PDA

View Full Version : Blackstar HT-dual Drive



Rude Perception
26 januari 2008, 22:19
Gister meegekregen van de muziekwinkel omdat m'n versterker het niet meer deed, na een reparatie van hun en ik had een optreden, dus ze wilden me wel even uit de brand helpen.

Wat een lekker geluidje zeg. Je hebt direct 3 kanalen. Toen ik alles aangesloten had zei de drummer meteen 'lekker geluidje'.

Ik zit er over na te denken om hem te kopen. Zodat ik ook zonder eigen versterker een lekker buizenoverdrive heb. Toch heb er hier nooit veel over gehoord? Wat zijn jullie ervaringen met dit pedaal? Verder vraag ik me ook af of het een pedaal is dat op veel versterkers lekker klinkt. Dat is natuurlijk wel belangrijk als je over elke backline wilt spelen met dat ding.
De prijs viel me ook mee als je het vergelijkt met andere buizenoverdrives. Of zijn er nog andere (betaalbare) buizenoverdrives te koop die ik zeker moet testen?

MjS
26 januari 2008, 23:35
Gister meegekregen van de muziekwinkel omdat m'n versterker het niet meer deed, na een reparatie van hun en ik had een optreden, dus ze wilden me wel even uit de brand helpen.

Wat een lekker geluidje zeg. Je hebt direct 3 kanalen. Toen ik alles aangesloten had zei de drummer meteen 'lekker geluidje'.

Ik zit er over na te denken om hem te kopen. Zodat ik ook zonder eigen versterker een lekker buizenoverdrive heb. Toch heb er hier nooit veel over gehoord? Wat zijn jullie ervaringen met dit pedaal? Verder vraag ik me ook af of het een pedaal is dat op veel versterkers lekker klinkt. Dat is natuurlijk wel belangrijk als je over elke backline wilt spelen met dat ding.
De prijs viel me ook mee als je het vergelijkt met andere buizenoverdrives. Of zijn er nog andere (betaalbare) buizenoverdrives te koop die ik zeker moet testen?

Ik heb zéér goede ervaringen met de HT-Dual. Hij klinkt zéker goed op meerdere versterkers. Heb hem op een ENGL Thunder (50 watt buizen), Ibanez TB25R (transistor, plat clean, distortionkanaal heeft veel te weinig presence) en een Marshall AVT50 getest. Natuurlijk moet je even aan de knopjes draaien, maar de resultaten zijn verbazingwekkend goed. Je kunt met dit pedaal een matig klinkende versterker tot een lekkere amp maken.

Wat ik wél een nadeel vind: als je drive kanaal het goede treble-niveau heeft, is het clean/crunch kanaal wat te scherp (zeker in crunch mode). Of andersom natuurlijk, dat het drive kanaal te dof is als de crunch lekker staat.

Verder is het een heerlijk pedaal. Direct inpluggen, als distortion, gewoon erg lekker.

Het enige (enigszins) vergelijkbare buizenpedaal in deze prijsklasse die me te binnen schiet is de Radial Tonebone Hot British. Heb ik overigens niet geprobeerd, maar wel goede dingen over gehoord.

Oh en niet onbelangrijk: mijn ENGL is weggegaan omdat ik de overdrive van de ENGL niet meer gebruikte sinds de HT-Dual in mijn setup zit.

Daemon
27 januari 2008, 01:01
Ik heb ondertussen alle blackstar pedalen geprobeerd. Aangezien m'n triamp alle overdrive & distortion heeft die ik maar wilde heb ik er geen gekocht, maar ik moet zeggen dat ik gelijk bij de 1e noot die ik over ieder blackstar pedaal speelde zoiets had van: wowwww. Ze klinken naar mijn mening trouwens het beste over een buizenamp. Vermijdt inpluggen op een transistoramp.
De reden dat je er waarschijnlijk weinig van hebt gehoord is omdat de pedalen nog niet zo lang in omloop zijn ;)

Rude Perception
27 januari 2008, 01:42
Vermijdt inpluggen op een transistoramp.


Het idee is juist dat ik met betrekkelijk weinig spullen naar een gig kan(gitaartas+showmaster 48) en dus geen amp mee hoef te nemen, maar toch een 'buizengeluid' heb.

MarkS
27 januari 2008, 09:53
Ik heb er eentje en ik kan me alleen maar aansluiten bij wat al eerder gezegd is. Instant happiness! Marshallesk, maar transparanter/opener. Zeer veelzijdig en overtuigend in alle categorieen: clean/ clean met vet randje, light/medium/stevige crunch, leads. Het lead kanaal is idd minder helder/donkerder gevoiced, een tweede tonestack was fijn geweest.
Mijn V-twin vond ik vooral in (lichte) crunch hopeloos, de HT Dual is echt een verademing...

beess
27 januari 2008, 12:30
Ik ben ook een zeer blije gebruiker van dit pedaal, met de opmerking die hierboven ook gegeven werd.

