PDA

View Full Version : 7-snaar: gewicht



the_arod
24 januari 2008, 20:40
Medegitaristen,

ik zit er aan te denken een 7-snaar te kopen, maar vroeg me het volgende af:
Mijn natuurkundekennis verteld me dat bij lage tonen lichte dingen harder gaan meetrillen dan dat zware dingen gaan meetrillen. Als je dit omvormt naar een gitaar zou een lichte body meer meetrillen dan een zware body. Dit zou in het bijzonder gelden voor de lage B van een 7-snaar. Is dit een pluspunt, of juist niet?? Met andere woorden: als er twee 7-snarige gitaren zijn, met dezelfde specificaties, maar de een heeft een licht body, en de andere een zware body, voor welke moet je dan gaan??

meningen??
ervaringen??

G.G.
24 januari 2008, 20:42
met dezelfde specificaties, maar de een heeft een licht body, en de andere een zware body, voor welke moet je dan gaan??


Degene die jij het lekkerst vind klinken en spelen. Verder geen vreemde vragen meer stellen hé.

the_arod
24 januari 2008, 20:50
dat begrijp ik :)
maar wanneer je ervanuit gaat dat ie ook even lekker speelt. Wat zou voor tone beter zijn?

Kaïn
24 januari 2008, 21:01
Ik speel al een tijdje op 7 strings, en ik kan je vertellen dat het natuurkundig effect dat je beschrijft verwaarloosbaar klein is. De kwaliteit van het hout is veel en veel belangrijker dan het gewicht ervan.

pol
24 januari 2008, 21:04
dat begrijp ik :)
maar wanneer je ervanuit gaat dat ie ook even lekker speelt. Wat zou voor tone beter zijn?

ik zou de zware nemen, die branden langer.

wiegersma
25 januari 2008, 07:02
zwaar kan vaak voller/donkerder klinken.
geloof ik

TimoSomers
25 januari 2008, 07:13
Ik heb een K7 en een Universe.
De K7 is een flink stuk zwaarder als de Universe, maar de Universe heeft veel meer sustain en een voller geluid.
Nou ligt dat waarschijnlijk aan het hout, maar misschien speelt jouw theorie ook wel mee.

wiegersma
25 januari 2008, 07:55
zwaar hout heeft een grotere dichtheid dan licht hout van dezelfde afmeting, daarom wordt er vaak ook hardhout gebruikt voor gitaren. Waaiboomhout en multiplex klinken daardoor ook belachelijk.
denk ik

ErikE
25 januari 2008, 08:34
Als je ook van plan bent er mee op het podium te staan zou ik altijd voor de lichtste gaan, zolang het geen brandhout is... Een RG 7-string weegt nix en klinkt vet zat! Belangrijker dan resonantie is idd. sustain, en dan speel het ook mee of het een geschroefde of gelijmde hals is, hoe lang de mensuur is e.d. Conclusie: screw science, gewoon testen!

Kim Wilson
25 januari 2008, 08:57
dat begrijp ik :)
maar wanneer je ervanuit gaat dat ie ook even lekker speelt. Wat zou voor tone beter zijn?
Dat is ook afhankelijk van jouzelf. Er is geen betere tone. Stel dat de één heel dik en vet klinkt, en de andere wat meer middy met veel attack, welke is dan beter? Dat kun je dus niet zeggen, want dat is voor iedereen anders.

jorrit
25 januari 2008, 14:53
Ik heb een K7 en een Universe.
De K7 is een flink stuk zwaarder als de Universe, maar de Universe heeft veel meer sustain en een voller geluid.
Nou ligt dat waarschijnlijk aan het hout, maar misschien speelt jouw theorie ook wel mee.

Nou ligt dat waarschijnlijk vooral aan de elementen.... (de sustain en geluid..)
Ben niet zo'n fan van de elementen die in de K7 liggen om die redenen. probeer er maar eens een ander setje in te gooien.. klinkt imho een stuk beter..

G.G.
25 januari 2008, 15:00
multiplex klinken daardoor ook belachelijk.
denk ik

Fout gedacht, helaas.

