PDA

View Full Version : kiezen tussen tweedehands versterkers



Mr Brown
26 januari 2008, 14:45
Hoi

Ik zal even bij het begin beginnen: afgelopen zomer ben ik begonnen met gitaar spelen op een ongelooflijk ruksetje van 80 euro waar ik nu, na een half jaar meer dan uitgekeken op ben. Het versterkertje heeft het inmiddels begeven en ik merk dat het spelplezier steeds minder wordt nu ik helemaal geen versterker meer heb. Het ding laten reapareren of iets dergelijks is voor mij geen optie, ik wil nu met een beetje iets fatsoenlijks aan de gang eigenlijk.

Nu was ik zonet in de stad bij een tweedehandswinkel waar ze ook een aantal gitaren en versterkers hebben staan, de volgende versterkers stonden daar en leken me wel aardig:

Peavy Bandit 112 100 watt, 198 euro
Marshall Valvestate s80 2x 40 watt, 179 euro
Laney TFX 200, 249 euro
Behringer Vampire LX210, 219 euro

Het is voorlopig nog voor in de slaapkamer maar de kans is er dat er over een half jaartje ofzo een band gevormd is, en dan moet ie eventueel ook mee in een band kunnen. Voornamelijk voor thuis, en eventueel met een band zeg maar. Eventueel een pedaaltje ervoor is geen probleem. Ik ben uiteraard wel van plan die dingen ook te gaan testen, maar wat advies kan ik wel gebruiken. Zou ik een van bovenstaande versterkers sowieso al moeten laten staan? Ik heb in een muziekwinkel ook al eens een Roland Cube 20x geprobeerd, en daar was ik heel tevreden over, maar ik wil iets waar ik op lange termijn ook nog echt iets aan heb maar wat ook weer niet te duur wordt, buizen bijvoorbeeld lijkt me nog ietswat overdreven. Veel meer dan 200 euro heb ik voor een versterker niet te besteden, (exclusief effecten pedaal indien nodig) ik wil ook nog een nieuwe gitaar over een tijdje en ik ben pas 16 dus ja.. het budget is redelijk beperkt. Ik vraag om jullie hulp.

Alle advies is welkom.

marter544
26 januari 2008, 15:07
Als je daar uit moet kiezen, zou ik voor de Bandit gaan. Die gaan hárd niet normaal, en ze klinken nog best goed ook. De Behringer zeker laten staan.

Ever Dying
26 januari 2008, 15:17
Ik zou ook voor de Bandit gaan.. Maar je kan voor dat geld op marktplaats nog wel wat beters vinden denk ik..
Misschien dat een Vox ADVT iets is?

Mr Brown
26 januari 2008, 18:12
Het is voornamelijk voor metal dus er moet een lekkere scheur in zitten.
Vandaag heb ik op een Vox DA20 gespeeld en die klonk aardig bruut vond ik.
Maar als ik nu die Valvestate koop met een Boss DS-1 pedaal bijvoorbeeld, zou dat geen goed idee zijn?

En ik zal die Peavy ook zeker eens proberen.

crapton
26 januari 2008, 23:03
Bandit altijd goed, maar moet je wel heavy metal pedaal voor hangen. Eigen distortion van de Bandit vond ik minder mooi (iets te aggressief) hoewel ie wel wat op een tube amp lijkt. In elk geval een degelijke allround amp, zeker met speaker erbij gaat ie egt hard - voor (normale = geen hardruk) band zeker voldoende. Kijk wel ff welke versie t is...ik praat over de voorlaatste.

Tehringer...V-amp gaat wel zeker voor t geld maar dat is n modeler, dus net iets meer muddy enz. Heb wel losse V-amp gehad, leuk om mee te beginnen maar of die Vampires wat zijn betwijfel ik. Heb er ooit een gehoord en die ging dus NIET hard...

Goedkope Marshall's & Laney's zijn voor de slaapkamer...

Lijkt me duidelijk...

Sarco
26 januari 2008, 23:24
Lang geleden heb ik nog eens samengespeeld met een kerel met een bandit 112. Ik speelde toen met een valvestate 40 watt en die versterkers waren wel aan elkaar gewaagd hoor vond ik. Beide versterkers gingen verrassend luid (de peavey had misschien nog wat meer reserve) en de klank viel wel mee voor wat we deden. Nu ben ik wel veel beter gewoon maar in de tijd was ik er blij mee. De marshall klonk wel wat warmer dan die peavey, had een iets aangenamere klankkleur. 180 euro is misschien wel wat veel voor die valvestate, die van mij heb ik vorig jaar uiteindelijk weggedaan voor 120 euro ofzo..

Mr Brown
28 januari 2008, 14:02
Die valvestate is trouwens geen 580, maar dat is een s80 van 2x 40 watt..
Ik ben hem zonet wezen uitproberen, en hoewel er een ruis in zat (komt mss door de apparatuur er omheen ofzo? Bij die Peavy Bandit zat die ruis er namelijk ook in) vond ik het ding goed klinken en er niks mee, maar ik koop er denk ik wel een distortionpedaal erbij om een wat vettere distortion te krijgen.

hendrix2
28 januari 2008, 14:07
Peavy of de Marshall. Die behringer zou ik van wegblijven. Ik ken 3 mensen bij wie die versterker na een paar weken teruggezonden moest worden wegens een fout, daar moesten ze dan 2 maand op wachten om vervolgens 3 weken later hem weer te laten terugzenden.

jw009
28 januari 2008, 14:52
Heb die peavey zelf gehad, is een prima ding. Vond hem beter klinken als een valvestate zeker voor het hardere werk. De eigen distortion vond ik best goed.

