PDA

View Full Version : Nieuwe Gibson LP Standard chambered???



Jimwoud
25 januari 2008, 17:59
Zijn de huidige LP standard modellen chambered oftewel hol? Net als de Studio's.

Moet nog steeds een nieuwe gitaar kopen van m'n tegoed die ik heb bij een winkel. Hoop eigenlijk dat de LTD EC500/1000 mij bevalt anders wordt het misschien wel een Standard. Moet alleen wel een smak geld bijleggen, maar belasting teruggaaf komt er weer aan. En als die perfect vind ik het prima, guitar for life(hopelijk).

Orpheo
25 januari 2008, 18:00
de standards zijn allemaal uitgehold tegenwoordig, en een groot deel van de customshoppers ook.

Jimwoud
25 januari 2008, 18:02
de standards zijn allemaal uitgehold tegenwoordig, en een groot deel van de customshoppers ook.
Kut! Wat lullen ze dan op de gibson site met solidbodies.

Orpheo
25 januari 2008, 18:03
Kut! Wat lullen ze dan op de gibson site met solidbodies.

vind ik ook :) is 't ook niet meer. sommigen zeggen dat 't niet zo is, wat ik beweer, maar gibson heeft 't onlangs bevestigd.

Jimwoud
25 januari 2008, 18:05
vind ik ook :) is 't ook niet meer. sommigen zeggen dat 't niet zo is, wat ik beweer, maar gibson heeft 't onlangs bevestigd.
Maar het is dus 100% zeker?

Als gvd een LP te zwaar vind dan moet je ook maar een andere gitaar kopen, zonde!!

Otje
25 januari 2008, 18:23
Met de knokkels op diverse plaatsen op de gitaar kloppen en luisteren. Als 'ie hol is, dan hoor je dat meteen.

Jimwoud
25 januari 2008, 18:32
Met de knokkels op diverse plaatsen op de gitaar kloppen en luisteren. Als 'ie hol is, dan hoor je dat meteen.
Ja dat had ik ook met die studio die ik had. Als je met je nagels erop tikte leek het net een stukje plastic op sommige plaatsen.

ACSlater
25 januari 2008, 18:57
Het is nog altijd beter dan een Epi LP. Zag laatst een topic waarin een gast een refinish wilde doen. Het mooie vlammende topje is maar milimeters dun en zou je net zo goed een photoflame kunnen noemen. Daarnaast is ook de achterkant voorzien van fineer maar dan van mahonie. Ook weer een paar mm dun. Daarom klinkt een Epi ook nergens naar vergeleken een Gibson en hoewel er genoeg mensen claimen een Epi te hebben die Gibson het nakijken geeft, moet ik die nog tegenkomen. Dan heb ik liever een uitgeholde Gibson. Die zijn van het juiste hout gemaakt en niet van alder. Een LP is van mahonie met maple cap en niet van alder met twee dunne laagjes fineer.

Waarom ik dit hele gelul van mij heb uitgetikt is alleen om te zeggen dat je met een nieuwe Gibson een stuk vooruit gaat op je Epi.

mikeyaxeman
25 januari 2008, 19:08
Ik heb een Epi en een Gibson Les Paul en het klopt idd bij een Epi dat de top gewoon een dun laagje fineer is dit kun je ook zien als je de elementen eraf schroeft als je goed kijkt zie je een heel dun laagje zitten op het hout bij de Gibson zie je daarintegen een flinke dikke plak maple zitten...

dml
25 januari 2008, 19:10
Oei oei oei, de hemel staat in brand, de hel bevriest, de Niagara watervallen vallen niet meer, Gibson LP's hebben holle ruimtes.

Maar heren, wellicht het belangrijkste, hoe klinken ze?
Of klinken ze opeens allemaal kut omdat het nu eenmaal tussen de oren zit dat ze hol zijn?

PS.: Een Studio heeft geen holle ruimtes, een Studio Lite wel.

Jimwoud
25 januari 2008, 21:23
Oei oei oei, de hemel staat in brand, de hel bevriest, de Niagara watervallen vallen niet meer, Gibson LP's hebben holle ruimtes.

Maar heren, wellicht het belangrijkste, hoe klinken ze?
Of klinken ze opeens allemaal kut omdat het nu eenmaal tussen de oren zit dat ze hol zijn?

PS.: Een Studio heeft geen holle ruimtes, een Studio Lite wel.
Normale studios zijn ook hol, heb er zelf een gehad. En ik vond ze gewoon niet strak en dik meer klinken.

Vond mijn epi beter klinken dan die studio, maar ik zeg zeker niet dat die ook beter is dan alle gibsons, want dat is ie zeker niet.

Pepe
25 januari 2008, 21:41
.... of kijk eens naar een Tokai, Burny of Greco uit de eighties. Alles wat een Gibson zou moeten zijn maar niet is, Historic specs voor de prijs van een BFG.

http://img91.imageshack.us/img91/9522/23443003js9.jpg

Mitch
25 januari 2008, 21:46
Of klinken ze opeens allemaal kut omdat het nu eenmaal tussen de oren zit dat ze hol zijn?

Genoeg holle ruimtes tussen de oren van gitaristen natuurlijk :D
Ach ja, 't is natuurlijk anders. Maar om nou ineens te doen alsof de volledig massieve Gibsons allemaal oké waren...hmmm...

Orpheo
25 januari 2008, 21:54
@dml; ze zijn sinds kort allemaal hol. en ja, ik vind dat ze daarom kut klinken. niet perse vanwege het holle, maar ik heb geen goeie LP gehoord sinds ze 't uithollen.

Lexvandoef
25 januari 2008, 22:02
.... of kijk eens naar een Tokai, Burny of Greco uit de eighties. Alles wat een Gibson zou moeten zijn maar niet is, Historic specs voor de prijs van een BFG.

Of een Orville by Gibson uit de vroege '90's :cooler:

Pepe
25 januari 2008, 22:06
Of een Orville by Gibson uit de vroege '90's :cooler:

of een Orville al of niet by Gibson, had ik die al genoemd?

Ook Terrada en later Fuji Gen. Zelfde fabriek als de Gretsches en Epi's Elite.

vulvasonic
25 januari 2008, 22:50
Ik vind de term 'hol' in dit verband toch nog wel lichtelijk overdreven, hoor. Er zitten een paar gaten onder de esdoorn top.
Het blijft imo een kwestie van 'de juiste plank vinden'. En dat is altijd al zo geweest. Over de gehele breedte van de serie zullen bepaalde klankkarakteristieken best een weinig afwijken van eerdere standards, maar ik durf toch echt GLASHARD (ja, ik ben mij er eentje) te beweren dat in een 1 op 1 vergelijk 98% van 'ons gitaristen' het verschil niet kunnen horen. Althans, niet met dezelfde overtuiging als waarin enkelen zich hier op het forum menen te kunnen uiten.

De holtes zullen waarschijnlijk inderdaad vooral tussen de oren te vinden zijn.

barno
25 januari 2008, 22:52
Ik vind de term 'hol' in dit verband toch nog wel lichtelijk overdreven, hoor. Er zitten een paar gaten onder de esdoorn top.
Het blijft imo een kwestie van 'de juiste plank vinden'. En dat is altijd al zo geweest. Over de gehele breedte van de serie zullen bepaalde klankkarakteristieken best een weinig afwijken van eerdere standards, maar ik durf toch echt GLASHARD (ja, ik ben mij er eentje) te beweren dat in een 1 op 1 vergelijk 98% van 'ons gitaristen' het verschil niet kunnen horen. Althans, niet met dezelfde overtuiging als waarin enkelen zich hier op het forum menen te kunnen uiten.

De holtes zullen waarschijnlijk inderdaad vooral tussen de oren te vinden zijn.
I do second that

Pepe
25 januari 2008, 23:35
Ik vind de term 'hol' in dit verband toch nog wel lichtelijk overdreven, hoor. Er zitten een paar gaten onder de esdoorn top.
Het blijft imo een kwestie van 'de juiste plank vinden'. En dat is altijd al zo geweest. Over de gehele breedte van de serie zullen bepaalde klankkarakteristieken best een weinig afwijken van eerdere standards, maar ik durf toch echt GLASHARD (ja, ik ben mij er eentje) te beweren dat in een 1 op 1 vergelijk 98% van 'ons gitaristen' het verschil niet kunnen horen. Althans, niet met dezelfde overtuiging als waarin enkelen zich hier op het forum menen te kunnen uiten.