Ikzelf gebruik hem op een vox ac30cc en het scheurt als hel... Veel mogelijkheden, zodat het soms spijtig is dat je niet meer presets kan maken, alles schijnt wel een toepassing te hebben...

toneblo
27 januari 2008, 13:41
Ik kan je zeggen: op het moment zijn er geen betere..dit is absolute top!

Ga maar es ff checken wie ze allemaal reeds gebruiken, kopen, voor deze prijs is het beter maar goedkoper dan de nummer twee van het moment, de vox bulldog distortion, echter die reargeert alleen lekker met een strat op een marshall dus ben je weer gebonden.
Hier krijg je geen spijt van...!

Rude Perception
27 januari 2008, 15:15
Bedankt voor de reacties. Ik herken inderdaad een heleboel reacties. Ik had ook meteen een goed geluid, ik hoefde alleen naar smaak aan te passen. Het was alleen mijn eerste ervaring met een buizenpedaal, dus ik vroeg me af of dit dan ook een goed buizenpedaal was ten opzichte van de andere.

the sure thing
27 januari 2008, 20:57
Heeft iemand m ooit vergeleken met de Mesa V-twin en/of Bottle rocket?

MarkS
27 januari 2008, 21:04
Ja, want ik heb een poosje een V-Twin er naast gehad.
Het geluid is niet vergelijkbaar, beiden hebben een totaal verschillend karakter. "Beter" is dus niet van toepassing.

Ik heb de V-Twin weggedaan omdat de Blackstar meer mijn ding was.

robzilla
27 januari 2008, 23:51
Lijkt me een ideaal pedaal voor mij! Binnenkort even testen..

Iemand clipjes?

Ibanez666
28 januari 2008, 11:39
Lijkt me een ideaal pedaal voor mij! Binnenkort even testen..

Iemand clipjes?


Op youtube staan er vast wel wat

MarkS
28 januari 2008, 12:28
http://www.guitariste.com/forums/pedales-effets-homestudio,gttestgtgt-blackstar-htdual,269324.html

beess
28 januari 2008, 13:36
http://www.judge-fredd.fr/spip.php?article469

MarkS
28 januari 2008, 19:18
http://www.judge-fredd.fr/spip.php?article469
Die zocht ik eigenlijk... :)

beess
28 januari 2008, 19:25
Die zocht ik eigenlijk... :)
You're welcome...

marc_o
28 januari 2008, 20:17
Heb 'm ook en vind 'm erg goed. Lead kan soms wel erg duwen op een dikke versterker, en de match met m'n Rivera;s vind ik niet echt geweldig, maar hoe ik 'm gebruik, thuis op een kleine versterker en op repetities direct ingeplugd is het een vreselijk lekker apparaat.

Rude Perception
28 januari 2008, 22:17
Ik denk dat het voor mij de ideale oplossing gaat worden. Geen gesleep met versterkers, 3 kanalen en toch mijn buizengeluid. Ook redelijk gevoiced naar een marshall, wat mij ook altijd wel ligt.
En hij past precies op mijn pedalboard. Maar het is dus duidelijk niet zo dat dit voor buizenpedalen matige bakjes zijn. Wat ik me eigenlijk al niet zo kon voorstellen.

the sure thing
28 januari 2008, 22:23
Ja, want ik heb een poosje een V-Twin er naast gehad.
Het geluid is niet vergelijkbaar, beiden hebben een totaal verschillend karakter. "Beter" is dus niet van toepassing.

Ik heb de V-Twin weggedaan omdat de Blackstar meer mijn ding was.MarkS: kan je zo uitgebreid mogelijk uitleggen wat de geluidsverschillen zijn?

MarkS
29 januari 2008, 10:38
Mesa V-twin klinkt veel gecomprimeerder, vloeiender, bombastischer. Amerikaanse scheur. Het blueskanaal vond ik ook te veel gain hebben.
Blackstar is toch veel meer a la Marshall. Veel veelzijdiger dan de V-Twin in klank bij verschillende gain/master instellingen, het karakter verandert meer. De Mesa blijft min of meer hetzelfde klinken bij verschillende gain settings.

"Vroeger" speelde ik met een setje EMG 81's, de V-Twin (power amp out) , PA eindtrap en een 2x12 kast met Celestions. Kwam heel dicht in de buurt van Metallica's Black album, toen mijn favoriete geluid.
Ik ben gewoon qua smaak veranderd waardoor de keuze op de Blackstar is gevallen.

Jimwoud
29 januari 2008, 11:25
Is hij ook als preamp te gebruiken? Of echt alleen voorin je versterker of rechtstreeks naar de PA?

MarkS
29 januari 2008, 11:50
De line-out bevat speaker simulatie, dus dat lijkt me niet de beste oplossing.

duckman
29 januari 2008, 12:28
De line-out bevat speaker simulatie, dus dat lijkt me niet de beste oplossing.

Je hebt toch ook een gewone output?
Ik heb alleen de overdrive geprobeert, maar deze staat ook op mijn lijstje om te testen.

MarkS
29 januari 2008, 12:50
Je hebt toch ook een gewone output?

