PDA

View Full Version : zelfbouw-BLUNDERS



KoenB
27 januari 2008, 00:38
Hallo bouwers en liefhebbers,

het leek mij wel leuk om een draadje te hebben waar iedereen zijn grote (en kleine) zelfbouw-blunders kan posten. Ik zal gelijk maar even van start gaan. Ben nu mijn eerste gitaar aan t bouwen, soort double cutaway les paul modelletje maar dan toch een beetje anders. Mahonie body, met een lp-style brug van wilkinson. Prima, gaatjes geboord voor de studjes, 10.5 mm diameter, ribbeltjes meegeteld 12 mm. Dus ik boor een gaatje van 10.5 mm, en begin de stud er in de rammen.

Natuurlijk is dat mahoniehout veel en veel te hard hier voor, dus het gaat vrij moeilijk. Maar met een plankje erop en een hamer lukt het wel redelijk. Jippie, de stud zit er in... en nu moet hij er eigenlijk ook wel weer uit kunnen. En DAT ging dus niet meer!

Eerst maar een beroep gedaan op het welbekende hefboomeffect. Dikke platkop schroevendraaier onder het randje, latje onder de schroevendraaiersteel... KRAK, niet de schroevendraaier, MAAR DIT:
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZZ1.jpg
Daar gaat mn stud gvd. Ik pissig natuurlijk, nou moest dat kreng er sowieso uit. Poging 2: Boutje met hetzelfde schroefdraad erin, en daar dan mee 'hefbomen' (Ik had inmiddels een beroep gedaan op het koevoet)...

No way. Dat ding zat MUUR en MUURvast. Geen enkele beweging, ook niet een beetje. Ik werd er eigenlijk vrij moedeloos van, en kwaad bovendien. Toen landde er een slim duiveltje op mijn schouder. De stud was toch al kapot... dus...
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZZ2.jpg
... kon ik m net zo goed helemaal naar de klote boren ^^

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZZ3.jpg
Het restje stud wat nog overbleef was vrij makkelijk er uit te vissen met een tang :) Wat hebben we geleerd? Niet fucken met mahoniehout...

... even een nieuw setje studs bestellen bij guitarsupplies dan maar..

humbucker
27 januari 2008, 01:14
Niet fucken met mahoniehout...

haha
liefst niet nee :D

succes nog met de rest van je project

greetings

Humbucker

Rude Perception
27 januari 2008, 02:06
leuk topic. Er is geen beter vermaak dan leedvermaak.:)

Kakihara
27 januari 2008, 10:54
Beter een kapotte stud dan een kapotte hand ...

pasqual
27 januari 2008, 11:24
met het boren van de gaatjes t.b.v. de snaardoorvoer ( stringthrough ) in de body, kwam ik erachter dat de body niet onder de beschikbare kolomboor paste. dus dan maar uit de hand proberen. dit ging redelijk goed tot de laatste; het boortje brak af halverwege het boren. geprobeerd het boortje er weer uit te trekken met een nijptang maar helaas, te weinig materiaal om aan te trekken. dus: aan de achterkant een gaatje boren en het ding eruit tikken.
maar: probeer maar eens uit te meten waar precies het gat moet komen aan de achterkant om aan de voorkant goed uit te komen; in mijn geval zat ik er zo'n 1,5 mm naast m.a.g. dat het laatste snaaropdeplaatshouddingetje aan de achterkant niet in een rechte lijn ligt t.o.v. de rest. ziet niet echt mooi uit.
is dit dan een blunder? wel als je beschouwt dat je bij de rest van de bouw zeer voorzichtig te werk bent gegaan om dit soort dingen te voorkomen. en zeker als je goedkope boortjes gebruikt. goedkoop is duurkoop.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4VHGWPQ.jpg
hier misschien een beetje te zien; ik heb het geheel gecamoufleerd met een afdekplaatje.

groeten Pasqual.

barno
27 januari 2008, 11:34
als iedereen zijn ego even op stal zet, zal dit een hele lange thread worden, denk ik :)

Ik zal alleszins aantal blunders gaan posten, ter lering en ter leedvermaak.

johanb
27 januari 2008, 14:35
Ik had een zelfgebouwde les paul mooi wit geverfd,later wilde ik de natural kleur weer .Dus de witte verf moest eraf geschuurd.Voordat je witte verf van de mahonie afhebt ben je al een milimeter verder en dan nog zitten er allemaal witte punten en streepjes in. Later hoorde ik dat je gewoon ammoniac moet gebruiken. Dit heb ik ook gedaan met als gevolg dat toen ik de gitaar opnieuw had gelakt en weer helemaal klaar had , na verloop van tijd de lijm losliet van de pallissander toets en de mahonie hals .De toets krulde als het ware op vanaf de body. Ik denk dat overmatig gebruik van ammoniac ook de lijm heeft aangetast.blunders eh ... ja ik denk van wel

Orpheo
27 januari 2008, 14:38
ik heb ooit de fout gemaakt van het verkeerd neerleggen van de tuners o pm'n headstock. nu zitten ze helaas wat scheef. wel aan beide kanten van 't headstock even schreef :D

Ook een keer de mal verkeerd neergelegd en afgetekend, en nu is een headstock niet echt symmetrisch, maar ach, je ziet 't niet als je 't niet weet :D

andere blooper: studgaten te ruim! (niet mijn fout trouwens :) ). stukje fineer in 't gat gedaan (aan 3 kanten, klem je de stud lekker stevig, en in 't midden!) stud erin geramd, en 't zit.

Geen grote fouten gelukkig :)

Trouwens, mahonie is niet zo hard hoor. esdoorn is veel en veel harder.

barno
27 januari 2008, 15:49
gevaarlijke blunder, freesbit wat verder uitgestoken in mijn frees om dieper te kunnen gaan bij uitfrezen kamer: bitje schiet los, per geluk recht door de body: per geluk zeg ik want moet er niet aan denken alshet andere richting was uitgeschoten. Het gat is trouwens hersteld en vermits hij dekkend gelakt werd, zag je uiteindelijk niks van.http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/14repairingroutingaccidentdone.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/13repairingroutingaccidentfront.jpg

barno
27 januari 2008, 15:54
en nog hele stomme flater:

bij het boren van het truss rod gat aan de headstock: had geen lange boor, toch maar doorgedaan totdat ik te laat merkte dat ik tijdens het boren met de boorkop een gat van 5mm in bovenkant van headstock had geschroeid. Per geluk had ik hem nog niet op dikte gemaakt aan de achterkant. Dus de hele headstock ligt nu stuk lager als standaard bij tele of strat. Op zich niet erg want daardoor het ik geen stringtrees nodig, maar beetje jammer van het zicht.

barno
27 januari 2008, 16:00
En nog een: ivm binding

Bij mijn eerste bodies waren de kopse kanten van de gitaar niet 100% egaal, quasi niet zichtbaar maar heel klote als je die kanten als geleiding voor je frees gaat gebruiken voor de binding. kanaal varieerde uiteindelijk tussen 1 en 2 mm. Leerde hieruit dat een constructiefout in het begin heel vaak andere dingen hypothekeert. Zoals: een niet perfect vlak bovenvlak body zal uiteraard scheve zijkanten tot gevolg hebben, en scheve zijkanten: problemen bij bindingen, waardoor de zijkanten moeten bijgeschuurd etc...

no 1 hops
27 januari 2008, 16:18
was een gitaar met acryl verf en decoratieve verftechniek aan het afwerken met blanke lak.

vond nog een spuitbus hoogglans lak met een zwarte dop.

maar in de haast, gefixeerd op de woorden begon ik een fijne nevel over de body te spuiten, en terwijl ik die eerste nevel zag fronste ik mijn wenkbrouwen diep, zeer diep.
het leek wel zwart.
goed kijken naar het laagje op de gitaar, nee heh? ja hoor, was dus wel zwarte hoogglans lak.
gelukkig had ik nog een busje blanke lak op terpentine basis en een kwast vlakbij liggen.
heb eerst nog een zeer dunnen nevel over de hele body gespoten, en daarna met een kwast de blanke lak over de body gekwast waardoor de zwarte verf mengde met de lak en ik een soort van transparant zwarte lak als toplaag kreeg.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/relic4.jpg

barno
27 januari 2008, 16:34
was een gitaar met acryl verf en decoratieve verftechniek aan het afwerken met blanke lak.

vond nog een spuitbus hoogglans lak met een zwarte dop.

maar in de haast, gefixeerd op de woorden begon ik een fijne nevel over de body te spuiten, en terwijl ik die eerste nevel zag fronste ik mijn wenkbrouwen diep, zeer diep.
het leek wel zwart.
goed kijken naar het laagje op de gitaar, nee heh? ja hoor, was dus wel zwarte hoogglans lak.
gelukkig had ik nog een busje blanke lak op terpentine basis en een kwast vlakbij liggen.
heb eerst nog een zeer dunnen nevel over de hele body gespoten, en daarna met een kwast de blanke lak over de body gekwast waardoor de zwarte verf mengde met de lak en ik een soort van transparant zwarte lak als toplaag kreeg.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/relic4.jpg

creatief opgelost maarrreuh, er zat een Zwarte dop op de bus, zeg je? great flater! :)

Saf
27 januari 2008, 16:44
heeft wel een gaaf effect.

Rude Perception
27 januari 2008, 17:02
Nu moet ik eigenlijk zelf ook wel bekennen meer dan eens de soldeerbout iets te laag vast gepakt te hebben.

no 1 hops
27 januari 2008, 17:35
Nu moet ik eigenlijk zelf ook wel bekennen meer dan eens de soldeerbout iets te laag vast gepakt te hebben.of de klemring van de soldeerpunt wat vaster willen draaien, terwijl hij aan staat

Mr.Fingers
27 januari 2008, 17:48
of de klemring van de soldeerpunt wat vaster willen draaien, terwijl hij aan staat

Dat zijn dingen die je ook maar een keer doet (ik spreek uit ervaring)

hassent
27 januari 2008, 19:47
Hier ook één, deze stamt uit de tijd dat ik nog fanatiek buizenbakken bouwde.

Lekker aan het solderen aan de voedingselco's van een voorversterker en dan net even een handje tekort komen om je tin vast te houden. Als goed electronicus gebruik je dan je mond als hulpmiddel. Stukje tin in de mond en dan solderen. Gaat altijd goed, op laagspanning dan.......
Op de voedingselco's van een buizen bak (gelukkig zat de stekker niet in het stopcontact) staat meestal zo'n 400-450V DC.

Ken je die reclame van Cup-a-Soup met dokter Bob tussen die schuifdeuren.
Zo zag het er volgens mij uit van een afstandje, althans, zo voelde het.
Het leek wel of alle vullingen uit m'n bek vlogen!! :angry:

Les van die dag, altijd eerste de voedings elco's ontlanden voor je wat doet....

Mr.Fingers
27 januari 2008, 19:52
Hier ook één, deze stamt uit de tijd dat ik nog fanatiek buizenbakken bouwde.

Lekker aan het solderen aan de voedingselco's van een voorversterker en dan net even een handje tekort komen om je tin vast te houden. Als goed electronicus gebruik je dan je mond als hulpmiddel. Stukje tin in de mond en dan solderen. Gaat altijd goed, op laagspanning dan.......
Op de voedingselco's van een buizen bak (gelukkig zat de stekker niet in het stopcontact) staat meestal zo'n 400-450V DC.

Ken je die reclame van Cup-a-Soup met dokter Bob tussen die schuifdeuren.
Zo zag het er volgens mij uit van een afstandje, althans, zo voelde het.
Het leek wel of alle vullingen uit m'n bek vlogen!! :angry:

Les van die dag, altijd eerste de voedings elco's ontlanden voor je wat doet....