De holtes zullen waarschijnlijk inderdaad vooral tussen de oren te vinden zijn.

Het gaat niet om holtes alleen natuurlijk, het gaat om de reden waarom er holtes gemaakt worden.

Niettemin, een holletje hoor je niet. Uitsparingen ala 335 wel mag ik hopen en die zijn er dus ook.

Orpheo
25 januari 2008, 23:47
Ik vind de term 'hol' in dit verband toch nog wel lichtelijk overdreven, hoor. Er zitten een paar gaten onder de esdoorn top.
Het blijft imo een kwestie van 'de juiste plank vinden'. En dat is altijd al zo geweest. Over de gehele breedte van de serie zullen bepaalde klankkarakteristieken best een weinig afwijken van eerdere standards, maar ik durf toch echt GLASHARD (ja, ik ben mij er eentje) te beweren dat in een 1 op 1 vergelijk 98% van 'ons gitaristen' het verschil niet kunnen horen. Althans, niet met dezelfde overtuiging als waarin enkelen zich hier op het forum menen te kunnen uiten.

De holtes zullen waarschijnlijk inderdaad vooral tussen de oren te vinden zijn.

nee vulvasonic, het is echt half hol, niet een paar gaten. ik kan helaas even de xray foto's niet vinden van de bfg, maar dat patroon zit nu in alle niet-customshop les pauls.

vulvasonic
26 januari 2008, 00:12
nee vulvasonic, het is echt half hol, niet een paar gaten. ik kan helaas even de xray foto's niet vinden van de bfg, maar dat patroon zit nu in alle niet-customshop les pauls.

Je bedoelt toch niet dit, hè?
Dat is zoveel dat je het inderdaad moet gaan merken. Wat overigens niet per se hoeft te betekenen dat de klank van de gitaar daardoor minder is. Resonanter, wellicht?

http://www.betterguitar.com/equipment/guitars/epiphone/les_paul_ultra/chambered_body.jpg

Dit is trouwens een foto van een Epiphone, voor de goede orde... Om precies te zijn gaat het hier om een foto van de Ultra Les Paul, een model waarvan het geen geheim is dat de body 'klankkamers' bevat.

vulvasonic
26 januari 2008, 00:33
Of toch meer zoals deze Amerikaanse Les Paul Standard?

http://www.econ.umn.edu/%7Ebarlo/guitar/pics/1998LPstandardradiograph.jpg

2350
26 januari 2008, 00:39
Zoals die X-ray zijn alle USA modellen vanaf 1981 tot eind 2006. 9 gaten van 1 inch diameter. Daarna is de frees er pas echt in gegaan.

Pepe
26 januari 2008, 02:23
Wat overigens niet per se hoeft te betekenen dat de klank van de gitaar daardoor minder is. Resonanter, wellicht?


Nee, kwestie van smaak natuurlijk. Sommige LP zouden van wat chambering opknappen, de semi hollow variant is ook duurder als ik naar de Hamers en PRS'en kijk (wat ook niet betekent dat ze beter klinken).

Het betekent volgens mij dat de voorraad mooi licht resonerent mahonie opraakt. Straks gaan we aan de bielzen en karrewiel-hout.
Maar ik begrijp dat we dat al vanaf mid '70 zijn bij Gibson?

Dat lichte mahonie heb je nodig voor dat PAF brug geluid. De hoop is nou gevestigd op den Chinees, die hebben nog wat bomen..

DeiDRagonas
26 januari 2008, 02:37
Zoals die X-ray zijn alle USA modellen vanaf 1981 tot eind 2006. 9 gaten van 1 inch diameter. Daarna is de frees er pas echt in gegaan.

Vanaf 1981 al!??

Ik vind die uitgeholde LP btw veel beter klinken.. idd veel resonanter en voller. Ik geloof dat het de sustain juist ten goede komt ook. Nu moet ik wel zeggen dat ik slechts een handjevol ouwe LP's ter vergelijk heb gehoord.

grt Roy.

dml
26 januari 2008, 08:22
@dml; ze zijn sinds kort allemaal hol. en ja, ik vind dat ze daarom kut klinken. niet perse vanwege het holle, maar ik heb geen goeie LP gehoord sinds ze 't uithollen.

Je hebt ze dus ook allemaal geprobeerd, 1-op-1 vergeleken met een niet holle, waarbij beide gitaren exact dezelfde spec's hebben?

Heb je zelf ook een LP? Zo ja, waarom heb je juist die LP gekozen?

Orpheo
26 januari 2008, 10:58
Je hebt ze dus ook allemaal geprobeerd, 1-op-1 vergeleken met een niet holle, waarbij beide gitaren exact dezelfde spec's hebben?

Heb je zelf ook een LP? Zo ja, waarom heb je juist die LP gekozen?

jep :) als vanzelf, anders kan ik mijn stelling ook niet maken. Ik heb 3 gibson les pauls in huis, nog 3 warmoth les pauls, en ik heb in totaal een stuk of 9 gibson les pauls gehad. ik heb alle Lp's met gaten weg gedaan, en alle massieven gehouden. de massieven klonken gewoon beter.

dml
26 januari 2008, 11:41
Juist. Kwestie van smaak dus.

Pepe
26 januari 2008, 12:41
ja, dat "kwestie van smaak ding" is een handig begrip
je kan dat ook aanhalen als er bodies onder hangen van papier-maché

JohnLord
26 januari 2008, 14:38
Waarom is Gibson uberhaupt met chambering begonnen? Toch niet alleen vanwege een klein beetje gewichtsbesparing denk ik.

Chris Winsemius
26 januari 2008, 14:44
Wat ik begreep:
LPs onder 'n bepaald bedrag hebben tonechambers v/a 2005 of 2006.

Die "holle" klinken unplugged beduidend harder maar gewoon versterkt missen ze meestal 'n bepaalde punch/druk in het laag. Ik heb 'n LP Studio uit 2005 en die is "massief" en niet echt licht, gewoon 'n brede schouderband en gaan met die banaan :)

vulvasonic
26 januari 2008, 14:47
Ik heb 'n LP Studio uit 2005 en die is "massief" en niet echt licht, gewoon 'n brede schouderband en gaan met die banaan :)

Zo draag ik mijn AC30's ook altijd! :D

Walternativo
26 januari 2008, 14:49
mijn Gibson LP std faded is chambered maar sustaint een stuk beter dan de solidbody studio waarmee ik m vergeleek. Minder gewicht, meer sustain.

Wat verschrikkelijk is dat toch.

Jimwoud
26 januari 2008, 16:49
Wat ik begreep:
LPs onder 'n bepaald bedrag hebben tonechambers v/a 2005 of 2006.

Die "holle" klinken unplugged beduidend harder maar gewoon versterkt missen ze meestal 'n bepaalde punch/druk in het laag. Ik heb 'n LP Studio uit 2005 en die is "massief" en niet echt licht, gewoon 'n brede schouderband en gaan met die banaan :)
+1. Dat ervaarde ik ook dus, en die punch druk in het laag vind ik juist heerlijk, en die strakheid.

@Vulvasonic: Het slaat echt nergens op dat je zegt dat die hollingen niks uitmaken. Dat terwijl een andere houtsoort wel verschil met zich meebrengt. Is een soort gelijke eigenschap, en daar naast heb je met hollingen nog meer met akoustiek en resonantie etc. te maken.

Ik wil heel graag een burny, greco, orville hebben, maar zit met die kut waardebon

Orpheo
26 januari 2008, 16:57
Waarom is Gibson uberhaupt met chambering begonnen? Toch niet alleen vanwege een klein beetje gewichtsbesparing denk ik.
jawel. anders is het te zwaar. scheelt toch wel een kilo of 3. en het schijnt beter te resoneren, maar ik vind juist dat 't de tone dood. Het is niet dat superstrakke punchy geluid wat ik lekker vind.

@chris: sinds vorig jaar is 't iedere LP.