TimoSomers
26 januari 2008, 00:14
Nou ligt dat waarschijnlijk vooral aan de elementen.... (de sustain en geluid..)
Ben niet zo'n fan van de elementen die in de K7 liggen om die redenen. probeer er maar eens een ander setje in te gooien.. klinkt imho een stuk beter..

Zat net over te lezen watk had gepost en dacht inderdaad meteen aan de elementen ;P.
Ik vind de laatste tijd de sound van mijn K7 steeds gaver worden, vooral voor wat rustigere shit, maar mijn Universje vind ik toch nog een tikkeltje beter ( toch indd. veel hogere output elementen, en ze is nog net nieuw, die K7 is al een jaar of 6 oud).

artnaz
26 januari 2008, 00:45
Fout gedacht, helaas.
Want?
http://img214.imageshack.us/img214/8654/p1000710qn3.jpg

Multiplex kan echt waanzinnig goed klinken. Het is wel rot materiaal om mee te werken, en de grote hoeveelheid lijm maakt je gereedschap heel snel bot...Hebben we dat ook gehad! :D

wiegersma
27 januari 2008, 09:40
Tja, komt er net een strat in beeld. Ben ik niet nog niet overtuigd...

(waar komen die quotes vandaan?)








(maar ik bedoelde ook eigenlijk multiplex van de Gamma, dat ook gebruikt wordt door Hondo, mijn eerste gitaar, *zucht* jeugdsentiment)

Kakihara
27 januari 2008, 10:13
Tja, komt er net een strat in beeld. Ben ik niet nog niet overtuigd...

(waar komen die quotes vandaan?)


(maar ik bedoelde ook eigenlijk multiplex van de Gamma, dat ook gebruikt wordt door Hondo, mijn eerste gitaar, *zucht* jeugdsentiment)

De gitaar hierboven afgebeeld is een Hondo...
Als je wil weten hoe die klinkt : klik hier (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=3#files)
Overigens lijkt multiplex gewoon een scheldwoord voor gelamineerd hout ;)

wiegersma
27 januari 2008, 10:17
haha, dan ziet 'ie er een stuk beter uit dan mijn Hondo!

G.G.
27 januari 2008, 10:32
Hebben we dat ook gehad! :D

Whahaha.... ik dacht nog ik doe het niet... Ik zeg alleen: "fout gedacht!".

iwamoto
27 januari 2008, 11:15
om even terug on topic te komen, ik heb een S7320 en die klinkt lekker zwaar ook al is ie maar ongeveer 3 kilo, misschien iets minder, het gaat vooral om het hout en om de elemten zoals al werd gezegd:)

the_arod
27 januari 2008, 11:52
Hi,

ik zat dus een beetje te kijken naar twee Ibanezzen die erg op elkaar lijken, de RG 7321 en de S 7320.

RG 7321
neck type 5pc Wizard II-7 Maple/Walnut neck
body Basswood body
fret Jumbo frets
bridge 7-string Fixed bridge
neck pu AH7-1 (H) neck pu
bridge pu AH7-2 (H) bridge pu

S 7320
neck type 3pc WizardII-7 neck
body Mahogany body
fret Jumbo frets
bridge ZR Tremolo bridge w/ZPS2
neck pu AH7-1 (H) neck pu
bridge pu AH7-2 (H) bridge pu

Voornaamste verschil zit 'm dus in de houtsoort + brug. Qua brug heb ik weinig voorkeur, dus vandaar eigenlijjk de geboorte van m'n vraag over de body. :speed:

minoin
27 januari 2008, 12:53
Hi,

ik zat dus een beetje te kijken naar twee Ibanezzen die erg op elkaar lijken, de RG 7321 en de S 7320.

