PDA

View Full Version : Digitale band gezocht...



RiffMeister
24 januari 2008, 14:35
Ik weet eigenlijk niet eens of dit in de goede groep staat, maar enfin: ik wil een dezer dagen een x-aantal "oude" nummers van me opnemen.
Ik wil daarvoor geen hele band bij elkaar zoeken (wil er verder eigenlijk ook niets mee, behalve een beetje experimenteren). Nu zijn er dus een twee-tal (of eigenlijk drie) vragen.

Zijn er bepaalde software pakketen voor recording te koop die redelijk natuurgetrouw een drum lijn (via midi) kunnen weergeven.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bas, is daar ook iets voor?
Of is het mogelijk om gitaargeluid zodanig te "vervormen" dat het een bas wordt?

Iemand ideetjes hierover of vaker gedaan? Zoals gezegd; het is een beetje een hobby-bobby-projectje om mijn oude nummers op tape te krijgen; echt veel kosten wil ik er niet aan hebben.

TIA!

savale
24 januari 2008, 15:06
addictive drums is erg goed voor een drumgeluid.(ook wel duur). Ez drummer is wat minder vind ik zelf, maar wat goedkoper dacht ik.
Maar ik meen dat er iets is als band in a box (zo heet het dacht) waarbij alles zit, zodat je niet alles los hoeft te regelen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je kan er eens naar kijken!

RiffMeister
25 januari 2008, 11:05
Nou ik heb Band-In-A-Box geprobeerd. Maar ik krijg daar niet een redelijk geluid uit - nog steeds heel erg midi.
Gebruikt iemand nog andere software voor dergelijke doeleinden? Ik heb alles al wel op midi staan (bas + drum), maar het moet nu alleen nog 'redelijk' natuurgetrouw er uit komen.

Zal die twee andere drumpakketen nog wel proberen - maar nu rest alleen nog de vraag over de bas; is daar een pakket voor of kan ik de gitaar zo equalisen (werkwoord :)) dat het een beetje als bas klinkt of dat gewoon een afrader?

denis.hermans
25 januari 2008, 11:26
Eventueel kan je je midi geluiden verbeteren door roland soundcanvas software of native instruments " bandstand (beide gm modules)

Denis.

amon
25 januari 2008, 11:33
Bas en drum (en andere dingen) doe ik met Reason. Het heeft even wat knoppen draaien en tweaken nodig voordat het natuurgetrouw gaat klinken, maar dan werkt het ook wel heel makkelijk (in combinatie met Protools dmv Rewire).

Rinze
25 januari 2008, 11:55
Drums doe ik met de Linplug RMIV, goed maar duur.


Bas daarentegen doe ik met gratis spullen:
- http://www.yohng.com/bass.html 4fronbass, redelijk geluid midibasje
- Helian First (of Second) bass VST-plugin
- FreeAmpSE

de laatste twee zijn gratis versterkersimulaties, waarmee ik toch een vrij goed basgeluid kan bereiken. Zoek even met de namen op Hitsquad.com en je hebt ze zo!

Succes!

Ic3gl0vE
25 januari 2008, 20:20
helian en freeampSE zijn helaas niet meer beschikbaar. Niet via hitsquad, niet via de maker en ook niet via kvraudio.com
Wel staat 'freeamp3' op de site van de maker, die ga ik eens proberen.

http://frettedsynth.home.att.net/

Rinze
25 januari 2008, 20:22
Kun je zulke bestandjes mailen, ik bedoel qua virusscanners en zo? Ik mail ze zo even door... wist trouwens niet dat ze niet meer beschikbaar zijn, is daar een reden voor?

EDIT: aha, hij wil er geld voor. Die FreeAmp3 is trouwens erg goed, heb hem net even uitgeprobeerd op een bastrack. Alleen is het popupscherm een beetje te groot voor mijn ouwe schermpje...

Ic3gl0vE
25 januari 2008, 20:39
Ik heb die freeamp3 ook even getest en het klinkt best goed, in ieder geval op de bas! bedankt voor de tip, hier ga ik nog wel meer mee bezig :D

RiffMeister
26 januari 2008, 02:56
Bedankt voor alle adviezen..maar... echter.. ende.. (blabla)
dit zijn bijna allemaal vst plugins.
Ik heb geen cubase (oid), probeer op te nemen via mijn hdd recorder. PC output geen probleem, maar cubase tracks oid erin krijgen: wordt lastig :satisfie: (ik ben een probleem geval denk ik)
Ik zoek eigenlijk gewoon iets om via pc (line-out) een "redelijk" natuurgetrouw geluid er uit te krijgen.
Heb alles al op midi staan, nu alleen de playback nog ...
[sorry... ben echt een zeur volgens mij]

Rinze
26 januari 2008, 09:34
Even denken, je neemt op met een losse HD recoreder, en dan wil je het geluid van de midi bijsturen via je pc? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Han S
26 januari 2008, 10:30
Je hebt alles op midi staan zeg je, maar midi heeft niks met geluid te maken, midi is het registreren van welke noot er wordt aangeslagen, hoe hard en wanneer hij wordt losgelaten. Je zult midi in een apparaat moeten sturen met midi in om geluiden te genereren.

Een HD recorder en ook een tapemachine kun je aan Cubase linken en synchroon laten lopen door middel van SMPTE of MTC, dit zijn codes die tijdsinformatie bevatten.

Rinze
26 januari 2008, 13:15
Ik snap toch niet helemaal wat TS bedoelt, kun je kort vertellen wat je precies gebruikt?

RiffMeister
27 januari 2008, 22:39
Even in het kort:

Ik heb een HDD recorder, daar moet uiteindelijk alles opkomen. Ik speel zelf de gitaarlijnen in en evt de zang, maar ik speel geen drum en geen bas.

Ik heb een midi-file met daarop de drum en een losse met de bas. Deze bestanden kunnen samen gevoegd worden (dat is geen probleem).

Ik zoek iets wat zo geprogrammeerd kan worden (of, eigenlijk beter nog, een midi-file als input accepteerd) en daarmee deze beide instrumenten redelijk natuurgetrouw als output (van pc of output jack, xlr, whatever) ten gehore brengt zodat ik de output van dat "iets" op de HDD recorder kan zetten.

Ik heb geen cubase draaien, dus vst-plugins zijn geen optie (of je moet vst plugins ook ergens anders - gratis - kunnen gebruiken). En aangezien het een echt hobby/experimenteer-project is heb ik er wel iets voor over, maar geen honderden euro's.

Mmm.. volgens mij is dat het wel.

paulusdeBKB
28 januari 2008, 00:30
Als je er wel 'iets' voor over hebt, koop dan een geluidenkaart a la de EMU 0404 PCI voor 100 euro (Er zijn ook wel andere merken/modellen). Daar zit Cubase LE standaard bij. Vervolgens kun je je gaan verdiepen in de wondere wereld van de VST plugins. Geloof me: er zijn er een heleboel bij die je gratis mag gebruiken, en waarmee je tot goede resultaten kunt komen.

Je kunt natuurlijk ook een tweedehands MIDI-module kopen die je midi-files kan afspelen. JE hebt dan nog steeds wel een midi-sequenser nodig maar die zullen ook wel gratis legaal te downloaden zijn.