Chris Winsemius
26 januari 2008, 17:04
@chris: sinds vorig jaar is 't iedere LP.

Ook de cstm-shps en historics etc.?

rickert
26 januari 2008, 17:07
Zo draag ik mijn AC30's ook altijd! :D
Had je moeten doen toen je er bijna mee op je snuffert ging:D

rickert
26 januari 2008, 17:09
Ook de cstm-shps en historics etc.?
Denk het niet Chris, Orph zei:

dat patroon zit nu in alle niet-customshop les pauls.

Orpheo
26 januari 2008, 18:32
Ook de cstm-shps en historics etc.?
historics officieel niet, maar ik heb op 't les paul forum wel eens een historic met weight relief holes gespot (en bij max guitars ook, overduidelijk had 'ie kamers) en de customshop customs zijn ook halfhol, de zakk wylde, slash en pete townshend zijn ook halfhol, al zeggen ze van niet.

vulvasonic
26 januari 2008, 20:50
@Vulvasonic: Het slaat echt nergens op dat je zegt dat die hollingen niks uitmaken. Dat terwijl een andere houtsoort wel verschil met zich meebrengt. Is een soort gelijke eigenschap, en daar naast heb je met hollingen nog meer met akoustiek en resonantie etc. te maken.


Ik schreef ook niet dat het niks uitmaakte, ik schreef dat het verschil marginaal te noemen zal zijn en dat de meeste figuren hier het verschil in een 1 op 1 vergelijk waarschijnlijk niet met overtuiging zouden kunnen horen.
Iedereen weet dat een strat met een esdoorn hals uit één stuk in de regel wat feller klinkt dan een strat met een rosewood toets. Maar om uit twee verder identieke strats onder exact dezelfde omstandigheden nu juist die ene met de rosewood toets eruit te pikken (zonder te kijken uiteraard...)......., ik zou er niet om durven wedden.

Ik reageer omdat ik denk dat mensen elkaar in dit wereldje net iets teveel nalullen. Ik bedoel, wat is het punt nu eigenlijk?

Tupelo
26 januari 2008, 20:56
Ik begrijp het probleem met die klankkamers niet.
Mijn Telesonic heeft er ook 13 (al zien die er minder provosorisch uit).
Kom geen sustain tekort, klinkt donkerder dan menig Les Paul en het is de zwaarste gitaar die ik ooit gehad heb, ondanks die klankkamers.

Tupelo
26 januari 2008, 20:58
Maar om uit twee verder identieke strats onder exact dezelfde omstandigheden nu juist die ene met de rosewood toets eruit te pikken (zonder te kijken uiteraard...)......., ik zou er niet om durven wedden.
Grappig, ik heb de ballen verstand van gitaren, maar rosewood of maple toets, dat hoor ik wel hoor. Mag je gerust op wedden! :D

pannekoek
26 januari 2008, 21:37
Oei oei oei, de hemel staat in brand, de hel bevriest, de Niagara watervallen vallen niet meer, Gibson LP's hebben holle ruimtes.

Maar heren, wellicht het belangrijkste, hoe klinken ze?
Of klinken ze opeens allemaal kut omdat het nu eenmaal tussen de oren zit dat ze hol zijn?

PS.: Een Studio heeft geen holle ruimtes, een Studio Lite wel.

ik heb een gewone gibson les paul studio ''met'' een chamber waarin enkele splinters zitten waardoor mijn gitaar rammelt als je hem hard op en neer vlak bij je hoor schud!!! :P (normaal hoor je dat niet :P)

Orpheo
26 januari 2008, 22:12
het enige dat ik weet is dat uitgeholde les pauls wat fuzziger klinken, minder strak, minder punch, minder strak, minder agressief, minder druk, minder 'doorsnijden'. het gaat niet om massa of donker klinken. het gaat om de algehele feel en vibe. Het enige dat ik weet is dat ze gewoon minder strak klinken. Alsof je een es335 bespeeld in plaats van een normale les paul. vandaar ook dat ik dus, vanwege het gebrek aan strak en punch, al m'n nieuwe gibsons verkocht heb, alleen maar oudjes heb, of andere LP's zonder 'tonechambers'.

als ze nu gewoon je kunnen laten kiezen tussen ECHT massief (ondanks massa) of halfhol, heb ik er geen problemen mee.

rickert
26 januari 2008, 22:20
minder strak

barno
26 januari 2008, 23:54
ik begrijp niet waarom mensen gitaren verzamelen als die gitaren dan ook nog es allemaal min of meer hetzelfde moeten klinken. Want als die ene gitaar agressiever en punchier klinkt als die andere, dan heeft die tweede heel waarschijnlijk een aantal andere pro's die de eerste niet heeft.

Pepe
27 januari 2008, 00:42
ik begrijp niet waarom mensen gitaren verzamelen als die gitaren dan ook nog es allemaal min of meer hetzelfde moeten klinken.

Ja Barno, het is SCHANDALIG!

Chris Winsemius
27 januari 2008, 00:57
Ja Barno, het is SCHANDALIG!

Het moest verboden worden!







































:D

barno
27 januari 2008, 12:01
hey, van mij mag iedereen alles, alleen denk ik dat je met het geld dat je geeft aan pakweg 10 strats of 10 LP's een pak instrumenten kan kopen die allemaal een ander spectrum coveren, voor een muzikant toch interessant, dacht ik zo

Orpheo
27 januari 2008, 12:08
ik begrijp niet waarom mensen gitaren verzamelen als die gitaren dan ook nog es allemaal min of meer hetzelfde moeten klinken. Want als die ene gitaar agressiever en punchier klinkt als die andere, dan heeft die tweede heel waarschijnlijk een aantal andere pro's die de eerste niet heeft.

omdat mijn verzameling ook nog wel enigszins bruikbaar moet zijn. leuk hoor, allemaal gitaren die 'leuk' klinken, en 'net iets anders' of behoorlijk anders zijn, maar als dat niet de tone is die ik in die gitaar zoek, houd het op he :)

Pepe
27 januari 2008, 12:22
Ik begrijp het probleem met die klankkamers niet.
Mijn Telesonic heeft er ook 13 (al zien die er minder provosorisch uit).
Kom geen sustain tekort, klinkt donkerder dan menig Les Paul en het is de zwaarste gitaar die ik ooit gehad heb, ondanks die klankkamers.

Ja, ik snap dat je dat zo ziet.
Ik had zelf een Duo Jet, ook zwaar ondanks de klankkamers. Klankkamer klinkt interessanter trouwens dat het in feite is. Je zou zeggen dat er dan uitgebreid getest is op karakteristieken maar het is gewoon wat lukraak boren om het gewicht te besparen, dat heeft niks met klank te maken.

Ik had liever dat men gewoon goed hout gebruikte in the first place om wat meer lucht en complexiteit in het geluid te krijgen. Ik weet hoe een Duo Jet kan klinken met goed gedroogd licht mahonie en hoewel je geen vergelijk hebt kan ik me voorstellen dat dit ook opgaat voor een telesonic.

Jimwoud
27 januari 2008, 12:29
het enige dat ik weet is dat uitgeholde les pauls wat fuzziger klinken, minder strak, minder punch, minder strak, minder agressief, minder druk, minder 'doorsnijden'. het gaat niet om massa of donker klinken. het gaat om de algehele feel en vibe. Het enige dat ik weet is dat ze gewoon minder strak klinken. Alsof je een es335 bespeeld in plaats van een normale les paul. vandaar ook dat ik dus, vanwege het gebrek aan strak en punch, al m'n nieuwe gibsons verkocht heb, alleen maar oudjes heb, of andere LP's zonder 'tonechambers'.

als ze nu gewoon je kunnen laten kiezen tussen ECHT massief (ondanks massa) of halfhol, heb ik er geen problemen mee.
Wederom weer +1, toen ik hem om had dacht ik echt zo, van is dit het nou, een LP moet je voelen, het voelde gewoon niet lekker en daarbij de klank verschillen. M'n epi voelt veel 'echter' aan als het ware en klinkt ook veel beter. Maarja het is nu allemaal herhaling.

