 20:21
Ja maar wat wil je dan? Ik denk dat er gewoonweg niets meer is... :confused:
Het is wel mooi dat het kan moet ik toegeven
en als je weet dat het kan dan wil je het uiteindelijk toch ook.
Kortom jullie hebben mij ook aangestoken.

Die opties hebben wat weg van vuurwerklijsten van vroeger...

P.s. @ picker, welke cutaway wil je de venitaanse of die andere?

Picker
2 februari 2008, 21:14
Tuurlijk ben je nooit klaar.

Hierna wil ik alsnog een met Adi top (als deze Redwood wordt - anders omgekeerd)
...en nog eentje van helemaal Koa
...en nog een Ziricote - Alpine moon spruce...
...en...
...en...

En een Collings 00 staat ook nog op de verlanglijst. En een Kathy Wingert gitaar... en...

Kortom: ik hoop de dag niet mee te maken dat ik geen andere gitaren meer wil!

@stratestic: ik denk Venetian. Florentine staat een beetje aggressief.

sanderz
2 februari 2008, 22:28
Dat zei ik toch: "neem er twee of drie"

Als je wilt kun je van mij nog wel wat lenen. Ik moet nog ergens een paar lege flessen hebben en er zit nog vast wat in een oude zok. Zo kom je toch al snel aan vijf en twintig euro, als dat je over de brug helpt.

;)

Berti
3 februari 2008, 07:43
pffffoewww........maar gaat het uiteindelijk niet om hoe hij KLINKT?
al die opties kosten zoveel extra, leuk als je de centen hebt maar.....

vind het moeilijk me voor te stellen dat je echt zoveel gitaren "nodig hebt".
als je eenmaal een paar HELE GOEIE hebt staan, waarom dan niet eens tevreden zijn, de dingen slijten toch niet?

of is dat gitaristen eigen?
nooit iets van gemerkt zelf.....EEN fijn spelende is zat voor me.

greetz

--=HANS=--
3 februari 2008, 08:47
Tuurlijk gaat het bij ieder instrument om hoe hij klinkt. Maar dat heeft weer veel te maken met de keuze van de materialen en niet onbelangrijk, het spel van de muzikant en als een mooi schuin afgewerkt kantje het comfort voor de muzikant kan verhogen dan zou dat ook de muziek ten goede kunnen komen. Een aantal van de opties die Picker noemt heeft direct invloed op het geluid en een paar, zoals Koa bindingen en een mooi achterkantje van de kop niet.

Ik zie het maar een beetje zoals bij een auto. De meeste auto`s functioneren prima zonder electrische raampjes en toch wordt er bijna geen auto meer zonder verkocht.

Picker heeft de afgelopen jaren regelmatig heel erg goede gitaren voor vriendelijke prijzen de deur uitgedaan dus wat mij betreft kan hij er niet genoeg hebben. Wellicht loop ik nog eens tegen een koopje op :dance:

Groet, Hans

sanderz
3 februari 2008, 11:48
vind het moeilijk me voor te stellen dat je echt zoveel gitaren "nodig hebt".
als je eenmaal een paar HELE GOEIE hebt staan, waarom dan niet eens tevreden zijn, de dingen slijten toch niet?

of is dat gitaristen eigen?
nooit iets van gemerkt zelf.....EEN fijn spelende is zat voor me.
greetz

'Nodig hebben' is zo'n beetje het meest veraderlijke woordpaar dat ik ken. Kijk maar naar de reclame's van Frisia, Freo, Postkrediet en andere kredietverstrekker.

90% van de nieuwe keukens worden niet gekocht omdat men geen keuken heeft of omdat de oude stuk is, maar omdat dat 'nodig is'. Een Toyota (;)) rijdt met gemak twintig jaar, maar alleen een liefhebber van oude auto's vindt het niet niet 'nodig' om een andere te kopen na een jaar of 6,7 of 8. En ga zo maar door.

Ik heb nu drie gitaren uit de prijsklasse 'ver onder de R. Taylor' maar ik heb geen geen behoefte een andere te kopen. Ben ik dan tevreden, of heb ik (daar) gewoon het geld niet (voor over)? Of is het een combinatie van beide?

Met andere woorden: als je het geld zou hebben Berti, zou je dan ook niet per ongeluk af en toe een gitaartje kopen? Ik bedoel het nu niet retorisch, het is echt een open vraag. Nú zeg ik dat ik geen andere gitaar zou kopen, maar wat als ik plots een royale erfenis zou krijgen?

Pais
3 februari 2008, 12:07
Sommige mensen houden gewoon van mooie spulletjes. Ik zou geen hele rits dure gitaren hoeven hebben, maar schrijf wel met een vulpen met 14k gouden penpunt en een waarde waar je half nederland mee van bic-pennetjes kunt voorzien.

