PDA

View Full Version : Afmixen over de koptelfoon



meul
25 januari 2008, 14:26
Kan iemand mij misschien iets vertellen over het 'wel en niet' van het mixen over een koptelefoon? dus globaal, waarvoor je het goed of juist niet kunt/moet gebruiken.

Alvast bedankt,
Jee

Emieltje
25 januari 2008, 14:43
Als je met een koptelefoon naar muziek luistert dan krijg je van het stereo kanaal links in je linkeroor en rechts in je rechteroor (als je hem goed op hebt, anders is het andersom, haha). Als je naar monitoren luistert krijg je het signaal nooit zo gescheiden binnen. Je rechteroor vangt ook geluid op van de linkermonitor, zij het wat minder direct dan de rechter. Als je wilt afmixen op een koptelefoon zal je dus altijd links en rechts moeten laten 'lekken' om in de buurt te komen van het beeld dat je monitoren geven. Daarnaast speelt bij het beluisteren via monitoren ook de ruimte een belangrijke rol in de beleving van het geluid. Ietswat op een koptelefoon moeilijk na te bootsen is (Er zijn wel programma's die dit doen, maar is volgens mij altijd minder dan via monitoren

Koptelefoons worden geloof ik wel gebruikt in het afmixen om piepjes en tikjes beter te kunnen horen en te elimineren, maar volgens mij is het voor het totaal plaatje beter om via monitoren te luisteren.

Han S
25 januari 2008, 14:54
Er zijn mensen die muziek luisteren via de koptelefoon of oortjes heb ik me laten vertellen, het kan dus geen kwaad om je mix te beoordelen op een goede koptelefoon. Het is allemaal veel extremer dan luidsprekers, maar als je er mee bekend bent weet je wel hoever je moet gaan. Ik beoordeel mixen met een Sennheiser HD580 of 600 koptelefoon, niet goedkoop maar vreselijk goed.

savale
25 januari 2008, 16:21
Ik doe het dus precies andersom dan Han. Ik maak de mix op mn koptelefoon omdat ik daarmee veel beter de subtiele verschillen hoor.
Achteraf luister ik op mn monitors of het klinkt zoals verwacht. En dan verder luisteren: luister ook op je ipod, op de hifi in je woonkamer, in de auto etc... Daar gaat je muziek namelijk gedraaid worden uiteindelijk.

Han S
25 januari 2008, 16:30
Als je een song begint met aan een kant gitaar, klinkt dat op een koptelefoon alsof je aan een oor doof bent. Mixen op de koptelefoon is geen geweldig idee, je mix controleren op de koptelefoon en klikjes en plopjes ontdekken gaat prima.

Ic3gl0vE
25 januari 2008, 16:50
Ik vind een koptelefoon vooral erg geschikt om galm en delay mee te beoordelen.

savale
25 januari 2008, 16:57
Als je een song begint met aan een kant gitaar, klinkt dat op een koptelefoon alsof je aan een oor doof bent. Mixen op de koptelefoon is geen geweldig idee, je mix controleren op de koptelefoon en klikjes en plopjes ontdekken gaat prima.

1 van de laatste dingen die ik doe is de boel pannen (doe ik pas als ik alles in mono helemaal lekker heb), dus dan maakt het weer niet zoveel uit.
Maarja zo heeft iedereen een eigen benadering denk ik.

Han S
25 januari 2008, 17:02
Ik maakte een soort geintje, maar ongeveer iedere jongere luistert muziek met een MP3 speler en oortjes, dus je mix moet daar ook gewoon goed op klinken.

Mixen moet je echter doen met goede monitoren en dan heb ik het over het bepalen van je EQ en de plaatsing van je onderdelen en dan heb ik het niet alleen over van links naar rechts, maar vooral ook de voor en achtergrond.

Op de koptelefoon klinkt het gewoonlijk dan helemaal super, maar je moet de koptelefoon niet als uitgangspunt hanteren, dan kan het op speakers vies gaan tegenvallen.

glennshred
25 januari 2008, 18:38
Ik luister via de hoofdtelefoon meestal om te horen hoe de stereoklank
is voor de gitaren, en ook hoe rauw de sound is..

ik heb namelijk een goedkoop dingetje hier liggen, het helpt wel als ik
de sound zachter kan krijgen, op de boxen klinkt het daarna dan nog beter..
ik pas wel op dat het op de speakers ook goed klinkt :)

meul
25 januari 2008, 19:36
bedankt voor de reakties!

oke duidelijk!