RG 7321
neck type 5pc Wizard II-7 Maple/Walnut neck
body Basswood body
fret Jumbo frets
bridge 7-string Fixed bridge
neck pu AH7-1 (H) neck pu
bridge pu AH7-2 (H) bridge pu

S 7320
neck type 3pc WizardII-7 neck
body Mahogany body
fret Jumbo frets
bridge ZR Tremolo bridge w/ZPS2
neck pu AH7-1 (H) neck pu
bridge pu AH7-2 (H) bridge pu

Voornaamste verschil zit 'm dus in de houtsoort + brug. Qua brug heb ik weinig voorkeur, dus vandaar eigenlijjk de geboorte van m'n vraag over de body. :speed:

Mahogany klinkt een stuk voller en warmer dan Basswood, wat weer redelijk scherp klinkt. En ik denk dat het verschil qua bruggen wel degelijk belangrijk is; als je nog nooit met een Floyd Rose hebt gespeeld, zou ik dat eerst even proberen. Sommige mensen hebben er echt moeite mee.

the_arod
27 januari 2008, 13:10
Wat de brug/tremolo betreft is het voor mij vrij simpel: ik speel net zo graag op een vaste brug als op een trem (of andersom natuurlijk). Maar ik ben geen trem-abuser. Als er een trem opzit grebruik ik 'm 5 minuten per dag, zit er geen trem op dan speel ik nog een liedje. Evenveel plezier.

Maar wat betreft de houtsoorten dan. Hij is bedoeld om metal te spelen. Ben erg gecharmeerd van de riffs van Dino Cazares (Fear Factory, Divine Heresy, Brujeria, Asesino)

Braindead
27 januari 2008, 13:45
Dus de Lindenhouten body klinkt voller dan de Mahonie?


Ik heb een K7 en een Universe.
De K7 is een flink stuk zwaarder als de Universe, maar de Universe heeft veel meer sustain en een voller geluid.
Nou ligt dat waarschijnlijk aan het hout, maar misschien speelt jouw theorie ook wel mee.

TimoSomers
27 januari 2008, 15:01
Dus de Lindenhouten body klinkt voller dan de Mahonie?

Nja, in dit geval wel.
Alhoewel de Universe toch iets scherper klinkt, klinkt 'ie toch wat bassier en voller dan de K7, maar wel heel anders.
Maar dit verschil ligt waarschijnlijk aan de elementen, sinds de K7 low output elementen heeft en de Universe high output.

minoin
28 januari 2008, 13:51
Ik blijf het jammer vinden dat Ibanez niet meer Mahony (Mahogany) gebruikt bij RG's. Ik denk dat ze dat veel meer karakter zou geven dan de schelle gevallen die ze nu bouwen.

dml
28 januari 2008, 13:55
zwaar hout heeft een grotere dichtheid dan licht hout van dezelfde afmeting, daarom wordt er vaak ook hardhout gebruikt voor gitaren. Waaiboomhout en multiplex klinken daardoor ook belachelijk.
denk ik

Lindehout (o.a. Ibanez RG) is een zachte houtsoort, elzen ook, dus daar gaat je stelling. ;)

Kim Wilson
28 januari 2008, 13:59
Lindehout is ook gelijk zo'n beetje de lichtste houtsoort die er bestaat. En multiplex kan ook prima van hardhout gemaakt zijn.

iwamoto
28 januari 2008, 14:04
ik vind zelf mijn mahonie S beter klinken als mijn linden RG, gewoon iets steviger, iets meer diepte, u weet wel....

wiegersma
29 januari 2008, 07:15
lindehout klinkt goed, dan kun je nagaan hoe goed het wel niet zou klinken met nog harder hout! [en dan zo'n icoontje van een grijnzend mannetje erachter/]

pinchaholic
29 januari 2008, 10:05
ai die S7320... die is erg appetijtelijk!



http://www.ibanez.com/eg/featured/s7unearth/

iwamoto
29 januari 2008, 10:42
de S7320, weapon of choice :)
http://img229.imageshack.us/img229/2551/optredenparadoxxp3.jpg

urezna
29 januari 2008, 11:39
als we het over gewicht van houtsoorten hebben, ik heb es een Ibanez JEM7BSB gehad, die enorm licht was, en inderdaad, lindenhout.
nou heb ik nog een RG560 uit '87, ook linden, en die weegt "lood", tenminste, hij is aanmerkelijk zwaarder dan de JEM was (ik heb ze tegelijk gehad) en dat verschil kan em niet zitten in de "monkey grip", daar was het verschil te groot voor.
de RG560 zit qua gewicht op het zelfde niveau als mn mahonie 7-snaar RG's.

dus het ene stukje hout is het andere nog niet...