Het punt is dat ik het gewoon jammer vind van Gibson dat ze dit zomaar doen, en dat ook nog leuk zeggen dat alle gitaren nog steeds naar de specs van de 50s, 60s 70s gemaakt worden. bullshit dus.

barno
27 januari 2008, 12:37
omdat mijn verzameling ook nog wel enigszins bruikbaar moet zijn. leuk hoor, allemaal gitaren die 'leuk' klinken, en 'net iets anders' of behoorlijk anders zijn, maar als dat niet de tone is die ik in die gitaar zoek, houd het op he :)

fair enough, alleen bestaat er voor mij niet zoiets als de 'perfect tone", there is a lot of perfect tones :), bv een Gold Top P90's/ een vintage strat / dè Tele Twang / een Martin Dzoveel, een Gibson Blues King, een National, een LP PAFs, een ES335,175, een goede bariton, een ukelele, een dikke Gretsch, een nog dikkere Guild etc...
Maar ik kan zo'n obsessie voor één merk/type wel begrijpen hoor, heb dat vroeger ook gehad... weliswaar voor de vijand (Strats) :)

Pepe
27 januari 2008, 12:48
Maar ik kan zo'n obsessie voor één merk/type wel begrijpen hoor, heb dat vroeger ook gehad... weliswaar voor de vijand (Strats) :)

zo, die kan je in je zak steken Orph!

Orpheo
27 januari 2008, 13:03
fair enough, alleen bestaat er voor mij niet zoiets als de 'perfect tone", there is a lot of perfect tones :), bv een Gold Top P90's/ een vintage strat / dè Tele Twang / een Martin Dzoveel, een Gibson Blues King, een National, een LP PAFs, een ES335,175, een goede bariton, een ukelele, een dikke Gretsch, een nog dikkere Guild etc...
Maar ik kan zo'n obsessie voor één merk/type wel begrijpen hoor, heb dat vroeger ook gehad... weliswaar voor de vijand (Strats) :)

tja, die klinken inderdaad goed, alles wat je opnoemt, maar ik kan daar weinig mee. ik wil maar op 1 gitaar spelen en dat is de LP. als 'ie ergens een p90 heeft zitten: ok. als 'ie ergens nog een filtertron heeft, ok. maar hij moet een humbucker in de brug hebben. tja, kortzichtig? wellicht. Ik kan een hoop andere sounds echt waarderen, en soms wil ik die ook, vandaar mijn behoorlijk flinke collectie. Maar toch grijp ik naar de les paul. de feel, de looks, het geluid...daar kan weinig tegenop. hoe hard ik 't ook probeer. met mijn purpleburst LP krijg ik rustig een tone die een lekker ouwe strat kan benaderen, en met m'n purple quilt krijg ik weer iets dat in de buurt komt van de teletwang, maar toch met dat typische les paul geluid. en overal is de echte LP brul uit te krijgen.

kortom: Ik heb een strak beeld in m'n hoofd van hoe ik het geluid wil, en daar past alleen een les paul in.

vulvasonic
27 januari 2008, 15:47
tja, die klinken inderdaad goed, alles wat je opnoemt, maar ik kan daar weinig mee. ik wil maar op 1 gitaar spelen en dat is de LP. als 'ie ergens een p90 heeft zitten: ok. als 'ie ergens nog een filtertron heeft, ok. maar hij moet een humbucker in de brug hebben. tja, kortzichtig? wellicht. Ik kan een hoop andere sounds echt waarderen, en soms wil ik die ook, vandaar mijn behoorlijk flinke collectie. Maar toch grijp ik naar de les paul. de feel, de looks, het geluid...daar kan weinig tegenop. hoe hard ik 't ook probeer. met mijn purpleburst LP krijg ik rustig een tone die een lekker ouwe strat kan benaderen, en met m'n purple quilt krijg ik weer iets dat in de buurt komt van de teletwang, maar toch met dat typische les paul geluid. en overal is de echte LP brul uit te krijgen.

kortom: Ik heb een strak beeld in m'n hoofd van hoe ik het geluid wil, en daar past alleen een les paul in.

Mij maak je niet wijs dat wanneer je het verschil denkt te kunnen horen tussen een volledig massieve Les Paul en eentje met 'klankkamers', dat je dan niet op z'n minst een soortgelijke ervaring opdoet, zeker met betrekking tot 'de feel', bij Les Pauls met een geschroefde hals. Als liefhebber van de Les Paul denk ik dat ik daar meer moeite mee zou hebben.

Maar ik ben jou niet. En ik bedoel er ook niets mee, het komt alleen wat vreemd over om een (soort van) Les Paul purist druk te zien maken over het niet zichtbaar wegnemen van wat hout, terwijl geschroefde hals constructies blijkbaar wel je goedkeuring kunnen dragen, iets wat mijns inziens een veel grotere inpact heeft op het geluid en vooral de feel van het instrument.

Orpheo
27 januari 2008, 16:08
Mij maak je niet wijs dat wanneer je het verschil denkt te kunnen horen tussen een volledig massieve Les Paul en eentje met 'klankkamers', dat je dan niet op z'n minst een soortgelijke ervaring opdoet, zeker met betrekking tot 'de feel', bij Les Pauls met een geschroefde hals. Als liefhebber van de Les Paul denk ik dat ik daar meer moeite mee zou hebben.

Maar ik ben jou niet. En ik bedoel er ook niets mee, het komt alleen wat vreemd over om een (soort van) Les Paul purist druk te zien maken over het niet zichtbaar wegnemen van wat hout, terwijl geschroefde hals constructies blijkbaar wel je goedkeuring kunnen dragen, iets wat mijns inziens een veel grotere inpact heeft op het geluid en vooral de feel van het instrument.

tja, ik had er in 't begin ook moeite mee. maar het geluid van de bolt on is minder drastisch anders dan de holle les pauls. de feel is anders, mar imo beter: de upperfretaccess is tig keer beter, en het geeft iets meer 'snap' aan je geluid. Ik vind het niet de meest ideale oplossing, maar het is wel beter dan de gibson-neck-aanhechting. Immers, het body/neck oppervlak is even groot (iets groter zelfs).

Ik raakte ergens deze zomer op een punt dat ik liever bolt on heb met massieve back, ongelakte hals, een custom neckprofiel, custom frets, custom inleg, eigen gekozen kleur en een gitaar die vanaf het begin al aan mijn eisen en specs voldoet, dan eentje die qua looks en halsconstructie en waar gibson op staat, maar waar ik me erger aan het halsprofiel, de frets, de inleg, de sound, de feel, de tuners, de pickups etc etc.

Ik weet dat je 't niet kan snappen, je hebt immers vaak genoeg gezegd dat je een merkenslet bent, en dat je liever iets hebt dat vintage correct is, maar ik ben dat niet. hell, ik ben niet eens een les paul purist, niet echt in ieder geval. Ik heb wel mijn eisen die bij de 'echte' les paul ook erin zaten, zoals massieve body enzo. Het gaat mij om de looks, de feel, de carved top, de brug (tom+tailstop) de 3 humbuckers, de ebben toets en de honkbalknuppelhals. alles wat warmoth mij dus kan leveren.

Jammer dat je mijn 2 warmoths niet hebt kunnen testen op de laatste meeting. Als er weer een gearmeeting is, en jij bent er ook, nodig ik je uit om er eens op te spelen. Wellicht snap je dan waarom ik er zo gek op ben.

smokingstrings
27 januari 2008, 22:19
Ook de cstm-shps en historics etc.?

alleen de custom shop modellen met een "CR" serienummer, dit staat voor chambered reissue, oftewel de "cloud9" les pauls, en in tegenstelling tot de mening van sommige mensen vind ik het de beste les pauls die er zijn.
deze cloud 9's benaderen qua geluid het meest van alle les pauls de originele 50's les pauls, dit is in ieder geval de mening van mensen die een originele hebben en daarbij een cloud 9.
men denkt dat ze minder sustain zouden hebben, maar het tegendeel is waar.
ik spreek in dit geval wel een beetje voor eigen parochie, want ik verkoop ze namelijk, maar ik nodig iedere scepticus van harte uit om ze te komen testen, en te horen waarom ze aan de andere kant van de grote plas helemaal lyrisch zijn over de cloud's.

voor meer info:

www.cloud9guitars.org

www.burstguitars.nl

Orpheo
27 januari 2008, 22:27
grappig, ik vind juist de cloud9 echt klote klinken. veel te fluffy en warm, niet dat waanzinnig dikke superstrakke brullende geluid. maar goed, ik kan zelf ook weinig met een originele 50ies standard (de custom al wat meer maar ok).

smokingstrings
27 januari 2008, 22:35
mag ik dan zo vrij zijn om te vragen waar je op een cloud9 heb mogen spelen?