over speakers heb ik de neiging instrumenten erg te laten hangen in de ritme sectie. bijwijze van probeersel heb ik mijn laaste nummer eens over de koptelefoon gemixt. ik vond hem over de koptelefoon namelijk niet goed klinken. Ik wilde gewoon even graag weten of ik nu heel dom bezig was, ik ga hier toch nog ff verder mee expirimenteren, het is me duidelijk dat je zaken als laag en plaatsing niet op een koptelefoon kan mixen. maar ik denk wel dat Han een punt heeft met de conclussie dat veel mensen tegenwoordig met oortjes luisteren en vind dat zelf ook wel eens lekker om te doen. ik zal een middenweg moeten gaan vinden.

johantipker
25 januari 2008, 19:58
Ik vind een koptelefoon vooral erg geschikt om galm en delay mee te beoordelen.


met een koptelefoon draai ik juist altijd teveel reverb enzo in.... als je daarna luistert op speakers is het altijd teveel...

ook in hoofdtelefoons heb je trouwens nog hele grote klankverschillen...

is er zoiets als een referentie hoofdtelefoon?

Ic3gl0vE
25 januari 2008, 20:11
Interessant, ik heb dat juist andersom. Dan regel ik de galm over mijn monitors en als ik dat vervolgens controleer op mijn koptelefoon, vind ik de galm te hard/te opvallend. De koptelefoon die ik gebruik is een sennheiser hd500. Hoewel deze wat mist in het laag, vind ik 'm erg prettig.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41J3NTK57QL._AA280_.jpg

johantipker
25 januari 2008, 22:20
Interessant, ik heb dat juist andersom. Dan regel ik de galm over mijn monitors en als ik dat vervolgens controleer op mijn koptelefoon, vind ik de galm te hard/te opvallend. De koptelefoon die ik gebruik is een sennheiser hd500. Hoewel deze wat mist in het laag, vind ik 'm erg prettig.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41J3NTK57QL._AA280_.jpg

raar is dat dan, blijkbaar een heel persoonlijk iets...

bass blom
26 januari 2008, 00:54
raar is dat dan, blijkbaar een heel persoonlijk iets...

niemand hoort exact hetzelfde en de verschillen kunnen flink uiteenlopen neem ik aan.
koptelefoon is prima, maar regelmatig op speakers en in de auto, of op auratones als je die hebt, etc etc.

interessander
26 januari 2008, 01:00
Sinds ik een toneport heb van line6 merk ik dat oefenen met een koptelefoon heel fijn kan zijn (ook voor de buren) en dat je er strakker van gaat spelen. Als ik echter wat opneem dan luister ik het toch liever terug op een setje speakers, en dan hoor je toch dat je je geluid dan weer anders had gewild.
Ik stel mn geluid op de koptelefoon altijd met te veel galm en delay in, als ik het dan terughoor is de mix te "wet" zeg maar.

paulusdeBKB
26 januari 2008, 01:14
Kijk wel uit met oefenen via de koptelefoon: Pete Townsend is er van overtuigd dat hij zijn tinnitus voor een belangrijk deel te danken heeft aan koptelefoonsessies in de studio. Persoonlijk ben ik ook geneigd om na verloop van tijd het geluid over de koptelefoon steeds wat harder te zetten. Het is moeilijk om echt te merken hoe hard een koptelefoon staat.

Han S
26 januari 2008, 01:32
Het is zaak om een koptelefoon te gebruiken die goed isoleert als je hem gebruikt tijdens het maken van opnamen. Vooral voor drummers is dit van levensbelang, een Beyer DT 770 (?) isoleert heel goed en die hoef je dus helemaal niet hard te zetten.

Ik liet van de week de hond uit en kwam een meisje tegen die met oortjes in naar muziek luisterde, ik overdrijf niet, maar 30 a 40 meter verder kon ik die oortjes nog steeds horen, dus als dat kind niet al hardstikke doof is wordt ze het wel zeer binnenkort. En ik schat haar onder de 20 jaar, dat is pas triest.

Emieltje
26 januari 2008, 10:47
Ik heb nog even voor je gekeken, omdat ik wist dat SOS hierover niet zo lang geleden een artikel over had. Staat gelukkig gewoon online: http://www.soundonsound.com/sos/jan07/articles/mixingheadphones.htm

Hoop dat je hier ook nog wat aan hebt!

Roman
26 januari 2008, 16:50
Beyer heeft idd een paar mooie gesloten hoofdtelefoons, ik gebruik zelf (eh, ff uit me hoofd) DT110 (meen ik) voor de drummert.