Picker
3 februari 2008, 12:16
Gelukkig ben ik toch wel heel bescheiden met mijn gitaren hoor... Vroeger was mijn motto: je kunt nooit teveel gitaren hebben, dus had ik er dertig of zo. De meeste bleven onbespeeld, zo had ik b.v. een prachtige Ovation Glen Campbell van 25 jaar oud, in MINTSTAAT.

Maar toen ik me op een dag realiseerde dat ik elke ochtend over de gitaarkoffers heen moest stappen om een schoon overhemd te pakken, en ik niet eens meer wist wat voor gitaren ik eigenlijk had, en waar ze eigenlijk lagen, heb ik alle onbespeelde gitaren de deur uit gedaan. Toen bleven er nog tien over, die ik niet weg wilde doen omdat ze zo 'bijzonder' waren (collectors editions enzovoort). Maar ja, het was ineens wel lekker opgeruimd in huis, en aangezien ik die 'bijzondere' gitaren ook nooit bespeelde, heb ik die een paar maanden later ook allemaal verkocht (het feit dat ik keihard mijn teen stootte aan de koffer van mijn XXX Anniversary Adamas hielp daar overigens ook bij ;)).

Nu heb ik er nog maar drie!

(Plus een Martin Backpacker, maar die telt niet. Plus een beater Ovation Custom Legend, maar die telt ook niet. Plus nog twee die ik zelf gebouwd heb, maar die tellen ook niet. Plus een banjo, maar dat is geen gitaar.)

Eén van die drie gitaren heeft geen electronica, dus dat is de huiskamer gitaar. De tweede kan alleen gebruikt worden voor langzame nummers vanwege het hardhouten bovenblad, en de derde is het werkpaard. Ik wil nu alleen nog maar een vierde omdat ik in twee verschillende stemmingen speel, en geen zin heb om steeds om te stemmen. Ik zet mijn werkpaard dan op Orkney tuning, en de R Taylor in standaardstemming. Dan kan ik met slechts twee gitaartjes op pad, en heb ik alles onder controle!

Zien jullie nu wel hoe bescheiden en ingetogen ik ben? Ik krijg er haast tranen van in mijn ogen!

artnaz
3 februari 2008, 12:21
Zonde dat je zoveel mooie gitaren weg hebt gedaan... Als je over een maandje of wat er weer 30 hebt, mag je ze bij wel opslaan... ;)

sanderz
3 februari 2008, 12:22
Eigenroem... heerlijk, nietwaar?

Ik vind het begrijpelijker dat je een kostbare gitaar koopt dan dat je met een vulpen met een 14k punt schrijft. Mensen die dat doen! Onbegrijpelijk, is het niet?

Weet je wel wat je met het geld van die éne pen allemaal kunt doen?! Half Nederland van een bic pen voorzien! Dan wel Papermate, welk merk mijn voorkeur geniet. Eventueel een tiende van Nederland voorzien van een Waterman Hemisphere, en als ik dan mag kiezen, graag een gepoetst stalen balpen. Die heb ik nog niet.

Aan de andere kant: je struikelt niet over een dure vulpen, noch stoot je er je teen aan.

Jemig de pemig: het is zondag!

Laser
3 februari 2008, 12:30
Nu heb ik er nog maar drie!

(Plus een Martin Backpacker, maar die telt niet. Plus een beater Ovation Custom Legend, maar die telt ook niet. Plus nog twee die ik zelf gebouwd heb, maar die tellen ook niet. Plus een banjo, maar dat is geen gitaar.)


Zien jullie nu wel hoe bescheiden en ingetogen ik ben? Ik krijg er haast tranen van in mijn ogen!

Jajaaaa, :p "die telt ook niet", :dance:
zo kénne wel effe doorgaan!!!

Het is las de Tien Kleine Negers... dat ging ook in een golfpatroon op en neer.
Ontroerend gewoon...

peter_heijnen
4 februari 2008, 14:11
HEEL OFF TOPIC VERHAAL.......

Jemig de pemig: het is zondag!
Maandag,

In het verleden is er een hoop beklag geweest over het vele geleuter van hanskemink. Houden jullie allemaal een beetje de vinger aan de pols bij jezelf?

BVD.

vragen/opm.? => PM

elineschotpoort
4 februari 2008, 16:01
Mod edit: Bericht verwijderd.

Iedereen vanaf nu graag on topic blijven!

Vragen/opm. => PM.

sanderz
4 februari 2008, 18:13
Totdat ik in dit topic een ‘armrest’ had gezien, wist ik van het bestaan niet af. Zijn de kosten hiervoor zo hoog, je kunt daar immers alleen al een aardige gitaar van kopen, vanwege de (aangepaste) constructie?