Orpheo
27 januari 2008, 22:43
mag ik dan zo vrij zijn om te vragen waar je op een cloud9 heb mogen spelen?

max guitars, dijkman muziek en sacksioni ook ooit eens.

smokingstrings
27 januari 2008, 22:55
max guitars heeft er momenteel 2 staan, dijkman en sacksioni lijkt mij sterk, ze zijn sowieso al niet via de importeur te krijgen maar ok, iedereen heeft natuurlijk voorkeuren voor bepaalde gitaren, de ene spreekt je aan, de andere niet, maar om nou te zeggen dat een cloud9 echt klote klinkt, billy gibbons, gary rossington, ed king en nog een paar stergitaristen denken daar toch anders over, ik zou bijna zeggen, kom eens een keertje langs.

Orpheo
27 januari 2008, 23:09
max guitars heeft er momenteel 2 staan, dijkman en sacksioni lijkt mij sterk, ze zijn sowieso al niet via de importeur te krijgen maar ok, iedereen heeft natuurlijk voorkeuren voor bepaalde gitaren, de ene spreekt je aan, de andere niet, maar om nou te zeggen dat een cloud9 echt klote klinkt, billy gibbons, gary rossington, ed king en nog een paar stergitaristen denken daar toch anders over, ik zou bijna zeggen, kom eens een keertje langs.

dijkman heeft/had 'm in de vitrine staan, en sacksioni heeft 'm een tijd geleden gehad, en onderhand verkocht. Ik weet genoeg over les pauls om te weten of het een echte of 'nep' cloud 9 is. Hoe het ook zei: het waren cloud 9's.

En tja, dat anderen 't goed vinden zegt toch niet dat ik 't dan gelijk goed MOET vinden? Billy Gibbons vind de pearly gates pickup geweldig, ik vind het een schelle rotpickup, net als de seymour duncan JB. rotpickup. veel te schel, veel te weinig tone. vind ik dan.

Ik vind de cloud 9 fuzzerig, niet strak, niet agressief, niet punchy genoeg. Het heeft teveel mids, het laag is niet strak genoeg, het hoog is schreeuwerig, en het resoneert niet lekker, niet natuurlijk genoeg. Ik voel 't of het halfhol is of niet. Ik vind het bijna een verminking van een gitaar die massief hoort te zijn, door 'm half hol te maken omdat ze DENKEN dat het beter gaat klinken, en omdat het lekker licht is. Oh ik vind het verschrikkelijk :)

smokingstrings
27 januari 2008, 23:37
excuseert u mij dan voor de uitnodiging, het laatste wat ik wil is u een verschrikkelijke dag bezorgen :hippie:

Orpheo
27 januari 2008, 23:52
excuseert u mij dan voor de uitnodiging, het laatste wat ik wil is u een verschrikkelijke dag bezorgen :hippie:

haha de uitnodiging is als vanzelf zeer vriendleijk bedoeld en opgevat, maar ik heb gewoon een rare smaak qua les pauls ben ik. Mijn eigen custom word door de meeste gitaristen verfoeid en 'gehaat' maar het is mijn 'schatje' en aan die gitaar relateer ik alle andere les paul geluiden :P

bass blom
27 januari 2008, 23:56
haha de uitnodiging is als vanzelf zeer vriendleijk bedoeld en opgevat, maar ik heb gewoon een rare smaak qua les pauls ben ik. Mijn eigen custom word door de meeste gitaristen verfoeid en 'gehaat' maar het is mijn 'schatje' en aan die gitaar relateer ik alle andere les paul geluiden :P

je eigen custom, dan heb je het over je zwarte neem ik aan, dat vond ik de beste die je bij je had :D

Orpheo
28 januari 2008, 00:06
je eigen custom, dan heb je het over je zwarte neem ik aan, dat vond ik de beste die je bij je had

die bedoelde ik zelf ook. maar ja, jij telt niet mee :satisfie: jij bent ook een 70ies LP custom fanaat haha. maar goed, mijn paarse quilt en de flame zijn ook niet slecht ;) de stemmingsproblemen van beiden zijn opgelost. de een had problemen bij de brugstuds, en de ander bij de topkam. uitvijlen, opgelost, klaar. maar goed, je moet eens m'n meest recente proberen ;) die brult zo hard, je word van je sokken geblazen :D maar zeg eens eerlijk: de warmoths komen heel, heel dicht in de buurt van mijn zwarte custom, toch? Nja, vind ik wel. niet zozeer qua tone, maar wel qua kwaliteit van 't hout en kwaliteit in geluid (maar niet qua klankkleur).

trouwens, hoe heb jij die brugpup gewaxpot? gewoon erin hangen, thats it? was het spul heel heet, of was 't koel maar nog wel vloeibaar?

bass blom
28 januari 2008, 00:15
die bedoelde ik zelf ook. maar ja, jij telt niet mee :satisfie: jij bent ook een 70ies LP custom fanaat haha. maar goed, mijn paarse quilt en de flame zijn ook niet slecht ;) de stemmingsproblemen van beiden zijn opgelost. de een had problemen bij de brugstuds, en de ander bij de topkam. uitvijlen, opgelost, klaar. maar goed, je moet eens m'n meest recente proberen ;) die brult zo hard, je word van je sokken geblazen :D maar zeg eens eerlijk: de warmoths komen heel, heel dicht in de buurt van mijn zwarte custom, toch? Nja, vind ik wel. niet zozeer qua tone, maar wel qua kwaliteit van 't hout en kwaliteit in geluid (maar niet qua klankkleur).

trouwens, hoe heb jij die brugpup gewaxpot? gewoon erin hangen, thats it? was het spul heel heet, of was 't koel maar nog wel vloeibaar?

hmm, tja, ik herinner me van de warmoths eigenlijk alleen dat de frets zo uitstaken, rasp voor hand..

wax, ik heb ongeveer 2/3 theelichtjes en 1/3 of iets meer echte bijenwas gedaan.
70 graden max, oventhermometer er in gelegd.
pannetje was in pannetje water op het gas.
dik half uur erin a 3 kwartier.
pups met een stukje installatiedraad in pannetje gehangen en af en toe wat gerammeld zodat er bubbels uitkwamen.
dan half uurtje of minder laten afkoelen op een stuk keukenpapier, mooie afdruk kwam daarop :P

Orpheo
28 januari 2008, 00:19
hmm, tja, ik herinner me van de warmoths eigenlijk alleen dat de frets zo uitstaken, rasp voor hand..

wax, ik heb ongeveer 2/3 theelichtjes en 1/3 of iets meer echte bijenwas gedaan.
70 graden max, oventhermometer er in gelegd.
pannetje was in pannetje water op het gas.
dik half uur erin a 3 kwartier.
pups met een stukje installatiedraad in pannetje gehangen en af en toe wat gerammeld zodat er bubbels uitkwamen.
dan half uurtje of minder laten afkoelen op een stuk keukenpapier, mooie afdruk kwam daarop :P
ghehe dat vond ik juist zo fijn :D nou ja uitstaken is t niet. de randjes zijn gewoon niet zover afgerond als op jou of mijn ouwe custom (voor anderen die er niet ermee bekend zijn: onze customs hebben waanzinnig lage frets, en de warmoths superjumbo's, vandaar dat bass ze nogal 'scherp' vond :) )

maar goed, ik moet 't eens doen. Hopelijk scheelt 't me weer een pickup, want de pup klinkt op zich goed (bah, ik moet er 4 in totaal waxpotten)

bass blom
28 januari 2008, 00:50
mijn nieuwe strat heeft dikke vette jumbo's maar het voelt niet alsof je bijna je hand openhaalt :satisfie:

Lexvandoef
28 januari 2008, 01:23
mijn nieuwe strat heeft dikke vette jumbo's maar het voelt niet alsof je bijna je hand openhaalt :satisfie:

Misschien moet Orp der even een vijl langs halen? :hippie:

Orpheo
28 januari 2008, 07:16
Misschien moet Orp der even een vijl langs halen? :hippie:

misschien even lezen?