Wat hebben we geleerd vandaag:

a) Je mag nog geluk hebben dat je leeft
b) Voortaan altijd de elco's ontladen
c) Knoei niet aan een buizenbak, als je niet weet wat je aan het doen bent!

oknarb180
27 januari 2008, 20:15
Oké,

Ik heb het al bekend in m'n ombouw toppic van RG naar JEM, maar ik freesde ook eens het ergste!!! Een draaiende bovenfrees even kijken hoe goed het bitje pakt, te goed, in dit geval. In iedergaval nog tien vingers om gitaar te spelen.
Zie hier:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/RG%20to%20JEM/IMG_1180.jpg

Kortom, een mal naar de klote en een body repareren!
Overigens, is dit een tipisch voorbeeldje van te gehaast willen werken.

Maargoed, inmiddels begint het er weer aardig netjes uit te zien.

vr.gr.

Branko

no 1 hops
27 januari 2008, 20:17
geen hoogspanning maar gewoon iets waar ik altijd intrap
een slagplaat met best wel pittige wiring, stuur hem op met hoe de hot en GND aan de jack aansluiting moest worden gesoldeerd.
tja en dan krijg je bericht dat er geen geluid uit komt
had het dus weer verkeerd om.
dus voortaan

tip is hot, huls is gnd!!!!

hassent
27 januari 2008, 20:22
Wat hebben we geleerd vandaag:

a) Je mag nog geluk hebben dat je leeft
b) Voortaan altijd de elco's ontladen
c) Knoei niet aan een buizenbak, als je niet weet wat je aan het doen bent!

a) Mwah, dat valt wel mee, stekker zat er niet in, dat scheelt nogal :) .
b) Daar was ik ook al achter...
c) Ook als je wel weet wat je doet, kun best nog weleens een blunder maken. Heb jij nooit een optater gehad dan ? ;)

Jan Buurman
27 januari 2008, 21:05
Snoertjes solderen en dan helemaal klaar zijn. Hele mooie soldeertjes en dan het stekkerhuisje (of hoe noem je zo'n ding) vergeten op de draad te zetten.
Tweede keer wordt altijd minder mooi, zeker bij die 9V stekkertjes...
Niet wereldschokkend maar ik erger mij er aan als het mij wéér overkomt...

KoenB
27 januari 2008, 21:11
Jongens wat een prachtig topic is dit geworden in slechts 2 dagen tijd :D lachen om te zien wat iedereen voor fouten maakt.. geen bouwer is perfect he ;)

Die van het freesbitje dat ineens een rifle bullet wordt is wel heel eng... stel je voor dat hij een andere richting uitkoos...


En over de soldeerbouten: ik heb een oude van mn vader. Het rekje waar hij in staat is een voetje met daarin een soort dikke spiraalveer. Op een gegeven moment wou ik dat rekje even weg zetten want het stond in de weg, maar de bout had die veer ook lekker voorverwarmd... je kon de windingen in mn handpalm zien staan

barno
27 januari 2008, 21:19
Jongens wat een prachtig topic is dit geworden in slechts 2 dagen tijd :D lachen om te zien wat iedereen voor fouten maakt.. geen bouwer is perfect he ;)

Die van het freesbitje dat ineens een rifle bullet wordt is wel heel eng... stel je voor dat hij een andere richting uitkoos...


En over de soldeerbouten: ik heb een oude van mn vader. Het rekje waar hij in staat is een voetje met daarin een soort dikke spiraalveer. Op een gegeven moment wou ik dat rekje even weg zetten want het stond in de weg, maar de bout had die veer ook lekker voorverwarmd... je kon de windingen in mn handpalm zien staan

ja zo'n freesbitje airborne, the horror, daarom is dit topic ook goed als "don't try this at home"-waarschuwing

soldeerbout: ik heb niet eens zo'n spiraal dus hang 'm met de draad overhet kastdeurtje, tot ik hem es vergat uit te trekken en drie uur later een zwartgeblakerd kastdeurtje had... nu dat zijn de minder interessante blunders want no harm to the guitar :)

Mr.Fingers
27 januari 2008, 21:29
c) Ook als je wel weet wat je doet, kun best nog weleens een blunder maken. Heb jij nooit een optater gehad dan ? ;)

Alleen als ik met m'n zatte botten aan het lief van een ander zit te frunnikken ja, maar dan weet ik meestal niet meer wat ik doe :D

KoenB
27 januari 2008, 21:51
ja zo'n freesbitje airborne, the horror, daarom is dit topic ook goed als "don't try this at home"-waarschuwing

soldeerbout: ik heb niet eens zo'n spiraal dus hang 'm met de draad overhet kastdeurtje, tot ik hem es vergat uit te trekken en drie uur later een zwartgeblakerd kastdeurtje had... nu dat zijn de minder interessante blunders want no harm to the guitar :)

Geen gitaarblunder, wel komisch. Toch even een standaardje maken van een blokje hout en een koperen leidingbuisje mss ;)

no 1 hops
27 januari 2008, 21:57
Geen gitaarblunder, wel komisch. Toch even een standaardje maken van een blokje hout en een koperen leidingbuisje mss ;)of voor 15 euro een regelbaar soldeer station incl stander kopen .
geen geld en toch verrekte makkelijk

EricSw
27 januari 2008, 23:13
Voor mijn warmoth LP eerst een schema getekent hoe ik de boel ga vastsolderen.
De gitaar ondersteboven leggen en alles vastbakken.
Er daarna achterkomen dat alles in spiegelbeeld zit omdat het schema vanaf de bovenkant getekent was.

KoenB
28 januari 2008, 00:02
Voor mijn warmoth LP eerst een schema getekent hoe ik de boel ga vastsolderen.
De gitaar ondersteboven leggen en alles vastbakken.
Er daarna achterkomen dat alles in spiegelbeeld zit omdat het schema vanaf de bovenkant getekent was.

Haha prachtig. Alles opnieuw solderen dus. Maarja, is nog te overzien... ik wou mijn neckpocket gaan frezen... was de boel aan het inklemmen... 'hee wacht eens... dit is de achterkant'. OEF!

CrudeSapphire
31 januari 2008, 22:24
Nu moet ik eigenlijk zelf ook wel bekennen meer dan eens de soldeerbout iets te laag vast gepakt te hebben.
Ouchie :D !

Mattia
31 januari 2008, 23:29
Re: dat eerste - studs haal je eruit door de stud erin te schroeven, en daar aan te trekken. Die dingen zijn immers gehard enzo ;)

Verder, tja, iedere gitaar heeft zo'n z'n dramaverhalen, zal ik maar zeggen. Ik beschouw het vaak als moment om, euh, creatief te worden met inleggen en decoratie. Ahem.

Verder zijn er soms aanpassingen geweest in vormen vanwege een wat minder gellukige freesrichting. Om maar wat te noemen.

Pepe
31 januari 2008, 23:45
.....de hulsjes van de stekkers vergeten.. that's my middle name.

Wat ik in ieder geval afgeleerd heb; na het solderen van de pickups alles vastschroeven, nieuw setje snaren erop om er dan achter te komen dat er wat in tegenfase staat, dat kan je niet checken met het kloppen op de pooltjes. (Een oude testsnaar will do nicely thank you very much)

Ook nooit een goed idee... stemsleutelgaten uitboren uit het losse handje. In principe kan het, in de praktijk schiet je altijd door. Niettemin, daarom juist een uitdaging (die je niet kan winnen natuurlijk..)

Slecht idee nummer drie: druipers niet laten uitharden en wegschuren maar "even" met thinner en een theedoek weghalen.

En verder;
Als je geen idee hebt van begrippen als overlangs en overdwars dan is "even een fretje bijvijlen" een accident waiting to happen.

Als ik zo teruglees is een hoop terug te herleiden op geen geduld...

KoenB
1 februari 2008, 12:28
Re: dat eerste - studs haal je eruit door de stud erin te schroeven, en daar aan te trekken. Die dingen zijn immers gehard enzo ;)

Verder, tja, iedere gitaar heeft zo'n z'n dramaverhalen, zal ik maar zeggen. Ik beschouw het vaak als moment om, euh, creatief te worden met inleggen en decoratie. Ahem.

Verder zijn er soms aanpassingen geweest in vormen vanwege een wat minder gellukige freesrichting. Om maar wat te noemen.

Klopt, maar in plaats daarvan heb ik er een M4 boutje in gedraaid. En als je daar vervolgens met de hefboom van een BREEKIJZER geen beweging in krijgt ... :eek:


Ach, van je blunders leer je he, zullen we maar zeggen.

Mattia
1 februari 2008, 12:40
Klopt, maar in plaats daarvan heb ik er een M4 boutje in gedraaid. En als je daar vervolgens met de hefboom van een BREEKIJZER geen beweging in krijgt ... :eek:


Ach, van je blunders leer je he, zullen we maar zeggen.

Tip: hitte. Maakt het verwijderen van lastige frets ook makkelijker. Soldeerbout een paar minuten erinzetten, hoppa.

KoenB
1 februari 2008, 14:04
Tip: hitte. Maakt het verwijderen van lastige frets ook makkelijker. Soldeerbout een paar minuten erinzetten, hoppa.

Hout geleid geen warmte, metalen wel. De stud zal dus heet worden, het hout minder. Aangezien metaal veel meer uitzet onder invloed van warme dan hout, komt de stud nog vaster te zitten. Bij frets wordt het meestal (voor zover ik weet) gebruikt om eventuele lijm los te maken.



Gelijk nog even een blundertje toevoegen: mijn zelfbouwbody heeft geen top, en ook geen slagplaat. Het kanaal voor de pickup bedrading heb ik dus gemaakt met een hele lange boor. Ging ik later mijn de gaten boren voor de studs van de tailpiece... en ja hoor, 1 stud precies bovenop het kanaaltje. De stud zou het hele kanaaltje dus dichtrammen. Met een dikkere boor het kanaal dus maar even groter gemaakt, zodat de draadjes net onder de onderkant van de stud door kunnen...

Lexvandoef
1 februari 2008, 14:26
Ik heb trouwens 2 afdrukken van de soldeerbout in mijn laptop zitten. :seriousf:

Was wat potmeters aan het solderen toen ik ff de soldeerbout weg legde naast mijn laptop, soldeerbout schuift een beetje en toen was ik al te laat :nervous:

no 1 hops
1 februari 2008, 17:11
Gelijk nog even een blundertje toevoegen: mijn zelfbouwbody heeft geen top, en ook geen slagplaat. Het kanaal voor de pickup bedrading heb ik dus gemaakt met een hele lange boor. Ging ik later mijn de gaten boren voor de studs van de tailpiece... en ja hoor, 1 stud precies bovenop het kanaaltje. De stud zou het hele kanaaltje dus dichtrammen. Met een dikkere boor het kanaal dus maar even groter gemaakt, zodat de draadjes net onder de onderkant van de stud door kunnen...was wel makkelijk geweest als GND aansluiting voor de brug

KoenB
1 februari 2008, 17:42
was wel makkelijk geweest als GND aansluiting voor de brug

Daar zat ik idd ook aan te denken. Is nog steeds mogelijk, dus ik denk dat ik dat gewoon doe.

@ Lexvandoef: Lekker bezig, TU laptop beschadigd zeker :p ? Echt die Delftenaren weer...

barno
1 februari 2008, 18:58
Ik heb trouwens 2 afdrukken van de soldeerbout in mijn laptop zitten. :seriousf:

Was wat potmeters aan het solderen toen ik ff de soldeerbout weg legde naast mijn laptop, soldeerbout schuift een beetje en toen was ik al te laat :nervous:

Wow, i like this one. laptops relicen!!