Picker
4 februari 2008, 23:31
Totdat ik in dit topic een ‘armrest’ had gezien, wist ik van het bestaan niet af. Zijn de kosten hiervoor zo hoog, je kunt daar immers alleen al een aardige gitaar van kopen, vanwege de (aangepaste) constructie?
Het is behoorlijk moeilijk om te maken. Lang niet alle gitaarbouwers kunnen het, en zij die het kunnen hebben er hard voor moeten leren. Verder is het een marktvraag- en aanbod gebeuren.

JanB
5 februari 2008, 10:23
Totdat ik in dit topic een ‘armrest’ had gezien, wist ik van het bestaan niet af. Zijn de kosten hiervoor zo hoog, je kunt daar immers alleen al een aardige gitaar van kopen, vanwege de (aangepaste) constructie?

Kevin Ryan doet het min of meer standaard op zijn gitaren dacht ik.

Jan

Picker
5 februari 2008, 10:41
Kevin Ryan doet het min of meer standaard op zijn gitaren dacht ik.

JanJa, maar niet voor niks...!

elineschotpoort
5 februari 2008, 13:32
Kevin Ryan doet het min of meer standaard op zijn gitaren dacht ik.

Jan


Niet op de mission waar ik laatst op speelde in ieder geval.Heeft met de grote te maken. Bij een 'kathedraal' zijn jumbo size, heeft die rest ook daadwerkelijk een functie. Niet bij kleine gitaartjes jongens lijkt me logisch. Armrest is ook zeer onzinnig op zo'n klein picker model of je moet natuurlijk een lilliputter zijn. Maar Picker telt waarschijnlijk wel 190 cm in de lucht.

Berti
5 februari 2008, 13:42
ja als je het geld zou hebben zou je het dan doen?
antwoord is : niet dat het gaat om of je (een overschot aan) geld hebt maar of je het het WAARD vindt het daar aan te besteden.

nou moet ik niks zeggen.
ik heb twee fluiten liggen van massief ebbenhout, helemaal met de hand gebouwd (gebeurt niet anders in die scene) totale waarde een kleine 2300 euro plus nog wat whistles.......
voor mij is het echt sparen geweest om dat te kunnen kopen en ik heb dan dus ook geen behoefte om dat nog eens te doen, het is met fluiten heel anders dan gitaren omdat het daar de speler is die de toon maakt.
bij een gitaar speelt de gitaar zelf een veel grotere rol: model, houtsoort, enz.

dus nee ik denk niet dat ik als ik onverwachts een erfenissie zou krijgen .........eh.........hoewel.......een heel erg mooie martin zou ik toch geen nee tegen zeggen............... :D maar daar blijft het dan ook bij.
misschien dat het nog eens komt omdat ik overweeg het fluitspelen eraan te geven en dan heb ik een mooi bedragje te besteden.......hmmmmmmmmmmmm

greetz

jplm
5 februari 2008, 14:46
het is met fluiten heel anders dan gitaren

Berti, ik zeg altijd maar zo: er gaat niets boven een goeie fluit !

En nou jij weer,
groeten, Jan.

Picker
5 februari 2008, 14:52
het is met fluiten heel anders dan gitaren omdat het daar de speler is die de toon maakt. bij een gitaar speelt de gitaar zelf een veel grotere rol: model, houtsoort, enz.

Van fluiten heb ik geen verstand (ik kan nog niet eens op mijn vingers fluiten), maar onderschat de invloed van de gitarist op de uiteindelijke klank niet hoor! Meer dan de helft van de klank komt m.i. toch uit de gitarist. Je moet je techniek heel zorgvuldig op het instrument aanpassen wil je alles eruit halen wat erin zit. Dat heeft te maken met de aanslag, de kracht, en zelfs de manier waarop je de gitaar vasthoudt. En bij iedere gitaar is dat weer anders! (Vandaar dat ik maar op 1 merk speel).