Heb laatst, voor thuis, de DT931 aangeschaft. Beste die ik ooit heb gehad/gehoord. MAN wat fijn. (ook leuk voor de vrouw, hoeft ze niet die eindeloze loops te horen als ik weer een tikje zit te zoeken, hahaha)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21EAQiVw3mL._AA160_.jpg

Ik mix soms op koptelefoon af, als ik ff snel moet (zoals laatst met die mix voor BEN, 2 oordoppies, ghehe. had ff nix anders bij de hand)
Maar gebruik het eigenlijk, tijdens mixen etc, om oneffen heden etc te zoeken.

JvD.
26 januari 2008, 22:42
Volgens mij, maar ik ben een leek, moet je proberen om op zoveel mogelijk verschillende apparatuur af te mixen. Mijn bandje hebben we op ‘mijn speakers/gratis oordopjes/Heineken krat speakers/random troep' gemixt en de guldenmiddenweg gekozen.

Azrael
26 januari 2008, 23:26
Ik mix thuis over normale hifi-speakers en over mijn Sennheiser HD-25. Waar die Sennheisser in uitblinkt is dat hij ontieglijk snelle pieken kan weergeven. Echt loei en loei strak dus. Het is echt een perfecte koptelefoon om detail op te horen. Maargoed , kost ook 190 euro zo'n koptelefoon en dan heb je wel wat. Als je met een koptelefoon niet bezuinigd op de prijs moet kan je er redelijk goed op mixen. Voordeel.....klinkt het op mijn HD-25 goed, dan klinkt het overal goed.

Azrael
26 januari 2008, 23:28
Het is zaak om een koptelefoon te gebruiken die goed isoleert als je hem gebruikt tijdens het maken van opnamen. Vooral voor drummers is dit van levensbelang, een Beyer DT 770 (?) isoleert heel goed en die hoef je dus helemaal niet hard te zetten.

Ik liet van de week de hond uit en kwam een meisje tegen die met oortjes in naar muziek luisterde, ik overdrijf niet, maar 30 a 40 meter verder kon ik die oortjes nog steeds horen, dus als dat kind niet al hardstikke doof is wordt ze het wel zeer binnenkort. En ik schat haar onder de 20 jaar, dat is pas triest.

Tell me about it. Ik heb een zusje die ook nogal hard met koptelefoon op luister vaak. Krijg het er maar niet in dat het echt schadelijk is.....
Maarja, het is net als met roken. Je kunt wel zeggen dat het slecht is maar mensen doen toch wat ze zelf willen.

Han S
26 januari 2008, 23:52
Volgens mij, maar ik ben een leek, moet je proberen om op zoveel mogelijk verschillende apparatuur af te mixen. Mijn bandje hebben we op ‘mijn speakers/gratis oordopjes/Heineken krat speakers/random troep' gemixt en de guldenmiddenweg gekozen.

Je moet mixen op monitors welke je goed kent en welke je 100% vertrouwt. Om je monitors te leren kennen moet je het resultaat van je mixen op zoveel mogelijk verschillende goede speakers hebben gehoord. De meeste hi fi speakers zijn niet geschikt om als monitor te dienen, gewoon omdat ze niet alles onthullen.

Ik weet bijvoorbeeld zeker dat als iets goed klinkt op een NS10, dan klinkt het op elke goede hi fi speaker prima, maar ook de NS10 heb je niet snel door, moet je echt leren kennen.

stevie_vp
27 januari 2008, 01:43
Ben ik het ook mee eens..
Ga altijd uit van de monitors die je het best kent.

Dan zijn er nog koptelefoons en ns10's om de bende eruit te halen.

Als het daar allemaal goed op klinkt... dan ga je:

- de auto in
- de ipod in
- de hi fi in
- de mono in
- de online compressie in (myspace)
- laptop speakers in

en als dat allemaal goed klinkt... klaar!

Jammer alleen dat het nooit allemaal perfect kan...
Gulden middenweg heet dat ofzo.. ;)

meul
27 januari 2008, 14:39
Ik heb nog even voor je gekeken, omdat ik wist dat SOS hierover niet zo lang geleden een artikel over had. Staat gelukkig gewoon online: http://www.soundonsound.com/sos/jan07/articles/mixingheadphones.htm

Hoop dat je hier ook nog wat aan hebt!

Bedankt voor de link, ik moet hem nog gaan lezen, ga er binnenkort ff naar kijken

guhlenn
28 januari 2008, 14:58
Voordeel.....klinkt het op mijn HD-25 goed, dan klinkt het overal goed.

Lijkt me erg sterk. Zo sterk, dat ik denk dat je iets anders bedoelt dan hier staat.

Azrael
28 januari 2008, 15:37
Lijkt me erg sterk. Zo sterk, dat ik denk dat je iets anders bedoelt dan hier staat.

