PDA

View Full Version : PA set line in?



Wiellem
26 januari 2008, 08:50
Als een Pa set een line-in jack aansluiting heeftw aar high onder staat kan daar dan een gitaar versterker op doorgelust worden? wat betekend die High?

paulusdeBKB
26 januari 2008, 09:35
Over welke PA set heb je het? Doe even merk + type + fotootje als het kan.

Wiellem
26 januari 2008, 13:21
Merk weet ik niet

foto:

http://img256.imageshack.us/img256/8485/image2mo6.jpg

ben vanhoof
26 januari 2008, 13:28
Test het uit... zolang je de eindtrap er niet doorjaagd maakt het ommens niet uit. Bij ons mengpaneel klinken die dingen meestal langs geen kanten, maar mn marshall jvm heeft een xlr out en als ik die in een lo input steek dan valt de klank best mee. In de andere inputs klinkt het langs geen meter.

Puerco
26 januari 2008, 15:55
Deze opmerking is hopelijk overbodig maar bega NOOIT de fout om je speakeruitgang op de line in aan te sluiten daar je zowel je amp als je pa kan opblazen met deze actie.
Als je amp een line out heeft moet het geen probleem zijn maar laat wel een speaker of dummy load aan je speakeruitgang hangen, zeker voor een buizenamp heel belangrijk!

Wiellem
27 januari 2008, 00:15
[QUOTE=Puerco]Deze opmerking is hopelijk overbodig maar bega NOOIT de fout om je speakeruitgang op de line in aan te sluiten daar je zowel je amp als je pa kan opblazen met deze actie.[QUOTE]

Had ik dus vanmiddag gedaan heel kort ff maar meteen weer eruitgetrokken door grote ruis, zouden de speakers al beschadigd zijn? Het geluid stond niet heele rg hard gelukkig.

paulusdeBKB
27 januari 2008, 00:30
Hi-Z staat volgens mij voor hoogohmige ingang, instrumenten en microfoons dus. Ook een lijnsignaal van een gitaarversterker past daarop, maar idd geen eindversterkersignaal. Het zou me niets verbazen als je het kanaal waarop je dat hebt geprobeerd, hebt opgeblazen.

Wiellem
27 januari 2008, 00:40
Hi-Z staat volgens mij voor hoogohmige ingang, instrumenten en microfoons dus. Ook een lijnsignaal van een gitaarversterker past daarop, maar idd geen eindversterkersignaal. Het zou me niets verbazen als je het kanaal waarop je dat hebt geprobeerd, hebt opgeblazen.

Als het opgeblazen is hoe merk ik dat?

Han S
27 januari 2008, 00:42
Dan doen je speakers het helemaal niet meer of ze kraken als een bak grind, maar weest gerust, het is niet zomaar kapot hoor. De line out van je gitaarversterker kun je aansluiten op de line in van een PA, zachtjes beginnen.

Wiellem
27 januari 2008, 01:01
Ok pfew benw eer ff gerustgesteld was al bang dat het na 1 dag kapot zou gaan :P

Morgen even met de line in testen, vandaag kwam er geen geluid uit vandaar dat ik de ext speaker gebruikte.

En hoe zit het met een keyboard dat geen line out heeft alleen headphones en speaker L+R uitgangen ?

paulusdeBKB
27 januari 2008, 01:14
Een keyboard met speakeruitgangen? Dat bestaat volgens mij niet. Wrs zijn dat lijn-uitgangen. Ook die kun je gewoon proberen, ook deze eerst heel zachtjes zetten. Kun je van dit soort apparaten even merk + typenummer noemen in je post, dat adviseert makkelijker.

Puerco
27 januari 2008, 02:50
Had ik dus vanmiddag gedaan heel kort ff maar meteen weer eruitgetrokken door grote ruis, zouden de speakers al beschadigd zijn? Het geluid stond niet heele rg hard gelukkig.Moeilijk te zeggen, probeer het uit door op die line in iets aan te sluiten dat daar wel in hoort dan zie je snel genoeg of het nog werkt of niet, speakers zullen overigens niet beschadigd zijn maar je line in mischien.

Een keyboard met speakeruitgangen? Dat bestaat volgens mij niet. Wrs zijn dat lijn-uitgangen. Ook die kun je gewoon proberen, ook deze eerst heel zachtjes zetten. Kun je van dit soort apparaten even merk + typenummer noemen in je post, dat adviseert makkelijker.Gevaarlijk advies, als het inderdaad een speakeruitgang is en advies word opgevolgd kan dit grote problemen veroorzaken.....
Probeer liever eerst uit of het een speaker uitgang is door er een speaker op aan te sluiten, als er geluid uitkomt is het dus inderdaad een speaker uitgang en mag je deze NOOIT op een line in aansluiten!!!!!

