PDA

View Full Version : Vraagje voor de Metal zangers onder ons



Theije
7 februari 2003, 20:31
Ik vroeg me af of het 'grunten' zonder microfoon net zo klinkt als met alleen dan niet versterkt? of dat er gebruik word gemaakt van de microfoon om zo voor een deel het geluid te produceren?
En kon je het altijd al, of heb je het echt moeten leren?

Ic3gl0vE
7 februari 2003, 22:22
zingen en grunten is niet hetzelfde... Maar goed, als je door een microfoon grunt klinkt het voor jou natuurlijk heel anders dan wanneer je dit niet doet. Ook kun je met effecten en equalizers je geluid verbeteren (of verslechteren :smile:)

En zoals bij alles geldt: oefenen, oefenen, oefenen. Dan wordt je vanzelf goed. Je leert vanzelf wel hoe je je stem moet gebruiken. Ik kan je echter geen grunt-tips geven omdat ik zelf metal ZING en niet grunt

Theije
7 februari 2003, 22:27
ik heb toch ook niet gezegd dat grunten en zingen hetzelfde is :wink:
maar bedankt voor de info

hoofd
7 februari 2003, 22:43
Hehe, bij metalzang moet ik altijd denken aan hoog strakke broekengegil, zoals Candlemass, Savatage, Iron Maiden etcetera :smile:.

Ic3gl0vE
7 februari 2003, 23:03
Op 2003-02-07 22:27, schreef Theije:
ik heb toch ook niet gezegd dat grunten en zingen hetzelfde is :wink:
maar bedankt voor de info



nee.. maar er staat metal zangers.. dus dan ga ik uit van zang :smile:

Dude
8 februari 2003, 00:56
grunten... de naam alleen klinkt al dom... maar goed

Bigfoot414
8 februari 2003, 16:24
Ik ken wel een gast die kan grunten en geweldig zingen (ook zonder mic.)

Ditmar
8 februari 2003, 16:47
Op 2003-02-07 20:31, schreef Theije:
Ik vroeg me af of het 'grunten' zonder microfoon net zo klinkt als met alleen dan niet versterkt? of dat er gebruik word gemaakt van de microfoon om zo voor een deel het geluid te produceren?
En kon je het altijd al, of heb je het echt moeten leren?


http://www.secretsofsinging.com

el loco
8 februari 2003, 18:46
Check deze band. Als je het nou over een geweldige grunt hebt! http://www.brainshake.nl

Iceman
9 februari 2003, 15:26
.....of check mijn lieve "stem" op http://www.killdivision.nl Een goede microfoon registreerd alleen wat ie binnenkrijgt aan geluid, dus zal geen effect hebben. Wat veel van die "lowgrunters" doen is hun hand om de "kop" van de microfoon doen om zodoende een soort buis te maken waardoor ze grunten. Geeft een nog dieper effect. Maar in een studio zullen ze het weer zonder die hand moeten doen.

Izegrim
25 februari 2003, 13:32
Het is een stuk lastiger dan menigeen denkt. Er zijn verschillende technieken, waarbij je inderdaad gebruik kunt maken van de mic. Maar je moet gewoon de gelegenheid krijgen om je schaamteloos te buiten te gaan, want het vergt wel lef als je het niet kunt en nog moet leren. Ik kan je niet alles uitleggen want dat is heel moeilijk, maar ik kan je wel een tip geven. Veel technieken zijn gebaseerd op het forceren van je stem en dat moet je zo gecontroleerd mogelijk doen. Anders kun je je stem kwijt raken of op den duur poliepen op je stembanden. Schreew dus niet achteloos zo hard als je kan, maar zoek de grens op waar je stem gaat vervormen en ga daar niet ver overheen.

Ize

Ibanez RuleZ
27 februari 2003, 23:59
wij hebben het wel leuk geregeld bij ons in de band: ik doe de clean vocals, de toetsensist de grunts (en hij kan het echt wel!) en de drummer de screams, al maken wij daar eigenlijk geen gebruik van. Die grunt trouwens ook nauwelijks. Die is alleen voor de accenten.

Harrald

Ic3gl0vE
1 maart 2003, 15:18
Op 2003-02-08 16:24, schreef Bigfoot414:
Ik ken wel een gast die kan grunten en geweldig zingen (ook zonder mic.)


Mikael Akerfield van Opeth?

andy
2 maart 2003, 01:30
Op 2003-02-07 20:31, schreef Theije:
Ik vroeg me af of het 'grunten' zonder microfoon net zo klinkt als met alleen dan niet versterkt?


Als het goed is wel. Ik grunt niet veel maar kan het wel. Is wel grappig als je zingt en dan ineens het laag rochelend uitkotst. Zie je het publiek reageren, van waar was die ander dan net? Er staat toch maar een mike?? Trouwens mijn zingen is ook maar zo zo. Stijl Cronos, Lemmy. In de studio kun je natuurlijk je stem door een vervormer halen, maar je moet het op het podium ook een beetje kunnen waarmaken of niet.