Nou, ik bedoel niet dat het een slechte koptelefoon is, maar het is wel een erg kritisch ding. Als er grove fouten in je mix zitten of rare dingen dan hoor je dat direct. Daarom, als het op mijn HD-25 goed klinkt, dan klinkt het overal goed. Die koptelefoon gebruik ik om detail foutjes uit dingen te halen.
Kwam misschien een beetje gek over.

De Beer
28 januari 2008, 16:18
+1 op de HD-25.

dat ding is heel erg precies, elk foutje is nog hoorbaar in de grootste brij.

savale
29 januari 2008, 08:23
Ik mix thuis over normale hifi-speakers en over mijn Sennheiser HD-25. Waar die Sennheisser in uitblinkt is dat hij ontieglijk snelle pieken kan weergeven. Echt loei en loei strak dus. Het is echt een perfecte koptelefoon om detail op te horen. Maargoed , kost ook 190 euro zo'n koptelefoon en dan heb je wel wat. Als je met een koptelefoon niet bezuinigd op de prijs moet kan je er redelijk goed op mixen. Voordeel.....klinkt het op mijn HD-25 goed, dan klinkt het overal goed.

Ik heb ook een HD-25. de beste aankoop die ik ooit heb gedaan. Je moet met best knappe monitoren komen wil je dat geluid weten te krijgen.

guhlenn
29 januari 2008, 13:08
Vrienden, als die HD-25 zo fantastisch is, waarom produceren jullie dan geen wereldmixen en/of stapt iedereen over op headphone mixing?

Ik heb het geprobeerd, maar dat leverd niks op (was een sennheiser HD 280 pro. Ook niet de minste).

Azrael
29 januari 2008, 14:47
Vrienden, als die HD-25 zo fantastisch is, waarom produceren jullie dan geen wereldmixen en/of stapt iedereen over op headphone mixing?

Ik heb het geprobeerd, maar dat leverd niks op (was een sennheiser HD 280 pro. Ook niet de minste).

Wacht even.......

Heeft er hier iemand gezegd dat je op koptelefoons moet gaan mixen? Nee, en ik al helemaal niet. Sterker nog....ik heb specifiek gezegd waar ik hem nuttig voor vind en waarvoor niet. Urenlang mixen met die Senn? Duidelijk niet...Wordt je gegarendeerd gestoord. De pieken erin zijn gigantisch snel. BAF BAF BAF! inplaats van *plof plof plof*

Even los daarvan. Die HD 280 is echt niet te vergelijken met een HD-25. Leuk ding, maar niet in dezelfde league....
Die HD-25 is niet voor niks ontieglijk populair.

amon
29 januari 2008, 15:14
Ik gebruik haast nooit mijn koptelefoon bij het mixen. Heb een AKG K240DF (ooit eens voor 2,50 op de rommelmarkt gekocht!!!), maar zet hem alleen op als ik echt iets moet horen, dus klikjes of plopjes, of als het hier stil moet zijn of ik in de huiskamer zit met mn laptopje bijvoorbeeld... Gebruik hem dus toch nog best regelmatig merk ik nu.

Aan het eind van de mix luister ik ook sowieso altijd even over mn koptelefoon of hij daar ook goed op klinkt en plug ik ook even simpele oordoppies om te luisteren.

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/akg-k240df-799078f858fcd5da415fde367d3809d3.jpg

guhlenn
30 januari 2008, 11:07
Daarom, als het op mijn HD-25 goed klinkt, dan klinkt het overal goed. Die koptelefoon gebruik ik om detail foutjes uit dingen te halen.

Het eerste statement definieerd de ideale monitor. Uit het tweede haal ik natuurlijk wel dat je ook iets anders doet. Wat, dat word niet duidelijk.
Afgezien dat de 280 een heel ander doel dient (30 db demping van buiten geluid) vraag ik me af waarop je je klasse indeling baseerd. Prijs?

Ic3gl0vE
30 januari 2008, 11:22
Vrienden, als die HD-25 zo fantastisch is, waarom produceren jullie dan geen wereldmixen en/of stapt iedereen over op headphone mixing?

Ik heb het geprobeerd, maar dat leverd niks op (was een sennheiser HD 280 pro. Ook niet de minste).