Wiellem
27 januari 2008, 11:03
Weprobeerden eerst de headphone uitgang, maar wisten eigenlijk al dat die neit goed is en hebben die dus niet gebruikt, maar die speakeraansluitingen erlangs.

Het ruisde wel een beetje maar kan ook komen door oude keyboard en/of goedkope kabels.

Maar als de line in aansluiting nog steeds geluid geeft is het dan gewoon goed?

Wiellem
27 januari 2008, 12:16
Sorry voor de dubbelpost maar in d ehandleiding van een klein versterkertje met line/phone uitgang staat:

2. LINE/PHONE jack
Use this jack if you’re plugging directly in to a mixer,
recording device, or if you’re using headphones.The
output signal from this jack is taken before the power
amp, and the character of the guitar amp cabinet is
applied to it.

Dus het phone signaal is gelijk aan het line signaal?

Han S
27 januari 2008, 12:32
Ja................................

paulusdeBKB
27 januari 2008, 12:41
Gevaarlijk advies, als het inderdaad een speakeruitgang is en advies word opgevolgd kan dit grote problemen veroorzaken.....
Probeer liever eerst uit of het een speaker uitgang is door er een speaker op aan te sluiten, als er geluid uitkomt is het dus inderdaad een speaker uitgang en mag je deze NOOIT op een line in aansluiten!!!!!

Toon me 1 keyboard met luidsprekeruitgangen...

Wiellem
27 januari 2008, 12:45
Ja................................

Dus wanneer ik de koptelefoon uitgang van het keyboard gebruikt heb kan dit geen kwaad?

Han S
27 januari 2008, 13:30
Hoe vaak wil je het nog horen vriend? Een koptelefoon werkt op line level en een line ingang van een versterker werkt op dat zelfde nivo. (hoes't mogelijk)

Als je wat uitprobeert begin dan altijd met de volumeknop op nul en ga heel voorzichtig omhoog met de volumeknop, dan sloop je niks.

Ik ken een ingenieur elctronica die het luidsprekersignaal van een versterker opneemt met een CD recorder, om het signaal te kunnen bekijken met de computer en dat kan gewoon. Versterker heel zacht zetten en de ingang van de CD recorder voorzichtig omhoog brengen.

Een gitaar heeft een output van enkele tot enkele tientallen milivolts, line level is rond één volt en luidsprekers van grote PA installaties lusten wel 80 volt.

Wiellem
27 januari 2008, 14:01
Een gitaar heeft een output van enkele tot enkele tientallen milivolts, line level is rond één volt en luidsprekers van grote PA installaties lusten wel 80 volt.

Ok bedankt voor de informatie

Maareh om een (aktieve)Basgitaar te versterken via PA mag dit ook gewoon zonder een DI-Box? En bij een gitaar hetzelfde?

paulusdeBKB
28 januari 2008, 00:15
Wiellem, met alle respect:

Een forum is ervoor om vragen te stellen en kennis te delen, maar jouw gebrek aan kennis is zo groot, dat we een heel boek aan materiaal zouden kunnen volschrijven als antwoord op alle vragen die je hebt en nog zult krijgen. Het lijkt me beter als je je eerst eens een beetje verdiept in de materie, bijvoorbeeld door er met vrienden over te praten of een boek te kopen. Lenen bij de bieb kan natuurlijk ook.

Ik kan je het tipboek versterkers en effecten bijvoorbeeld van harte aanbevelen.

Han S
28 januari 2008, 00:20
Ik blijf volhouden dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden helaas wel en tot de TS zou ik willen zeggen: gebruik de zoekfunctie, er is in recording en off topic veel over te vinden. P.A, zanginstallatie, versterking, microfoons, er is al veel over geluld hier.

paulusdeBKB
28 januari 2008, 01:12
@ Han: ik wil TS ook niet betichten van het stellen van domme vragen. Ik merk alleen op dat een boek een efficiënter format is dan een forum als je zoveel kennis over een onderwerp mist dat je niet snapt hoe die kennis samenhangt.

Wiellem
28 januari 2008, 07:51
Ik blijf volhouden dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden helaas wel en tot de TS zou ik willen zeggen: gebruik de zoekfunctie, er is in recording en off topic veel over te vinden. P.A, zanginstallatie, versterking, microfoons, er is al veel over geluld hier.

Dat is nou net het probleem over bass gitaren op pa installaties kan ik echt geen fuck vinden ook niet op google...

Maar een boek is geen slecht idee

EDIT Weet iemand een goede site met veel informatie?

bass blom
28 januari 2008, 10:23
Ok bedankt voor de informatie

Maareh om een (aktieve)Basgitaar te versterken via PA mag dit ook gewoon zonder een DI-Box? En bij een gitaar hetzelfde?

het mag, maar zal meestal voor geen meter klinken.