Dan moet de power amp wel over een "instrument in" beschikken ipv een "line in".

zeppo
29 januari 2008, 13:06
Uitgebreid getest, besproken en goedbevonden in de Gitarre & Bass van afgelopen november ( http://www1.gitarrebass.de/magazine/index.php?ID=200711184 )

Naar aanleiding van dit draadje de bewuste uitgave er nog even bijgehaald, herlezen, en ik met zeggen dat ik erge trek ervan gekregen heb.

Maar ja, heb net weer een gitaar gekocht, en mijn nieuwe buizenversterker die ik op de kop getikt heb ligt nu bij de reparateur ...

robzilla
29 januari 2008, 16:41
De soundclipjes klinken wel erg goed, thanks voor de links. Ook de direct out met speakersimulatie is een erg leuke feature, erg handig om even snel wat te recording op een stille manier..

Ik ga hem binnenkort echt eens checken want dit lijkt me ideaal!

duckman
29 januari 2008, 16:44
Dan moet de power amp wel over een "instrument in" beschikken ipv een "line in".

goed punt, dan zou je weer een DI moeten gaan gebruiken.

Martijn-w
29 januari 2008, 19:38
Dus rechtstreeks naar de P.A. is niet zo'n goede optie bij dit pedaal?

Bram Dingerdis
29 januari 2008, 20:53
Na gisteren de goeie verhalen over de Blackstar Dual gelezen te hebben besloot ik om vanmiddag naar Sacksioni te gaan. Daar is de HT-DISTX namelijk het goedkoopst (€169.95) en ik had gedacht dat die meer mijn geluid was. Maargoed, mijn bevindingen:

HT-DISTX: Perfect voor metal. Heeft echt een lekkere distortion, goeie scheur en alle snaren komen er goed uit. Dat mist nogal vaak aan een distortion, of teveel hoog óf weer veel te dof en bassig. Deze heeft echt een mooi totaalplaatje. Om het even stom te zeggen "alle snaren zijn goed vertegenwoordigd."

HT-DRIVE: Heel kort geprobeerd, niet mijn ding. Mooi voor gitaar geluid met een rauw randje. Ik zocht een dikke distortion.

HT-DUAL: Om het heel populistisch te zeggen: wat een geweldig ding! 2 kanalen. CH 1 is perfect voor classic rock achtige dingen, maar al zou alleen dit kanaal erop zitten zou ik hem alsnog kopen. CH 2 is helemaal wat ik zocht. Goeie scheur. Je hoort alle snaren. Solo's komen goed naar voren. Riffs klinken 'dik'. En voor alle stijlen die ik speel (classic rock, metal, hardrock, beetje skatepunk) kan er heel goed mee uit die voeten.
Het is misschien een beetje snel om dit na enkele uren al te zeggen, maar dit is het distortion pedaal dat ik zocht!

MarkS
29 januari 2008, 20:56
Ik weet niet of het bypass geluid ook via de emulated output door die speakersimulatie wordt behandeld, of dat het onbehandeld doorgegeven wordt.
In het laatste geval zou je nog maar 2 kanalen tot je beschikking hebben ipv 3 kanalen.

Rude Perception
29 januari 2008, 20:56
Dus rechtstreeks naar de P.A. is niet zo'n goede optie bij dit pedaal?

Zou misschien wel kunnen. Die rechtstreekse opnames klonken niet slecht.

Piet (Tele)
31 januari 2008, 12:23
Sinds twee maanden heb ik nu de blackstar HT dual. Als ik het pedaal volgens de fabriek instellingen zet (voorbeelden instellingen) dan staat het loeier hard in vergelijking tot mijn versterker. Dus zet ik het volume van mijn versterker maar zachter. Doe ik het volume van het pedaal zachter dan krijg je zo'n geknepen sound. (Waarschijnlijk omdat er een buis in zit) Het volume van clean naar overdrive is dan wel heel groot. Ik probeer het dan op te losssen met het volume van mijn gitaar.
Nu ben ik heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. De sound van het pedaal vind ik overigens geweldig.

grindminder
31 januari 2008, 13:51
Sinds twee maanden heb ik nu de blackstar HT dual. Als ik het pedaal volgens de fabriek instellingen zet (voorbeelden instellingen) dan staat het loeier hard in vergelijking tot mijn versterker. Dus zet ik het volume van mijn versterker maar zachter. Doe ik het volume van het pedaal zachter dan krijg je zo'n geknepen sound. (Waarschijnlijk omdat er een buis in zit) Het volume van clean naar overdrive is dan wel heel groot. Ik probeer het dan op te losssen met het volume van mijn gitaar.
Nu ben ik heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. De sound van het pedaal vind ik overigens geweldig.

Ik speel zelf over de DISTX, het is met name de bas die het volume verschil veroorzaakt. Settings die ik gebruik zijn : Gain : 3 Bas : 3 : Mid: 4 : High : 4 : Volume : 4,5

Weet niet of je er wat aan hebt aangezien jij over de Dual speelt :)

EDIT : settings waren fout, dat ding heeft maar 6 streepjes :P

marc_o
31 januari 2008, 14:10
Sinds twee maanden heb ik nu de blackstar HT dual. Als ik het pedaal volgens de fabriek instellingen zet (voorbeelden instellingen) dan staat het loeier hard in vergelijking tot mijn versterker. Dus zet ik het volume van mijn versterker maar zachter. Doe ik het volume van het pedaal zachter dan krijg je zo'n geknepen sound. (Waarschijnlijk omdat er een buis in zit) Het volume van clean naar overdrive is dan wel heel groot. Ik probeer het dan op te losssen met het volume van mijn gitaar.
Nu ben ik heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. De sound van het pedaal vind ik overigens geweldig.

Vreemd verhaal.....wanneer ik het volume op de helft zet heb ik ongeveer unity-gain, oftwel hetzelfde volum, maar dan overstuurd.....wat voor versterker heb je?

Piet (Tele)
31 januari 2008, 14:46
Vreemd verhaal.....wanneer ik het volume op de helft zet heb ik ongeveer unity-gain, oftwel hetzelfde volum, maar dan overstuurd.....wat voor versterker heb je?
De versterker die ik heb is een Vox ac30. Dus als ik het goed begrijp dan heb jij hetzelfde volume als deze op de helft staat en bij mij is het als ik het volume op een kwart zet en de gain net over de helft.

Pepe
1 februari 2008, 00:47
Ik ken ze niet maar alle goede verhalen en samples ten spijt heb ik het idee dat ik er niet mee overweg zou kunnen. Dat de dual drive favo is begrijp ik wel, meer van hetzelfde is beter maar het klinkt mij te recto en marshallie in de oren dwz. empahsis op vervorming ipv de sound.
Zelfs de boost -toch geen recto verhaal- wordt gepresenteerd met gillende pinches en al terwijl ik dat niet zou zoeken bij een boost.

Ik zoek nog steeds een backup voor mijn Chandler tube driver maar ik ben bang dat ik die ook hier niet ga vinden...

Soulpower
1 februari 2008, 03:05
Voor de gitaristen onder ons, die dit pedaal met een Vox AC30 (CC2) hebben getest.

Hoe klinkt het in combinatie met de VOX?? Ik heb dit pedaal uitgeprobeerd in feedback afgelopen weekend icm een vox ac30 cc2. 1 uurtje was helaas te kort. Ik kon er niet echt een strak geluid uitkrijgen, maargoed ik was er maar een uurtje.

Hoe klinkt deze bij jullie?? Ik ben op zoek naar een dikke sound, beetje de LinkinPark/Deftones sound, dikke mids.

Is het mogelijk dat jullie er een soundsample van kunnen opnemen??

En met welke inputs of combinatie inputchannels op de vox ingesteld, werkt dit pedaal t beste? welke settings vox ac30, modern or vintage?? etc.

In dat ene uurtje dat ik em uitprobeerde, ik vind het echt een lekker pedaal!! de Crunch channel ging al lekker heavy.. Gain 2 ging nog heavier!! Veel settings mogelijk.. op dit moment gebruik ik de Turbo Rat over mn Vox.. en helaas had ik te weinig tijd om et te vergelijken. Maar in deze korte tijd vond ik de blackstar strakker klinken dan mijn rat, ook vanwege de meerdere settingsmogelijkheden.

Binnenkort ga ik em weer uitproberen en uitgebreid vergelijken, dan laat ik meer horen..ik probeer er een opname van de maken met mijn ZOOM H2.

Vr. Gr.

Piet (Tele)
1 februari 2008, 19:34
[QUOTE=Soulpower]Voor de gitaristen onder ons, die dit pedaal met een Vox AC30 (CC2) hebben getest.

Ik heb bij mijn AC30 CC2 de switches op dit ogenblik op hot en modern staan, maar ook wel eens op vintage gehad. Omdat ik nu probeer een goede sound uit de blackstar HT Dual te krijgen, probeer ik de vox zo clean mogelijk te krijgen en heb ik deze op het boost kanaal, treble op 1 uur bas op 10 uur, volume op 10 uur en master op 10 uur. Volgens mij kun je zo de blackstar het beste instellen. De tijd zal het leren.

the sure thing
2 februari 2008, 10:33
... ik twijfel of ik mijn Mesa V-twin in de verkoop moet doen. Ik gebruik de V-twin alleen voor sologeluiden, maar dat doet ie verdomde goed! Kan je met de Blackstar HT dual ook "gillen": ik bedoel, lekkere solo's spelen met veel boventonen en eindeloze sustain? Ik gebruik een strat met enkelspoelers...

MarkS
2 februari 2008, 13:46
... ik twijfel of ik mijn Mesa V-twin in de verkoop moet doen. Ik gebruik de V-twin alleen voor sologeluiden, maar dat doet ie verdomde goed! Kan je met de Blackstar HT dual ook "gillen": ik bedoel, lekkere solo's spelen met veel boventonen en eindeloze sustain? Ik gebruik een strat met enkelspoelers...
Ik gebruik ook een Strat met SC's. Wat jij wilt lukt prima, het klinkt alleen wat rauwer, een V-Twin "zingt" meer.

the sure thing
2 februari 2008, 16:29
Ik gebruik ook een Strat met SC's. Wat jij wilt lukt prima, het klinkt alleen wat rauwer, een V-Twin "zingt" meer.Precies! En dat is wat ik zo heerlijk vind aan die Mesa V-twin. Maar ja, het is zo'n groot en zwaar pedaal en om dat nou alleen voor mijn solo-geluid te gebruiken...

Nick57
7 februari 2008, 20:38
:strat: Vandaag heb ik een Blackstar HT-Dual gekocht. :strat:
Ik had de crunch en gain al eerder uitgeprobeerd, maar dat vond ik geen succes: mijn versterker, een Laney TF 400, heeft 4 kanalen (clean, crunch, gain en meer gain) en die kan ik boosten door gewoon een trap hoger te schakelen met het bijbehorende voetpedaal. In combinatie met mijn London City Comet MK I en mijn LC Spitfire MK II klinkt dat al heel goed. (Vind ik dan, hè ;) )
Vandaag heb ik de HT-Dual anders ingesteld: alleen "clean" gebruikt als boost en dat klonk stukken beter. Maar de allerbeste verbetering was: SEND & RETURN aansluiten! Man, wat een verschil! Ik kon al wel een leuk scheurgeluidje produceren, maar dit is echt een VET leadgitaar geluid! :gitarist:
De zanger van onze band was erbij en die reageerde meteen: niets meer aan doen. perfect zo!
Tenslotte wil ik de mensen van Strings & Things in Kaatsheuvel bedanken voor de 5 (vijf!) uren die we vandaag in een aparte ruimte mochten doorbengen om alles uit te testen en lekker te jammen!

Groeten, Nick.

the sure thing
7 februari 2008, 22:34
Tenslotte wil ik de mensen van Strings & Things in Kaatsheuvel bedanken voor de 5 (vijf!) uren die we vandaag in een aparte ruimte mochten doorbengen om alles uit te testen en lekker te jammen!
Groeten, Nick.Cool! Hebben ze in de Efteling nou ook al een gitaarzaak :rockon:

Piet (Tele)
11 februari 2008, 06:38
:strat: Vandaag heb ik een Blackstar HT-Dual gekocht. :strat:
Ik had de crunch en gain al eerder uitgeprobeerd, maar dat vond ik geen succes: mijn versterker, een Laney TF 400, heeft 4 kanalen (clean, crunch, gain en meer gain) en die kan ik boosten door gewoon een trap hoger te schakelen met het bijbehorende voetpedaal. In combinatie met mijn London City Comet MK I en mijn LC Spitfire MK II klinkt dat al heel goed. (Vind ik dan, hè ;) )
Vandaag heb ik de HT-Dual anders ingesteld: alleen "clean" gebruikt als boost en dat klonk stukken beter. Maar de allerbeste verbetering was: SEND & RETURN aansluiten! Man, wat een verschil! Ik kon al wel een leuk scheurgeluidje produceren, maar dit is echt een VET leadgitaar geluid! :gitarist:
De zanger van onze band was erbij en die reageerde meteen: niets meer aan doen. perfect zo!
Tenslotte wil ik de mensen van Strings & Things in Kaatsheuvel bedanken voor de 5 (vijf!) uren die we vandaag in een aparte ruimte mochten doorbengen om alles uit te testen en lekker te jammen!

Groeten, Nick.
Wat bedoel je met send return aansluiten?

Einzeln
11 februari 2008, 09:19
Wat bedoel je met send return aansluiten?
Als boost in de effectsloop vermoed ik.

Pepe
11 februari 2008, 20:30
.... gewoonlijk niet de weg naar toneheaven, raar...

Bastin
21 april 2008, 09:03
kleine bump

Is het ook mogelijk om een HT-Dual rechtstreeks aan mijn peavey classic 50/50 eindtrap te hangen. ik speel er nu met een Line 6 X3L
maar ik kan niet zo veel met die clean en crunch geluiden

MarkS
21 april 2008, 09:20
No problem. Maar dan ben je wel je clean (bypass) kanaal kwijt.

Bastin
21 april 2008, 09:35
Dus
kanaal 1 van de HT-dual kan ik dan gebruiken als clean/crunch kanaal
kanaal 2 als lead kanaal
staan beide kanalen uit speel ik puur over mijn eindtrap

is er trouwens een lekkere clean uit te halen?

maakt het amp/line level verhaal nog uit in dit plaatje?

MarkS
21 april 2008, 15:44
Dus
kanaal 1 van de HT-dual kan ik dan gebruiken als clean/crunch kanaal
kanaal 2 als lead kanaal
staan beide kanalen uit speel ik puur over mijn eindtrap

is er trouwens een lekkere clean uit te halen?


Exactly! En clean is idd erg lekker.


maakt het amp/line level verhaal nog uit in dit plaatje?

Vreet de Peavey alleen maar line-level input signaal? Dan gaat het niet lukken denk ik.

Bastin
22 april 2008, 08:06
De Peavey pakt volgens de handleiding alleen line signaal
Ik kan mijn X3 live ook op amp of line zetten.
En bij line heb ik veel meer volume.

zijn er geen kastjes die het signaal omzetten van amp naar line
of krijgt je dan te veel rotzooi in je signaal

MarkS
22 april 2008, 09:37
Je kunt er een DI box tussen hangen zoals:
http://www.radialeng.com/di-jdi.htm

MadSteven
23 april 2008, 19:28
Ik heb zéér goede ervaringen met de HT-Dual.

Oh en niet onbelangrijk: mijn ENGL is weggegaan omdat ik de overdrive van de ENGL niet meer gebruikte sinds de HT-Dual in mijn setup zit.

Haha. Ja, precies wat mij te binnen schoot toen ik in de lokale winkel een HT-Dual over een Tiny Terror met dat PCC112 speaker probeerde. Voor 900 euri ben je klaar. Je laat je Orange op clean staan (of na ja, zo clean mogelijk, ik ben Fenders gewend ;) ) en toch heb je een drie kanaals buizen-amp :cooler:

:sssh:

Droffie
20 juli 2009, 13:16
even bumpen deze oude thread...ik heb gisteren even met de Blackstar HT dual gespeeld op mijn twintone, omg...wat een bruut pedaal is dat zeg. overdrive is heel veel beter dan de overdrive van de koch.

Nu nog eventjes sparen en wellicht wat oude pedaaltjes in de verkoop gooien.

marc_o
20 juli 2009, 13:29
Gooi 'm voor de gein eens rechtstreeks op een zangversterker of kleine PA...vette rocksound en ideale back-up voor onder de 200 euro....ook geweldig om rechtstreeks mee op te nemen.

Droffie
20 juli 2009, 14:57
Gooi 'm voor de gein eens rechtstreeks op een zangversterker of kleine PA...vette rocksound en ideale back-up voor onder de 200 euro....ook geweldig om rechtstreeks mee op te nemen.

hey gozer, begrijp ik daaruit jij 'm ook hebt? je had toch zo'n hele vette Rivera rig?

marc_o
20 juli 2009, 15:51
hey gozer, begrijp ik daaruit jij 'm ook hebt? je had toch zo'n hele vette Rivera rig?


2 Rivera's zelfs, maar voor repetities heb ik die HT-Dual gekocht, rechtstreeks in mengpaneel, studiomonitoren en blazen maar, kan haast niet beter, en zeker niet voor dat geld.

Mitch
20 juli 2009, 16:28
Ik gebruik 'm ook direct, klinkt heel behoorlijk. Het enige minpunt daarvan vind ik dat het clean kanaal wat laag zit in volume. Om prima in balans te zijn met kanaal 2 moet je het volume van kanaal erg hoog en van 2 erg laag houden. Het lukt, maar het is wel priegelen. Met kanaal 1 in de crunch positie is dat volume verschil door de boostdie kanaal 1 krijgt een stuk makkelijker.
Klank van clean vind ik niet bijzonder maar wel redelijk, crunch is zeer oké en het lead kanaal is wat donkerder gevoiced, moet je eigenlijk alleen met je brugelement gebruiken.
Ik heb 'm nog niet over een amp gehoord, zou ik toch eens moeten doen.

Droffie
20 juli 2009, 16:50
Ik vind het moeilijk om toe te geven, maar ik raak uitgekeken op de Koch overdrive. Het is vlees noch vis. In een oefenruimte klinkt hij nog steeds lekker, maar op het podium wordt hij levenloos en schril. Nu heb ik die Blackstar op het cleane kanaal van die TT gezet en mijn mond viel open. Instant goed geluid. Hij maakte van die Koch een heel andere amp, levendig, dynamisch. Koch op steriods zeg maar. En de british kant klinkt voor mij echt waanzinnig.

ongelofelijke headroom, af en toe moest ik even controleren of ik wel op het cleane kanaal zat. AB'en met de OD kanaal en de Koch verloor de strijd hopeloos op alle fronten. De blackstar beefed het geluid zo op dat het wel lijkt alsof er een 4x12 achter je staat. Heerlijke romige lead kanaal ook nog. Die gast die 'm meehad speelde op een H&K 20th anni. Daar vond ik 'm wel een stuk minder op klinken dan op mijn koch.
Ik heb misschien toch mijn heilige graal gevonden. hoop ik...heh!

marc_o
21 juli 2009, 09:59
Ah, goed zo. Wat je ook kunt proberen, maar dat kost weer wat meer, is er een Koch Pedaltone voor te hangen, die heeft naar mijn mening een mooiere oversturing dan de overige Koch-versterkers.

Fistfunk
21 juli 2009, 17:06
Aangezien niemand het er nog over heeft gehad vraag ik me af of meer mensen hier last van hebben:

Ik heb zelf de Blackstar DistortionX en als ik hem aantrap lijkt het alsof het signaal nog ff door die buizen moet, waardoor je een fractie van een seconde geen signaal hebt. Lijkt misschien onzinnig om daarover te zeuren, maar als je in een keer keihard erin moet knallen neemt dat het effect nogal weg.
Mensen die dit herkennen?

