PDA

View Full Version : Pickup configuraties.



Student
24 januari 2008, 20:04
Hoi,

Op een les Paul zitten meestal 2 humbuckers. (HH)
Op een Strat zitten meestal 3 single coils (SSS)
Op een Telecaster zitten dacht ik meestal 2 single coils (SS) ( weet ik niet zeker)

Maar op een Power strat zitten pickups in verschillende configuraties.

Als ik naar de Ibanez GRX serie kijk:
Op de Ibanez GRX40 zit 1 Humbucker en 2 single coil (HSS)
Op de Ibanez GRX70 zitten 2 Humbuckers en maar 1 single coil (HSH)
Op de Ibanez GRX90 zitten 2 Humbuckers en maar 1 single coil (HSH)

Waarom kiest men HSS boven HSH en omgekeerd ?? (veelzijdiger dan HH of SSS ??)
Of waarom juist HH of SSS ??

Ik heb begrepen dat dit met de muzieksoort te maken heeft.

Is daar een soort standaard regel voor ??
(bijvoorbeeld bij Hardrock moet je HH hebben en bij jazz HSS of SSS)

Iemand een idee ??

Alvast bedankt

Squier4ever
24 januari 2008, 20:12
Hoi,

Op een les Paul zitten meestal 2 humbuckers. (HH)
Op een Strat zitten meestal 3 single coils (SSS)
Op een Telecaster zitten dacht ik meestal 2 single coils (SS) ( weet ik niet zeker)

Maar op een Power strat zitten pickups in verschillende configuraties.

Als ik naar de Ibanez GRX serie kijk:
Op de Ibanez GRX40 zit 1 Humbucker en 2 single coil (HSS)
Op de Ibanez GRX70 zitten 2 Humbuckers en maar 1 single coil (HSH)
Op de Ibanez GRX90 zitten 2 Humbuckers en maar 1 single coil (HSH)

Waarom kiest men HSS boven HSH en omgekeerd ?? (veelzijdiger dan HH of SSS ??)
Of waarom juist HH of SSS ??

Ik heb begrepen dat dit met de muzieksoort te maken heeft.

Is daar een soort standaard regel voor ??
(bijvoorbeeld bij Hardrock moet je HH hebben en bij jazz HSS of SSS)

Iemand een idee ??

Alvast bedankt

er is nergens een vereiste voor, je kan met een strat prima metal beuken, ligt aan je spel. hier is al zoveel over geluld, daarom is mijn devies:

http://forum.i3d.net/images/smilies/cheerlie-UTFS.gif

Agent_Smith
24 januari 2008, 20:27
Wat S4e zegt. Niets is zo bekrompen als hokjesgeest. Imo kun je de muziek maken die je wilt op het instrument dat je wilt.

Squier4ever
24 januari 2008, 20:32
precies slotje!

Student
24 januari 2008, 20:35
@Squier4ever

UTFS ??

G.G.
24 januari 2008, 20:36
@Squier4ever

UTFS ??

Use The Fucking Search.

Student
24 januari 2008, 20:42
Aardig hoor

vulvasonic
24 januari 2008, 21:11
Het is feitelijk niets meer dan een kwestie van smaak.
Over het algemeen gebruikt men geen single coils wanneer er gebeukt moet worden. Voor het beukwerk kiest men daarom meestal voor een humbucker. Maar als het clean moet wil een humbucker in de oren van velen nog wel eens te verzadigd klinken en daarom kiest men hiervoor de helderder klank van een single coil element.

Voor heel veel mensen is het typische stratgeluid het geluid van het tweede of vierde standje op een strat. Een veelzijdige gitaar ziet men graag komen met de mogelijkheid om ook dat geluid te benaderen. Vandaar de aanwezigheid van het derde element in het midden. Bij de combinatie van dat element en een humbucker in de brugpositie of halspositie wordt meestal maar 1 spoel van de humbucker gebruikt om dat typische stratgeluid te krijgen.