Marc Oblivian
28 januari 2008, 09:37
En weer even ontopic: Jim, kijk ook eens naar Heritage!!! Volgens mij worden daar geen gaten ingeboord:-) Je kan ook een witte custom door ze laten maken...is volgens mij ongeveer de even duur of zelfs goedkoper dan een Gibson LP Standard. De mijne (die zwarte custom) klinkt in ieder geval zwaar en strak genoeg:-)
Je mag hem sowieso wel eens proberen om te kijken of het je bevalt!!
Ltrs (hoe gaat het met je huissie trwns?)

Marc

Jimwoud
28 januari 2008, 10:31
En weer even ontopic: Jim, kijk ook eens naar Heritage!!! Volgens mij worden daar geen gaten ingeboord:-) Je kan ook een witte custom door ze laten maken...is volgens mij ongeveer de even duur of zelfs goedkoper dan een Gibson LP Standard. De mijne (die zwarte custom) klinkt in ieder geval zwaar en strak genoeg:-)
Je mag hem sowieso wel eens proberen om te kijken of het je bevalt!!
Ltrs (hoe gaat het met je huissie trwns?)

Marc
Hey Marc, Ik heb ook al aan Heritage gedacht, alleen vind ik de headstock wat minder, maar wil hem zeker welleens proberen.

Huisje gaat goed, krijg hopelijk over een week of 2/3 de sleutel. Dan een kleine verbouwing en dan erin.

Spreek je!

groovieguitarguus
11 oktober 2008, 23:40
Ja... het moet er dit jaar nog van komen...
Als aanvulling van een gave collectie Super Strats... Een samengestelde strat (mijn eerste goeie gitaar op 16 jarige leeftijd... en nog steeds een puik ding), mijn The Heritage 535 van 20 jaar oud... Een Les Paul!!!
Vandaag bij Feedback er een paar geprobeerd.
Hing een hele fraaie, not chambered, Les Paul... En een Classic, Chambered, Burst Buckers uitgevoerde Let Paul...
De Chambered sprak mij veeeeel meer aan. Uiteraard zegt deze 1e ontmoeting met een Les Paul veel te weinig... Misschien herken ik een Feel in Sound van de 535 (Es335 model) door de holle ruimtes...
Ik sluit niet uit dat het een Chambered, met Burst Buckers, mooi getekende Standard gaat worden.

pannekoek
11 oktober 2008, 23:50
chambered bepaald helemaal niet de kwaliteit van het instrument

mijn chambered les paul studio doet absoluut niet onder mijn massieve custom '57 black beauty, allebei topgitaren

DeiDRagonas
12 oktober 2008, 01:40
Idd, mijn gatenkaasje (niet helemaal chambered dus) "zingt" ook als een gek, dus tja. Ik vind btw, hoewel veel ppl daar anders over denken , die burstbucker een errug prettig element. Met een heerlijk korrelige vintage sound. De standard faded vindt ik dan ook DE gitaar. Super gewoon. En hoewel de BFG gewoon te mega lelijk is, klinken ook die vaak toch erg goed.


R

groovieguitarguus
12 oktober 2008, 12:25
Hoe weet ik dan welke Les Paul volledig chambered is, of voorzien van een stuk of 9 gaten???

RoelTM
12 oktober 2008, 12:26
volgens mij zijn de les pauls tegenwoordig allemaal chambered (de nieuwe)
anders moet je er gewoon op kloppen, als ie hol is hoor je dat...

Pepe
12 oktober 2008, 12:52
Nee, niet allemaal. Gibson zet er tegenwoordig vaak bij wel of niet chambered. Die kritiek op menig fora dat er stiekem geboord wordt heeft blijkbaar zijn uitwerking gehad. Je krijgt een andere klank, of dat wel of niet goed is hangt van je smaak af. De eerste jaren historics zijn juist chambered omdat dat dichter bij de originele klank kwam van de oudjes. Tegenwoordig gebruiken ze weer lichter mahonie daarvoor. Bij zwaar mahonie zal er dan wel weer geboord worden.

Dat chambered niet wenselijk is komt natuurlijk voort uit het feit dat dat vroeger bij die oudjes ook niet gedaan is. Warmoth bied al jaren chambering aan als duurdere optie op strats. Bij Gibson is chambering vooral bedoeld om het gewicht terug te brengen.

groovieguitarguus
14 oktober 2008, 22:09
Wat ik her en der lees.... wordt de Faded (is chambered en v.v. Burstbuckers) als een erg gave Les Paul ervaren... Is een Standard met Burstbuckers eigenlijk een gelakte versie van dit model. Of komt een Classic meer in de buurt???

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 01:10
Wat ik her en der lees.... wordt de Faded (is chambered en v.v. Burstbuckers) als een erg gave Les Paul ervaren... Is een Standard met Burstbuckers eigenlijk een gelakte versie van dit model. Of komt een Classic meer in de buurt???

Een Faded is idd gewoon een Standard serie Gibson zonder dikke lak, geen Classic. Wel hoor ik vaak mindere verhalen over de burstbucker die toch wel erg vaak vervangen wordt. Ikzelf vind t een mega pickup, die net iets agressiever klinkt en toch lekker vintage.

R

groovieguitarguus
15 oktober 2008, 20:09
Als twijfelkont vind ik het lastig wat ik nu moet kiezen.
Mijn korte ervaring met een Chambered + Burstbucker was erg goed.
Klonk beter dan een Volle met denk 500 serie humbuckers.
Overigens is Elementen wisselen standaard voor elke gitaar.
Voor veel gitaristen DE speurtocht naar HET ideale gitaar geluid.

Jimwoud
15 oktober 2008, 20:44
Hoe zit het met de nieuwe LP studio's zijn die nu wel of niet chambered? Misschien dan toch maar weer een alpine white terugkopen als ie nu echt solid is.

Demoi-crazy
15 oktober 2008, 21:12
Met alle respect voor ieder mening maar ik vind persoonlijk dat het "verschil" tussen solid en soundchambers erg wordt opgeklopt.

Ik heb een Gibson Les Paul studio (echt wel solid!) met de R en T pickups en ik heb een Les Paul Std faded met burstbuckers en mét soundchambers....

Ik vind persoonlijk dat het grootste verschil in de pickups zit en niet in het al dan niet aanwezig zijn van soundchambers.
Wat mij betreft steekt de Faded er met kop en schouders bovenuit...


Groeten....
:rockon:

Jimwoud
15 oktober 2008, 21:28
Met alle respect voor ieder mening maar ik vind persoonlijk dat het "verschil" tussen solid en soundchambers erg wordt opgeklopt.

Ik heb een Gibson Les Paul studio (echt wel solid!) met de R en T pickups en ik heb een Les Paul Std faded met burstbuckers en mét soundchambers....

Ik vind persoonlijk dat het grootste verschil in de pickups zit en niet in het al dan niet aanwezig zijn van soundchambers.
Wat mij betreft steekt de Faded er met kop en schouders bovenuit...


Groeten....
:rockon:
Ik heb een 2007 LP Studio gehad en die klonkt echt veel minder dan m'n epi waar nogsteeds de stock pu's inzitten. Dus voor mij was het genoeg. Moet ook zeggen dat het clean niet zoveel uitmaakte maar met high gain was die Studio gewoon niet echt strak. En ik hou van een strakke sound. Smaak dus.

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 21:34
Met alle respect voor ieder mening maar ik vind persoonlijk dat het "verschil" tussen solid en soundchambers erg wordt opgeklopt.

Dikke +1... De meeste mensen willen PERSE een solidbody, simpelweg "omdat ie solid is." Nog voordat er ook maar eenmaal naar de gitaar geluisterd is.. Beetje jammer. Ik persoonlijk vind de solids niks beter dan chambered gitaren. ALS je het verschil al kunt horen.