Lexvandoef
1 februari 2008, 22:02
@ Lexvandoef: Lekker bezig, TU laptop beschadigd zeker :p ? Echt die Delftenaren weer...

Nope, ik vind die TU laptops echt foeilelijk (jaja waar ik al niet op let bij zo'n bakbeest) dus heb er prive maar 1 gekocht. Nu heb (had) ik dus wel een mooie :seriousf:

Mattia
2 februari 2008, 09:28
Hout geleid geen warmte, metalen wel. De stud zal dus heet worden, het hout minder. Aangezien metaal veel meer uitzet onder invloed van warme dan hout, komt de stud nog vaster te zitten. Bij frets wordt het meestal (voor zover ik weet) gebruikt om eventuele lijm los te maken.

Ja en nee. Punt is, metaal zet uit, drukt hout weg, metaal krimpt weer in (koelt ook snel weer af), en presto, het gat is wat groter dan het was, en komt er makkelijker uit. Bij frets werkt het ook als er geen lijm is gebruikt (bij de meeste fretjobs is daar geen sprake van), dus volgende keer zou ik het gewoon proberen. Bij mij heeft 't gewerkt, in het verleden.

KoenB
2 februari 2008, 12:20
Ja en nee. Punt is, metaal zet uit, drukt hout weg, metaal krimpt weer in (koelt ook snel weer af), en presto, het gat is wat groter dan het was, en komt er makkelijker uit. Bij frets werkt het ook als er geen lijm is gebruikt (bij de meeste fretjobs is daar geen sprake van), dus volgende keer zou ik het gewoon proberen. Bij mij heeft 't gewerkt, in het verleden.

Hmm daar heb je wel een punt. Zo zie je maar, de theorie gaat niet altijd op ;) helaas is t nu te laat om het te proberen, maar altijd handig mocht het nog een keer voorkomen.

Weer @ Lexvandoef: Ik heb de Dell laptop van dit jaar, niet ontzettend mooi inderdaad, maar het is zeker wel een prima ding. En ziet er stukken beter dan de laptops van het jaar ervoor :) welke studie doe je eigenlijk?

Lexvandoef
3 februari 2008, 01:45
Hmm daar heb je wel een punt. Zo zie je maar, de theorie gaat niet altijd op ;) helaas is t nu te laat om het te proberen, maar altijd handig mocht het nog een keer voorkomen.

Weer @ Lexvandoef: Ik heb de Dell laptop van dit jaar, niet ontzettend mooi inderdaad, maar het is zeker wel een prima ding. En ziet er stukken beter dan de laptops van het jaar ervoor :) welke studie doe je eigenlijk?

ff slightly offtopic, ik doe werktuigbouwkunde, 2de jaar. En jij?

Jedeel
3 februari 2008, 10:27
ff slightly offtopic, ik doe werktuigbouwkunde, 2de jaar. En jij?
En dat hier nu alvast omdat het straks zelfbouwblunders worden? :-)

Sorry Lex, just kiddin' ;-)

KoenB
3 februari 2008, 11:23
ff slightly offtopic, ik doe werktuigbouwkunde, 2de jaar. En jij?

In dat geval moeten we maar ff een keertje meeten, ik ben 1e jaars werktuigbouw ;)

@ Jedeel: misschien wel, maar wij hebben wel een hele werkplaats vol met draaibanken, cnc-machines en nog veel meer leuks ter beschikking :blast:

Mark1990
3 februari 2008, 12:22
joepie 3 generaties werktuigbouw! met een beetje mazzel ben ik komend jaar 1e jaars werktuigbouw :dance:

Jedeel
3 februari 2008, 12:39
@ Jedeel: misschien wel, maar wij hebben wel een hele werkplaats vol met draaibanken, cnc-machines en nog veel meer leuks ter beschikking :blast:

Koen; het was ook maar een geintje mannen!

KoenB
4 februari 2008, 09:35
Koen; het was ook maar een geintje mannen!

Weet ik, toch wou ik jou er even jaloers mee maken ;)

@Mark1990: jou zie ik volgend jaar dan :cooler:

Mark1990
4 februari 2008, 12:19
nu ga ik misschien wat te ver off topic, maar zijn die TU laptops een beetje high end, of echt het minimale dat nodig is om de programma's te draaien?

Valoosj
4 februari 2008, 17:41
Om weer on topic te gaan: Bij het aanpassen van mijn Cube 30 (in en output tss head en speaker steken om met de Talkbox te kunnen spelen) toch wel een keertje de 230V gevoeld. Tijdens het testen natuurlijk zo dom geweest om de stekker niet weer uit te trekken toen er nog brom was, en net dan raak je de klodder soldeer op de + pool van de stroomtoevoer aan...

Bij al het bouwen van mn effecten gelukkig nog nooit de soldeerbout verkeerd vastgepakt, al wel regelmatig haren verbrandt. Gouden regel : bij lange haren, doe ze op n staart als je gaat solderen.

Bij het bedraden van mn G&L een witte krimpkous rond mn bare gedaan, natuurlijk verwisselt met de witte draad. Toch een paar uur mij afgevraagd of mn pickups wel in orde waren, want het gaf vreemde toestanden.

GeofJackon
4 februari 2008, 18:49
niet echt gitaar related maar toch:
k was ff ledverlichting in men RC(je weet wel zo'n telegeleid autootje) aan't steken en toen alles af was merkte ik dat ik de krimpkous nog vast had:DOH!

barno
4 februari 2008, 19:12
how 'bout this:

Nadat mijn eerste zelfbouw hals klaar was (blood sweat and tears): content met het resultaat, had voor een keer echt veel geduld opgebracht.

Bij het vlakken van de fretten: (ja dat is nodig bij een allereerste fretjob :) Alles prima verlopen, zo vlak als een biljart.

Terwijl het waarschijnlijk niet meer nodig was toch nog een laatste keer wat bij vijlen: licht verhoogd adrenalinegehalte want dit was echt het allerlaatste wat gedaan moest worden voordat hij echt zijn vuurdoop zou krijgen...

Hier komt ie: bij de zowat laatste vijlzwiep Knal tegen mijn benen topkam... dik stuk deraf... Stilte en dan... werkelijk degoutant hard gevloekt in 't Vlaams.
Geluk bij ongeluk: groot stuk was gaaf van de topkam afgevlogen, dus heb het kunnen lijmen, maar moet toch wel vervangen worden ooit.

rinaldo
4 februari 2008, 19:56
mij allergrootste zelfbouwblunder heb ik gemaakt toen ik met het halsje van mijn lacewood tele bezig was.
in mijn onwetendheid heb ik de u channel trussrod op z,n kop in het kanaaltje gelegd, netjes de toets erop gelijmd, en toen pas ging ik mij afvragen of hij wel goed zat.

na wat navraag gedaan te hebben op het forum, kwam ik er achter dat hij met de openig naar beneden geplaatst moet worden in plaats van met de opening naar boven. :???:

gelukkig had ik nog genoeg hout, en ik was toch al niet zo tevreden met het halsje, hij paste niet mooi en was gewoon wat te dun geworden

dus de toets er maar weer afgestoomd, en een nieuw halsje gemaakt.

les die ik geleerd heb,
zoek alles van te voren uit, zodat je zeker weet wat je doet.

maar dat wisten jullie vast al :)

KoenB
4 februari 2008, 20:16
mij allergrootste zelfbouwblunder heb ik gemaakt toen ik met het halsje van mijn lacewood tele bezig was.
in mijn onwetendheid heb ik de u channel trussrod op z,n kop in het kanaaltje gelegd, netjes de toets erop gelijmd, en toen pas ging ik mij afvragen of hij wel goed zat.

na wat navraag gedaan te hebben op het forum, kwam ik er achter dat hij met de openig naar beneden geplaatst moet worden in plaats van met de opening naar boven. :???:

gelukkig had ik nog genoeg hout, en ik was toch al niet zo tevreden met het halsje, hij paste niet mooi en was gewoon wat te dun geworden

dus de toets er maar weer afgestoomd, en een nieuw halsje gemaakt.

les die ik geleerd heb,
zoek alles van te voren uit, zodat je zeker weet wat je doet.

maar dat wisten jullie vast al :)


Dit ga je serieus niet menen. Ik heb dus precies hetzelfde gedaan bij mijn 1e zelfbouwhals (net af). Wat ik heb gedaan is de geul van de trussrod in een boog (midden dieper) gefreesd, en de trussrod een beetje voorgespannen in de geul gestopt, zodat hij tegen gaat buigen als hij ontspant. Dat had die vent van de muziekhandel mij verteld. @#%&*$*!!

Nouja, ik kijk gewoon hoe die hals het houd. Mocht hij echt gaan buigen, dan zal ik maar moeten gaan stomen... maar mijn halsje heeft ook nog een heel ledjes-gebeuren erin zitten wat ik liever niet upfuck.


[nog even offtopic @ mark1990: die laptops zijn prima, dual core, 2 gb RAM, moet ook wel want die programma's die je er op draait zijn de minste niet]

rinaldo
4 februari 2008, 20:42
ai ai ja die ledjes zullen dat stomen vast niet fijn vinden, maar een uchannel trusrod hoeft niet voorgebogen te liggen, die kun je gewoon recht in het trussrod kanaal leggen, (met de opening naar beneden dean he) :)

KoenB
4 februari 2008, 21:09
ai ai ja die ledjes zullen dat stomen vast niet fijn vinden, maar een uchannel trusrod hoeft niet voorgebogen te liggen, die kun je gewoon recht in het trussrod kanaal leggen, (met de opening naar beneden dean he) :)

Nee, electronica en stroom is nooit een goede combo geweest. Tja en dat had ik me ook al bedacht, nadat ik je post las. gvd hee hier baal ik wel van. Maar ach, ik wie wel hoe het uitpakt, anders ook gelijk een lesje in fretboard removal ;)

oknarb180
4 februari 2008, 23:45
Nee, electronica en stroom is nooit een goede combo geweest.

Oké, deze snap ik niet?

vr.gr.

Branko

sjoerd5
5 februari 2008, 08:31
Het moet stoom zijn.

no 1 hops
5 februari 2008, 09:40
how 'bout this:

Nadat mijn eerste zelfbouw hals klaar was (blood sweat and tears): content met het resultaat, had voor een keer echt veel geduld opgebracht.

Bij het vlakken van de fretten: (ja dat is nodig bij een allereerste fretjob :) Alles prima verlopen, zo vlak als een biljart.

Terwijl het waarschijnlijk niet meer nodig was toch nog een laatste keer wat bij vijlen: licht verhoogd adrenalinegehalte want dit was echt het allerlaatste wat gedaan moest worden voordat hij echt zijn vuurdoop zou krijgen...

Hier komt ie: bij de zowat laatste vijlzwiep Knal tegen mijn benen topkam... dik stuk deraf... Stilte en dan... werkelijk degoutant hard gevloekt in 't Vlaams.
Geluk bij ongeluk: groot stuk was gaaf van de topkam afgevlogen, dus heb het kunnen lijmen, maar moet toch wel vervangen worden ooit.
dat is dus de reden dat als het ook maar een beetje kan ik de topkam met twee spijkertjes vastzet in plaats van lijm.

want vlakken met de topkam er nog in is eigenlijk niet mogelijk.
dus dat het gelukt is, prestatie!

Kim Wilson
5 februari 2008, 09:42
Nee, electronica en stroom is nooit een goede combo geweest. ...
Ghehehe... :D

En bedankt voor de sig. Mooie taalblunder in een blunder-topic. :D

pasqual
5 februari 2008, 16:11
een taalblunder topic moeten we maar niet aan beginnen op dit forum, daar komt geen ijnde- ahum - einde aan. ;)

groeten Pasqual.

