PDA

View Full Version : fluit in lead kanaal



Blaahaab
23 januari 2008, 22:13
ik heb een JCM800 versterker, een 50 watt lead combo, 1 speaker, en nu heb ik een probleem met het leadkanaal. Als ik hem daarop zet, dan kunnen er 3 dingen gebeuren:
-Het volume valt bijna helemaal weg

-Hij begint te kraken als een idioot

-hij begint oorverdovend te fluiten, echt belachelijk harde piepfluit

kan iemand mij helpen? wat is er aan de hand met mijn versterker?
(ik heb al geprobeerd aan mijn volumeknoppen enzo te draaien, dat helpt alleen als hij heel erg zacht word, maarja, om met dat ding op volle kracht te gaan lopen is ook niet fantastisch) Soms doet het kanaal het opeens weer wel trouwens, maar meestal dus niet.

help :chicken:

Rude Perception
23 januari 2008, 22:26
Klinkt als een microfonische buis. Moet je even (als de amp aan staat) Met een potloot op een buisje tikken. Als je de dit versterkt hoort, is die buis microfonisch.

TimmU
23 januari 2008, 23:29
Klinkt als een microfonische buis. Moet je even (als de amp aan staat) Met een potloot op een buisje tikken. Als je de dit versterkt hoort, is die buis microfonisch.
Moest dat nou?

BeeJee
24 januari 2008, 10:41
Een gewoon potlood is veel te zwaar hiervoor joh! :seriousf:

Rude Perception
24 januari 2008, 13:29
:nervous: Oeps....

Sorry, jongens. Was de laatste dag van m'n tentamenweek, dus was lichtelijk moe en vooral niet helder meer.
Vergeven jullie het me?

Chris Winsemius
24 januari 2008, 13:52
:nervous: Oeps....

Sorry, jongens. Was de laatste dag van m'n tentamenweek, dus was lichtelijk moe en vooral niet helder meer.
Vergeven jullie het me?

Icku wel!
Ju sondun sein ju fercheefun!

BeeJee
24 januari 2008, 16:02
Fooruit dan

Blaahaab
26 januari 2008, 14:04
Klinkt als een microfonische buis. Moet je even (als de amp aan staat) Met een potlood op een buisje tikken. Als je de dit versterkt hoort, is die buis microfonisch.

kun je hier iets meer over zeggen?
moet ik alleen de rode knop aanzetten zegmaar en de standbye uit laten, of moet de standbye ook aan? En tegen welk buisje moet ik dan tikken? gewoon allemaal proberen? het is alleen bij het leadkanaal
En als het dus een microfonisch buisje is, dan zou ik het dus door de speaker mijn getik moeten kunnen horen?
bedankt :)

Chris Winsemius
26 januari 2008, 14:09
Gewoon versterker aan zodat je geluid hebt, volume en toonregelaars niet al te laag zetten.
Bij meer-kanaals amps even het volgende per kanaal herhalen.

Je tikt met 'n potlood, 1 voor 1, tegen de kleine pre-ampbuisjes. Als je 'n keiharde tik hoort is het buisje microfonisch. Dat buisjes of die buisjes vervang je dan.

Succes!

Chris Winsemius
26 januari 2008, 14:10
Het wegvallen van volume is (meestal) 'n ander probleem/defect.

Blaahaab
26 januari 2008, 14:14
ja maar bij mij gebeuren er dus verschillende dingen op me lead kanaal, soms is het geluid gewoon zachter, en dan begint ie soms opeeens heel hard te fluiten. Echt heel irritant.
Maar ook de standbye aan dus, nou, ik zal het straks eens proberen dan.

Rude Perception
26 januari 2008, 20:37
Het wegvallen van volume is (meestal) 'n ander probleem/defect.

Misschien een beetje offtopic, maar ik had m'n versterker laten repareren. Alle buizen waren vervangen en de print was doorgesoldeerd, maar na 2 uur oefenen ging de versterker opeens nog maar heel zacht. Master vol open en gain op 5 (clean kanaal) zorgde voor een lekker geluidsniveau in de huiskamer. Duidelijk veel te zacht dus (DSL401, 40 watt). Wat kan het zijn? Hij staat nu weer bij de reparateur, maar ik ben toch wel benieuwd. Zij konden namelijk niets vinden in eerste instantie en vonden dat hij normaal klonk. Pas toen ik langskwam, testte en zij dat hij veel te zacht klonk was het van: 'oja, naja, het viel mij inderdaad ook wel een beetje op dat het wel een beetje zacht was.' Ik vond het al apart dat zij hem 2 uur op vol niveau hadden getest. Dat kunnen je oren echt niet aan.

Gelukkig kon ik voor het optreden een Blackstar overdrive lenen, maar toch vervelend.