PDA

View Full Version : Tele Mex of LC comet?



Flipkoos
25 januari 2008, 23:28
Hoi,

Ik zoek eigenlijk een leuke Telecaster...voor erbij. Dus het moet niet al te veel gaan kosten.
Nu hoor ik veel goede dingen over London City.
Wat adviseren jullie, een London City Comet of een Mexicaanse Fender Tele?
Of zijn er nog andere Tele's in die lage prijsklasse die ik over het hoofd zie?

Mzzl, Peter

akkebaas
26 januari 2008, 01:18
LC is verbazend goed voor belachelijk weinig geld. Fender mex is ok maar kan mij nooit echt overtuigen. Je kan ook ebayen voor een Japanse Fender of een Tokai. De Tokai Breezysound (jaren 80) is geweldig maar je moet wel wat zoeken om een goedkope te vinden.

episua
26 januari 2008, 09:07
Het is natuurlijk persoonlijk. Persoonlijk vind ik die LC gitaren ontzettend goed voor dat geld (veel beters is er niet te vinden in die prijsklasse). Helaas houdt ik niet van het dunne 'Blade' profiel hals wat totaal niet aan voelt als een Fender. Verder kan je het ook wel voelen/zien dat je met een goedkopere gitaar te maken hebt. Een mex tele vind ik echt veel beter, gewoon qua gevoel/vibe. Bv de mex std is wat moderner gevoiced met een C profiel hals, of je kan naar een mex classic kijken óf je kan zelfs nog naar een Baja kijken die ontzettend goed zijn.

VanBiLL.com
26 januari 2008, 10:17
óf je kan zelfs nog naar een Baja kijken die ontzettend goed zijn+1. Ik heb er laatst nog een uitgeprobeerd en was echt erg verbaast over het goede geluid wat deze voortbracht. Ze zijn wel iets duurder maar op het internet kan je ze voor rond de 600 euro (nieuw) vinden...

In de winkel zijn ze tegen de 750 euro maar dan kan je wel eentje vinden die jou gitaar is...

Anderzijds als het voor erbij is...met een LC Comet ben je dan ook al prima uit de voeten...

vulvasonic
26 januari 2008, 11:59
De LC Comet is al voor rond de 250 euro te koop. Niet echt dezelfde prijsklasse als de Baja (wat trouwens inderdaad een goede plank is).

d'oh
26 januari 2008, 12:57
LC Comet vind ik persoonlijk veel beter dan een fender mex.
De Baja is wel beter dan een Comet, maar zoals vulva als zegt ook een stuk duurder

De dunne hals van een comet bevalt mij erg goed, maar ik heb dan ook super kleine handen.

Rormo
26 januari 2008, 13:55
voor 600 kun je online ook al zowat een nieuwe Fender USA tele vinden. Ik heb een tijdje terug precies hetzelfde gehad. Meerdere mexicanen en Squiers uitgeprobeerd en uiteindelijk voor een London City Comet gegaan. Die gitaar is gewoon veel beter. Zeker als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding. Alleen de hals moet je wel liggen. Hij is dun en licht, als je dat niet lekker vindt, moet je hem niet kopen.

Doeroecoeli
26 januari 2008, 14:15
Ik heb zelf een Fender Tele Mex, ben er erg blij mee.
Heb ook meerdere London City's uitgeprobeerd in muziekwinkels maar tippen niet aan mijn Fender.
Het punt is vaak ook dat de Mexicanen niet goed afgesteld de fabriek uit komen, ik heb er ook aardig wat aan moeten sleutelen om de actie lekker te krijgen.
Wat betreft die Tele twang komt de Mexicaan ook dichter in de buurt, tis immers nogsteeds een fender ;), maar dan in Mexico in elkaar gezet.
De hals positie is heerlijk warm. Ideaal voor nummers zoals "Lenny" van SRV.
Los van die tremolo dingetjes dan.
De nek positie is heel erg fel, maar ik gebruik dit element nog wel aardig vaak voor leads met overdrive. Komt er lekker duidelijk uit in de mix :).
De middenstand is ideaal voor cleane "funky" dingen.
Nogmaals, het verschilt per product heel erg met de mexicanen.
Maar als je er wat aandacht aan besteed zijn ze naar mijn idee beter dan de LC.
En zoals episua al zei, de hals voelt niet aan als een fender.
Naja ik hoop dat ik je wat op gang geholpen heb met je keuze.