Han S
28 januari 2008, 10:45
Dat is nou net het probleem over bass gitaren op pa installaties kan ik echt geen fuck vinden ook niet op google...

Maar een boek is geen slecht idee

EDIT Weet iemand een goede site met veel informatie?

In het recording subforum staat een sticky met een link naar een engelstalige site waar ongeveer alles is te vinden. Maar als je nog zo weinig over de materie weet als jij dan zou ik Paulus' advies volgen en me eerst rustig verdiepen in de materie. Een bas direct opnemen doe je met een DI box, dat is een doosje welke het oogohmige bas signaal omzet in een laagohmig microfoon signaal.


@Paulus: ik bedoelde jou niet hoor met domme vragen. :D

Wiellem
28 januari 2008, 15:44
Ok ik ga kijken bedankt :)

EDIT allerlaatste vraag dan val ik jullie niet meer lastig.

Een Di box is dus eigenlijk noodzakelijk bij het versterken van instrumenten en/of versterkers? Jack 6,3 mm naar XLR?

bass blom
28 januari 2008, 16:09
sjees je wilt wel tot het gaatje he? :chicken:

Han S
28 januari 2008, 16:19
Ik vind dat helemaal niet verkeerd hoor Bass, vragen stellen is geen probleem toch?

Een gitaar of bas element is hoogohmig, dat wil zeggen dat als je er een weerstandmeter op zet dat je een hoge waarde ziet. Microfoons zijn laagohmig, zo tussen de 200 en 600 ohm.

Als je nou een gitaar of bas via een verloop van jack naar XLR op een mengpaneel of microfoon voorversterker aansluit, krijg je geen goed geluid omdat je een misaanpassing hebt. Gebruik je een DI dan klinkt het allemaal veel beter. In de DI zit electronica of een transformatortje, het is dus meer dan een verloopje.

Snappie?

Wiellem
28 januari 2008, 16:42
Ik vind dat helemaal niet verkeerd hoor Bass, vragen stellen is geen probleem toch?

Een gitaar of bas element is hoogohmig, dat wil zeggen dat als je er een weerstandmeter op zet dat je een hoge waarde ziet. Microfoons zijn laagohmig, zo tussen de 200 en 600 ohm.

Als je nou een gitaar of bas via een verloop van jack naar XLR op een mengpaneel of microfoon voorversterker aansluit, krijg je geen goed geluid omdat je een misaanpassing hebt. Gebruik je een DI dan klinkt het allemaal veel beter. In de DI zit electronica of een transformatortje, het is dus meer dan een verloopje.

Snappie?

Een line-out van een versterker kan wel gewoon op een jack aansluiting me goed geluid dan, maar een los instrument niet.

En een keyboard zou dus via jack ook gewoon rechstreeks moeten kunnen als het lin out is en goed klinken?

Kort samengevat; als een versterker/keyboard/effectenpedaal een line out heeft is een DI-box die het jack signaal omzet naar XLR overbodig. Maar bij een bassgitaar of gitaarrechtstreeks is het noodzakelijk?

Robert H
28 januari 2008, 19:48
Kort samengevat; als een versterker/keyboard/effectenpedaal een line out heeft is een DI-box die het jack signaal omzet naar XLR overbodig. Maar bij een bassgitaar of gitaarrechtstreeks is het noodzakelijk?

Zo ongeveer klopt dat wel... Blijven natuurlijk twee vragen (of tips, net hoe je 't opvat)

- Waarom zou je een gitaar rechtstreeks op de mixer willen aansluiten? Dat klinkt helemaal nergens naar...

- Waarom zou je een gitaarversterker rechtstreeks op de mixer willen aansluiten? Dat klinkt helemaal nergens naar...


Een bas (via een DI) rechtstreeks aansluiten is vrij normaal, maar als je ooit een overstuurde gitaar via een line-out hebt gehoord, dan weet je meteen dat je dat geluid nooit van je leven weer wilt horen :-)

Han S
28 januari 2008, 20:08
Een keyboard aansluiten op de XLR ingangen van een mengpaneel moet met een DI. In een podium situatie ga je met je keyboard op de multikabel en die heeft gewoonlijk alleen XLR's, vandaar de DI.

In een studio kan je gewoon met je keyboard op de line ingangen van het mengpaneel. Zoals eerder gezegd werkt een line ingang op een spanning van 1 a 2 volt, de microfoon (XLR) ingangen werken op een veel lager spanningsnivo. Microfoons geven milivolts, hoewel sommige microfoons als de Neumann M149 wel direct op een line ingang kan, maar dat is een uitzondering.

Een gitaar of bas werkt ook op ongeveer microfoon nivo, maar heeft een misaanpassing zoals ik eerder zei als je dat op de mic in van een mengpaneel zet.