KoenB
5 februari 2008, 17:39
Ghehehe... :D

En bedankt voor de sig. Mooie taalblunder in een blunder-topic. :D

Bwhaha wat een STOMME typfout... terecht dat hij in je sig gaat :seriousf:

Wouter J
8 februari 2008, 20:35
Okee dan hier zijn mijn bloopers en wat ik van ze geleerd heb...

Les 1.
Boor nooit de gaten voor de positie stippen met de hand, gebruik een colomboor.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0360.jpg

Les 2.
Je kunt nooit te vaak meten om er zeker van te zijn dat je de brug van je project ook echt op de goede plek zit. Maar maak tijdens het meten niet de fout om de lineaal op de elfde fret in plaats van de twaalfde neer te leggen voor je gaat boren.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0268.jpg
En ik me maar afvragen waarom deze gitaar niet te intoneren was, ik had alles toch goed na gemeten?

Les 3.
Parketlak is GEEN geschikte lak om gitaren mee af te werken...
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0181.jpg
Hij zit ONDER de lopers en als ik ze weg wil schuren krijg ik pulp.

Les 4.
Als je een gitaar met een stain van gekleurde olie afwerkt zorg er dan voor dat je dicht gestopte gaatjes op de top met een type vuller bewerkt waarop deze olie hecht want anders zit je met storend bleke plekken.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/les%20paul%20bouw/100_0385.jpg

barno
8 februari 2008, 21:32
nice bloopers wouter! dat van die 11 fret ipv 12e: kan het me voorstellen, alles drie keer nameten (maar wel vanaf de verkeerde fret: bummer ! :)

KoenB
10 februari 2008, 11:31
Die doubleneck, waar is dat lege gaatje bij de controls van de bovenste gitaar voor ;)?

Als hij zo heeft gelekt, mss een keer helemaal kaal schuren en opnieuw doen?

Mephistocles
10 februari 2008, 13:00
Beter een kapotte stud dan een kapotte hand ...
Een kapotte hand geneest teminste...

KoenB
10 februari 2008, 17:37
Een kapotte hand geneest teminste...

Tenzij je pezen of zenuwen hebt gesloopt, dan ben je de lul

Javaca
10 februari 2008, 17:40
Een kapotte hand geneest teminste...
Onderdelen en gereedschap zijn voor een gering bedrag te vervangen.
Voor je handen zijn geen spare parts...

http://forum.refoweb.nl/images/avatars/105028301744a9811cf15f8.jpg

ernieman
10 februari 2008, 19:12
Tenzij je pezen of zenuwen hebt gesloopt, dan ben je de lul
Nou, een lul misschien wel....
Ik heb zelf mn flexorpees van mn duim helemaal (ja echt helemaal in 2en) doorgesneden tijdens mijn opleiding in Boom. Het heeft even geduurd, maar alles is nu echt weer ok hoor, ik kan hem gewoon gebruiken en ik heb gewoon gevoel in mn duim.

KoenB
11 februari 2008, 10:28
Nou, een lul misschien wel....
Ik heb zelf mn flexorpees van mn duim helemaal (ja echt helemaal in 2en) doorgesneden tijdens mijn opleiding in Boom. Het heeft even geduurd, maar alles is nu echt weer ok hoor, ik kan hem gewoon gebruiken en ik heb gewoon gevoel in mn duim.

Dan heb je mazzel gehad, er zijn genoeg mensen die er minder gelukkig van zijn geworden. Het lijkt me toch geen prettige ervaring :p

Sloe Gin
12 februari 2008, 16:45
wat dacht je van deze: de boor op linksom draaiend ingesteld. daar wordt ie aardig warm van! brandblaartje, maar ach, daar leer je van. :D

barno
12 februari 2008, 18:47
hhhodverdoeme, heb net, een kwartier geleden, een dikke flater begaan: mijn thinline body staat al een kwartier in de lijmklemmen, top op body, besef ik plots dat ik het stuk waar de knoppen door de top gaan nog twee mm dieper had moeten frezen. djudjudju, zal nu van die speciale longshafts (als dat bestaat???) moeten bestellen.

Ik zal echt moeten gaan werken met soort checklist in de toekomst ...

KoenB
12 februari 2008, 19:38
hhhodverdoeme, heb net, een kwartier geleden, een dikke flater begaan: mijn thinline body staat al een kwartier in de lijmklemmen, top op body, besef ik plots dat ik het stuk waar de knoppen door de top gaan nog twee mm dieper had moeten frezen. djudjudju, zal nu van die speciale longshafts (als dat bestaat???) moeten bestellen.

Ik zal echt moeten gaan werken met soort checklist in de toekomst ...

Ze bestaan wel, maar zijn vanzelfsprekend prijziger. Ik dacht dat stewmac ze had.

Checklist is zeker een handig idee, ook voor mij

locster
2 september 2008, 19:40
Misschien een tip om makkelijk studs te verwijderen?

http://img.photobucket.com/albums/v301/face-liners/stud2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v301/face-liners/stud1.jpg


Je draait de bout dus vast en dan trekt hij zo de stud eruit.
Werkte bij mij erg gemakkelijk

no 1 hops
2 september 2008, 19:52
en hoe los je dat op met string ferrulers achterop een gitaar zoals een tele?

wat betreft blunders.
zit te solderen , wil wat vastpakken uit mijn andere hand houd de bout in de hand en houd er een flinke brandblaar van over.
haast haast haast

barno
2 september 2008, 20:05
hiermee win ik ongetwijfeld de prijs kalf van de maand maar dit is me net overkomen :

afwerking paintjob, body is klaar maar er moet op één miniscuul plekje nog een kleine drup verf. De spuitbus van die kleur lag al bij het vuil wegens leeg. maar er moet toch nog een drupje inzitten. Dus proberen: er komt niks uit, enkel lucht. Ik kan toch geen hele spuitbus gaan kopen voor één druppel van een kleur die ik niet meer zal gebruiken.
Dus ik ben gemotiveerd om er toch iets uit te wringen, spuiten, ah, microspatje verf komt eruit. dan weer niks meer. Even naar die spuitmond kijken en - hier komt ie - toch even spuiten: lap een ganse spat verf recht in mijn oog ... pikkkkk, al een geluk dat ik mijn bril ophad en niet mijn lenzen. Brilglas zit vol vintage white ...
hulde aan mezelf dat ik dit uberhaupt hier durf melden ...

no 1 hops
2 september 2008, 20:08
maar, ook genoeg om het plekje nog wat verf te geven?
zat genoeg op de bril hoop ik ;-)

barno
2 september 2008, 20:12
maar, ook genoeg om het plekje nog wat verf te geven?
zat genoeg op de bril hoop ik ;-)
ja nog een drup kunnen recupereren vanop de bril idd. Daarna wel kwartier bezig geweest die bril schoon te krijgen (dat kon dus niet met schuurpapier ofzo ...)

orreltak
2 september 2008, 22:13
ben het nog niet tegengekomen hier maar had met cavities fresen in mijn LP-top de fijne ervaring van het nonchalant de frees optillen als ie nog aan het uitdraaien was.

de bit tikte even de rand van de cavity aan en ging lekker aan de wandel over mijn wortelnoten topje.toen was het toch wel even `shagtime`.
heb het toch nog goed gekregen mede doordat de pupring het voor de helft overlapte.

verders de 3pins stekketjes verkeerd om op de emg`s aangesloten.
klein foutje maar dan krijg je nauwelijks output.
na een dagje of 2 alles dubbel checken kwam ik erachter.
toen was het duidelijk weer even `shagtime`.

oja ook eens mijn broer zijn dremel 1 minuut geleend en meteen even soldaat gemaakt.motor door gebrandt.toen voelde ik me eigenlijk het meest klote.

gengar
3 september 2008, 10:46
Respect Barno haha...

Ik heb een leuke, niet direct zelf opgekloot maar toch wel interessant. Een vriendin van me zegt: Ik heb per ongeluk iets fout gedaan. Ik wilde de staalborstel van het rek pakken om de bbq zuiver te maken en toen is er iets gevallen. Had ze een blokhaak op mijn acoustic in aanbouw laten vallen die op de werkbank lag te wachten op het lijmen van het achterblad.......
God zij dank niet door het bovenblad gevallen en alleen de zijkant wat beschadigd. Met vlammen in de oren toch nog rustig kunnen zeggen dat het niet zo erg was en dat ik het wel zou kunnen repareren....
Les: Koop sticker en plak die op de deur : verboden toegang voor niet bouwers of zo...
Oh en gisteravond een mooi kruis gespoten op een gitaartje van me. Eergisteren de zwarte basislak erop gezet, gisteren het kruis gespoten. Als ik nou misschien 5 minuten langer had gewacht met het verwijderen van de spuitsticker zou ik nu niet alle randen bij hoeven te gaan werken.!!5 minuten wachten, en nu ben ik er weer minimaal twee uur meer aan kwijt. dom dom .

Saf
3 september 2008, 12:39
zo barno dat is idd wel een erge blunder. Lovenswaardig dat je dat toch durgt te melden.

Ik was celtische symbolen op mijn epi eb-0 aan het spuiten de body perfect gelukt. Toen de headstock in enkele lagen dekkend zwart gemaakt. zag er perfect uit. Toen daar met blauw het logo op spuiten. Kwam er pas naar poging vijf achter dat de spuitbus verf een ander type was dan het blauw en dat het daarom niet goed op elkaar hechte.

Minda
3 september 2008, 20:52
Even niet opletten; ik frees met grote snelheid langs mal 1 de contouren, snel mal 2 erop voor de elementgaten en de halsaansluiting. Et voila, linkshandige body, die toch echt rechtshandig had moeten zijn. Mal op de verkeerde kant geplakt. Ja, stupiede, maar gelukkig genoeg hout in huis voor een tweede poging. En de lefty gaat even op de plank...

grizzly
3 september 2008, 22:23
Even niet opletten; ik frees met grote snelheid langs mal 1 de contouren, snel mal 2 erop voor de elementgaten en de halsaansluiting. Et voila, linkshandige body, die toch echt rechtshandig had moeten zijn. Mal op de verkeerde kant geplakt. Ja, stupiede, maar gelukkig genoeg hout in huis voor een tweede poging. En de lefty gaat even op de plank...

Whow, http://grizz.smugmug.com/photos/298014630_E48ej-M.gif

Mattia
3 september 2008, 23:17
Even niet opletten; ik frees met grote snelheid langs mal 1 de contouren, snel mal 2 erop voor de elementgaten en de halsaansluiting. Et voila, linkshandige body, die toch echt rechtshandig had moeten zijn. Mal op de verkeerde kant geplakt. Ja, stupiede, maar gelukkig genoeg hout in huis voor een tweede poging. En de lefty gaat even op de plank...

tja, you and Melvyn Hiscock both, my friend. Als je de eerste editie van het boek hebt, met de oorspronkelijke carved top set neck lefty, dan zie je als je goed kijkt dat de brug oorspronkelijk ingetekend stond voor een righty. En dan, tja, dan werd er ietwat verkeerd gefreesd...

(heb de betreffende editie helaas niet meer zelf, is gedoneerd aan een wannabe bouwer in griekenland, hoop dat hij er iets mee doet. Heb uiteraard wel een eerste druk van de tweede editie. Mogelijk sta ik zelfs ergens in de tweede druk van de tweede editie vermeld, maar ik weet 't niet zeker...)

no 1 hops
4 september 2008, 07:56
of bij gebruik van de mal met je freesbit met bovenlager komt de frees iets omhoog waardoor het lager geen contact meer heeft met alle gevolgen van dien.
das pech mal weg

Van Dattum
4 september 2008, 09:18
Yep, zo heb ik mijn Tele-mal gemold..................