Verder is zo'n randje ook bij kleine gitaren erg comfortabel. Vooral met korte mouwen heb ik toch altijd een 'moet' in mijn linkeronderarm na een poosje spelen. Helemaal niet erg natuurlijk, maar met zo'n armrest voelt het allemaal toch net wat lekkerder. Plus dat het er wel EEERRUG cool uitziet... ;)

Maar ja, om daar 1250 Euri voor neer te tellen, tja, velen zullen zeggen dat je daar een beetje raar voor moet zijn. Ik kan daar helemaal inkomen. Maar iedereen die even raar is als ik begrijpt me! :D

Picker
5 februari 2008, 15:44
Jongens, jongens, jongens... dit is dan de 'allersimpelste' style 2: een 'ínstap R Taylortje' maar wat is hij fraai...!

http://www.buffalobrosguitars.com/images26000-26999/ngb26798-rtaylorstyle2/1.jpg

http://www.buffalobrosguitars.com/images26000-26999/ngb26798-rtaylorstyle2/2.jpg

http://www.buffalobrosguitars.com/images26000-26999/ngb26798-rtaylorstyle2/3.jpg

Harald
5 februari 2008, 16:27
idd. mooi, die binding om het fretboard, subtiel! Dubbele inleg bij die snowflakes is ook wel mooi gedaan. Alleen hebben ze de headstock van Taylor nu echt lelijk gemaakt... Bij die slotted headstock valt het nog mee, maar hij loopt nu veel te veel toe. En dan weer net niet genoeg om de snaren recht door te laten lopen, zonder zijwaartse hoek.

sanderz
5 februari 2008, 17:12
De headstock op de foto is inderdaad wél mooi. Maar wanneer het begint te lijken op een Seagull vind ik het - nou hoe zeg je dat nedtjes? - akelig om te zien.

De onderkant van de headstock mag dus wel iets smaller. (Als het zoveel geld kost, mag je ook wel wat commentaar hebben.)

Maar nogmaals, zoals 't op de foto is, vind ik het wél mooi. Het past bij de gitaar en misschien is het ook wel bedoeld als herkenning?

Verder redelijk chique. Kunnen ze wel een hondertje of vijf voor vragen ;)

Picker
5 februari 2008, 17:13
idd. mooi, die binding om het fretboard, subtiel! Dubbele inleg bij die snowflakes is ook wel mooi gedaan. Alleen hebben ze de headstock van Taylor nu echt lelijk gemaakt... Bij die slotted headstock valt het nog mee, maar hij loopt nu veel te veel toe. En dan weer net niet genoeg om de snaren recht door te laten lopen, zonder zijwaartse hoek.
Je bedoelt de gesloten headstock van de R Taylors? Ik vond dat juist wel sjiek, dat toelopende. En ondanks dat de snaren niet helemaal recht doorlopen, gaan ze wel bijna rechtdoor, in tegenstelling tot bij Taylor, waar alle snaren in een spagaat zitten. Heb nooit begrepen waarom ze dat doen.

Bij Martin is dat helemaal erg: daar raakt de lage E snaar bijna het ' dingetje' van de A-snaar! Behalve dat het er lelijk uitziet, lijkt de zijwaarste kracht in de kamsleuven me ook niet lekker. Geeft weer rare geluiden en klemzitten bij het stemmen, slijtage enz. Ovation heeft dat beter begrepen.

elineschotpoort
5 februari 2008, 18:45
Nek en corpus lijken wel erg veel op een Lakewood A-14 (of welke houtvariatie je zelf wenst te kiezen)(bijna 99%) (1400 euri).
Ik wed tevens dat hij een erg Duitse klank heeft dat kan met dit lijnenspel niet anders. Wel een erg Europese gitaar. Waarom je dit niet bij de buurman haalt is mij een raadsel.

Picker
5 februari 2008, 19:06
Ik heb de Style 2 nog nooit gespeeld, maar denk toch dat hij heel anders klinkt dan welke Lakewood dan ook. De Style 1 zit ook in een ' league of its own'. Echt nergens mee te vergelijken.

elineschotpoort
5 februari 2008, 19:19
Ik heb de Style 2 nog nooit gespeeld, maar denk toch dat hij heel anders klinkt dan welke Lakewood dan ook. De Style 1 zit ook in een ' league of its own'. Echt nergens mee te vergelijken.


Waar is c.q. kan het vergelijkend warenonderzoek plaatsvinden. Lijkt me de enige wetenschappelijke benadering.

P.s. Ik heb zelf in deze 'kleine gitaren' range 3 Lakewood varianten. (esdoorn, ovangkol en pally 12 fret). Deze taylor lijkt (los van zijn kop) sprekend op deze instrumenten.

peter_heijnen
5 februari 2008, 19:31
Dag elineschotpoort, je ip-nummer van vanmiddag kwam me niet bekend voor, maar je hanskemink maniertjes des te meer.

--=HANS=--
5 februari 2008, 19:33
Begin ik nu paranoia te worden of is het nu elinekemink of hansschotpoort of moet ik opgenomen worden :nervous:



Nek en corpus lijken wel erg veel op een Lakewood A-14 (of welke houtvariatie je zelf wenst te kiezen)(bijna 99%) (1400 euri).

Ik wed tevens dat hij een erg Duitse klank heeft dat kan met dit lijnenspel niet anders. Wel een erg Europese gitaar.