De rest van het pedaal is zoals al beschreven: geweldig!

Mitch
21 juli 2009, 19:07
Buizen, buizen... sowieso is het maar enkelvoud maar wellicht heb je gewoon een slechte switch? Is absoluut geen 'typische' Blackstar kwaal of zo.

Fistfunk
22 juli 2009, 20:12
Ik dacht dat er twee kleine buisjes inzaten.. een zichtbare en de andere ergens in de behuizing nog. Niet dat ik effecten helemaal ga zitten uitpluizen, boeit me eigenlijk vrij weinig, aangezien de klank het enige is dat ik gebruik ;)

Ik was gewoon nieuwsgierig of anderen hetzelfde hebben, als het nl. niet zo is moet ik eens ergens langsgaan waar het gefixed kan worden.

Liquid_Metal
24 juli 2009, 13:36
Nope, ik heb daar nooit last van gehad. Of in ieder geval niet opgemerkt en meestal hoor ik dat wel :).

yhcmarc
24 juli 2009, 15:04
Weet iemand hier toevallig goede samples te vinden van dit pedaal met laag gestemde gitaren op een buizenamp die echt hard staat? Want die youtube dingetjes etc. is allemaal leuk en aardig maar niet echt een mooi voorbeeld van een 100watter + 4x12 die kneiterhard staat.

thnx

Liquid_Metal
24 juli 2009, 15:18
Je zou netmusicians.org kunnen proberen, maar daar staan vooral amps op en je moet net het geluk hebben een lage stemming te pakken te krijgen.

sietze
24 juli 2009, 22:57
Ik heb de DUAL. FAntastisch ding!
Vandaag heeft mijn mesa top het begeven in belangrijke repetitie sessies dezer dagen.. Ik moest verder dus heb hem via de emulated output op de PA gezet. Best oke.
Door een buizenamp is hij bijna onverslaanbaar als je van een lekkere gelikte rockscheur houd!

deefke666
25 juli 2009, 08:03
ik heb de dual een maand of twee geleden gekocht en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad... ik gebruik hem over een engl thunder en de klank is voor mij persoonlijk gewoon fantastisch, echt wat ik zocht...
ik ben er nu aan aant denken om de dist x er nog bij te halen ook voor het meer zwaardere werk....
ik heb hem nog niet geprobeerd over de emulated output, maar van wat ik daarover hoor begrijp ik dat dat goed moet meevallen....
altijd makkelijk om te weten dat je voort kan als je amp het moest begeven...

hurkmic
27 oktober 2010, 11:14
Na heel veel youtube filmpjes trek gekregen in de blackstar HT Dual. heb hem gekocht en uitgebreid uitgeprobeerd. Klinkt waanzinnig.
Echter als ik hem gebruik met mijn Marshall buizen versterker (allemaal veel harder) gaat het snel knallen en piepen. Ik vind dan ook de geluidskwaliteit een stuk minder.
Heeft iemand een tip om hem toch goed te kunnen gebruiken met een buizenamp die behoorlijk open staat?

Squier4ever
27 oktober 2010, 11:25
Na heel veel youtube filmpjes trek gekregen in de blackstar HT Dual. heb hem gekocht en uitgebreid uitgeprobeerd. Klinkt waanzinnig.
Echter als ik hem gebruik met mijn Marshall buizen versterker (allemaal veel harder) gaat het snel knallen en piepen. Ik vind dan ook de geluidskwaliteit een stuk minder.
Heeft iemand een tip om hem toch goed te kunnen gebruiken met een buizenamp die behoorlijk open staat?

Minder gain op je amp, misschien is de buis in het pedaal microfonisch, je hebt slechte pickups (microfonisch) of een kutversterker. Oftewel, beschrijf de rest van je gear, je settings enz.

Tankman
27 oktober 2010, 12:03
Minder Gain op je amp. Maak die ff zo clean mogelijk. Krijg je naar mijn ervaring beter geluid uit je Blackstar.

Verder is de aanschaf van een Noise Surpressor misschien wel handig. Ik raad de NS-2 van Boss aan. Echt top ding.

hurkmic
2 november 2010, 17:39
Ik speel met een oude Marshall buizen versterekr uit 1968.
Ik speel het meest op een ES335 uit 1968 of een strat aniversary (25 jarig fender jubileum)

Ik heb zowel de verterker de HT Dual beide volledig overstuurd. Is mischien wat té veel van het goeie maar voorheen met mijn (oude) Ibanez Tubescreamer ging dat ook (redelijk) goed. Moest ik ook wel opletten dat het niet allemaal te veel ging feedbacken maar dat hield ik wel in toom. Dit niet.