Beetje raar argument. Betere apparatuur staat niet gelijk aan betere mixen.

guhlenn
30 januari 2008, 12:21
vandaar de en/of opmerking. :)

Azrael
30 januari 2008, 13:19
vandaar de en/of opmerking. :)

Als je dat snapte....Waarom maak je dan zo'n opmerking terwijl je zelf weet dat het niet juist is. Ik snap je manier van redeneren echt totaal niet.:satisfie:

guhlenn
30 januari 2008, 13:52
uhm, ik ben vaak niet duidelijk, dat ligt niet aan jou. Zo;n opmerking als je maakte slaat eigenlijk nergens op. Ik neem aan dat je bedoelt dat 'als ik klaar ben met mixen, controleer ik het op mijn HD25, als het daarop klinkt...' Dat stond er niet. Ik controleer ook mijn mixen op een koptelefoon. Ook in de auto. maar het is zeker niet zo dat als het in de auto goed klinkt, het overal goed klinkt. Heb je de 280 en 25 nu echt vergeleken of niet?

Azrael
30 januari 2008, 15:53
uhm, ik ben vaak niet duidelijk, dat ligt niet aan jou. Zo;n opmerking als je maakte slaat eigenlijk nergens op. Ik neem aan dat je bedoelt dat 'als ik klaar ben met mixen, controleer ik het op mijn HD25, als het daarop klinkt...' Dat stond er niet. Ik controleer ook mijn mixen op een koptelefoon. Ook in de auto. maar het is zeker niet zo dat als het in de auto goed klinkt, het overal goed klinkt. Heb je de 280 en 25 nu echt vergeleken of niet?

Dat heb ik al meerdere keren geschreven. Wil je dat ik voortaan bij elke post alles copy/past wat ik daarvoor schreef? Nee, ik verwacht dat mensen kunnen lezen. Dat jij daar 1 zin uit moet pikken om te gaan ontleden....daar kan ik niks aan doen.
En ja, ik heb ze vergeleken. Anders had ik er immers niks over kunnen zeggen.....

guhlenn
30 januari 2008, 16:50
Nee hoor, en je hoeft ook niet zo boos te doen. All in good faith. Waar mix je op dan?

Edit; vergeet ik helemaal te vragen waarom je de 25 beter vond...?

Azrael
30 januari 2008, 17:41
Nee hoor, en je hoeft ook niet zo boos te doen. All in good faith. Waar mix je op dan?

Edit; vergeet ik helemaal te vragen waarom je de 25 beter vond...?

Gnagna, das niet boos hoor. Das gewoon direct. Boos schrijf ik heeeeeel anders :satisfie:

Waarom ik de 25 beter vind. Erg licht, geweldig stevig (een zeer groot pluspunt), alles vervangbaar, meer en betere bas en extreeeeem direct. Zoals ik al zei, die 25 laat pieken horen echt niet normaal. Met name dat laatste maakt de 25 voor mij beter qua mixen. Plus, in mijn geval ook geschikt voor live gebruikt met voorluisteren in een DJ setup.
Eerlijk is eerlijk. Die 25 kost niet voor niks bijna het dubbele (gm.190 euro) en om eerlijk zijn wordt ik bij koptelefoons vaak niet blij van de 100 euro modellen. Eurotje of 200 en meer mag het best kosten. Die HD-595 hier heb ik overigens ook, alleen die gebruik ik prakties niet. Leuk om op te luisteren maar ik wil iets meer openheid hebben in die HD-595. Ik ga de 650 nog eens beluisteren. Maargoed, ik ben met koptelefoons een flinke zeikerd en met boxen valt dat reuze mee.

ps. Bij mijn "mixen" moet je denken aan elektronische herrie en daar moet ik nog veel in leren. Ik mix met mijn hi-fi, 25, en nog hi-fi beneden. Als het op allemaal een beetje goed klinkt ben ik happy. Momenteel hebben betere boxen voor mij nog niet zo'n nut. Speakers zat, ik heb meer aan meer kennis en plugins. Met name dat laatste is lastig momenteel want er zijn niet onwijs veel freeware plugins voor osx die ik echt nuttig vind en er valt weinig te downloaden voor Leopard/Intel.

Ic3gl0vE
30 januari 2008, 19:22
Prijzen van koptelefoons zijn achterlijk hoog vind ik. Mijn Hd-500 kocht ik voor +/-140 gulden een jaar of 8 geleden. De laatste keer dat ik 'm in een winkel zag kostte 'ie meer dan 100 euro. Dat gaat m.i. nergens over :stop:

guhlenn
1 februari 2008, 10:21
MEer bass dan een 280 lijkt mij persoonlijk niet zo handig, die 280 heeft al een bult in het laag. VAn de andere kant, voor dj achtige dingen kan ik me er iets bij voorstellen. Ik word gewoon niet vrolijk van mixen opd e kopteelfoon, voor het controleren is het erg fijn overigens. die 280 is idd aan de zware kant, maar verder ook helemaal te vervangen wat erg fijn is idd.