R

RoelTM
15 oktober 2008, 22:44
Ik vind persoonlijk dat het grootste verschil in de pickups zit en niet in het al dan niet aanwezig zijn van soundchambers.
Wat mij betreft steekt de Faded er met kop en schouders bovenuit...

hoe weet jij of dit verschil aan de pup's ligt, en niet aan de chamberheid?
ik bedoel, je hebt op beide vlakken geen vergelijkingsmateriaal (de een heeft het ene wel en het andere niet, en de andere juist andersom)

vulvasonic
15 oktober 2008, 23:38
Och, ik speel nu alweer bijna 27 jaar gitaar en ik heb sindsdien, uit pure interesse en vermaak, geprobeerd zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op gitaargebied en de daarmee gepaard gaande discussies.

Vanaf dag 1 heb ik altijd horen beweren dat vroeger alles beter was. De minste verandering was goed voor de hevigste discussies. En achteraf, wanneer het 'nu van toen' ineens gewoon 'vroeger' werd, bleken de rampgitaren van toen plotseling een 'vibe' te hebben, dat iedere moderne gitaar zou verbleken. En een paar jaar later bleken die moderne gitaren van weleer ineens te beschikken over een angstwekkende hoeveelheid 'mojo', dat nooit meer geëvenaard zou worden.

En ALTIJD vond men wel een theorie om te bewijzen waarom het 'toen' beter was. Loodzwaar essen was ooit de beste keuze voor een goede strat, vanwege de klank en de sustain. Later moest je juist voor de lichtste soorten gaan (vanwege dezelfde redenen, zij het anders uitgelegd).

Als Jan Lul gitaar X koopt, zal dat iedereen een worst wezen. Maar scoort Jan Lul een jaar later ineens een hit, moet iedereen ineens gitaar X hebben.

Ik zal wel stokdoof zijn, maar ik hoor de verschillen allemaal niet zo. Als er hier IEMAND is die beweert met zekerheid te kunnen vertellen of de gitarist op een willekeurige bandopname, zijn partij heeft ingespeeld met een LP MET of ZONDER chambers, kan ik hem/haar aanraden een carriere als beroepsgokker te overwegen.
;)

Dj_Tuning
15 oktober 2008, 23:41
Och, ik speel nu alweer bijna 27 jaar gitaar en ik heb sindsdien, uit pure interesse en vermaak, geprobeerd zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op gitaargebied en de daarmee gepaard gaande discussies.

Vanaf dag 1 heb ik altijd horen beweren dat vroeger alles beter was. De minste verandering was goed voor de hevigste discussies. En achteraf, wanneer het 'nu van toen' ineens gewoon 'vroeger' werd, bleken de rampgitaren van toen plotseling een 'vibe' te hebben, dat iedere moderne gitaar zou verbleken. En een paar jaar later bleken die moderne gitaren van weleer ineens te beschikken over een angstwekkende hoeveelheid 'mojo', dat nooit meer geëvenaard zou worden.

En ALTIJD vond men wel een theorie om te bewijzen waarom het 'toen' beter was. Loodzwaar essen was ooit de beste keuze voor een goede strat, vanwege de klank en de sustain. Later moest je juist voor de lichtste soorten gaan (vanwege dezelfde redenen, zij het anders uitgelegd).


;)

Die mensen willen nog steeds graag de gulden terug :seriousf:

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 23:53
Och, ik speel nu alweer bijna 27 jaar gitaar en ik heb sindsdien, uit pure interesse en vermaak, geprobeerd zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op gitaargebied en de daarmee gepaard gaande discussies.

Vanaf dag 1 heb ik altijd horen beweren dat vroeger alles beter was. De minste verandering was goed voor de hevigste discussies. En achteraf, wanneer het 'nu van toen' ineens gewoon 'vroeger' werd, bleken de rampgitaren van toen plotseling een 'vibe' te hebben, dat iedere moderne gitaar zou verbleken. En een paar jaar later bleken die moderne gitaren van weleer ineens te beschikken over een angstwekkende hoeveelheid 'mojo', dat nooit meer geëvenaard zou worden.

En ALTIJD vond men wel een theorie om te bewijzen waarom het 'toen' beter was. Loodzwaar essen was ooit de beste keuze voor een goede strat, vanwege de klank en de sustain. Later moest je juist voor de lichtste soorten gaan (vanwege dezelfde redenen, zij het anders uitgelegd).

Als Jan Lul gitaar X koopt, zal dat iedereen een worst wezen. Maar scoort Jan Lul een jaar later ineens een hit, moet iedereen ineens gitaar X hebben.

Ik zal wel stokdoof zijn, maar ik hoor de verschillen allemaal niet zo. Als er hier IEMAND is die beweert met zekerheid te kunnen vertellen of de gitarist op een willekeurige bandopname, zijn partij heeft ingespeeld met een LP MET of ZONDER chambers, kan ik hem/haar aanraden een carriere als beroepsgokker te overwegen.
;)


Amen......

R

TimmU
16 oktober 2008, 00:17
Wat een gemekker zeg. Gitaar pakken en gaan met die banaan. Ik speel hartstikke lekker op m'n epi LP , ook als ik daar 'the real thing' tegenover houd. Durf niet te roepen dat het ó zo veel beter is ,maar ik krijg ongeveer hetzelfde geluid,en die marginale verschillen ga je niet horen op een podium. Die marginale verschillen hoor je met een verschrikkelijk goede Audio Engineer achter de knopskes, en een ruimte met goeie akoustiek ,en goede randapparatuur.

Otje
16 oktober 2008, 07:05
Ik zal wel stokdoof zijn, maar ik hoor de verschillen allemaal niet zo. Als er hier IEMAND is die beweert met zekerheid te kunnen vertellen of de gitarist op een willekeurige bandopname, zijn partij heeft ingespeeld met een LP MET of ZONDER chambers, kan ik hem/haar aanraden een carriere als beroepsgokker te overwegen. ;)

Eens.

Gitaristen zijn een onwijs bevooroordeeld en bijna bijgelovig volkje. Ik verbaas me ook steeds weer over de volksstammen die blind de elementen uit gitaren slopen zonder ze ook maar serieus te proberen. Als het niet element X is, dan is het bij voorbaat bagger. Het is natuurlijk OK om een gitaar te tunen zodat 'ie naar je hand staat, maar ik heb toch het idee dat veel mensen iets aan het maken zijn dat helemaal niet stuk is. "Als ik dit en dit en dit maar heb, dan klinkt 't goed." Bull. Rotzooien met gear is leuk, maar je gaat er niet beter van spelen.

JohnLord
16 oktober 2008, 08:27
De posts van Vulvasonic en Otje zijn mij uit het hart gegrepen! Er wordt veel te veel de nadruk gelegd op relatieve kleinigheden. Ik vind daarentegen dat de invloed van de vingers van de gitarist schromelijk worden ONDERschat.

Orpheo
16 oktober 2008, 08:48
De posts van Vulvasonic en Otje zijn mij uit het hart gegrepen! Er wordt veel te veel de nadruk gelegd op relatieve kleinigheden. Ik vind daarentegen dat de invloed van de vingers van de gitarist schromelijk worden ONDERschat.

en toch kunnen mijn vingers van een fender-twin niet een jcm800 scheur maken :seriousf:

Kim Wilson
16 oktober 2008, 09:00
en toch kunnen mijn vingers van een fender-twin niet een jcm800 scheur maken :seriousf:
Maar je kunt na een paar noten het gitaarspel van (ik noem maar iemand) Mark Knopfler al onderscheiden, op wat voor gear hij ook speelt.

Als je goed je best doet en weet wat je moet spelen, kun je zelfs country spelen op een Jackson met een Engl amp.

Orpheo
16 oktober 2008, 09:04
Maar je kunt na een paar noten het gitaarspel van (ik noem maar iemand) Mark Knopfler al onderscheiden, op wat voor gear hij ook speelt.

tuurlijk, dat wel. de tone zit in je vingers. wij horen hem, maar wat hoort hijzelf? wellicht ergert hij zich dood aan xxxxx van gitaar xxxxx. hebben wij toch ook? ik (schijn) klink ook als mezelf op welke gitaar dan ook, maar ik hoor toch echt wat anders op een tele; voor mij heb ik mijn sound met een les paul. al zegt iedereen 100 keer dat ik met een tele of strat ook als mezelf klink, ik hoor wat anders. het gaat er niet om wat anderen horen, maar wat jezelf hoort. pas bij heel extreme dingen hoort het publiek het ook. ik denk dat bijvoorbeeld slash' sound ook nog identificeerbaar is met hem als ie speelt op een telecaster met singlecoils ipv een LP met dikke humbuckers, maar hij hoort iets compleet anders, en daar gaat 't om.

