PDA

View Full Version : welke snarendikte?



RoelTM
24 januari 2008, 18:46
hallo
ik heb een gitaar met floyd rose brug en daar maak ik ook lekker veel gebruik van ;)
maar door dat overmatig tremologebruik van mij is al regelmatig een snaar geknapt :eek: (vooral als ik de spanning van de snaren verhoog)

nu is mijn vraag:
kan ik beter wat dikkere snaren erop zetten (hebben wel nog hogere spanning nodig)
of juist dunnere (lagere spanning maar wel breekbaarder)??? :strat:

barno
24 januari 2008, 18:49
breken van snaren heeft weinig met de dikte te maken. zou vooral eens je zadeltjes nader bekijken en wat ontbramen of schuren. graph tech zadel (ben er niet voor qua klank) helpen ook wel

Arvoitus
24 januari 2008, 19:01
Ik heb altijd op 0.09 gespeeld op gitaren, maar toen ik een floyd gitaar had brak ik ze regelmatig als ik hem gebruikte.
Toen ben ik naar 0.10 en daarna naar 0.11 gegaan.
Speel al 8 maanden lang op 0.11 en ik heb nog maar 1 keer een snaar laten knappen.

pussyblaster
24 januari 2008, 19:07
ik gebruik 0.08 snaren op een floyd rose en heb alleen mijn hoge e vervangen voor een 010.

en mochten er nog meer breken dan vervang ik die ook gewoon met 010's want ik ben veel te lui om ze onnodig te gaan vervangen
:)

EDIT: Mag ik trouwens ook vragen welke snarendikte je nu gebruikt en welke stemming ( ik denk gewoon e?) ik heb namelijk ook standaard e, dus misschien kan dikkere snaren wel helpen ja.

RoelTM
24 januari 2008, 19:11
bedankt, dan ga ik dat ook maar eens proberen
heb nu ook 9 gloof ik :hippie:

Arvoitus
24 januari 2008, 19:14
bedankt, dan ga ik dat ook maar eens proberen
heb nu ook 9 gloof ik :hippie:
Je zal wel even moeten wennen als je van 0.09 naar 0.10+ gaat.

RoelTM
24 januari 2008, 19:27
is dat echt zo'n verschil dan?
maar wennen lijkt me altijd betar dan altijd met 5 snaren moeten spelen ;)

CrudeSapphire
24 januari 2008, 19:39
is dat echt zo'n verschil dan?
maar wennen lijkt me altijd betar dan altijd met 5 snaren moeten spelen ;)
Dikke second :D
Ik moet zeggen ik speel met 11 en heb amper 1 x een snaar gebroken in een jaar :)

Firebird
24 januari 2008, 19:59
is dat echt zo'n verschil dan?
maar wennen lijkt me altijd betar dan altijd met 5 snaren moeten spelen ;)

Mwah, ik vind het wel meevallen. Ben onlangs van 009 naar 011 gestapt op mn LP, ja... het is wel wat zwaarder, maar ik vond het echt 100% meevallen. Klinkt wel een stuk vetter zeg!

Eko
25 januari 2008, 09:16
Als je van snaardikte wisselt met een FR, laat het dan de eerste keer door een handelaar of gitaarboer doen. Je FR moet dan even worden afgesteld. Als je dit zelf nog nooit gedaan hebt wordt het een drama.
Breken van snaren is bijna altijd een probleem met zadeltjes of stemmechanieken. Tenzij je je snaren nog langer gebruikt dan je schoenen ( of ondergoed).

Marc Oblivian
25 januari 2008, 09:57
Tenzij je je snaren nog langer gebruikt dan je schoenen ( of ondergoed).


Wissel jij elke dag je snaren?

beruk
25 januari 2008, 12:50
:seriousf:

Ik speel met 12 toch breken, lag aan de zadels inderdaad.

RoelTM
25 januari 2008, 16:02
Als je van snaardikte wisselt met een FR, laat het dan de eerste keer door een handelaar of gitaarboer doen. Je FR moet dan even worden afgesteld. Als je dit zelf nog nooit gedaan hebt wordt het een drama.
Breken van snaren is bijna altijd een probleem met zadeltjes of stemmechanieken. Tenzij je je snaren nog langer gebruikt dan je schoenen ( of ondergoed).

heb t wel es gedaan, leide in t begin wel tot wat irritatie ;)
maar uiteindelijk wel gelukt :gitarist:


(dan heb ik t over FR afstellen hè, niet de onderbroek verwisselen :satisfie: )

urezna
25 januari 2008, 16:42
ik speel zo'n 18 jaar met 009 op floyd roses (nou ja, Ibanez equivalenten...) en breek vrijwel nooit snaren, is echt een uitzondering. misschien eens per jaar. en vervangen doe ik alleen als ze slecht worden en ik heb niet al te veel last van zweet waar snaren door verziekt worden.
Ik heb wel gemerkt dat het ene merk sneller breekt dan het andere maar sinds ik die knalroze Ernie Ball pakjes koop, gen enkel probleem meer...

dus ik zou niet willen stellen dat dunnere snaren sneller breken...

RoelTM
25 januari 2008, 17:02
ik speel zo'n 18 jaar met 009 op floyd roses (nou ja, Ibanez equivalenten...) en breek vrijwel nooit snaren, is echt een uitzondering. misschien eens per jaar. en vervangen doe ik alleen als ze slecht worden en ik heb niet al te veel last van zweet waar snaren door verziekt worden.
Ik heb wel gemerkt dat het ene merk sneller breekt dan het andere maar sinds ik die knalroze Ernie Ball pakjes koop, gen enkel probleem meer...

dus ik zou niet willen stellen dat dunnere snaren sneller breken...

hoeveel gebruik jij je gashendel dan?
zo af en toe wat akkoordjes laten trillen,
of echt je tremolo alle kanten op gooien en te keer gaan??? :cooler: