PDA

View Full Version : brug los ????? artcore



marcelca
26 januari 2008, 14:11
Hallo

Kom net thuis met mij ibanez artcore AK 95 DVS

en ga de verpakkingsmaterialen verwijderen van de gitaar

plastic van de elementen ed...

nu zat er onder de brug een stukje schuimplastic, dus ik denk haal even de spanning van de snaren af zodat ik de brug iets op kan tillen en het schuimplastic eronder uit kan halen...

Tot mijn verbazing ligt de brug gewoon los op het bovenblad en word ie alleen op de plaats gehouden door de spanning van de snaren..

vroeg me alleen af als je de brug verder naar voren of naar achter verplaatst veranderd dan niet de intonatie of zie ik dit verkeerd, of verander je alleen maar de lengte van de snaren

de brug zelf heeft een soort golf waar de snaren overheen liggen dus denk dat dat voor de intonatie zorgt

wie weet dit

alvast bedankt

Kim Wilson
26 januari 2008, 14:20
...

Tot mijn verbazing ligt de brug gewoon los op het bovenblad en word ie alleen op de plaats gehouden door de spanning van de snaren..


Ja, dat doen ze. :satisfie:

Je kunt er idd je intonatie mee verzieken, dus het is wel zaak dat je hem weer op de goeie plek terugzet. :)

marcelca
26 januari 2008, 14:25
das lekker

denk dat ie wel weer op de zelfde plek zit maar kan het niet zien of die precies goed zit..


is er een standaard regel voor dat ie zoveel mm achter het element moet zitten of word het intoneren grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Mr.Fingers
26 januari 2008, 14:26
Nop, geen standaard regel, wordt dus geduldig intoneren tot het allemaal juist staat.

Tip: als het juist staat, kan je met een fijn cuttermesje/zeer fijn potlood markeren waar de brug op de body staat, mocht je je brug dan nog eens verwijderen, weet je perfect waar deze terug moet komen

Rinze
26 januari 2008, 15:02
Voor het intoneren en verdere afstelling: klik (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf)

episua
26 januari 2008, 15:15
Kom op, waar blijven de foto's van je nieuwe gitaar?

marcelca
26 januari 2008, 15:27
moet nog even rustig foto`tjes maken maar moet zo direct gaan werken dus nu geen tijd..

heb een nu wel geintoneerd ( geschoven met de brug ) totdat ik een compromie had...

je krijgt een natuurlijk volgens mijn stemapparaat nooit 100 % zuiver overal..

heb ook de brug een heel klein beetje verhoogt, want als ik zwaar aansloeg resoneerde er af en toe een beetje een snaar tegen mijn hoogste fretten, nu geen last meer van ( was echt maar een heel klein beetje )

Sjel
26 januari 2008, 19:06
is gebruikelijk bij hollowbodies hoor. Ik heb de mijne allemaal vastgeplakt met dubbelzijdige tape. Werkt perfect!

Mr.Fingers
26 januari 2008, 19:11
is gebruikelijk bij hollowbodies hoor. Ik heb de mijne allemaal vastgeplakt met dubbelzijdige tape. Werkt perfect!

Verlies je dan niet enorm veel sustain? omdat er geen hout/hout overgang meer is tussen brug & body, maar dat er een zompig laagje plastic tussen zit...

Sjel
26 januari 2008, 19:20
Verlies je dan niet enorm veel sustain? omdat er geen hout/hout overgang meer is tussen brug & body, maar dat er een zompig laagje plastic tussen zit...

Was ik eerst ook bang voor, maar ik merk geen verschil. Je moet ook niet de hele oppervlakte van de brug bedekken met tape, enkel boven en onder een klein stukje. Net genoeg om te voorkomen dat de brug er afvalt bij het snaren wisselen.

Het is ook een heel dun laagje lijm. Ik denk dus dat het hout van body en brug elkaar nog wel raken door de snaarspanning die beiden op elkaar drukt.

marcelca
27 januari 2008, 14:12
Kom op, waar blijven de foto's van je nieuwe gitaar?


hier zijn de gevraagde foto`s

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1552389#post1552389

tomcat
28 januari 2008, 14:48
Een tip: als je je snaren vervangt breng dan fijne strookjes tape aan. (bv. tape die je gebruikt bij het afplakken van hout e.d. bij schilderwerken, die laat geen resten na en is onschadelijke voor je lak). Je kleeft de strookjes in een hoek pal tegen de kam. Je schuift dan na het eventueel reinigen van je hals (anders is het echt niet nodig alle snaren er tegelijk af te halen) je kam gewoon in tape-hoekjes. Nooit problemen.
Nog een tip: stel eerst je gitaar af (action, toon) voor je aan dit werkje begint.