KoenB
4 september 2008, 10:27
of bij gebruik van de mal met je freesbit met bovenlager komt de frees iets omhoog waardoor het lager geen contact meer heeft met alle gevolgen van dien.
das pech mal weg

Ik gebruik een guitarsupplies freesje. Dat is een amerikaans freesje, daarom moet er een verloopbusje van 6.3 naar 8 mm op. Ik zorg er altijd voor dat dat verloopbusje tegen de lager aan zit zodat de lager niet omhoog kan schieten op de as. Ik heb diezelfde blunder namelijk ook een keer gemaakt, gelukkig was het de frezing van de control cavity, en er was nog geen reden tot paniek. Sindsdien doe ik het dus zo, en het werkt.


(leuk dat mijn blunderdraadje weer leeft :satisfie: )

no 1 hops
7 september 2008, 16:44
vandaag weer even met mijn andere project aan de gang geweest en moest de pickup cav's en halspocket frezen.
alles mooi afgetekend, ook de plaats van de brug.
zou even voorboren (scheelt heel wat freeswerk) vooral de hoeken van de pup cav's en terwijl ik het eerste gat geboord heb en de tweede zal doen zie ik dat ik een hoek van de brug te pakken heb gehad.
1 rechthoekje teveel naar links in dit geval.

haastige spoed is balen dit keer

st.robot
20 september 2008, 17:28
vandaag stomme pech gehad met het uitfrezen van m'n body, ik zal proberen uit te leggen hoe het kwam maar ik weet niet of iedereen wel juist zal verstaan wat er juist mis was. op m'n kopierfrees (met lagertje vanboven) zit ook nog een ringetje dat ervoor zorgt dat m'n lagertje blijft zitten en niet over de rest van het asje blijft schuiven. dit ringetje wordt geklemd op het asje met een imbus-moertje , dit moertje moet er eens ergens uit'getrild' zijn (of het heeft er nooit ingezeten)

in elk geval: toen ik voor de 2e keer met men frees rond de body ging schoof het lagertje door het toerental steeds meer naar boven (zonder dat ik dat doorhad natuurlijk) en op een gegeven moment schiet het lagertje boven de body uit en doet mijn frees natuurlijk dingen die ie helemaal niet mocht doen

resultaat:

http://img221.imageshack.us/img221/255/dscn0489lg0.jpg
^ frees zit half in de body en ik kan beginnen met opvullen met kneedbaar hout of iets dergelijks. hij wordt natuurlijk wel dekkend gefinishd maar ik was zowiezo teleurgesteld omdat ik nu veel omzichtiger en met meer nadenken begonnen was als met mijn eerste gitaar :mad:

soit, nieuw imbusmoertje gehaald en de rest zonder problemen afgewerkt, ik zal maar denken dat ik weer iets heb bijgeleerd zeker

no 1 hops
20 september 2008, 18:00
wat ik nu zeg klinkt misschien vreemd, maar soms moet je een fout overdrijven.
dus in hoevere kun je op die plaats de body een iets ander vorm geven zodat het niet lijkt alsof er wat mis mee is?.

je mag denk ik nog van geluk spreken dat de frees tijdens de diepe hap je niet uit de handen gevallen is

st.robot
20 september 2008, 19:13
je mag denk ik nog van geluk spreken dat de frees tijdens de diepe hap je niet uit de handen gevallen is

da's waar, als een frees ineens hapt komt er nogal wat kracht op te staan, dus ik mag blij zijn dat er niets ergers is gebeurd (maar het blijft een dikke blunder)

ondertussen al met wat spul bezig geweest

http://img519.imageshack.us/img519/2462/dscn0492dh0.jpg

het zal uiteindelijk wel meevallen denk ik

barno
20 september 2008, 19:16
komt goed. Dat soort accidentjes maken gitaarbouw ook interessant. Niet leuk als het gebeurt maar voldoening als goed hersteld is.

KoenB
21 september 2008, 12:00
Je hebt zeker dat guitarsupplies freesje? Ik heb daarmee precies hetzelfde gehad namelijk, bij het frezen van een control cavity (dus niet echt een ramp). Ik doe nu tegenwoordig het verloopstukje van 8 naar 6.3 mm (amerikaans freesje) helemaal tegen dat lagertje/ringetje zodat die niet meer kunnen schuiven. Werkt prima.

st.robot
21 september 2008, 12:02
nee, het is niet hetzelfde freesje (lijkt er natuurlijk wel op hé)

ik ben gewoon een ander moertje gaan halen en het ringetje vastgezet

DaanW
21 september 2008, 12:08
zoiets heb ik laatst ook gehad, gelukkig was het een testje op wat resthout.
Gebeurde met een stewmac freesje, waar je de lagers zelf vast moet zetten met een plastic buisje. Ik had het buisje nét niet strak tegen de lagers aan gedaan...

Yoshida
27 september 2008, 17:04
OK tijd om te bewijzen dat ik de grootste n00b ben van dit forum :chicken:

Ik was van plan om de zadels op mijn telecaster te vervangen. Een goedkope gitaar, €80,- maar wel mijn enige gitaar die ik fanatiek gebruik. Dus gelijk maar een mooiere brug uitgezocht, om er zeker van te zijn (terecht achteraf) dat de enkelvoudige zadels passen.
De ene telecaster brug is blijkbaar de andere niet. Wat schetst mijn verbazing: dat de schroefgaten op een andere plek zaten is geen groot probleem. Ze zitten toch zodanig dat de brug de oude schroefgaten afdekt. Het belangrijkste lijkt me dat de boringen voor de snaren op de juiste plek zitten. Dit betekent wel dat mijn frezing voor de pickup een centimeter naar voren moet.

Experts voelen hem al aankomen: ik had 'netjes' de boringen gemaakt, en tijdens het bijsteken met een beitel schiet mij dat kreng uit en kap ik een draadje. :mad:
Ik als de vliegende brandweer naar de elektro winkel voor een vervangende draad, blijkt deze al tien minuten dicht te zitten (een half uur vroeger dan de andere winkels).
De clou is dat ik door mijn slechte voorbereiding of een draadje uit een oud apparaat moet slopen, of een nieuwe pickup moet bestellen. Solderen moet ik toch.

Aanbevelingen iemand? Ik zoek een (niet al te dure) rock style tele brug pickup.

RoelTM
27 september 2008, 20:17
ik snap m niet helemaal... je hebt dus een draadje van pup naar knoppen gebroken???
die kun je toch gewoon weer aan elkaar knuppen?
stukje plastic eraf strippen, en die metalen draadjes die daar in zitten aan elkaar vast solderen....

ik zie het hele probleem eigenlijk niet...

pueblo
27 september 2008, 20:19
ik zie het probleem ook niet in...draadje heb je zo gevonden

KoenB
27 september 2008, 21:10
Het geeft wel aan dat je inderdaad een n00b bent, als je niet gewoon ff dat draadje rustig aan mekaar soldeert :satisfie: ;)

Maar doet ie het nu al weer? Iig hoef je geen nieuwe pickup te kopen, dat is NERGENS voor nodig

grizzly
27 september 2008, 21:45
OK, Ik heb hem al in mijn zelfbouw project staan, maar ik denk dat het hier zeker thuis hoort.

Ik heb ben begonnen aan een zelfbouw project.
Geen nabouw van iets, maar een samenraapsel van allerlei stijlen/vormen en gitaren. Gewoon wat me leuk lijkt om te ontwikkelen.

Vandaag begonnen met de bouw van de hals.
Massief Wenge hals, met staggered headstock uit 1 stuk.
Ik wilde de hals bij de nut breder maken dan mijn 42mm Strat, meer richting mijn acoustische gitaar +/- 50 mm.
Ik ben helemaal na 5 uur zagen schuren freesen en passen en meten eindelijk bijna klaar. Ik ben blij en houd hem trots voor mijn Strat om te vergelijken.....zie ik dat ik de Hals geen 54 bij de body heb gemaakt, maar ook 50 mm net als bij de nut.
Tijdens het na meten heb ik kennelijk een lijn naar het verkeerde streepje getrokken.......

http://grizz.smugmug.com/photos/381200790_vTc8K-M.jpg
Hij is nu 4 mm te smal.

Gelukkig kwam Orpheo met een oplossing om hem in de lengte door te zagen en er een stuk ander hout in te lijmen. Zo krijg ik een 2tone hals en is niet alles voor niets geweest.
STOM he.... :mad: .

pueblo
27 september 2008, 22:02
uit je fouten leer je,

aaronstonebeat
27 september 2008, 22:08
Fouten kunnen een zegen zijn.

Yoshida
27 september 2008, 22:16
Het geeft wel aan dat je inderdaad een n00b bent, als je niet gewoon ff dat draadje rustig aan mekaar soldeert :satisfie: ;)

Maar doet ie het nu al weer? Iig hoef je geen nieuwe pickup te kopen, dat is NERGENS voor nodig
Pickup is nodig voor geluid ;) die er nu inzit is een knakending. Eigenlijk is dit een goede gelegenheid om naast een betere brug en Elixir snaren de volgende logische stap te maken.
In ieder geval doet het brugelement het nog wel, zodat ik donderdag auditie kan doen bij een groep die onder meer De Dijk covert.

mink
28 september 2008, 23:08
vandaag stomme pech gehad met het uitfrezen van m'n body, ik zal proberen uit te leggen hoe het kwam maar ik weet niet of iedereen wel juist zal verstaan wat er juist mis was. op m'n kopierfrees (met lagertje vanboven) zit ook nog een ringetje dat ervoor zorgt dat m'n lagertje blijft zitten en niet over de rest van het asje blijft schuiven. dit ringetje wordt geklemd op het asje met een imbus-moertje , dit moertje moet er eens ergens uit'getrild' zijn (of het heeft er nooit ingezeten)

in elk geval: toen ik voor de 2e keer met men frees rond de body ging schoof het lagertje door het toerental steeds meer naar boven (zonder dat ik dat doorhad natuurlijk) en op een gegeven moment schiet het lagertje boven de body uit en doet mijn frees natuurlijk dingen die ie helemaal niet mocht doen

resultaat:

http://img221.imageshack.us/img221/255/dscn0489lg0.jpg
^ frees zit half in de body en ik kan beginnen met opvullen met kneedbaar hout of iets dergelijks. hij wordt natuurlijk wel dekkend gefinishd maar ik was zowiezo teleurgesteld omdat ik nu veel omzichtiger en met meer nadenken begonnen was als met mijn eerste gitaar :mad:

soit, nieuw imbusmoertje gehaald en de rest zonder problemen afgewerkt, ik zal maar denken dat ik weer iets heb bijgeleerd zeker

Laat ik nou nog toch nooit van een imbusMOERTJE hebben gehoord.
Bij de ijzerwarenhandel stonden ze je zeker ook al een soort van raar aan te kijken?

st.robot
29 september 2008, 00:45
oké, even proberen duidelijk uit te leggen wat ik met een imbusmoertje bedoel (het is wel een fout woord waarschijnlijk maar iedereen begreep volgens mij perfect wat ik bedoelde)

eigenlijk zou ik imbus-bout hebben moeten zeggen... een bout met een kop waar een imbus-sleutel in past.

(en hier in belgië , en volgens mij in nederland ook, verstaat iedereen perfect wat ik daarmee bedoel )

EDIT: en nee, bij de 'ijzerwarenhandel' keken ze niet raar, ze gaven gewoon dat ding dat ik nodig had (misschien omdat die mensen wél moeite deden om te verstaan wat ik wilde zeggen)

Muzieknono
29 september 2008, 06:50
Ik denk dat de vorige schrijver bedoeld dat het inbus moet zijn i.p.v. imbus, maar ik vind het nogal een gevoel geven van "ik wil ook wat schrijven" om daar nou een opmerking over te maken.
Lullig van je body overigens.
Groet Dirk Jan :metal:

Yoshida
29 september 2008, 08:39
OK, Ik heb hem al in mijn zelfbouw project staan, maar ik denk dat het hier zeker thuis hoort.