Mitch
2 november 2010, 22:00
Mijn god! Zúlke mooie ouwe zooi en dan een modern kreng als de HT Dual ertussen. Ja, da's vragen om problemen, die heeft problemen met integreren!

hurkmic
2 november 2010, 22:06
Ja Mitch, daar heb je wel een beetje gelijk in.
Ik speel al meer dan 30 jaar op die ouwe zeuk en er is nog niemand die een beter geleuid heeft of beter had!!
Ik heb alleen die HT dual geprobeerd op een 15 watt transistor K.. dingetje en wat mij opviel is... dat ik in staat was om dat tikje afgeknepen geluid kon produceren van een ouwe Les Paul goldtop. Weet je wel met die plastic mafje elementkapjes (luister eens naar 'night live' van David Gogo).
Het ging alleen fout toen ik dat volluit probeerde (ook met mijn versterker geheel clean) en de HT Dual voluit.
Maar ja..... blijven proberen.
Thnkx.
Hurkmic

Mitch
2 november 2010, 22:10
:seriousf:
Classic mistake! Wat me opvalt aan de Dual is dat -ie erg goed klinkt op slechtere versterkers en nog steeds goed op behoorlijke versterkers zo lang ze niet teveel hoog hebben. Tja, ouwe Marshall en dito beauty van een ES (waar zijn de foto's trouwens?!) dan heb je eigenlijk alleen een subtiel ingestelde drive nodig als boost voor een beetje meer gain/iets andere klank.

hurkmic
2 november 2010, 22:31
Heb ik ook altijd gedaan. Vroeger speelde ik op deze Marshall (overstuurd) en op een oude (1959) Orange voor het clean geluid. Die had nl maar een kanaal, wel snoeihard. met een svhakel pedaaltje ertussen. Ging goed .
Maar ja je bent jong en je verkoopt je orange.....
Nu heb ik altijd gespeeld met een Tubesceramer van Ibanez, de originele oude (is nu als replica net zo duur als de HT dual).
Maar ik speel verder met helemaal niets en ik wilde toch gaarg varieren in geluid. De HT Dual leek daar gecshikt voor en ik ben ook van plan om deze eerst volledig goed uit te proberen. Wie weet wel in combo met m'n tubescreamer.
Foto's volgen!!!

Mitch
2 november 2010, 22:39
Wa ik persoonlijk het nadeel vind van de HT Dual (de ISF eq regelaar) zou hier wel eens in je voordeel kunnen werken. Als je de Treble sowieso heel laag houdt, mid en bass neutraal en je gaat dan met de ISF stoeien kun je wel eens een positie vinden die 'dof' genoeg is. Zo niet dan zou je ook gek kunnen doen en in plaats van de gewone output te gebruiken, de speaker emulated output gebruiken.
Foto's zouden ernstig off topic zijn, maar worden zeer gewaardeerd :D

Pepe
3 november 2010, 00:46
:seriousf:
Tja, ouwe Marshall en dito beauty van een ES (waar zijn de foto's trouwens?!) dan heb je eigenlijk alleen een subtiel ingestelde drive nodig als boost voor een beetje meer gain/iets andere klank.

Ik zeg MP Sweet Honey. Geen bedroom pedaal maar als je amp een beetje open mag neemt ie het naadloos over met boost en drive.

De HT is overkill. En hoe meer overkill hoe meer loss of tone. Uiteindelijk hou je alleen een buzzzz over waar al het leven uit is.

marc_o
3 november 2010, 12:55
Ja Mitch, daar heb je wel een beetje gelijk in.
Ik speel al meer dan 30 jaar op die ouwe zeuk en er is nog niemand die een beter geleuid heeft of beter had!!
Ik heb alleen die HT dual geprobeerd op een 15 watt transistor K.. dingetje en wat mij opviel is... dat ik in staat was om dat tikje afgeknepen geluid kon produceren van een ouwe Les Paul goldtop. Weet je wel met die plastic mafje elementkapjes (luister eens naar 'night live' van David Gogo).
Het ging alleen fout toen ik dat volluit probeerde (ook met mijn versterker geheel clean) en de HT Dual voluit.
Maar ja..... blijven proberen.
Thnkx.
Hurkmic


In jouw geval is de HT-dual wel overkill. Dat pedaal duwt enorm en ik denk dat je meer gebaat bent met een pedaal met wat meer " lucht" , die meer overlaat van je originele signaal.
Daar zijn er zat van te vinden die ook in de Marshall-sfeer blijven, zoals de Barber Direct Drive of Lovepedal Eternity. Probeer zoeiets eens, je zult zien dat het beter gaat werken. Je hebt iets nodig wat aanvult, niet iets wat overneemt, zeker gezien de vintageopstelling die je hebt.

hurkmic
4 november 2010, 12:44
Ik heb altijd met een tubescreamer gespeeld. Klinkt goed maar natuurlijk nooit zoals de normale oversturing van je versterker. Ik dacht omdat de HT dual echt met een buis werkt dat dit het geluid ten goede zou komen. Ik ga er toch nog wat verder mee experimenteren.
De opstelling die ik vroeger had, dus twee versterkers (orange) is nog het mooist.
Bedankt in ieder geval voor alle tips.
Ik mag geen bijlagen bijvoegen. Hoe krijg ik er dan foto's op?