PDA

View Full Version : Valvestate 8100, welke cab? (noob ohm vraag)



epivince
26 januari 2008, 14:10
Ik heb gisteren een Marshall valvestate 8100 top voor een leuke prijs kunnen kopen. Maar ik weet nu echt niet welke cab ik erop aan kan sluiten.. Er zitten 2x 4ohm aansluitingen op.

Is het mogelijk om een van deze 2 cabs erop aan te sluiten?
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212.htm

Ik heb gezocht maar ik werd er niet veel wijzer van.. Had ik toch maar beter moeten opletten bij natuurkunde. :nervous:

dasHoechste
26 januari 2008, 16:23
als er achterop staat dat je er een 4ohm cab op moet aansluiten dan moet je er een 4ohm cab op aansluiten lijkt me, volgens mij zijn de cabs in de links alletwee geen 4 ohm

Squier4ever
26 januari 2008, 16:26
volgens mij kun je er dan ook een 8 of zelfs 16ohm cab aanhangen.

dasHoechste
26 januari 2008, 16:36
uit de impendantie topic haal ik het volgende:



Mismatch:
In principe kan een buizenversterker een 100% mismatch hebben, maar het is niet aan te raden dit voor langere tijd te doen. We willen dus ook zeker niet propageren dat je een mismatch moet doen, zeker niet. Maar er kunnen omstandigheden zijn dat je even niet anders kan, bijvoorbeeld als je je top hebt meegenomen naar een plaats waar ze hadden gezegd dat er een 16 ohm kabinet staat en er blijkt er alleen één te staan van 8 ohm.
Een mismatch naar beneden, zoals in dat geval, heeft het volgende gevolg: de versterker ziet dit min of meer als een kortsluiting. Je eindbuizen moeten dan erg hard werken, waardoor de voeding weer overbelast kan raken.

Een mismatch naar boven, dus de kast is bijvoorbeeld 16 ohm en je speakeruitgang op de versterker is 8 ohm, dan kan de versterker zijn vermogen niet goed kwijt.

Daardoor kunnen je buizen stuk gaan en zal in het ergste geval je eindtrafo het loodje leggen.

Nogmaals: je loopt niet direct gevaar, het kan wel even, maar je loopt wel een risico.

Bij transistorversterkers ligt het heel anders. Bijvoorbeeld bij basversterkers (tegenwoordig vrijwel allemaal transistorversterkers, al hebben ze soms buisjes in de pre amp, maar dat is irrelevant) staat het vaak voor de zekerheid extra goed vermeld op de amp of in ieder geval de handleiding. Het geleverde vermogen van de versterker hangt ook af van de impedantie van het kabinet. Bijvoorbeeld de Ampeg B1R levert 175 watt bij 8 ohm en 300 watt bij 4 ohm. Maar let op: de versterker moet het wel kunnen hebben, je kunt dus niet simpel redeneren: lagere impedantie, meer vermogen. De versterker moet erop berekend zijn en er toe uitgerust zijn met de juiste uitgangen.

Squier4ever
26 januari 2008, 16:51
dan moet je dus niet een 8 ohm eraan hangen idd. was ff vergeten bij welke het nou wel en niet kon.

Jellyfish00
26 januari 2008, 16:56
Even offtopic, Valvestate is toch transistor?

dasHoechste
26 januari 2008, 17:01
Even offtopic, Valvestate is toch transistor?

nou weet ik weinig van amps maar een valve is volgens mij een buis

Jellyfish00
26 januari 2008, 17:02
Ja grappig meneertje.

EDIT: heilige drollen, ik ben een beetje in de war, vond het al zo raar. Ik haal nu valvestate met de avtx serie door elkaar (advanced valvestate technology), das wel transistor.

dasHoechste
26 januari 2008, 17:03
on topic:

op de marshal site staat:


8100 & 8412 - A 100 Watt head and matching 140 Watt 4x12 (8 Ohm) cabinet. The 8100 head features are identical to those of the 8080 combo but give the larger-than-life image, sound and projection of a stack.

Dus volgens mij is het dan 8 ohm wat je moet hebben.....maar ga naar de winkel en vraag het daar zou ik zeggen

TimmU
26 januari 2008, 17:07
Even offtopic, Valvestate is toch transistor?
de Valvestate series hebben 1 buisje in de preamp , dus echt een buizenbak zou k het niet noemen.

dasHoechste
26 januari 2008, 17:11
de Valvestate series hebben 1 buisje in de preamp , dus echt een buizenbak zou k het niet noemen.

klopt idd, ik lees nu dat het een poging is van marshall om de versterker idd grotendeels non buizen te maken in de hoop dat hij nog wel als een buizenbak klingt.

epivince
26 januari 2008, 17:38
Ok ik blijf het lastig vinden. Dit is m'n eerste top en ik ben echt bang dat ik straks iets sloop. :p

dasHoechste
26 januari 2008, 17:53
Zoals gezegd loop effe de winkel binnen , neem je top mee, laat em zien aan de verkoper en vraag welke cabs ze voor je hebben.

pol
28 januari 2008, 12:00
die valvestate kan niet lager dan 4 ohm, hoger is altijd goed, maar dan heb je wel niet het volledige vermogen ter beschikking.

maar 4 of 8 ohm zou goed moeten zijn, met 8 ohm ga wel niet de volledige 100 watt ter beschikking hebben, maar heel veel verschil gaat dit nu ook niet maken.

Een 16 ohm 4 x 12 kun je natuurlijk altijd herbedraden naar 4 ohm.

Han S
28 januari 2008, 12:36
De 8100 is een top met een buisje in de pre amp en een eindversterker met transistors. Je kunt die amp belasten met maximaal 4 ohm dus twee cabinets van 4 ohm zal niet lukken want dan zit je aan 2 ohm.

In mijn beleving klinkt hij het best met Celestion V30 speakers, maar hij klinkt nog veel beter als je er bij de line out uit gaat en dan een buizen amp als eindversterker er aan hangt. Ik ga wel met de line out naar de power amp in van een Fender Hotrod en dan klinkt dat ineens geweldig. Als je naar een beul van een amp gaat als de Stramp 100 watt buizen welke Rory G, ook gebruikte, dan klinkt de 8100 als een formatie bommenwerpers. Ik gebruik hem ook wel in combinatie met een JCM800 of een oude London City.

Je zou dus kunnen zeggen dat Jim Marshall zo dom is geweest om daar een goedkoop prul van een eindversterker in te hangen, had de oude Jim er een goede buizen eindtrap in gesleuteld, dan had hij zijn zoveelste klassieker gehad. Nu is de 8100 weinig waard, maar heeft een fijne preamp met mooie toonregeling en bakken gain.

Niettemin vind ik de 8100 beter klinken dan een JCM900.

pol
28 januari 2008, 13:26
mwa, ik was er zelf niet zo gek van, het blijft toch wat krasserig klinken, die valvestate distortion, heb dit ook eens getest op een goeie eindtrap en met V30's.