PDA

View Full Version : Les Paul achtige?



Sarco
23 januari 2008, 21:03
Ik zou eigenlijk naar een muziekwinkel moeten gaan en gitaren uittesten maar daar ik volop bezig ben met examens is dat niet echt een uitstekend plan daarom dat ik jullie kom lastig vallen met m'n vragen en twijfels!

Ik zou graag een les paul achtige gitaar hebben, dat is al m'n droom van toen ik nog dacht dat een gitaar klonk als een basgitaar en omgekeerd (don't ask :) ). In de ideale wereld zou ik gewoon naar de dichtsbijzijnde shop gaan en een mooie Gibson Les Paul Standard (Cherry Sunburst) aanschaffen. De realiteit is dat ik die gitaar gewoon niet kan betalen, en zelfs moest dat het geval zijn zou ik mezelf niet betrouwen ermee denk ik. Ik zoek dus iets veel betaalbaarder, de opties die ik al overwogen heb zijn:

- ESP LTD EC-50
Momenteel speel ik op een viper-50 en ben er eigenlijk heel tevreden over. Ik moet er wel bijzeggen dat ik beide humbuckers vervangen heb door een setje goeie oude seymour duncans, samen met alle hardware. Er ligt een setje .11-.52 snaren op in E standaard en ik heb de actie vrij hoog ingesteld. De klank is heel gedefinieerd en krachtig maar de intonatie mag wat beter zijn. Moest ik een EC-50 kopen zou ik opnieuw alles vervangen maar waarschijnlijk zal ook hier weer de intonatie beter kunnen. Geen slechte gitaren voor het geld wel.

- ESP LTD EC-400 VF
Lijkt me echt een extreem vette gitaar, maar de prijs staat me niet echt aan. Dit is eigenlijk al een eind boven m'n budget maar toch nog overweegbaar moest hij echt boven de andere uitsteken. Wat ik me afvraag is of dit type nu veel beter is dan een EC-50 of is het eerder een cosmetische upgrade? Het hout is mahonie maar dat is nog geen garantie voor kwaliteit. Ik weet dat de pickups en de hardware ook stukken beter zijn dan een standaard EC-50 maar stel dat we de vergelijking maken tussen een EC-400 en een EC-50 met nieuwe pickups en hardware..

- Hagstrom Super Swede
Vind ik ook mooie gitaren en zijn een beetje vriendelijker voor de portefeuille dan de LTD EC-400, de vraag is natuurlijk of ze ook een beetje vergelijkbaar zijn van kwaliteit. Ik heb al gehoord dat de kwaliteit serieus kan verschillen van exemplaar tot exemplaar en dat schrikt me toch wel serieus af aangezien dat iets is dat me pas zou opvallen eens ik de gitaar thuis op m'n gemak in detail zou kunnen testen. Of valt het enorm hard op als je een slecht exemplaar in handen krijgt? Deze gitaren zien er ook zodaning mooi afgewerkt uit dat ik me afvraag of er niet teveel geld in afwerking zit en weinig in hout/pickups (dingen die echt uitmaken voor je klank). Want voor 500 euro heb je hier een gitaar dat volgens velen goed klinkt en er ook nog een heel mooi uitziet. M'n viper-50 daarentegen is gewoon een plank met 6 snaren waar ik in de tijd toch ook al 400 euro voor heb moeten neerleggen, en om te zeggen dat die stock echt goed klonk? Snappen jullie m'n twijfel..

- Gibson Les Paul Studio
Deze zijn meestal te koop 2dehands voor 800 euro ofzo, dus als ik een nieuwe EC-400 VF zit te overwegen kan ik een les paul studio ook overwegen want het is dezelfde prijsklasse. Schijnen ook nogal exemplarisch te zijn.. Je betaalt ook heel wat voor de naam Gibson + je hebt niet de mooie afwerking die je met een LTD EC-400 VF en een Hagstrom Super Swede krijgt, maar dat kan me nu nog niet zodanig veel schelen. Een groot voordeel van de studio is z'n resale waarde, die zal ik altijd wel weer kunnen verkopen voor rond de 800 euro terwijl ik voor de andere die ik opgenoemd heb waarschijnlijk nog zou mogen bijleggen om ze kwijt te raken :)

Voor één of andere reden zijn Epiphone Les Pauls precies niet echt m'n ding, tenzij iemand me zou kunnen overtuigen natuurlijk. Ik sta ook open voor nog meer alternatieven! De stijl die ik ermee zal spelen gaat een beetje richting death metal, waarschijnlijk zal er gedowntuned worden naar D of C#, maar ik zoek helemaal niet het typische death metal geluid (meer rock eigenlijk, maar dan strak). EMG's zijn ook totaal niet aan mij besteed, ook al is het maar omdat ik dan batterijen zou moeten vervangen :)

Ik ben trouwens geen beginner, er is gewoon een acuut gebrek aan geld!

andoni
23 januari 2008, 21:20
Als ik naar je wensen kijk zou ik in de eerste plaats voor de EC-400 gaan en in de tweede plaats voor een mooie LP Studio.

Bij ESP/LTD moet je gewoon niet kijken onder de 400-serie. Het verschil is enorm. Je gaat dan van een low-budgetgitaar naar een mooie Koreaanse middenklasser, wat echt wel een stevige upgrade is. Imo groter dan van een dergelijke gitaar naar een Japans of Amerikaans duur exemplaar. Verwacht echter niet dat die dingen klinken en spelen als een Les Paul. Ze hebben meer het karakter van een superstrat met wat Les Paul-kenmerken. Niettegenstaande zijn het supergitaren voor het geld.

Een Les Paul Studio speelt en klinkt heel anders, en kan in de juiste handen enorm bruut klinken. Er is gewoon iets aan die dikke blok mahonie met maple top en 2 humbuckers in dat niet zomaar te reproduceren valt zonder toegevingen te doen. Ze zijn van afwerking wel minder consistent dan een ESP/LTD oid. Veel testen dus!

Die Hagstrom lijkt me minder geschikt voor jouw stijl en die EC-50 zou ik echt links laten liggen en doorsparen. Minderwaardig hout en slechte hardware, veel blijft er dan niet meer over buiten een zacht prijsje.

Sarco
23 januari 2008, 21:31
Merci voor de nuttige info!

Dus een EC-400 heeft een beetje het karakter van een superstrat? Dat is wel minder maar ik zal hem toch zeker nog eens testen. Als ik je zo hoor heb ik wel veel zin om voor een Les Paul Studio te gaan. Dat zal me financieel wel geen deugd doen natuurlijk.. En dan moet ik nog juist de goeie vinden ook.

almarvk
23 januari 2008, 21:37
De EC400 een karakter van een superstrat. Tis een Les Paul vorm, dat ding klinkt echt niet zoals een strat. Vanaf de 400 serie is het top spul.

Op de meeting een Hagstrom gehoord en die dingen klinken super! Was ik toen echt van onder de indruk!

Sarco
23 januari 2008, 21:42
Dus volgens jou bezit een EC-400 toch wel voor een stuk de typische les paul karakteristieken? En die hagstrom moet ik nog niet schrappen van m'n lijst dan? (rekening houdend met het feit dat ik er vooral metal op zal spelen..)

almarvk
23 januari 2008, 22:05
True.

Ik heb de Hagstrom gehoord over een Diezel en er werd alleen maar metal mee gespeeld. Super ding!