PDA

View Full Version : Mix tryout



Mr.Bluesbreaker
25 januari 2008, 14:15
Weer lang geleden sinds ik hier wat neergezet heb, werd tijd.

Heb een sessie van 26 sporen ruwe audio aangeleverd en onbewerkt gekregen van een docent, met de taak om te mixen. Ging wel even tijd inzitten, maar ben best tevreden. Gemixed op een set dynaudio BM5 in Protools met coole plugins van Waves, ampfarm en allerlei andere leuke software.
Iemand iets over te zeggen qua mix? (be gentle, eerst keer "echte" drums mixen enzovoorts:)) Ben dus niet bij de opname geweest en microfoonkeuze heb ik allemaal geen idee van... wel jammer want daar kan je al zoveel aan klank bepalen.

http://rapidshare.com/files/86490199/Feel_mix_mastered.mp3.html

Mr.Bluesbreaker
31 januari 2008, 11:36
Toch maar ff bumpen....27 keer gespeeld, niemand wat over te zeggen?

(mag ook wel naar recording als t moet)

Thoom42
3 februari 2008, 02:40
Ja, ik vind het echt heel goed klinken! Zang staat goed in de mix, de bas vind ik wel wat wegvallen, maar dat is dan ook wel het enige minpuntje! Drums mooi in de mix, piano soms iets te achtergrond. Kun je ook niet eens wat voor mij mixen voor een paar centjes? :cheerup: PM maar!

Rinze
3 februari 2008, 09:13
Zal hem vanavond even beluisteren, kids kijken nu tv, anders krijg ik kwaaie koppen :sssh:

JvD.
3 februari 2008, 10:56
Ik weet niet veel van mixen, maar ik heb wel oren, dus laat ik ook iets zeggen:
Het klinkt goed, maar je vraagt naar kritiek dus ik heb veel scherper geluisterd dan normaal. Ten eerste hoor ik helemaal geen kickdrum. Wij als gitaristen hebben het minder door, maar de drummer van die band merkt dat meteen.
Verder vind ik dat alles nog al hard in de mix staat. Er is volgens mij weinig dynamiek, hele scherpe hardlimiting. Maar dat is geloof ik een beetje mode tegenwoordig.

Verder is het natuurlijk top werk, ik kan zelf niets meer dan tracks stapelen, en een beetje EQ-en. Ik ben benieuwd wat je docent er van zegt.

Mr.Bluesbreaker
3 februari 2008, 15:38
Aah reacties, bedankt mannen! Zometeen ff uitgebreider toelichting, eerst werken@$&%

Lexvandoef
3 februari 2008, 17:18
de mix luistert prettig weg, ik mis alleen de kick inderdaad.

Negative K3 fan
4 februari 2008, 22:07
Tja, de eerste keer echte drums en dat is ook het eerste wat mij persoonlijk opvalt. De snare heeft geen attack/presence in de drukkere stukken. Ik kan het volgende niet goed verwoorden, maar het lijkt alsof ik meer naar de reverb van de snare luister dan naar de snare zelf. Maargoed, ik weet (niet uit ervaring) wel dat de snare drum het ingewikkeldst is om lekker in een nummer te mixen.

Daarnaast hoor ik in de open hi-hat (heb ik dat goed? dat ding tijdens 'does is fiiiieeehiieeel') een constant sissende sound, heb je dat zo een beetje bedoeld?

De zang mag (een beetje) gede-St worden, ik zie hem ook erg uitslaan in de spectrum analyzer van winamp. Verder is de sound van de zang erg prettig, lekker dichtbij, warm en klinkt gewoon goed.

Het tokkelgitaartje in de refreinen mag misschien wat zachter om de rest wat ruimte te geven?

Maar genoeg gezeik, over het algemeen geef ik hem toch wel meer dan een ruim voldoende denk ik. Prettig luisterbare mix, past ook goed bij de muziek. Ik luister hem trouwens via de Vivaces en hoor/voel wél kicks.

Mr.Bluesbreaker
4 februari 2008, 23:49
Cool, bedankt voor de reply!

Ja die kick voel je wel, met echte speakers tenminste:)
Nee er zit heus wel wat in, op mijn dynaudio's en inderdaad die Viface kolossen gaat ie wel goed, maar op mijn pc speakers is er inderdaad niks meer aan "tik" te bekennen, veel "bof" en "hoem" op de goeie systemen blijft over. Toch eens naar kijken. Snare mag naar mijn smaak inderdaad wel wat feller.

Wat betreft de drukkere stukken, het blijft voor mij af en toe nog een gevecht met drums vs. de andere synths/gitaren: zet ik de drums vrij aanwezig in het refrein dan zijn ze elders toch weer te hard.

Rinze
5 februari 2008, 16:20
Klinkt niet verkeerd.

Een paar dingetjes: de bas komt bij mij op beide speakersets iets hard door, net als de stem. Gitaar en vooral drums verliezen het een beetje. Maar dat is natuurlijk ook een keuze ;) , de stem zou van mij ook iets minder droog in de mix mogen.

In de refreinen misschien de drums een tikkie meer geven?

grtn, Rinze