Wiellem
28 januari 2008, 21:38
Ok bedankt mensen het topic mag op slot, ik hoef alleen maar te zorgen dat de bassist een DI box haalt en houd mijn versterker gewoon los van de PA. :)

Martijn-w
29 januari 2008, 14:25
Een bas (via een DI) rechtstreeks aansluiten is vrij normaal, maar als je ooit een overstuurde gitaar via een line-out hebt gehoord, dan weet je meteen dat je dat geluid nooit van je leven weer wilt horen :-)

Dat is een probleem wat ik ook heb. Ik heb mijn gitaar aangesloten op mn peavey valveking 212. Deze heb ik via effects send naar het mengpaneel. Maar dit klinkt voor geen meter als ik de distortion erop gooi.

Heb ik nu een DI nodig?

bass blom
29 januari 2008, 14:27
Dat is een probleem wat ik ook heb. Ik heb mijn gitaar aangesloten op mn peavey valveking 212. Deze heb ik via effects send naar het mengpaneel. Maar dit klinkt voor geen meter als ik de distortion erop gooi.

Heb ik nu een DI nodig?

distorted line signaal klinkt bijna nooit lekker.
microfoon ervoor wel.
al dat moddeling spul heeft niet voor niets cabinet simulators..

Martijn-w
29 januari 2008, 14:39
distorted line signaal klinkt bijna nooit lekker.
microfoon ervoor wel.
al dat moddeling spul heeft niet voor niets cabinet simulators..

Dus als ik via de p.a. distorted wil spelen moet ik volgens jou of een microfoon voor mijn versterker zetten, of een moddeling pedaaltje kopen?

bass blom
29 januari 2008, 14:42
Dus als ik via de p.a. distorted wil spelen moet ik volgens jou of een microfoon voor mijn versterker zetten, of een moddeling pedaaltje kopen?

ik heb nog nooit lekker line out uit een scheurende amp horen komen, of het nou via DI ging of niet.
je mist dan iets en het klinkt heel rasperig, smerig, niet lekker.
via een microfoon is het ineens wel lekker.
moddeling is een goed alternatief dan.
maar als er een PA is, waarom niet gewoon een microfoon ervoor?

Martijn-w
29 januari 2008, 14:52
ik heb nog nooit lekker line out uit een scheurende amp horen komen, of het nou via DI ging of niet.
je mist dan iets en het klinkt heel rasperig, smerig, niet lekker.
via een microfoon is het ineens wel lekker.
moddeling is een goed alternatief dan.
maar als er een PA is, waarom niet gewoon een microfoon ervoor?

Ik ga binnekort waarschijnlijk toch over op moddeling. Mijn versterker gaat dan naar mijn 2e bandje. Bij mijn eerste bandje hebben we dus p.a. en heb ik de versterker eigenlijk niet per se nodig. En iedere week een paar keer op en neer zeulen over kleine trappetjes met zo'n zware bak is geen lolletje. Ik vroeg het me alleen af waarom het nu zo slecht klonk.
Het scheelt wel dat we met oefenen toch vooral mijn versterker horen ipv de gitaar via p.a. Zodra het volume van mijn versterker enigszins open gaat (nog onder stand 1) dan komt ie al boven het geluidsniveau van de p.a. uit.
Dat is het nadeel van een kleine oefenruimte in een kelder. Het geluid komt aan alle kanten terug, je hoort je monitoren boven de "zaal"-speakers uit e.d. En het mag niet te hard want de mensen boven willen nog wel enigzins met elkaar kunnen praten :P

Wiellem
29 januari 2008, 16:23
Microfoon is een goed idee, ik ga het proberen binnenkort.

Vraagje: Als de bassist zijn versterker via de headphone out op de line in van PA aansluit is een DI-box dan nog nodig?

Han S
29 januari 2008, 16:34
Microfoon is een goed idee, ik ga het proberen binnenkort.

Vraagje: Als de bassist zijn versterker via de headphone out op de line in van PA aansluit is een DI-box dan nog nodig?

Houd er rekening mee dat de klank van microfoons zeer verschilt.

Sommy
2 maart 2008, 02:15
Goeiesavends ik ben Frank! (zit in de band bij Wiellem^^) aangezien gitaar.net een beetje saai begint te worden word dit mijn nieuwe thuisbasis voor al mijn (newbie?) vragen. Aangezien Willem al ziekelijk veel vragen heeft gesteld heeft hier ga ik die maares doorlezen.

Wiellem
2 maart 2008, 13:04
Goeiesavends ik ben Frank! (zit in de band bij Wiellem^^) aangezien gitaar.net een beetje saai begint te worden word dit mijn nieuwe thuisbasis voor al mijn (newbie?) vragen. Aangezien Willem al ziekelijk veel vragen heeft gesteld heeft hier ga ik die maares doorlezen.

Er is hier een Stel Jezelf Voor gedeelte hoor :P