PDA

View Full Version : paddle neck of strat neck



grizzly
25 januari 2008, 18:06
Ik ben mij aan het orienteren naar een zelfbouw gitaar.
Een van die dingen waar ik niets van weet (velen :confused: ) is de neck.
Kan iemand mij uitleggen welke voor en nadelen er zijn over de keuze:
Strat neck of Paddle neck.
Behalve dan hoe het er uit ziet, 3 x 3 of 6 inline, zijn er meer overwegingen waar ik rekening mee moet houden.(geluid, constructie problemen etc.)

Het wordt een Strat-achtige, maar ik heb er geen probleem mee dat hij er anders uit komt te zien. :)

G.G.
25 januari 2008, 18:14
Paddles staan eigenlijk altijd achterover en hebben geen stringtrees nodig. Stratnecks zijn recht, en hebben wel stringtrees nodig.


Houd er rekening mee dat paddleheadhalzen bijna altijd korter zijn dan "fender" halzen (andere mensuur, 24.3/4" i,p,v. 25.5")

Om zelf te maken is een Paddlehead ietsje lastiger omdat je een scrafjoint moet maken tussen hals en kop.

barno
25 januari 2008, 18:25
je kan ook voor iets gaan tussen de twee in: een 3+3 headstock die niet angled is maar, zoals bij strat en tele, wat verzonken ligt. zoals bij, dacht ik, danelectrootjes

grizzly
26 januari 2008, 19:21
Ok, tot zover begrijp ik het :) .
Liever dus geen Paddlehead, want ik ben een beginnen bouwer en wil liever de zelfde mensuur houden als een Strat.

Ik heb mij laten vertellen dat een 4x2 eigenlijk het beste heeft van de 6 in line en de 3x3 gecombineerd.
Schijnt zelfs iets korter te zijn dan een 3x3 en daardoor net in de bagageruimte van een vliegtuig te kunnen als handbagage.

Zijn er andere verschillen (voor- nadelen) waar ik rekening mee moet houden bij de keus.

G.G.
26 januari 2008, 19:53
en daardoor net in de bagageruimte van een vliegtuig te kunnen als handbagage.


Dat was geloof ik het verhaal achter de EVH gitaar.