Waarom je dit niet bij de buurman haalt is mij een raadsel.

Wordt dit dan een directe 'hang yourself '? Check-mate :sneaky:

Waarom mag het niet breder worden gezien Sanderz ?

Michael Hedges is waarschijnlijk een van de meest waarlijke pioniers en innovatoren op akoestische gitaren. Ik zie Leo nog altijd met blozende wangetjes naast hem spelen (letterlijk spelen)

Hallo, ik ben Eline Schotpoort en 17 jaar oud. Ik speel al 4 jaar gitaar en heb les op de muziekschool in Elburg bij Pieter Mondriaan. Gitaar spelen is mijn grote hobby naast paarden.





Mocht ik er naast zitten dan moeten eline en hans elkaar echt een keer ontmoeten, er zou zomaar iets moois op kunnen bloeien :satisfie:

Groet, hans

hendrix2
5 februari 2008, 19:35
Begin ik nu paranoia te worden of is het nu elinekemink of hansschotpoort of moet ik opgenomen worden :nervous:



Mocht ik er naast zitten dan moeten eline en hans elkaar echt een keer ontmoeten, er zou zomaar iets moois op kunnen bloeien :satisfie:

Groet, hans
Je zit juist, onze vriend hanskemink (aka elineschotpoort) heeft z'n zoveelste ban gekregen. Dubbelaccounts zijn nog steeds niet toegelaten en zeker niet voor gebruikers die al een permanente ban hebben staan.

Nu graag weer ontopic mensen.

Laser
5 februari 2008, 19:45
Jongens, jongens, jongens... dit is dan de 'allersimpelste' style 2: een 'ínstap R Taylortje' maar wat is hij fraai...!

http://www.buffalobrosguitars.com/images26000-26999/ngb26798-rtaylorstyle2/1.jpg

http://www.buffalobrosguitars.com/images26000-26999/ngb26798-rtaylorstyle2/2.jpg

http://www.buffalobrosguitars.com/images26000-26999/ngb26798-rtaylorstyle2/3.jpg

NOU MOE!!!!!! (GLLLLLLLPP) Effe slikke...
Doet me aan de An Van Elsen foto's denken in Playboy.
Wat een lijn...

Wat die headstock betreft: de snaren rechtdoor laten lopen heft al meer succes gehad bij het beheersen van de trekkracht. En het vermijden van klemmen van de snaar op de brug. Dan mag het al wat op Seagull lijken , maakt me niks uit als het goed werkt.

Héél mooie gitaar. Echt. Zelfs al was er niet de abalone en sier, de lijnen en opengewerkte headstock zijn klasse!
Hier is veel zorg besteed aan de afwerking en het detail. Zoveel is duidelijk, en dat is een understatement.

Gojooooooooohhhh, als ik dat eens in de hand mocht nemen..... brrr.......
zoals de Kevin Ryan van Pierre Bensusan bij zijn optreden in Belsele, met Dave Evans erbij... dat was klamme handjes en katoenen knieën!

:cool:

sanderz
5 februari 2008, 20:02
Alles wordt uitontwikkeld. Zo verwacht ik dat een hardloper straks in -0,01 seconden de 100 meter loopt...

Mijn audio apparatuur heeft een weergave bereik tot 25khz, mede dankzij de SACD speler om dat aan te sturen. Er zijn absoluut betere configuraties die een hoger bereik toestaan.

Ik heb het nooit echt geprobeerd (...) maar het schijnt dat frequenties boven de 20khz voor het menselijk oor niet hoorbaar zijn... desalniettemin zou er volgens de kenners weldegelijk een merkbaar verschil zijn.

(Eén en ander ter illustratie)

Nu vraag ik me af - nu wordt het hélemaal on topic - of er nog een merkbaar verschil is wanneer de snaren 'recht doorlopen' bijvoorbeeld. Met zo'n Fender-, of Martin Staufer headstock lopen de snaren rechtdoor, het is dus geen onmogelijkheid en het is al eens geprobeerd.

En dan vervolgens: de DCB brug van Yairi, maar ook de manier waarop gij, Picker, de gitaarbrug aanpast, maken juist de hoek in de snaar groter met alle voordelen van dien.

Dus... ik zou beginnen bij deze R. Taylor met de wikkelingen van de snaar op het mechaniek niet naar buiten te laten lopen, maar naar binnen, dan lopen ze nóg rechterder en vraag ik me vervolgens in alle ernst af of je er wat aan hebt, of het merkbaar is, werkelijk, en niet slechts eventueel meetbaar.

jplm
5 februari 2008, 20:19
Wat die headstock betreft: de snaren rechtdoor laten lopen heft al meer succes gehad bij het beheersen van de trekkracht. En het vermijden van klemmen van de snaar op de brug.