Ik heb ben begonnen aan een zelfbouw project.
Geen nabouw van iets, maar een samenraapsel van allerlei stijlen/vormen en gitaren. Gewoon wat me leuk lijkt om te ontwikkelen.

Vandaag begonnen met de bouw van de hals.
Massief Wenge hals, met staggered headstock uit 1 stuk.
Ik wilde de hals bij de nut breder maken dan mijn 42mm Strat, meer richting mijn acoustische gitaar +/- 50 mm.
Ik ben helemaal na 5 uur zagen schuren freesen en passen en meten eindelijk bijna klaar. Ik ben blij en houd hem trots voor mijn Strat om te vergelijken.....zie ik dat ik de Hals geen 54 bij de body heb gemaakt, maar ook 50 mm net als bij de nut.
Tijdens het na meten heb ik kennelijk een lijn naar het verkeerde streepje getrokken.......

http://grizz.smugmug.com/photos/381200790_vTc8K-M.jpg
Hij is nu 4 mm te smal.

Gelukkig kwam Orpheo met een oplossing om hem in de lengte door te zagen en er een stuk ander hout in te lijmen. Zo krijg ik een 2tone hals en is niet alles voor niets geweest.
STOM he.... :mad: .
Hey,
Wat me opvalt is dat de draad in het nout niet recht loopt. Ik ken de houtsoort niet die je gebruikt, ben je niet bang dat dit krom gaat trekken? Als dit zo is kan je wachten met frets uitfrezen tot hij is gelakt en de lak volledig is ingedroogd. Daarna nog een keer langs de randen kijken of alles recht is.
Qua electronica ben ik een n00b (zie mijn blunder) maar met houtbewerking heb ik al genoeg fouten gemaakt. ;) Mijn bouwkundige opleiding kan misschien ook helpen. Respect voor dat je de hals zelf maakt.

no 1 hops
29 september 2008, 09:10
@yoshida
toets heeft geen dragende functie, word niet geheel ingezaagd en vind zijn basis op de rest van de hals.

ga eens in de muziekwinkel kijken en je vind weinig toetsen met een rechte nerf.

st.robot
29 september 2008, 09:44
Ik denk dat de vorige schrijver bedoeld dat het inbus moet zijn i.p.v. imbus, maar ik vind het nogal een gevoel geven van "ik wil ook wat schrijven" om daar nou een opmerking over te maken.
Lullig van je body overigens.
Groet Dirk Jan :metal:

haha, shit, dat zou ook wel kunnen :) (nujah, als je het uitspreekt schelen die 'm' en die 'n' niet zo veel)

grizzly
29 september 2008, 18:30
Hey,
Wat me opvalt is dat de draad in het nout niet recht loopt. Ik ken de houtsoort niet die je gebruikt, ben je niet bang dat dit krom gaat trekken? Als dit zo is kan je wachten met frets uitfrezen tot hij is gelakt en de lak volledig is ingedroogd. Daarna nog een keer langs de randen kijken of alles recht is.
Qua electronica ben ik een n00b (zie mijn blunder) maar met houtbewerking heb ik al genoeg fouten gemaakt. ;) Mijn bouwkundige opleiding kan misschien ook helpen. Respect voor dat je de hals zelf maakt.

Hi Yoshida,
Thanks voor je advies.

Dit is echter niet de toets die je ziet, maar de gehele hals.
http://grizz.smugmug.com/photos/381200742_7jY9C-M.jpg
Het is Wenge hout en werkt eigenlijk niet noemenswaardig.
Inmiddels heb ik de gehele hals in de lengte doormidden gezaagd.
Moet nu nog gevlakt worden, daarna lijm ik er een stuk Padouk tussen.
(Tip van Orpheo) waardoor het geheel weer breed genoeg wordt.

De toets wordt van Cocobolo. (plankje links)
http://grizz.smugmug.com/photos/377985369_mnDce-M.jpg
Knappe toets die deze Wenge/Padoukhals krom trekt.

G.G.
29 september 2008, 18:41
Hi Yoshida,
Thanks voor je advies.

Dit is echter niet de toets die je ziet, maar de gehele hals.
http://grizz.smugmug.com/photos/381200742_7jY9C-M.jpg
Het is Wenge hout en werkt eigenlijk niet noemenswaardig.
Inmiddels heb ik de gehele hals in de lengte doormidden gezaagd.
Moet nu nog gevlakt worden, daarna lijm ik er een stuk Padouk tussen.
(Tip van Orpheo) waardoor het geheel weer breed genoeg wordt.

De toets wordt van Cocobolo. (plankje links)
http://grizz.smugmug.com/photos/377985369_mnDce-M.jpg
Knappe toets die deze Wenge/Padoukhals krom trekt.

Wat een waanzinnig vette combinatie dat wenge en padoek. Ik hou wel van dat aparte. Ik dacht dat ik een apart plan had met een Honduras Palissander hals met Bubinga toets, maar jouw Wenge/Padouk is eigenlijk nog mooier.

Honduras Palissander links, Bubinga rechts:

http://img172.imageshack.us/img172/3782/p1010585ow8.jpg

grizzly
29 september 2008, 18:54
Hi GG,

Zet je de boel in de olie, of lak?
De tekening in Bubinga komt vaak waanzinnig mooi op. Is ook een van mijn favo's.

G.G.
29 september 2008, 18:55
Hi GG,

Zet je de boel in de olie, of lak?
De tekening in Bubinga komt vaak waanzinnig mooi op. Is ook een van mijn favo's.

Olie natuurlijk in dit geval. Wordt wel lastig want ik wil een soort van all-acces neckjoint en de boy (mahonie + flamed maple top) moet wel gelakt worden natuurlijk. Moet een behoorlijk kunstje afplakken worden denk ik want het moet een setneck worden.

JacquesLeDick
13 maart 2009, 21:25
Onder het motto Lachen met je eigen mizerie post ik deze.
Als official member van de "Ik Haat Lakken Club" stel ik voor:
Wat als je je tape van de toets haalt en de lak pelt er mee af :seriousf:

Had tot nu toe nog geen problemen gehad met deze (http://www.trimetal.be/nl/Producten/Product+Overzicht/Transparante+houtbescherming/Vernissen+synthetisch/Silvatane+Classic+Brillant/) lak. Iets ging fout maar weet niet wat. Heb alles tot op bare wood gestript en ben er Nitro aan't opzetten.
Ik moet zeggen, nu ik nitro spuit (met pistool en compressor enzo) weet ik waarom iedereen er gek van is.
Deze foto is van 4 dagen terug, ben net over mij depressie heen :cheerup:




http://i191.photobucket.com/albums/z55/JacquesLeDick/DSC_4188.jpg

oigun
13 maart 2009, 21:53
DAMHERT!! Het zit je ook niet mee deze keer...:mad:
Maar ik vind het wel een supermooie bas.

niekb
13 maart 2009, 22:13
Er is al een soortgelijk topic.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104151&highlight=blunders

Maar mijn zijstippen kunnen er ook wel bij...:soinnocent:

G.G.
13 maart 2009, 22:37
Er is al een soortgelijk topic.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104151&highlight=blunders

Maar mijn zijstippen kunnen er ook wel bij...:soinnocent:

Bedankt, en daarom maar ff beide topics samengevoegd

JacquesLeDick
13 maart 2009, 23:42
DAMHERT!! Het zit je ook niet mee deze keer...:mad:
Maar ik vind het wel een supermooie bas.

Was de bass niet maar 2 Semi Holow Body gitaren... Maar ze zien er nu beter dan ooit uit :soinnocent:

}{Metalmaster}{
19 maart 2009, 22:09
was in de fout gegaan met boren voor de plug-in van mn Lag steelstring...
http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/P1000928.jpg


uiteindelijk gefixed en werkte alles perfect:
http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG05921.jpg

guitarkid
21 maart 2009, 12:21
Ok, ik ook dan maar met mijn ontboezemingen... :soinnocent:

Ik heb een kant en klare fretloze hals gekocht voor een Jazzbass en bij het voorboren van de gaten voor de vier schroeven vergis ik me in de lengte van de boor: gaatje in de toets...... Natuurlijk heel hoog op de hals en toevallig onder een snaar dus je ziet het vrijwel niet, maar toch: stom stom stom.
Gr. C.

barno
21 maart 2009, 12:29
Ok, ik ook dan maar met mijn ontboezemingen... :soinnocent:

Ik heb een kant en klare fretloze hals gekocht voor een Jazzbass en bij het voorboren van de gaten voor de vier schroeven vergis ik me in de lengte van de boor: gaatje in de toets...... Natuurlijk heel hoog op de hals en toevallig onder een snaar dus je ziet het vrijwel niet, maar toch: stom stom stom.
Gr. C.

hulde voor de openheid! het is er idd eentje die kan tellen qua blunderfactor :)

niekb
21 maart 2009, 13:12
Ok, ik ook dan maar met mijn ontboezemingen... :soinnocent:

Ik heb een kant en klare fretloze hals gekocht voor een Jazzbass en bij het voorboren van de gaten voor de vier schroeven vergis ik me in de lengte van de boor: gaatje in de toets...... Natuurlijk heel hoog op de hals en toevallig onder een snaar dus je ziet het vrijwel niet, maar toch: stom stom stom.
Gr. C.

Ja dat is idd een dikke blunder.
Zelf heb ik iets soortgelijks gedaan bij mijn Mustang. Ik had de tremruimte opgevuld en was gaten aan het boren voor de studs van de brug..
De Mustang body is maar 3 cm dik. Daar zat dus ook een mooi gaatje aan de achterkant.

Ik denk dat je er flink van baalde. Zeker op een halsje.

guitarkid
21 maart 2009, 17:07
hulde voor de openheid! het is er idd eentje die kan tellen qua blunderfactor :)

Nou, die hulde komt jou toch ook wel toe !! ;)

BTW Ik heb met mijn zoon een Les Paul model gebouwd en ben vergeten de aardedraad te leggen voor ik de studs er in sloeg. Eén moet er dus weer uit.
Maar..., ik zag in dit topic een goede tip hoe dat te doen.

@Niekb: balen ja, dat kun je wel zeggen. Maar het is nu wel echt "mijn" fretless bass...!!!

Gr. C.