Flipkoos
26 januari 2008, 19:45
Bedankt voor de waardevolle reacties!

Naast LC nog andere alternatieve merken waar ik naar kan kijken (behalve Tokai dan...)?
De hals vindt ik niet zo'n probleem. Mijn Ovation heeft ook en erg dunne hals en dat vind ik wel prettig...

grayfink
26 januari 2008, 20:08
Als je budget beperkt is kun je ook een Richwood Vintage tele overwegen. Nadeel is dat die niet zulke beste elementen heeft. In tegenstelling tot een London City bijvoorbeeld.:roll:

zjanke
26 januari 2008, 20:11
Heb ook meerdere London City's uitgeprobeerd in muziekwinkels maar tippen niet aan mijn Fender.
Het punt is vaak ook dat de Mexicanen niet goed afgesteld de fabriek uit komen, ik heb er ook aardig wat aan moeten sleutelen om de actie lekker te krijgen.


Ik heb voor dezelfde keus gestaan en heb al een paar jaar een LC waarvan ik wel de elementen heb vervangen voor SD quarterpounders. In totaal nog steeds goedkoper dan een mex en ik ben van mening dat je bij een mex en een LC de goede (of goed afgestelde) exemplaren moet zoeken om een goede gitaar te hebben. Ze ontlopen elkaar niet zoveel, maar een LC is toch ongeveer 150 euro goedkoper, dus naar mijn bescheiden mening meer "bang for the buck".
Mijn oude LC elementen zijn weer in de richwood van Grayfink gegaan en dat was ook een stap vooruit en daarmee is weer aangetoond dat de elementen van een richwood minder goed zijn :satisfie:

@ Grayfink, ik was mijn reactie tegelijk met de jouwe aan het typen :o

d'oh
26 januari 2008, 20:50
Als je budget beperkt is kun je ook een Richwood Vintage tele overwegen. Nadeel is dat die niet zulke beste elementen heeft. In tegenstelling tot een London City bijvoorbeeld.:roll:

En heel toevallig heb ik twee london city tele elementen over!

Blend
26 januari 2008, 20:55
Bedankt voor de waardevolle reacties!

Naast LC nog andere alternatieve merken waar ik naar kan kijken (behalve Tokai dan...)?
De hals vindt ik niet zo'n probleem. Mijn Ovation heeft ook en erg dunne hals en dat vind ik wel prettig...

(kom ik weer met m'n cheapo Sakai's)

Ik kom ze niet veel tegen, maar ze zijn zéker de moeite waard, de Japanse Sakai's. Zorg dan dat je wél de vroege Sakai's heb, want de latere (wietse heeft er volgens mij 'n paar) zijn compleet ruk. Sakai is een jaren '70 merk, en is op het laatst overgenomen door een Koreaans of Taiwanees bedrijf, dat weet ik niet, maar de eerste series van Sakai zijn echt goed (massief hout, goeie elementen, heel fijn bespeelbaar (komt mede door z'n dunne hals).

