PDA

View Full Version : Tribute to Jaco Pastorius - Paganini van de basgitaar



Bosch
7 februari 2003, 22:07
Jaco Pastorius 1951-1987

Hij wordt terecht de Paganini van de basgitaar genoemd. (Was eerst drummer, maar ging bas spelen nadat hij zijn pols had gebroken (en weer was hersteld). Zijn stijl is een beetje jazzrock-achtig. Een uitsmijter van een discotheek maakte bruut een einde aan het leven van Pastorius door hem in coma te slaan.

Ik ben via DirectConnect++ een aantal samples/bassloops van hem tegengekomen en heb daarvan, als ik zo vrij mag zijn op deze vrijdag, een gaaf nummer gemaakt! (Ik heb er flink overheen gepaganinieerd, maar het is wel een echte compositie geworden, ik veel werk gemaakt van de drumpartij en de algemene opbouw):

"Tribute to Jaco Pastorius no. 1"

Check:
home.hetnet.nl/~boschwouter

De communicatie binnen gitaarforum bevalt mij wel. Ik heb bij dit nummer dan ook voor een deel rekening gehouden met de positieve en kritische reacties op mijn eerder geposte nummers. ;~)

Jaco Pastorius RuleZ!

Enjoy,

~Wouter~

Guitarfreak
7 februari 2003, 23:12
Veeeeeeeet! echt strak man. ff vraagje, welke drumsoftware heb je gebruikt? of drumcomputer?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guitarfreak op 2003-02-07 22:17 ]</font>

Bosch
7 februari 2003, 23:55
Ha Guitarfreak!

Tja ik ben zelf ook erg tevreden over deze track! Ik heb er iets meer tijd in gestoken dan veel van de andere nummers.

Ik gebruik voor de drums altijd de B.Box Sampling Groove Machine van Steinberg. (Is software). Het programma maakt gebruik van wav.files (midi = bah). Het werkt heel eenvoudig. Het is al oude software (1998 ofzo) maar er is nog geen nieuwere versie. Het kost niets; althans je kunt het gratis downloaden via een programma als DirectConnect++. Zie
http://dcplusplus.sourceforge.net/
Dit is een soort napster-achtige toestand maar dan veel, veel beter, sneller, simpeler, etc. Probeer het! Ik download iedere week 300 mb tot 1.5 gig met mijn trage adsl. Muziek, software, boeken, alles is te krijgen. (Je merkt het, ik ben erg enthousiast over dit fenomeen :smile:.

Thanx!

~Wouter~


(Ik zag trouwens dat het je eerst niet lukte om de file te openen? Later wel gelukt blijkt. Wat was er mis? Ik heb 'm zelf ook meteen even geladen en het werkte bij mij gelijk goed).

lupoloco
8 februari 2003, 02:54
een woord: wauw

Guitarfreak
8 februari 2003, 14:24
In het begin knipt ik de link en plakte in me browser... Toen deed hij het niet, daarna deed ik opslaan als, toen wel:) Bedankt voor de link!:D



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guitarfreak op 2003-02-08 13:27 ]</font>

ilovemyguitar
8 februari 2003, 15:17
klinkt zeker wel vet,
maar als je jaco pastorius stijl wou doen,
is dat niet gelukt..
(alhoewel, ik ken hem alleen solo en met weather report)

maar het klinkt echt wel goed!

Bosch
8 februari 2003, 16:55
Met dit nummer heb ik Jaco Pastorius niet willen nadoen. Ik heb alleen samples van hem gebruikt. Ik vind dat hij een mega-eigen stijl heeft.

Wederom thanx!

Cheers,

~Wouter~

Ic3gl0vE
8 februari 2003, 22:09
woow

gaaf man!!

Barret Wallace
8 februari 2003, 22:34
coole stuff :smile: coole bass intro ook man :eek:

jdd
8 februari 2003, 23:01
mooi nummer

de sound van bas en gitaar is wel heel verschillend

Bosch
15 februari 2003, 12:21
Hoi Leute,

Bedankt voor de reacties! Erg leuk!

Ik doe hier graag voor wat terug:

Via DirectConnectPlusPlus heb ik het

Petrucci Rock Discipline tab-book

weten te downloaden!!!

Kennelijk heeft iemand alles gescanned en het vrijgegeven.