!!!!dennis!!!!
9 april 2009, 10:06
Oke.. nou moet ik maar maar even mijn blunder ´opbiechten´

(toen was ik twaalf of dertien, dus de zaak is nu verjaard en ben k niet meer aansprakelijk haha)

ik wou expirimenteren met het inleggen van parlemoer (denk aan die
struiken op de hals van die steve vai gitaren)
dus een oude hals van m´n pa gejat ( hahah en hij maar zoeken :P)

dus ik begin met m´n dremel (met freesje plus houder) rustig de voorgetekende lijnen te volgen..

word ik geroepen door m´n pa..dus leg m´n spul naast de hals gelegd..
na een sec of 30 ben k trug.. zie ik dat m´n dremel aan de wandel is gegaan
en rampkoers op de hals had gezet.
dus een paar sleuven extra in de hals...zucht..

toen heb ik maar 2 componentenlijm en zaagsel (van t fretboard)het zooitje weer n beetje opgelapt..

maar die lijm was zoo kneiter hard geworden dat het zich niet goed liet schuren.. dus ik dacht met m´n (jonge) verstand ..´dan maar op de vlakbank voorzichtig proberen´
met als gevolg dat de hele radius v.d. hals naar de klote was
hahaha :P :$

Kakihara
7 oktober 2010, 10:42
Ff naar boven schoppen, het kan niet zijn dat er sinds 9 april 2009 geen blunders meer zijn gebeurd :D

Ik heb in ieder geval een topic vol blunders staan :soinnocent:

Surfreak
7 oktober 2010, 15:33
Zal ik dan maar ff :P

ik ben dus begonnen aan de bouw van mijn eerste akoestische gitaar.
een no budget gitaar.

dus bij pake (opa) uit de werkplaats een oud stuk eiken door midden gezaagd
voor de bookmatch...
en daar na door de vlakbank tot denk 2/3mm. hier hapte de beitels van de vlakbank ook nog een stukje uit het houd :dontgeti:

toen de 2 delen aan elkaar lijmen... via deze methode:
http://www.stephengodbe.com/wp-content/gallery/guitar-905-the-auction-guitar/090822backjoint.jpg
tsja... beetje te fanatiek bezig, sla ik een beetje te hard tegen de wig..
het hout helemaal stuk gedrukt. 1.5 cm aan beide kanten.
dus best wel een blunder :P

D3nnis
7 oktober 2010, 15:47
Deze is ook leuk:

Even snel (daar gaat het vaker mee fout...) een malletje willen positioneren op een body, en deze voor eventjes fixeren met een lijmtang.
Natuurlijk vanwege het even snel (en nog niet keihard vast hoeven zitten) geen plaatje tussen de lijmtang en de body gedaan (want het is toch maar voor het "even snel kijken").
Omdat er geen plaatje tussen zit, gewoon rustig draaien, tot je weerstand voelt.
Vervolgens jezelf afvragen waarom het zo lang duurt voor je wat voelt, en er dan enkele ogenblikken later achter komen, dat het dopje dat onder aan het draadeind van de lijmtang zit, er dus niet meer zit, en je dus het bolle einde van het draadeind in je body aan het draaien bent...

stijnkenens
7 oktober 2010, 20:04
@ surfreak:
Dun hout is onmogelijk te schaven met de schaafbank, zelf heb ik noten geschaafd, maar ben gestopt bij 3 mm, en dat was dan nog een plankje met zeer rechte draad, eiken zou ik niet riskeren. Maar ik snap eigenlijk niet wat je verkeerd kan doen bij het lijmen met een spie. Daar kan nooit zoveel kracht op zitten dat het hout breekt (allez, bij mij toch niet ...)


s.

Surfreak
8 oktober 2010, 08:09
@ surfreak:
Dun hout is onmogelijk te schaven met de schaafbank, zelf heb ik noten geschaafd, maar ben gestopt bij 3 mm, en dat was dan nog een plankje met zeer rechte draad, eiken zou ik niet riskeren. Maar ik snap eigenlijk niet wat je verkeerd kan doen bij het lijmen met een spie. Daar kan nooit zoveel kracht op zitten dat het hout breekt (allez, bij mij toch niet ...)


s.

met de schaafbank zijn we tot maximaal gegaan. De laatste keer dat het hout er onder door ging, hapte zeg maar de beitel al een stuk uit het hout.

en over die spie techniek, denk dat ik beetje te fanatiek die 'wig' er in sloeg omdat ik het goed strak wou hebben... dus sloeg ik een beetje TE hard.
wel bale, maar gelukkig was het nog net groot genoeg.

wodkabier
8 oktober 2010, 10:07
Ok. elke gitaar maak ook ik een blunder. Deze keer bij de flying V is het nogal ernstig:
de hals heb ik te voortvarend gevormd. resultaat: 2 a 3 mm te smal. en natuurlijk pas gemerkt na het vastlijmen. Dus nu sta ik voor de keus er een randje aan beide zijden aan te lijmen en de hals op nieuw vormen, of loshalen en doormidden zagen en een strook hout ertussen, of een nieuwe hals maken.

no 1 hops
9 oktober 2010, 17:02
een hele tijd geleden heb ik een zelfbouw body project gedaan waar ik dus redelijk de mist in ging.
had van alles afgetekend en wilde de pickupcav's frezen.
laat de frees zakken en zie nog net dat ik op de plek van de brug zit.(shit)
resultaat was dit

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/gefreesdenbandschuur.jpg

en dat zag er daarna zo uit

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/oudefout.jpg

daarbij bleek later dat ondanks alles af te tekenen en te meten dat ik de brug nog verplaatsen moest om de snaren mooi over het midden van de pups te krijgen

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/verbeterdesnarenligging.jpg

no 1 hops
9 oktober 2010, 17:04
sommige fouten moet je aandikken dus heb het zo opgelost

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/foutje.jpg

in implantaten zijn ronde schijfjes van een armband uit de zeeman.

verder had ik toch de neckpocket te diep uitgefreesd.

dus heb dit weer opgelost door het op te vullen met een stuk acryl plaat

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/neckaanpassing.jpg

en nee, het heeft eigenlijk geen merkbare invloed op de sound


en voor wie goed kijkt zul je zien dat er nu vanwege het verplaatsen van de brugpup er nu een kleine zwarte holte onder de ring zit.

maar iemand die hard loopt ziet het niet ;-)

guitarkid
9 oktober 2010, 18:34
sommige fouten moet je aandikken dus heb het zo opgelost

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/foutje.jpg

in implantaten zijn ronde schijfjes van een armband uit de zeeman.

verder had ik toch de neckpocket te diep uitgefreesd.

dus heb dit weer opgelost door het op te vullen met een stuk acryl plaat

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/neckaanpassing.jpg

en nee, het heeft eigenlijk geen merkbare invloed op de sound


en voor wie goed kijkt zul je zien dat er nu vanwege het verplaatsen van de brugpup er nu een kleine zwarte holte onder de ring zit.

maar iemand die hard loopt ziet het niet ;-)

Creatief opgelost! Maar ga je nog knoppen op die pots zetten en zo ja, zitten die dan niet elkaar in de weg? Ze lijken zo dicht bij elkaar te zitten.
En die holte, ach...... Wel een mooie top!

Gr. C.

no 1 hops
9 oktober 2010, 18:42
misschien ga ik proberen om zelf knoppen te maken met als top diezelfde schijfjes.
dan past alles mooi bij elkaar.

guitarkid
9 oktober 2010, 19:01
misschien ga ik proberen om zelf knoppen te maken met als top diezelfde schijfjes.
dan past alles mooi bij elkaar.

Fijn plan. Wordt mooi!

Gr. C.

Jeroen_TRC
9 oktober 2010, 23:00
sommige fouten moet je aandikken dus heb het zo opgelost

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/foutje.jpg

in implantaten zijn ronde schijfjes van een armband uit de zeeman.

verder had ik toch de neckpocket te diep uitgefreesd.

dus heb dit weer opgelost door het op te vullen met een stuk acryl plaat

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/neckaanpassing.jpg

en nee, het heeft eigenlijk geen merkbare invloed op de sound


en voor wie goed kijkt zul je zien dat er nu vanwege het verplaatsen van de brugpup er nu een kleine zwarte holte onder de ring zit.

maar iemand die hard loopt ziet het niet ;-)

Wat een belachelijk mooie gitaar!! :cheerup:

gengar
10 oktober 2010, 10:20
mooi mooi. Goed opgelost, wat is het voor top? Hoe kon je de brug zijdelings verplaatsen zonder de uitlijning van de gitaar te beinvloeden?

no 1 hops
10 oktober 2010, 10:26
Wat een belachelijk mooie gitaar!! :cheerup:dank je voor het compliment.

dan nog maar even een totaal plaatje

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/klaar.jpg

@ gengar
top is een inlandse vogeltjes esdoorn incl wat houtworm sporen.

topic over de bouw staat hier

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110766

wat betreft het uitlijnen, ik zat niet in het midden dus die verplaatsing maakte het alleen maar beter.
alleen werd dat freesfoutje nog duidelijker.

les is gewoon dat uitlijnen voordat je begint te frezen heel belangrijk is.
meten, nameten, herchecken.
mooie spreuk is deze

bevoor gij doet, denkt!!!
dewijl gij doet, denkt!!!!!

Nagramoth
10 oktober 2010, 14:20
Eergisteren begonnen met het kleuren en aflakken van mijn nr. 2. Gisteren ben ik tot de tweede laklaag gekomen. Zat er allemaal superstrak op, en dan bedoel ik ook echt retestrak he? Wat kon er nou nog fout gaan? Maar toen gebeurde het:

Zoonlief was naar een verjaardagsfeestje geweest en had daar een fotolijstje gemaakt. Als trotse ouder zijnde zet je zo'n ding natuurlijk op een prominente plaats, althans voordat het weer in een of andere verhuisdoos belandt. Het punt was dat daarnaast mijn slagplaat lag, en ik wilde dus - met mijn body aan de paintstick in de hand - die slagplaat pakken. En ik trok dus met de omgeslagen manchette van mijn overhemd het fotolijstje van de kast, precies op mijn vers gelakte body...

@&#&%# !!!

barno
10 oktober 2010, 14:25
Eergisteren begonnen met het kleuren en aflakken van mijn nr. 2. Gisteren ben ik tot de tweede laklaag gekomen. Zat er allemaal superstrak op, en dan bedoel ik ook echt retestrak he? Wat kon er nou nog fout gaan? Maar toen gebeurde het:

Zoonlief was naar een verjaardagsfeestje geweest en had daar een fotolijstje gemaakt. Als trotse ouder zijnde zet je zo'n ding natuurlijk op een prominente plaats, althans voordat het weer in een of andere verhuisdoos belandt. Het punt was dat daarnaast mijn slagplaat lag, en ik wilde dus - met mijn body aan de paintstick in de hand - die slagplaat pakken. En ik trok dus met de omgeslagen manchette van mijn overhemd het fotolijstje van de kast, precies op mijn vers gelakte body...

@&#&%# !!!

heerlijke blunder! superklote als zoiets gebeurt in dat stadium... i've been there ...:)

MegaDrive
10 oktober 2010, 23:02
Ik denk dat we een aardig topic kunnen vullen met de scheldwoorden die er bij 15 pagina's blunders gevallen zijn :D

Paar maandjes geleden een nieuwe hals aan het uitzagen voor een oude Cobran van een vriend, begeeft de zaag het met nog ongeveer 2 cm hout te gaan. Dus ik dacht (uit luiheid en praktisch oogpunt) die twee cm wel even te fiksen een oude transformator gestuurde voorloper van een dremel met daarin een bladzaagje met een flinke tand. Uiteraard draai ik de knop op de transformator op max, maar dan wel de verkeerde kant op. Het bladzaagje stuitert op het hout, schiet los en baant zich met een paar duizend rpm een weg naar de binnenkant van mijn linkeronderarm, waar met bijna chirurgische precisie een ovaal lapje vel van ongeveer 1,5 bij 2 cm wordt verwijderd en net mijn pezen niet blootlegt. Auw. Maar vooral: phew!

Jilles
11 oktober 2010, 00:03
Gast, dat is dan best wel een mega shitload aan geluk wat je daar in die halve seconde langs hebt zien komen!

Madcow
11 oktober 2010, 07:31
shit maaaaan! What's going down?

no 1 hops
11 oktober 2010, 07:34
klinkt misschien heel raar maar ik beschouw al dat gereedschap als iets dat wat van mij wil hebben als het de kans krijgt.
dus geef ik het die kans niet en blijf ik gefocust.

maar ieder geval geweldig dat het je niet meer dan een lapje vel gekost heeft.

MegaDrive
11 oktober 2010, 09:56
@ Jilles: dat zijn bijna precies de woorden van de persoon die getuige was van dit spektakel.