Superstrats vind je dus meestal in de volgende twee configuraties (brug-midden-hals):

H-S-H
H-S-S
Het brugelement is vrijwel altijd een humbucker (voor de stevige rocksounds). Het middenste element is vrijwel altijd een single coil (om de stratsound mogelijk te maken) en het halselement is OF single coil (voor als je een mooi, transparant clean geluid wil) OF humbucker (voor als je een dikkere jazz-achtige toon zoekt, of graag soleert met een warm vet geluid).

Zo ongeveer moet je het zien.

Student
24 januari 2008, 21:30
THX vulvasonic

Fijn dat je de tijd neemt om antwoord te geven :)
Duidelijk zo :)

pasqual
24 januari 2008, 22:43
maar...met een single in de brug positie kun je ook een vet geluid krijgen, afhankelijk van je amp; het heeft een bepaalde bite ( feller ) wat je niet bij humbuckers hebt. luister maar naar blackmore, de ouder gary moore op strat, etc.. ik hou er wel van.

groeten Pasqual.

Student
25 januari 2008, 01:03
Als de humbucker in neck positie uit 2 delen bestaat (2 single coils naast elkaar) , kun je dan 1 helft ervan gebruiken (coilsplit) ??

Met een extra schakelaartje, zou je beide opties kunnen gebruiken ( als humbucker en als single coil)

Of klinkt dat dan toch niet hetzelfde ??

iWishmaster
25 januari 2008, 04:38
Dat kan zeker inderdaad, veel Ibanez modellen hebben dat standaard en sommige humbuckers (bijv de meeste van het merk seymour duncan) zijn splitbaar te maken met een schakelaar. Wat veel gedaan wordt is van 1 van je tone of volume knoppen een 'push-pull' schakelaar maken.

Verwacht niet dat je les paul ineens als een strat klinkt, of en strat met humbucker in de neck ineens precies als een single coil gaat klinken, maar het geluid benaderd het redelijk goed. Seymour Duncan heeft een humbucker die speciaal ontworpen is om te klinken als een single coil alsie gesplitst wordt (de 'StagMag'), heb er over zitten denken om die in mijn HSS strat te zetten, maar kan er weinig reviews ed over vinden en heb het nog nooit ergens gezien of gehoord.

Student
25 januari 2008, 08:41
Hmmm . . . . .

Misschien is het dan toch wel handiger om een HSH te kopen.
Ik zit te denken aan een Ibanez. En veel hebben idd zo'n 'dubbele single coil' bij de hals.

oke bedankt voor de info :)

Kim Wilson
25 januari 2008, 08:45
Hulde aan Vulvasonic, die tenminste wél even de moeite neemt om een beginner fatsoenlijk uitleg te geven...

pol
25 januari 2008, 08:52
Student : elke humbucker bestaat uit 2 singlecoils die in serie geschakeld zijn, of je ze kan splitten hangt enkel af van hoeveel draadjes eruitkomen, bij de meeste Gibson pickups bv kan dit niet, hier komen maar 2 draadjes uit.

Dus als je een 4 aderige pickup heb kan je altijd splitten door een schakelaar.

er bestaan natuurlijk ook humbuckers in singlecoil formaat (hotrails bv) en singlecoils in humbuckersformaat ook, bv P100's, die klinken dan wel weer wat anders.

Eko
25 januari 2008, 09:22
Een SSH heeft nog een voordeel voor scheurfanaten. Als je je amp op een singlecoil afsteld ( qua volume) en dan in een keer naar de HB schakelt zul je merken dat je in een keer ook beter door de mix komt. Het volume verschil is net leuk genoeg. Ook reageert je drivepedaal daar leuk op.

pol
25 januari 2008, 09:23
daarentegen is het wel weer minder als je op de neckpickup wil soleren, dan wil je toch iets wat qua output mee kan met de brughumbucker.

Dark_Tranquillity
25 januari 2008, 09:29
Ik wil met mijn volgende gitaar ook voor een H-S-H configuratie gaan, maar wel met coilsplit op beide humbuckers. Het lijkt me ideaal voor een allround gitaar die kan scheuren, maar clean ook mee kan komen! Je kunt hier in lijkt mij behoorlijk dicht bij elk geluid wat je wilt komen. Ik denk dat het voor jou ook wel wat is!