Die opmerking snap ik effe niet; de snaren lópen helemaal niet recht bij deze kop !?

Groet, Jan.

Laser
5 februari 2008, 20:31
Die opmerking snap ik effe niet; de snaren lópen helemaal niet recht bij deze kop !?

Groet, Jan.

Niet volledig recht Jan,
maar rechter dan in een klassiek dread Mart en Gibs en .. headstock.

De suggestie van sanderz hiervoor houdt ook steek: maak de windingen zo dat de snaar nog rechter loopt.

Het gaat erom dat, als de snaar rechtdoor over het zadel (nut) kan lopen, er minder klemmen kan zijn door zijwaartse spanning dan bij een zijwaarts afgeleide snaardruk.
Hierdoor zal de snaar ook vlotter door het zadel gaan bij het stemmen, en makkelijker juist afgestemd raken en blijven. Dat is van belang voor het juist houden van de stemming. Bij zadels met een sterke zijwaartse afbuiging kan je bvb wat grafiet in de gleuf aanbrengen om het klemmen te vermijden.

Hierover bestaat nogal wat discussie, zelf geloof ik wel dat het werkt. Ik kan er echter geen grafieken tegenover plaatsen.

Picker
5 februari 2008, 20:39
Hierdoor zal de snaar ook vlotter door het zadel gaan bij het stemmen, en makkelijker juist afgestemd raken en blijven. Dat is van belang voor het juist houden van de stemming. Bij zadels met een sterke zijwaartse afbuiging kan je bvb wat grafiet in de gleuf aanbrengen om het klemmen te vermijden.


Dat de snaar vlotter door de kamsleuf gaat is duidelijk. Maar kennelijk is het geen 'very big deal' anders zou Martin niet meer dan een miljoen gitaren met scheve snaren gebouwd hebben. Toch geef ik er vanuit 'puriteins' oogpunt de voorkeur aan: snaren die min of meer recht over de kam lopen, zoals bij Ovation en Seagull, en R Taylor.

Maar ik kan geen enkel argument verzinnen waarom het voor de klank iets uit zou maken.

--=HANS=--
5 februari 2008, 21:13
Zie ik het trouwens ook goed dat ze voor deze übertaylors ook geen gebruik maken van een nek en kop uit verschillende delen?

Die armrest doet me een beetje denken aan een "gang" in een knikspantromp van een boot. De platte vorm is een soort banaan en als je die buigt en vervolgens op de spanten bevestigt dan krijg je deze specifieke vorm. Ik vraag me af wat nu precies de moeilijkheid is voor de bouwer want het uitzetten van de vorm is het in ieder geval niet.

Groet, Hans

Picker
5 februari 2008, 23:13
Zie ik het trouwens ook goed dat ze voor deze übertaylors ook geen gebruik maken van een nek en kop uit verschillende delen?

Die armrest doet me een beetje denken aan een "gang" in een knikspantromp van een boot. De platte vorm is een soort banaan en als je die buigt en vervolgens op de spanten bevestigt dan krijg je deze specifieke vorm. Ik vraag me af wat nu precies de moeilijkheid is voor de bouwer want het uitzetten van de vorm is het in ieder geval niet.

Groet, Hans

Nee, de hals bestaat uit een "scarf joint" (in goed moerstaals: ???), schuin afgesneden plank die andersom weer gelijmd wordt. N.B: net als alle Taylors tegenwoordig - de Frankenstein neck joint is historie.

De moelijkheid van een armrest is dat de relatief simpele montage van boven- en onderblad aan de zijkanten niet meer mogelijk is, met het bovenblad. Als het een kwestie was van jouw banaantje erop plakken en dan de randjes glad schuren dan ging het misschien nog wel, maar aan de binnenzijde hebben R. Taylors massieve, met de hand gebogen lijmprofielen, die nu niet meer overal gewoon 90 graden zijn, maar ter plekke van de armrest moet worden gesplitst en ook aan weerszijden een hoek moet maken. Bovendien moet aan weerszijden van de armrest ook een purfling komen (houten afwerkrand, meestal een stuk of drie boven, en drie opzij, eventueel nog met parelmoer ertussen).

En dan moet het aan het eind ook nog netjes eruit zien zijn allemaal, zowel buiten als binnen.

Denk daar maar even over na. Zo simpel is het niet. :)

greencharlie
6 februari 2008, 09:34
Goeiemorgend,
de trusrod afdekplaatjes van alle taylors zijn ronduit lelijk, en getuigen niet van groot artistiek grafisch inzicht.