Overigens lijkt het litteken op een platgedrukte smiley, wat mij bij elk bouwproject weer herinnert aan focus en voorzichtingheid :D

Nagramoth
11 oktober 2010, 16:33
...waar met bijna chirurgische precisie een ovaal lapje vel van ongeveer 1,5 bij 2 cm wordt verwijderd en net mijn pezen niet blootlegt.

Wow, dat is leipe shit !
Kom ik aan met mijn deukje... :seriousf:

BLUEWEY
27 februari 2011, 21:31
Op de cursus leren wij om de scalloped X-bracing in de zijkanten 'in te leggen'.(zie foto) Dit is een andere manier dan het zo geheten 'Gobar dek'.
Bij een gobar dek lijmt men de X-bracing (het kruis), van te voren op het bovenblad.., zoals de rest van de bebalking voor de versteviging van het bovenblad. Bij dit systeem zal deze fout van mij, niet zo snel voor komen.

Wat er bij mijn 000-Auditorium zelfbouw fout ging;

Tijdens 'het inleggen' van het kruis in de zijkanten heb ik schijnbaar met m'n stomme kop de linker helft van het kruis, dus de 2 linker 'benen', 1cm te hoog ingelegd.
Met als gevolg, dat het kruispunt niet meer exact onder de middennaad van het bovenblad komt te liggen. Het bleek namelijk van boven af gezien 5mm te veel naar links te liggen, dus een beetje uit balans !
Van te voren heb ik de exacte positie weldegelijk uitgerekend en exact bepaald, wat overigens wegens de Florentine cutaway behoorlijk moeilijk is, maar tijdens het infrezen van de blokrandjes om het kruis erin te leggen, heb ik schijnbaar de fout gemaakt.

Gelukkig viel de schade nog mee, want zou volgens de cursusleider geen nadelige gevolgen hebben voor de klank of sterkte o.i.d. van de gitaar.

Tip; spreekt eigenlijk voor zich.., geconcentreerd werken en checken e.d. !

http://lh3.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TOAq55qHGSI/AAAAAAAAAUo/ByHgjipbXP4/s640/SL370904.JPG

http://lh5.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TPg9eij2vEI/AAAAAAAAAks/DXyuNid8BhM/s640/SL371043.JPG

Je ziet hier duidelijk de middennaad links van het kruispunt liggen.

Extra tip; Men moet ook goed in 'spiegelbeeld' leren denken en kijken bij akoestische gitaarbouw...

danielw
28 februari 2011, 19:40
hey hallo,

ik ben al een tijd met mijn gitaar bezig en zaterdag dacht ik het gat voor de brug in de body te vrezen.
nu heb ik een hele lange neckpocket om dat ik denk er een bepaald geluid uit te krijgen.
bij het verlijmen van de hals zag ik al dat op de kopse kant de hals niet helemaal tegen de body zat maar er komt nog een laag over dus wat maakt mij dat uit.
het gat voor de brug komt door de hals heen en dr zou nog een stukje hals blijven staanhttp://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1-1.jpg

dus ik zaterdag vrezen met een mal en dat ging best heel goed tot het moment de mal er tussenuit moest en ik zonder verder.
ik zet de vrees machine aan... de vrees raakt het stukkie hals wat niet goed verlijmd zit, dat komt los en past.... de vrees hapt aan alle kanten in mijn body.@#$#$%^*(^%^%$%$#.
ik wist niet dat mijn hard zo snel kon kloppen zeg!
gevolg, ik hebt het gat maa groter moeten maken, uiteindelijk zie je er niks meer van
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_2539.jpg

groetjes daniel

aaronstonebeat
28 februari 2011, 19:49
Het gaat altijd hard met die machines; nooit de concentratie verliezen!

Je hebt het toch nog netjes weten te krijgen, Daniel, en uiteindelijk zal het wel helemaal niet opvallen.

Maar doe me één plezier: heb het over frees, alsjeblieft; het meervoud is frezen, net als het werkwoord.

broeder6x6
28 februari 2011, 19:50
niet goed gekeken en het pup gat half onder de brug gefreesd.... er MOET een lijntje dwars door de mal hebben gestaan maar ik heb gewoon niet goed gekeken (DOM,DOM,DOM) nouw ja het is al weer gevuld met een blokje hout (nu nog het overgebleven lijntje opvullen :(

danielw
1 maart 2011, 05:21
Het gaat altijd hard met die machines; nooit de concentratie verliezen!

Je hebt het toch nog netjes weten te krijgen, Daniel, en uiteindelijk zal het wel helemaal niet opvallen.

Maar doe me één plezier: heb het over frees, alsjeblieft; het meervoud is frezen, net als het werkwoord.

bedankt voor het compliment!
na dat ie vastsloeg stond ik echt te vrezen hoor haha.
je hebt gelijk, stom dat ik het niet gelezen heb maar aan de andere kant....iedereen begrijpt toch wat ik bedoel haha.

gr daniel

jan jansen
6 maart 2011, 13:03
QUOTE]

Enige tijd geleden begonnen met spuiten van een lindenhouten body.Had mooie oranje gele kleur spuitbussen staan.Bij het spuiten vond ik het er nogal dun uitzien,maarja 2 spuitbussen moet kunnen.Uiteindelijk was het meer oplosmiddel dan kleurstof.Geen nood...ik had nog een spuitbus met een mooie gele kleur staan.Dacht ook dat het spul op acrylbasis was (klotekleine letterjes) en na de 1 ste laag was er niks aan de hand.Bij het spuiten van de 2de en laatste laag leek het wel een afbijtmiddel.....

Tja...body kaal gemaakt en opnieuw in de primer.2 nieuwe spuitbussen gekocht in een donkerblauwe kleur.Gaat prima...tot ik de laatste laag,een blanke lak er op wil zetten.....nadat ik klaar was bleek het geen blanke lak te zijn maar een blanke kunststof hechtmiddel....net die verkeerde bus tussen 3 met blanke lak gepakt....

Erst maar eens kalm worden daarna gaan we die laatste laag er afschuren en opnieuw beginnen.....soms zit het niet mee....

lcvanderhelm
6 maart 2011, 14:14
Zou je niet eens langs de opticien gaan.Het zou zo maar eens kunnen,dat dan die kleine letters eeneens weer leesbaar worden.

jan jansen
6 maart 2011, 14:34
Zou je niet eens langs de opticien gaan.Het zou zo maar eens kunnen,dat dan die kleine letters eeneens weer leesbaar worden.

moi..nog geen jaar geleden de periodieke keuring gehad..en ook de ogentest...zijn nog uitstekend....Denk dat ik ze maar eens beter moet gebruiken...:soinnocent::soinnocent::soinnocent:

Woml
10 maart 2011, 22:59
Ik was bezig met een mandoline, en was met de hals een heel eind op weg. Het enige wat er eigenlijk nog aan moest gebeuren, was het uitgraven van het kanaal voor de truss rod.
Nou weet ik dat een bovenfrees nogal een voortvarend apparaat kan zijn, en dat je erg goed moet nadenken voor je daar iets mee gaat doen. Ik was dus best een tijdje bezig om de hele boel in te klemmen, geleiderail er op, stopblokje aan het eind, en zorgen dat de hele boel niet tijdens het frezen op de grond lazert.
Uiteindelijk zag het geheel er redelijk solide uit, en kon ik aan de slag. Rustig aan, klein geultje graven, steeds een millimetertje dieper tot de hele truss rod er in valt. Ging goed, op zich.

Maar toen ik alles weer los had gehaald, bleek dat het nog niet helemaal goed was. Het uiteinde van de truss rod stak nog een eindje boven de kop uit, de stelschroef prikte door het bovenvlak van de kop heen. Verder naar achteren kon hij niet, dus had ik bedacht dat de truss rod maar een beetje scheef in de hals moest komen te liggen. Net iets dieper bij de kop.
Op zo'n moment valt het niet mee om de hele boel weer in de steigers te krijgen, zodat de frees weer netjes in de zojuist gemaakte geul heen en weer kan schuiven, maar ook dat is me gelukt. Een extra blokje bij de hiel er tussen, zodat het spul een beetje schuin staat, en dan weer verder. Steeds een millimetertje.

Op een gegeven moment was ik er bijna. Hij viel nog nét niet diep genoeg. Nou, vooruit nog één millimetertje dan. Verdikke, nog steeds niet! Nou, nóg eentje dan! Als je dat een paar keer ziet gebeuren, moet je toch eens argwaan gaan krijgen. Ik niet. Ik ga gewoon door. En als eindresultaat krijg je dan dit:

http://img850.imageshack.us/img850/1610/p1000635.jpg

Het probleem was dus, dat de stelschroef van de truss rod net iets dikker was dan de rest, zodat die knop niet in de geul wilde vallen. De diepte had ik al lang bereikt!
Het moge duidelijk zijn dat deze constatering gepaard ging met de nodige krachttermen :angry:

Maar goed, daar schieten we verder niet veel mee op, en ik heb geleerd dat een heleboel missers nog best netjes te herstellen zijn. Dus, laten wij het maar proberen. Laat het los... :hippie:

Een klein blokje esdoorn op de juiste breedte gemaakt, en van binnenuit in de geul geplakt. De rest van de geul moet ook nog opgevuld, maar dat doe ik een volgende keer wel. Voor nu wilde ik even zien of ik de buitenkant nog een beetje acceptabel kon krijgen, zodat ik vannacht toch enigszins met een gerust hart kan slapen.
Na een half uurtje heb ik het er maar op gewaagd, en een schuurpapiertje langs de buitenkant gehaald, met dit als resultaat:

http://img39.imageshack.us/img39/1098/p1000636up.jpg

Als je het weet, dan zie je het. Ik had nog iets beter moeten nadenken over de richting van het blokje, want nu zit er een kleine zigzag in de vlam, maar als dat alles is... En ik denk dat ik hem toch ook nog iets van een kleurtje ga geven, wat donkerder, en dan hoop ik dat het helemaal niet meer opvalt.

Maar goed, zo gaat dat bouwen er allemaal niet sneller op...

aaronstonebeat
10 maart 2011, 23:22
Pfoe, dat is niet te zuinig. Aiaiai.

Even dacht ik nog: dan ben je meteen van die bloem af :makeup:
Maar je hebt het zo te zien heel netjes gerepareerd.

Alleen vraag ik me het volgende af: uit de aard van de zaak drukt een halspen in het midden van de hals naar voor en bij de hiel en de kop naar achter (tenzij je een bolling in de hals compenseert); gaat dat sterk genoeg zijn?

barno
11 maart 2011, 00:04
behoorlijke fuck up is dat idd, rot voor je. ik meen je te hebben horen vloeken tot hier :)

goeie reparatie wel. Ik denk wel dat dat gaat houden. Denk niet dat een trussrod van mandoline zoveel spanning krijgt. is toch dun kort halsje, niet?

ik heb wel es hetzelfde principe meegemaakt maar dan met topkam, ik geef toe, een pak minder erg :) snaar wilde maar niet zakken, dieper vijlen enz en dan merken dat de sleuf net niet breed genoeg is... maar ondertussen wel te diep.

Het zijn gelukkig dingen die je maar één keer overkomen...

loose-fur
11 maart 2011, 12:36
Weer eens wat anders, Woml...

Alle gekheid op een stokje: ik ga liever eerst met de constructie en/of grove vorm aan de slag vooraleer aan afwerking te gaan denken, een regel die geldt bij tekenen en schetsen, maar ook bij meubelen, of bij een gitaarhals.. Het uitfrezen van een truss-rod kanaal gaat dan ook, mijn inziens, stukken makkelijker wanneer de hals nog gewoon een rechte plank is. Meer houvast/makkelijker op te spannen, meer draagvlak voor de bovenfrees of kaliber, enz. Bovendien neem je gewoon een andere plank wanneer het eens goed fout gaat..

Succes verder!



Tee.