PDA

View Full Version : welke ladders zouden jullie hierover spelen.



DTmaster
25 januari 2008, 14:02
Hallo


ik heb even een backingtrack geupload omdat ik maar niet verder kom met deze track, het is een nr van Robben Ford en het staat in Dmin7 dus kan je D Dorisch, F Lydisch, B Lokrisch ala spelen maar ik snap de timing niet om hier een solo over te doen. K

Kunnen jullie mij wat helpen door eens wat te spelen over deze track, ik denk dat het voor jullie wel een uitdaging is, het heet Help the Poor.

DTmaster

PS: als mijn scales niet kloppen dan mag je het graag verbeteren.

http://download.yousendit.com/D4ADE87D7582FF80

-=JEROEN=-
25 januari 2008, 14:52
Ik vind D eolisch beter passen in de overgangen.

... brb ...

Ik heb ff uitgezocht welke akkoorden er in de overgangen zitten.

Dm7 Dm7 Gm7 Dm7 is de basis. De overgangen is volgens mij Bb7 A7 Dm7 A7 maar ik hoor er ook nog iets anders bij, een 6 of 13 ofzo.

Over het hele nummer kan je gewoon D blues spelen, logisch want Ford is een bluesman. Verder kan je switchen tussen dorisch en eolisch. Als je Dm7 als I ziet, dan speel je dorisch. Zie je em als V dan past eolisch ook prima. Ook pent.min past uiteraard uitstekend. Hetzelfde geldt voor Gm7: dorisch (I) eolisch (V) of pent.min.

De overgangen zijn wat lastiger, omdat ik niet goed hoor welke akkoorden ze spelen. Om de één of andere reden vind ik Bb lydisch over die Bb7 lekkerder klinken dan Bb mixolydisch. Komt waarschijnlijk doordat ie tussen een Dm7 en A7 inzit ofzo. Of een ladder die ik niet ken, lydisch met een b7 http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

Over A7 Dm7 A7 speel ik afwisselend A mixo (D majeur) en D dorisch

edit: kijk eens naar deze benadering
http://www.online-discussion.com/RobbenFord/viewtopic.php?t=697

EuroCinema
25 januari 2008, 17:00
Of een ladder die ik niet ken, lydisch met een b7 http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

Dat is lydian dominant oftewel (uit mijn hoofd) de vierde modus van melodisch mineur. Erg nuttig dingetje voor over een gealtereerd dominant akkoord.

Verder zou ik op dit nummer niet denken in modi. Speel Dm bluesladder en wijk daarvan af op basis van akkoordtonen/arpeggio's. Komt de b6 erin als terts van het IV-akkoord, dan benadruk je die, maar over de andere akkoorden zou ik hem niet snel gebruiken. Bij de A7 kun je bijvoorbeeld weer de terts (c#) benadrukken en de C even vermijden, maar blijf vanuit die blues plus akkoordtonen denken.
(Al zou ik zelf de kans om Bb melodisch mineur tegen die A7 te spelen niet kunnen laten lopen, da's zo'n lekker jazzy soundje...)

-=JEROEN=-
25 januari 2008, 17:14
Juist, dus toch melodisch mineur over dat A7 akkoord. Maar waarom dan Bb melodisch?

erwin_ve
25 januari 2008, 17:31
Juist, dus toch melodisch mineur over dat A7 akkoord. Maar waarom dan Bb melodisch?
VII-de trap Bb melodisch mineur!

Bb-C-Db-Eb-F-G-A-Bb is Bb mel. mineur.
A-C#(Db)-Eb(of F) -G is A7b5 of A7b13(met de F). Alle tonen van deze A7 zitten in Bb mel. mineur.

DTmaster
25 januari 2008, 18:49
Erwin neem het even op dan begrijp ik je beter :)

-=JEROEN=-
25 januari 2008, 20:21
Ik vind dat zo verwarrend al die hoofdletters. Een hoofdletter betekent voor mij een akkoord.

En in Bb melodisch mineur zit geen A7, maar een Adim (of A7b5 zoals je wilt).

johantipker
25 januari 2008, 22:17
Ik vind dat zo verwarrend al die hoofdletters. Een hoofdletter betekent voor mij een akkoord.

En in Bb melodisch mineur zit geen A7, maar een Adim (of A7b5 zoals je wilt).