Maar pas op, want ook hierbij kun je gitaren tegenkomen die compleet ruk zijn.

grayfink
26 januari 2008, 21:08
@ Grayfink, ik was mijn reactie tegelijk met de jouwe aan het typen :o

:D Geluidsbeleving is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan, toch denk ik dat bijna iedere gitarist het verschil tussen Richwood en LC erg groot vind bij een één op één vergelijking. Kon eigenlijk nauwelijks geloven dat Zjanke's Seymour Duncans toch nog weer een stap vooruit waren. Inmiddels geloof ik het wel nu ik zelf een echt goede, wat duurdere tele heb. Zal misschien ook deels aan het hout liggen (Heb nu Fender jap tele met Vintage USA elementen), maar nu vind ik het LC brugelement te schel en te dun.
Die ene LC Comet die ik in handen heb gehad was trouwens een perfect afgewerkte gitaar. De standaard Mexicaanse gitaren is ook niets mis mee, maar stralen geen kwaliteit vind ik, door het dunne bleke laklaagje op de hals. En volgens mij klinken die elementen ook nogal vlak. (Heb er zelf nooit ingeplugd mee gestoeid)

robthg1
26 januari 2008, 21:49
Ik heb in de kerstvakantie mezelf een LC comet geschonken. Zoals al eerder is verteld: De hals is dun. Vergeleken bij mijn fender USA strat lijkt het wel een anorexia geval met een dikke laag plamuur erop.

Ik heb de hals vervangen zoals je hieronder kan zien. Speelt nu een echt een stuk beter. Ik merk wel duidelijk het verschil als ik de gitaar onversterkt bespeel vergelijken met mijn stratocaster ( !mijn enigste vergelijkingsmateriaal).

De kosten die ik tot nu toe heb gemaak en nog ga maken (afstelbeurt/brug vervangen voor goto met aparte zadels) kon ik misschien beter een mex testen.

Maar goed. Met deze hals speelt de comet echt stukken beter. Als ik jou was zou ik 1 comet en een aantal mexjes testen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102619&page=2

zjanke
26 januari 2008, 22:05
Ik zou een aantal comets en een aantal mexen testen. Als je de verkeerde comet treft maak je uiteindelijk niet de goede keus...

robgebbink
27 januari 2008, 10:40
ik heb inmiddels een tweetal MIM teles en die zijn hun geld meer dan waard. Een Baja en een 50s classic.... Mexico doet het erg goed vind ik!! Heerlijke halzen, prima afwerking en een degelijk geluid, de PUs in beide gitaren zijn up to scratch!

dIRE sTRAITS
27 januari 2008, 13:08
ik heb een comet en ik zeg gaan!, ik heb verschillende mexjes, squiertjes en lc's getest en de LC is zeker de betere keuze, ook qua prijs/kaliteits verhouding

E-J
27 januari 2008, 13:46
Als je niet per se een bekende naam op je gitaar wilt hebben staan moet je gewoon voor een London City Comet gaan en die upgraden met betere pickups enzovoort.

Ik heb hetzelfde bij mijn LC Spitfire gedaan, en er nieuwe pickups ingezet (BG pickups). Boel netjes af laten stellen en het is nu een prima gitaar! Qua geluid echt een oude Stratocaster, relatief weinig output, vrij stil maar verschrikkelijk veel tone :)

Ohja, en dan kost het nog steeds minder dan een Mexicaanse Fender ;)

EuroCinema
28 januari 2008, 11:26
Ik heb vorige week een enorme boel tele's getest, inclusief erg prijzige en voor mij stak de Fender Baja er duidelijk bovenuit. Een topgitaar die beter klinkt en speelt dan de USA en Jap tele's die ik gehad heb. Ik was samen met mijn pa, die al sinds de sixties op Fenders speelt, en ook hij was erg onder de indruk van de Baja. London City maakt mooie dingen, maar imho is die Baja echt top.

Kim Wilson
28 januari 2008, 11:33
Als je wel voor een Mex gaat, zou ik zeker één uit de Classic series kiezen. Met een maple hals, die geven IMO de beste Tele-sound. Ik heb de Baja, en die klonk echt serieus veel beter dan de USA Standard. Ongelofelijk hoe goed die plank is. Nieuw doen ze hier trouwens €650 of zo, gewoon in de winkel.