Picker
6 februari 2008, 14:02
Goeiemorgend,
de trusrod afdekplaatjes van alle taylors zijn ronduit lelijk, en getuigen niet van groot artistiek grafisch inzicht.Ook goeiemoggel.

Ik was er nog nooit over gevallen. Maar nu ik beter kijk: het is gewoon de vorm van de headstock, 180 graden gedraaid, en afgerond aan de bovenkant.

Daar had ik inderdaad geen artistiek grafisch inzicht voor nodig. Hoe had jij ze liever gezien?

jplm
6 februari 2008, 19:21
Die armrest doet me een beetje denken aan een "gang" in een knikspantromp van een boot.

Vraagje m.b.t. de armrest: kennen jullie die van John Pearse, en de theorie daarachter?

Groet, Jan.

Laser
6 februari 2008, 21:00
Ik wist het niet dus zocht ik het even op:
http://www.jpstrings.com/armrest.htm

Achtergrond blijkt: vermijden dat de arm die op de kast rust het trillen van het blad belemmert. Dus een betere klank.

Ik kan dat niet bevestigen noch ontkennen.

Picker
6 februari 2008, 21:06
Ik speel meer dan de helft van de tijd met mijn hand stevig op de brug gedrukt. Dat beinvloedt de klank nog veel meer. Maar of dat nu ook slechter klinkt... het hang er gewoon van af wat voor geluid je wilt. Dus dat verhaal van de JP armrest maakt op mij niet zoveel indruk.

jplm
7 februari 2008, 00:27
Ik speel meer dan de helft van de tijd met mijn hand stevig op de brug gedrukt. Dat beinvloedt de klank nog veel meer. Maar of dat nu ook slechter klinkt... het hang er gewoon van af wat voor geluid je wilt. Dus dat verhaal van de JP armrest maakt op mij niet zoveel indruk.

Ja, ik heb er mijn bedenkingen ook altijd bij gehad. En wat te denken van de constructie binnen in een Breedlove, je weet wel, waar de onderkant van de brug d.m.v. een "houten balk" is verbonden met de zijkant (achter). Als dat het bovenblad niet beperkt in zijn trilling, wat dan wel?
Maar, aan de andere kant, ik heb destijds eens zo'n JP-armrest overwogen, en er werd mij toen verteld dat het op de ene gitaar een wereld van verschil was, en op de andere bijna niets zou uitmaken. Echter, de test die je van tevoren kon doen was supersimpel; neem je gitaar en speel even zonder dat de onderarm van je aanslag-arm op de kast rust (niet dat je dat lang volhoud, moet je maar eens effe proberen). Werd het geluid dan duidelijk beter, of voller, dan had de aanschaf van zo'n armrest zin. En inderdaad, ik had er een gitaar bij die daar duidelijk beter van ging klinken (van het "spelen zonder leunen" bedoel ik), want ik heb uiteindelijk toch niet zo'n ding besteld, werd met alle belasting, verzekering, en verzendkosten toch wat te duur voor zo'n "houten boomerang".

Groet, Jan.

dadgad
7 februari 2008, 00:34
Hallo Picker,

Naar mijn ervaring resulteert het spelen met de hand op
de brug in een tamelijk niet-optimale hoek van de vingers
ten opzichte van de snaren. Dus ook een niet-optimale
toon.

Ik speel zelf met een nogal klassieke hand-houding,
waarbij de vingers dus een rechte (90 graden) hoek met
de snaren maken. Voor mijn gevoel (en gehoor) geeft dat
toch de optimale toon, en de meest efficiente aanslag wat
volume betreft.

Het steunen op de brug geeft wel de mogelijkheid tot het
dempen van de snaren, op de Travis-picking manier (dus
zoals Merle Travis, maar ook Chet Atkins, Jerry Reed en
vele andere Amerikaanse gitaristen spelen/speelden).
Maar als je niet op zoek bent naar dat specifieke geluid, is
steunen op de brug geen goed idee - naar mijn persoonlijke
mening, uiteraard :)

Greetz,

Han.

Picker
7 februari 2008, 00:50
Hallo Picker,

Naar mijn ervaring resulteert het spelen met de hand op
de brug in een tamelijk niet-optimale hoek van de vingers
ten opzichte van de snaren. Dus ook een niet-optimale
toon.

Ik speel zelf met een nogal klassieke hand-houding,
waarbij de vingers dus een rechte (90 graden) hoek met
de snaren maken. Voor mijn gevoel (en gehoor) geeft dat
toch de optimale toon, en de meest efficiente aanslag wat
volume betreft.