Student
25 januari 2008, 10:01
Is er nog een manier om te kunnen zien of de humbucker te splitten is ??
(Ik zou denken als je echt 2 coils ziet zitten kun je ze splitten.)

De verkoper zal het vast niet leuk vinden als ik in de winkel zijn gitaar open wil schroeven :)

En ik denk dat ik idd voor de HSH configuratie ga. Dan kan ik alle kanten op.


Zo leer je nog eens wat :)

Student
25 januari 2008, 10:04
Hulde aan Vulvasonic, die tenminste wél even de moeite neemt om een beginner fatsoenlijk uitleg te geven...Helemaal mee eens :)

Iedereen heeft het ooit eens moeten leren.
En zoeken op internet geeft niet altijd de antwoorden die je zoekt.

pol
25 januari 2008, 10:08
nee, want als je de 2 coils niet ziet zitten zit er een kapje over, en dat heeft er niks mee te maken of je kan splitten of niet.

er zijn al behoorlijk wat gitaren die standaard splitbare humbuckers hebben, meestal met een push-pull volume knop, kijk uit voor zoiets anders ?

Student
25 januari 2008, 10:29
Ik zal 's kijken of ik daar wat over kan vinden.

jerome
25 januari 2008, 18:29
Ik heb 2 HSS Strats, en de neckelementen komen wat hardheid betreft prima mee met de brug-humbuckers (DiMarzio Dual Sound humbuckers).
Dit element is hetzelfde als de DiMarzio Super Distortion (heerlijke scheurelementen, lekker voor vette blues, rock en hardrock ) maar dan ook enkel spoelig te schakelen.
Enkelspoelig klinkt ie ook best wel lekker maar toch niet zo goed als een enkelspoelig element van goede kwaliteit.
Dit geldt voor de meeste (alle?) enkelspoelig schakelbare humbuckers...
Hou daar dus wel rekening mee...
Daarom gebruik ik liever voor het ene nummer een HSS en voor een ander nummer een SSS Strat.

Student
26 januari 2008, 19:43
Ik ben gisteren in de lokale gitaarshop aan het pielen/testen geweest.

Daar heb ik een Ibanez in handen gehad (HSS) waarvan je de brug humbucker kan splitten door de potmeter omhoog te trekken. (7 mogelijkheden)
Ook heb ik op de website van Ibanez gezien dat er ook HH configuraties zijn die je beide kan splitten. (8 mogelijkheden)

Er zullen ook wel andere fabrikanten zijn die hetzelfde systeem leveren, maar dat weet ik niet.

iWishmaster
27 januari 2008, 02:14
Ik ben gisteren in de lokale gitaarshop aan het pielen/testen geweest.

Daar heb ik een Ibanez in handen gehad (HSS) waarvan je de brug humbucker kan splitten door de potmeter omhoog te trekken. (7 mogelijkheden)
Ook heb ik op de website van Ibanez gezien dat er ook HH configuraties zijn die je beide kan splitten. (8 mogelijkheden)

Er zullen ook wel andere fabrikanten zijn die hetzelfde systeem leveren, maar dat weet ik niet.
Nou, zover ik weet zijn er niet zoveel gitaren die standaard zoveel met splitten doen als ibanez.

Er zijn wel andere, 2 die ik zo kan verzinnen:
-Fender strats/tele's met s-1 switch
-Paul-Reed Smith (PRS)
Maar dan praat je meestal toch wel over een iets hogere prijsklasse als sommige ibanezzen. Veel mensen die zo'n systeem willen maken het zelf. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout is het niet heel erg moeilijk te maken, er zijn op internet genoeg schema's te vinden (kijk bijv op de seymour duncan website).

zjanke
27 januari 2008, 09:42
Het S1 system van Fender is niet perse een coilsplit, het wordt zelfs geleverd op gitaren met alleen single coils (http://www.fender.com/products/s1/pdf/AmericanDeluxeStratSSS010-1200.pdf). Als het wordt gebruikt voor een Humbucker is de split wel mogelijk.
Mijn Godin heeft ook de mogelijk om te splitten en er zullen ongetwijfeld nog meer merken zijn waarbij het op een aantal modellen standaard wordt aangeboden.