WillemdaGuide
28 januari 2008, 15:01
Behringer zou ook ik zeker niet doen.
Qua klank vind ik die valvestate helemaal nog niet zo slecht maar ik betwijfel of 40 watt genoeg is.
Zo'n peavy is een prima amp en ook die Laney vond ik niet verkeerd. ik moet er wel bijzeggen dat ik die laatste alleen thuis heb getest maar hoe die zich een een oefenruimte houdt durf ik niet te zeggen

Mr Brown
28 januari 2008, 17:05
Die valvestate is dus 2x 40 watt, het gaat om een Valvestate 8240.

Mr Brown
28 januari 2008, 20:45
Ik heb besloten om voor de Valvestate te gaan. Ik ben dan van plan een Boss MD-2 Mega Distortion pedaal te kopen voor wat extra distortion. Is dit een goed pedaal en reageert die valvestate daar ook goed op? Uiteraard ga ik dat pedaal zelf deze week ook eens proberen, het lijkt me zo wel een vet effecten pedaal.

caliban
28 januari 2008, 21:04
Zou ik echt niet voor gaan. Ik vind valvestates op zichzelf al een redelijke overdrive hebben, die zogezegde highgain boss-dingen klinken veel heel schel.

Anti
28 januari 2008, 21:13
Ik heb zowel een valvestate als een bandit gehad en van beide enkel het clean kanaal gebruikt in combinatie met DS-1 / DS-2 (aangezien de drive kanalen op beide exemplaren weinig voorstellen)en ik moet zeggen dat de peavey bandit er veel beter uitkwam.

Maar een ds voor metal lijkt me wel niet evident...

Mr Brown
29 januari 2008, 14:10
Ik vond de distortion wel goed, alleen een beetje schel op de valvestate. Wat zou wel een goed pedaal zijn om er een zwaar metalgeluid uit te krijgen?

almarvk
29 januari 2008, 14:15
Een Boss Metalzone :D


Maar goed; op een Valvestate kan je nooit goede & zware metal spelen, maar dat is puur mijn mening.

jw009
29 januari 2008, 14:27
Maar goed; op een Valvestate kan je nooit goede & zware metal spelen, maar dat is puur mijn mening.


+1982782


@TS: Ga niet zomaar op het merkje af, die peavey en laney worden door de meeste mensen aangeraden dat is niet voor niets.

Mr Brown
29 januari 2008, 17:48
Bij die peavy duurde het een tijdje voor ik er een beetje iets fatsoenlijkers uit wist te krijgen, en toen nog vond ik de distortion zeer weinig voorstellen, bij die valvestate vond ik de distortion ook niet echt heel geweldig voor een beetje metal, maar dat zou toch opgelost kunnen worden met een pedaal? Overigens hoef het geen uberlompe metal te zijn, veelal metallica en slayer riffgjes en af en toe iets zwaardrere dingen van machine head. En ik staar me mss een beetje te veel blind op die witte letters, maar volgensmij heeft het ding best veel te bieden, bij die Peavy zou ik er sowieso ook een pedaal voor moeten gooien.
Overigens heb ik eens wat rond gekeken op internet en naar het schijnt kun je uit die valvestate best iets leuks krijgen met een pedaaltje, al wordt hier gezegd van niet. En volgens mij is een Valvestate 8240 voor 180 euro best goedkoop toch?

Overigens werd mij in die tweedehands zaak een ongelooflijk kut gitaartje toegewezen om uit te testen, zo'n Phoenix geval van de kijkshop.

Mr Brown
29 januari 2008, 21:36
Ik kan voor 40 euro een Boss MT-2 Metal Zone kopen. Zou dat iets zijn voor op die bandit of valvestate?

rory69
29 januari 2008, 23:35
Hee,

Ik speel zelf al wat jaren gitaar en denk dat zeker alle merken die voorbij zijn gekomen echt wel opties zijn.
Maar als je een beetje lekker geluid wil maken zou ik toch gaan zoeken naar een 2e hands buizen versterkertje... in jouw geval zou voor ik kiezen voor een valvestate, maar dat hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Clean is het niet de bom maar de vervorming op de versterker zelf is naar mijn idee echt wel goed.
Wat je eventuele nieuwe gitaar betreft: Kijk eens voor een Yamaha Pacifica, die zij echt niet duur een meestal wel oke. dat geld sowieso voor Yamaha.

succes ermee!!

Kim Wilson
30 januari 2008, 08:31
Ik kan voor 40 euro een Boss MT-2 Metal Zone kopen. Zou dat iets zijn voor op die bandit of valvestate?
Nee, niet doen. Dat pedaal klinkt prima op je slaapkamer, maar in een band verzuip je volledig in de mix. Welk pedaal je wel moet hebben, daar kunnen anderen je prima bij helpen. Maar ik weet wel dat je die MT-2 beter kunt laten voor wat ie is. :)

Mr Brown
30 januari 2008, 13:50
Ok, laten we er nu even vanuit gaan dat ie alleen voor op de slaapkamer is en niet voor een band, mss enkele keren jammen maar meer dan dat zal het voorlopig niet worden. Ik denk dat die valvestate voor op de slaapkamer met een pedaaltje ervoor goed genoeg zal zijn. Die bandit schijnt namelijk op een bescheiden volume niet optimaal te zijn, en de baby van de buren slaapt naast mijn kamer dus een beetje laag volume moet ook eens kunnen.

Mr Brown
31 januari 2008, 18:54
Goed

Die Valvestate is sinds vandaag binnen en ik ben er echt heel tevreden over. Een pedaaltje wacht ik nog even mee, ik vind de distortion zelf al goed klinken, en ook zeker voor metal!