Het steunen op de brug geeft wel de mogelijkheid tot het
dempen van de snaren, op de Travis-picking manier (dus
zoals Merle Travis, maar ook Chet Atkins, Jerry Reed en
vele andere Amerikaanse gitaristen spelen/speelden).
Maar als je niet op zoek bent naar dat specifieke geluid, is
steunen op de brug geen goed idee - naar mijn persoonlijke
mening, uiteraard :)

Greetz,

Han. Ik doe het ook uitsluitend voor Travis picking. Wat je zegt is overigens wel waar, dat je vingers onder de klassieke hoek een betere toon geven, maar daar is een simpele remedie tegen: gewoon je nagels kort knippen. Dan maakt het helemaal niks meer uit ;).

dadgad
7 februari 2008, 01:08
Hallo Picker,

Grappig, dat is ook wat Leo Kottke zegt in een recent (te
lezen in de februari 2008 uitgave van het Engelse blad
"Guitar & Bass Magazine") interview: "Fingernails are a trap
for a lot of guitarists. I say, just get rid of them. It may
feel awkward for a while, but you'll find that your tone will
immediately improve."

Zelf doe ik daar voorlopig nog even niet aan mee. De
klassieke opvatting onder steelstring gitaristen dat een
randje nagel toch net iets "brilliance" aan de toon geeft
is voor mij nog steeds waar - dus ik houd mijn nagels toch
maar op een bruikbare lengte. Maar je hebt ook het vlees
nodig om body aan je toon te geven... dus de nagels vooral
niet te lang - alleen net dat randje !

Greetz,

Han.

Picker
7 februari 2008, 06:19
Hallo Picker,

Grappig, dat is ook wat Leo Kottke zegt in een recent (te
lezen in de februari 2008 uitgave van het Engelse blad
"Guitar & Bass Magazine") interview: "Fingernails are a trap
for a lot of guitarists. I say, just get rid of them. It may
feel awkward for a while, but you'll find that your tone will
immediately improve."

Ha. Die Leo. Van wie zou hij dat nou hebben...:

www.peghead.nl/DADGAD.wmv (http://www.peghead.nl/DADGAD.wmv)

;)

sanderz
7 februari 2008, 10:39
Het korthouden van je nagels heeft als voordeel dat je nooit het probleem hebt van een - altijd onverwacht - afgebroken nagel. Je bent dan je lot minstens één stapje voor, en daar hou ik van ;). Mijn nagels zijn zacht (niet zwak of breekbaar, maar zacht dus) en voor mij is een vanzelfsprekendheid.

M.b.t. het bovenblad en de armrest: ik heb eens gehoord dat er gitaristen zijn of waren die de kast, dan wel de top dempen door hem op een andere manier vast te houden. En het is wel logisch ergens, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit uitgeprobeerd, noch nagezocht of het werkelijk zo is. Je hoort zo veel op een dag...

freekick
7 februari 2008, 11:00
Heb ik er een jaar over gedaan om goede nagels te krijgen
moeten ze er af van ome Leo!
Hij kan de pot op! "busted bicycle" met het vlees spelen? kom nou.

jplm
7 februari 2008, 13:50
Naar mijn ervaring resulteert het spelen met de hand op
de brug in een tamelijk niet-optimale hoek van de vingers ten opzichte van de snaren. Dus ook een niet-optimale toon.

Het steunen op de brug geeft wel de mogelijkheid tot het dempen van de snaren, op de Travis-picking manier (dus zoals Merle Travis, maar ook Chet Atkins, Jerry Reed en vele andere Amerikaanse gitaristen spelen/speelden).
Maar als je niet op zoek bent naar dat specifieke geluid, is steunen op de brug geen goed idee - naar mijn persoonlijke mening, uiteraard :)

Aha, toen ik het las dacht ik meteen "wat zou hij voor een tip hebben voor het stringmuten", maar nee, niet dus. Ik zit zelf ook al jaren met dat probleem; als je gewoon met de vrije hand speelt heb je veel meer bewegingsvrijheid, maar, omdat driekwart van mijn nummers country blues is moet je wel dempen, met als gevolg dat je handpositie muurvast bepaald is doordat de palm op de brug rust. Met een resonator is het nog erger, want daar moet je je hand zelfs vóór de brug leggen, omdat er een beugel over het zadel ligt die voor het dempen in de weg zit. Aan de andere kant: had ik net voor mezelf (ergens in het verleden dan) bepaald dat je met zo'n vaste positie geen fatsoenlijk geluid kunt maken, en dan bestel ik een les-dvd van John Fahey, en die rammelt me daar toch een stuk weg, mét de hand op de brug, en nog een pink op het bovenblad ook (en ook nog eens op een dreadnought, je weet wel, die gitaren die "niet zo geschikt zijn" voor fingerpicking). Het kan dus allemaal wel, alleen, niet bij mij (nou ja, een beetje dan, met veel moeite) :).

Groet, Jan.