Ik wil jullie dit niet onthouden, dus ik heb het op mijn website gezet!!! Het is gewoon een Word-documentje.

home.hetnet.nl/~boschwouter

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

Greetz,

~Wouter~

Barret Wallace
15 februari 2003, 12:51
Dank u!!! btw als ik die tab uitrpint is het dan wel een beetje leesbaar?

Bosch
15 februari 2003, 12:55
Ha Barret Wallace,

Ik heb net zelf een pagina uitgedraaid, en het ziet er prima uit. Het had wat groter gemogen, maar een gegeven ....

See ya!

Ik zal even kijken of ik nog meer van dit soort spul kan vinden.

~Wouter~

Fluffy
15 februari 2003, 13:01
bedankt voor de link, ik heb het opgeslagen op computer, het is jammergenoeg wel onleesbaar maar ik ga het straks even uitprinten

Barret Wallace
15 februari 2003, 13:22
Op 2003-02-15 11:55, schreef Bosch:
Ha Barret Wallace,

Ik heb net zelf een pagina uitgedraaid, en het ziet er prima uit. Het had wat groter gemogen, maar een gegeven ....

See ya!

Ik zal even kijken of ik nog meer van dit soort spul kan vinden.

~Wouter~



ok cool :smile: ik waardeer het heel erg

VHsologitarist
18 februari 2003, 10:47
vergelijk die jaco alstublieft niet met paganini (ik vergelijk jou toch ook ni met vb. Al DiMeola).
Dat ie goed kan bassen oke. Maar paganini is een uitzonderend componist die de duivel op de gitaar werd genoemd. Misschien dat jij dit bedoeld, dan toch vind ik het niet vergelijkbaar. beter voorbeeld (= een jongen die goed kan spelen op de piano en echt goed is, hierbij kan je ook niet zeggen dat hij een soort copie van bach is).
Maarja....
Greetz
VH

Bosch
18 februari 2003, 11:02
Op 2003-02-18 09:47, schreef VHsologitarist:
Maar paganini is een uitzonderend componist die de duivel op de gitaar werd genoemd.


Je bedoeld duivel op de *viool*, mag ik hopen?!!!! (Zou wel cool zijn P. op de gitaar).

&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

Jaco wordt zo in de biografieën genoemd en het leek mij voor de forumbezoekers ook wel duidelijker zo. Vandaar. Tribute to een goede bassist klinkt niet zo lekker, vind je wel?

See ya

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bosch op 2003-02-18 10:03 ]</font>

VHsologitarist
18 februari 2003, 16:24
uhm, ja je hebt gelijk....
tis dus gewoon een soort ophemelen!!
nah.. owkeej
Greetz
VH

Semafoor
21 februari 2003, 15:23
Pastorious wordt algemeen als één van de beste en meest invloedrijkste bassisten van de vorige eeuw beschouwd. Daarnaast heeft hij ook een solo album enz. componeren in zijn eigen stijl ging hem dus ook wel aardig af. Luister eens wat meer werk van Pastorious en dan ontdek je vanzelf wel waarom hij de paganini van de bas wordt genoemd :wink: (al vind ik dat die eer tegenwoordig toekomt aan victor wooten). Voor de ontwikkeling van veel bassisten is pastorious essentieel geweest.

Predator
23 februari 2003, 12:39
Hey man, ik vroeg net op de JEMSite watvoor gitaar dat is? Een Sabre, met bindings? Of is dat gek?

Anywaze, ik luister je tribute nu.. Heb net ook wat andere songs van je gechecked. PHAT man! Hoe lang/kort speel je al?

Gr33taz!

Bosch
24 februari 2003, 22:52
Ha Pre~,

Ik had nog nooit van een Sabre gehoord, maar weet inmiddels wat het is. Nee, is het antwoord, het is een Ibanez Frank Gambale Quilted Maple 400.

En, ..... hij staat te koop!

Zie marktplaats en gitaarmarkt. Dus mocht je interesse hebben ....

Ik speel al vanaf mijn twaalfde en ben nu 27 dus al heel lang zeg maar.

Bye bye,

~Wouter~

Predator
25 februari 2003, 10:51
De Frank Gambale is gebaseerd op de Sabre, maar ik ga toch voor de Sabre. Ik heb al een model op het oog!

Barret Wallace
25 februari 2003, 11:09
Als ik het geld had zou ik hem kopen, ik heb er wel es eerder op gespeeld het is een topgitaar!