PDA

View Full Version : fretdraad?



pasqual
26 januari 2008, 23:55
ik ben in het bezit van een mij fender strat wat ik een erg fijn gitaartje vind.
hij is ondertussen zo'n 16 jaar oud en zeer intensief gebruikt m.a.g. dat de frets zijn ingesleten. zelfs op sommige plaatsen zover dat vlakken zinloos is. ik wil er zelf nieuwe frets op zetten. weet iemand welk type voor deze gitaar is gebruikt? en kan iemand het onderscheid uitleggen tussen de verschillende types zoals jumbo etc.....
ook biedt fender zelf fretdraad aan en dunlop is ook een veel gehoorde naam.
zit er veel verschil in kwaliteit?

bedankt en groeten Pasqual.

barno
27 januari 2008, 00:33
veiligste is je fretjes proberen op te meten breedte, hoogte en als het kan diepte en te checken op bv site tonefactory, daar staan bij alle frettypes de exacte maten. ik schat dat je bij medium moet zoeken, tenzij het een RI is, dan vintage size.

oknarb180
27 januari 2008, 20:07
Hey Pasqual,

Op zich maakt het niet zo veel uit wat voor fret je er op zet, denk ik. Als je dezelfde feel wilt hebben, dat is zowiezo lastig te bereiken. Voordat je de feel hebt die je nu gewend bent op deze hals, is er al heel veel slijtage aan de fretten geweest en in jouw geval is dat 16 jaar. Kortom, ondanks nieuwe fretten, de hals zal waarschijnlijk toch anders aanvoelen dan dat je nu gewend bent. Je ziet ze vaak genoeg op de verkoopsites, de wat oudere gitaren die zijn gerefret. Het argument is vaak dat ze wat anders willen. Maar volgens mij is het meestal dat de gitaar na een refret weer anders aanvoelt, anders dan toen.

Het makkelijkste is om de huidige fretten goed op te meten en een gelijkwaardige afmeting te bestellen. Als je een niet zozeer dikkere maar hogere fret neemt, moet je misschien wel rekening houden dat je misschien de top-nut ook moet vervangen. Houdt er in ieder geval rekening mee dat de feel van de hals hoe dan ook veranderd.

Verder vraag ik me altijd af hoe je de fretten naar de breedte van de hals kunt vijlen zonder de lak te beschadigen. Ik heb laatst nl. een refret gedaan alleen die moet nog gelakt worden. Maar had ie gelakt geweest, dan had waarschijnlijk de lak wel beschadigd geraakt tijdens het vijlen.

Zie hier maar eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103567&page=1&pp=10

vr.gr.

Branko

barno
27 januari 2008, 21:14
Verder vraag ik me altijd af hoe je de fretten naar de breedte van de hals kunt vijlen zonder de lak te beschadigen. Ik heb laatst nl. een refret gedaan alleen die moet nog gelakt worden. Maar had ie gelakt geweest, dan had waarschijnlijk de lak wel beschadigd geraakt tijdens het vijlen.

Zie hier maar eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103567&page=1&pp=10

vr.gr.

Branko

bij mijn weten wordt de hals bij een serieuze fretjob opnieuw gelakt

pasqual
27 januari 2008, 22:04
bedankt jongens voor de feedback.

aangezien de hals toch al de gebruikelijke mishandelsporen heeft na 16 jaar repeteren en optredens en omvallen, etc... was ik toch al van plan om 'm maar meteen opnieuw te lakken, dus dat is geen probleem. ik dacht eigenlijk om precies dezelfde er terug op te zetten. ik maak me eigenlijk drukker om de oude frets eruit te krijgen dan om de nieuwe erin te krijgen. ik heb links en rechts wat topics gevolgd en ik ga eens beginnen met de aanschaf van een goeie tang om de fets er op een veilige manier eruit te krijgen.

bai ze wee: is er een methode om de headstok op te schuren zonder de orginele decall te vernielen?

groeten Pasqual.