Kim Wilson
16 oktober 2008, 09:07
Ja, je hebt wel een verschil tussen "sound" en "feel". Sound zit in je gear (grotendeels, want manier van aanslaan kan ook een andere sound geven), feel zit in je vingers. En ik denk dat de feel onderschat wordt, en de sound overschat.

Orpheo
16 oktober 2008, 09:13
Ja, je hebt wel een verschil tussen "sound" en "feel". Sound zit in je gear (grotendeels, want manier van aanslaan kan ook een andere sound geven), feel zit in je vingers. En ik denk dat de feel onderschat wordt, en de sound overschat.

nee, ik denk dat ze beiden nodig zijn voor een goed eindresultaat. als ik een gitaar in handen heb waar ik me niet thuis op voel, dan kan ik er echt niet lekkere muziek mee maken. maar als de gitaar wel lekker aanvoelt, speel ik al direct een stuk beter. als de gitaar helemaal mijn sound geeft, dan speel ik daar beter op, en dat resulteert in een lekkerdere feel in de muziek, en die is te horen/voelen/merken naar het publiek, en ik denk dat dat hetgeen is dat mensen identificeren met artiest huppeldepup, in combinatie met iets heel eigens in zijn sound. je kan in deze, vind ik, niet spreken van Of het een, Of het ander. het is een combinatie.

Dirkdewaard
16 oktober 2008, 09:14
Het is net wat je hobby is. Ik zie mijn gitaarspelen als 2 hobbies.
1 is spelen met de band en 2 is verzamelen en rotzooien met gitaren.

Ik speel met de band met een goedkoop kut gitaartje, maakt niet echt uit hoe het klinkt, daar gaat het echt niet om. Thuis wil ik het beste van het beste.

Trouwens iemand die niet het verschil denk te horen tussen een holle en een solid gibson les paul mag bij me langs komen en wat proberen want het verschil is echt overduidelijk. Niet beter of minder, gewoon anders.

Kim Wilson
16 oktober 2008, 09:17
nee, ik denk dat ze beiden nodig zijn voor een goed eindresultaat. als ik een gitaar in handen heb waar ik me niet thuis op voel, dan kan ik er echt niet lekkere muziek mee maken. maar als de gitaar wel lekker aanvoelt, speel ik al direct een stuk beter. als de gitaar helemaal mijn sound geeft, dan speel ik daar beter op, en dat resulteert in een lekkerdere feel in de muziek, en die is te horen/voelen/merken naar het publiek, en ik denk dat dat hetgeen is dat mensen identificeren met artiest huppeldepup, in combinatie met iets heel eigens in zijn sound. je kan in deze, vind ik, niet spreken van Of het een, Of het ander. het is een combinatie.
Nee, ik bedoel niet jouw feel als in welk gevoel je hebt op dat moment. Ik bedoel jouw manier van spelen, je techniek, timing en dynamiek. Daarmee kun je je identificeren, op welke gear je ook speelt. En dat wordt nog weleens onderschat.

Orpheo
16 oktober 2008, 09:20
Nee, ik bedoel niet jouw feel als in welk gevoel je hebt op dat moment. Ik bedoel jouw manier van spelen, je techniek, timing en dynamiek. Daarmee kun je je identificeren, op welke gear je ook speelt. En dat wordt nog weleens onderschat.

:P ik denk dat we dus ongeveer hetzelfde bedoelen, alleen anders verwoordt :)

vulvasonic
16 oktober 2008, 11:49
Trouwens iemand die niet het verschil denk te horen tussen een holle en een solid gibson les paul mag bij me langs komen en wat proberen want het verschil is echt overduidelijk. Niet beter of minder, gewoon anders.

Neem twee identieke gitaren en ze zullen bij een 1 op 1 vergelijk verschillend klinken. Sla tweemaal achter elkaar op een snaredrum en je hoort twee verschillende geluiden. Verschillen zijn er altijd.

Hoewel......., het kan ook andersom;
Koop een slingerklok en luister goed. Vrijwel iedereen hoort 'tik-tak-tik-tak-tik-tak' ........etc. Twee verschillende geluiden, bedoel ik dus (niet letterlijk 'tik-tak' :roll: ).
In werkelijkheid is het 1 mechanisme dat steeds hetzelfde doet. Feitelijk zou je dus 'tik-tik-tik-tik-tik-tik' .......etc. moeten horen.
Het is de beweging van de slinger dat speelt met je perceptie. :seriousf:

RoelTM
16 oktober 2008, 12:13
ik kom net terug van Vriese (muziekwinkel in Doetinchem) en heb daar een Gibson Les Paul Studio getest
ik heb de verkoper nog even gevraagd, maar hij hoorde niet een duidelijk verschil tussen de solid body, en die met tonekamers.
wel vond ie dat zijn solid (uit '98 geloof ik) wel heel erg zwaar was, en dus die kamers toevoegen zeker niet voor niets is...

maar wat een geluid komt er uit dat ding hej... :) geweldig
alleen vond ik de hals wel erg stroef. is dat normaal voor nieuwe gitaren / die al een tijdje in het rek staan?

Wiellem
16 oktober 2008, 12:21
Ligt aan de lak op de hals, maar daar valt wel meet e leven bij zon gitaar :)

Mar staat er ergens een vergelijking van het gewicht van een Studio met en/of zonder tonechambers? of is dat per productiejaar bepaald?

HaroldA
16 oktober 2008, 12:30
Ik heb laatst ook op een 'holle' LP Standard gespeeld en ik vind het niets... Niet zo zeer qua klank (kan geen goed vergelijk maken: andere elementen, hout, bouwjaar, e.d.) maar gewoon qua feel.

Ik vind het gewoon niet fijn om zo'n licht gitaartje te hebben, doet een beetje 'plastic'/nep aan.

Te zwaar vind ik ook niets. Mijn LP Standard uit '96 is precies het gewicht wat hij mag zijn van mij. Niet te licht en ook niet te zwaar. Kan er makkelijk een repetitie van 4 uur mee doen, zonder ergens last van te krijgen.

Tho
16 oktober 2008, 12:34
@dml; ze zijn sinds kort allemaal hol. en ja, ik vind dat ze daarom kut klinken. niet perse vanwege het holle, maar ik heb geen goeie LP gehoord sinds ze 't uithollen.

maar waarom doen ze dat eigenlijk?

HaroldA
16 oktober 2008, 12:36
maar waarom doen ze dat eigenlijk?
Evolutie, verandering, consumenten triggeren nogmaals een nieuwe LP te kopen, GAS, smaak...

Joost mag het weten...

Is de Standard 2008 niet weer 'swiss cheese' ipv 'hol'?

Edit:
the 2008 standards are chambered, it's not the swiss cheese type of weight relief. just don't know whether this is good or bad. :lol:

Edit 2:

geen chambers meer, maar de ouwe swiss cheese holes, PLEK'd frets... ik zie alleen maar positieve dingen.

Jimwoud
16 oktober 2008, 12:40
Ik heb laatst ook op een 'holle' LP Standard gespeeld en ik vind het niets... Niet zo zeer qua klank (kan geen goed vergelijk maken: andere elementen, hout, bouwjaar, e.d.) maar gewoon qua feel.

Ik vind het gewoon niet fijn om zo'n licht gitaartje te hebben, doet een beetje 'plastic'/nep aan.

Te zwaar vind ik ook niets. Mijn LP Standard uit '96 is precies het gewicht wat hij mag zijn van mij. Niet te licht en ook niet te zwaar. Kan er makkelijk een repetitie van 4 uur mee doen, zonder ergens last van te krijgen.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Ik vond hem ook niet lekker aanvoelen zo'n licht ding. Bij andere gitaren maakt het me niet uit maar een LP moet gewoon lekker aan gewicht zijn.