Bb melodisch mineur over A7 is een manier om gealtereerd te spelen over A7

Bb= b9 van A7
C = b10 Van A7
Db ofwel C#= de terts van A7
Eb is de +11 Van A7
F = de b13 van A7
G=de septiem van A7
A=de root van A7

EuroCinema
26 januari 2008, 10:00
Ik vind dat zo verwarrend al die hoofdletters. Een hoofdletter betekent voor mij een akkoord.

En in Bb melodisch mineur zit geen A7, maar een Adim (of A7b5 zoals je wilt).
Klopt, en dat is nou net de sound die je wilt bereiken! In een ii-V-i Em7b5-A7alt-Dm7 kun je over de A ook heel goed een dim-arpeggio spelen. Geeft allebei de combi 3/b9 die zo kenmerkend is voor een gealtereerde V in een ii-V-i (of I). In een tritoon-substitutie (Eb7 spelen ipv/over de A) zitten ze ook.

erwin_ve
26 januari 2008, 11:02
Ik vind dat zo verwarrend al die hoofdletters. Een hoofdletter betekent voor mij een akkoord.

En in Bb melodisch mineur zit geen A7, maar een Adim (of A7b5 zoals je wilt).


Hee man, ik probeer hier wat constructieve input te geven; als je kleine letters wilt dan zet je het even in word om in kleine letters...:satisfie:
Ik zet er expres bij: A7 b5(#11) of A7b13(#5) wat wil je nog meer...

erwin_ve
26 januari 2008, 11:08
Erwin neem het even op dan begrijp ik je beter :)
Inderdaad dat was de topicvraag! Bij deze:
www.e-noize.nl/goodies/Erwin_Ve_mel_min.mp3 (http://www.e-noize.nl/goodies/Erwin_Ve_mel_min.mp3)
Geprobeerd om telkens op A7, Bb mel mineur te spelen. 1 take, geen poespas, zo min mogelijk gefreak:chicken: e.d.

DTmaster
27 januari 2008, 16:15
hey erwin klink goed , kan je mij zeggen over welke akkoorden op op welk moment je wat hebt gespeeld.

Thanx

DT

erwin_ve
28 januari 2008, 14:57
hey erwin klink goed , kan je mij zeggen over welke akkoorden op op welk moment je wat hebt gespeeld.

Thanx

DT
Eigenlijk gewoon; over Dm7->> D mineur pent.of D dorisch

Over Gm7-->> Dm pent.
Over Bb-->> Dm pent. met hier en daar een toegevoegde Bb of Ab(noot).
Over A7-->> Bb melodisch mineur of Dm penta.

Na het nu een aantal keer te hebben doorgespeeld; F melodisch mineur over Bb7 klinkt ook goed. En de maat voordat je naar het Gm7 akkoord gaat klinkt Eb mel mineur ook mooi.

Digitech
28 januari 2008, 19:16
He das toevallig! Ik ben op dit moment ook met dit nummer bezig.
Volgens mijn gitaarleraar inderdaad de Dmin pentatonisch over de meeste akkoorden en Bb melodisch mineur over de A7#5

edit: hier nog even het schema

|Dm7|%|%|%|
|Dm7|%|A7#5|%|
|Dm7|%|Gm7|Bb7|
|Dm7|A7#5|Dm7|%|

en tussen de Gm7 en de Bb7 kan nog een A7.

Harm
28 januari 2008, 23:34
Robben Ford heeft een paar instructie videos waarin hij heel mooi uitlegt hoe hij blues benaderd.... Misschien interessant?

Ik weet niet of ze allemaal op you tube staan....

Harm

Guitarmania
29 januari 2008, 21:54
Tijd geleden dat ik Robben Ford heb gespeeld. Help the poor weet ik van dat ik die in basis in Dm-penta deed, met modulaties D harmonisch mineur en melodisch mineur. In zijn solo's gebruikt ie veel kwarten-intervallen. Robben Ford is geen toonladder-maniac. Hij gaat steeds uit van penta. Je komt een heel eind met Dm-penta met hier en daar de modulerende tonen uit D-HM en -MM. In zijn yellowjacketstijd, met akkoordenfreak Russel Ferrante, gebruikte hij ook voornamelijk penta's. Zijn solo's uit die Yellowjacketsperiode (CD's Yellowjackets en Mirage a Trois) zijn schoolvoorbeelden voor blues over jazz.