PDA

View Full Version : speakers voor een JCM 900 DR combo



Sarco
23 januari 2008, 20:00
Ik heb hier nog een JCM 900 Dual Reverb 2x12 100w combo staan die ik al een eind niet meer gebruikt heb. Het ding is speakerloos (ik heb de twee G12T-75's eens in een zelfbouw cabinet gepropt) en daar zou ik nu graag iets aan doen!

Ik heb gezien dat Eminence speakers heel goed meevallen van prijs (thomann) dus zat ik eraan te denken om iets uit hun redcoat te kopen. Het zou logisch zijn om twee Man'o'wars te kopen omdat die het equivalent zouden moeten zijn van de celestion g12t-75's die erin zaten maar eerlijk gezegd vond ik die speakers niet echt goed bij die amp passen. Ik heb vroeger veel met deze amp over een peavey 412 gespeeld en daar klonk hij wel vrij vet op maar ik zou echt niet weten welke speakers daarin zaten + dat was closed back dus niet te vergelijken. Wat zouden jullie aanraden voor een warm en organisch (hard)rock geluid? Ik zou echt niet weten welke speakers goed klinken in een open back combo eigenlijk..

Het gaat hier trouwens om een enorm goed klinkend exemplaar van een JCM 900 dual reverb (leve amptech Rik uit Tielt, wat een held!) dus geen 900 gebash aub :)

Lexvandoef
23 januari 2008, 20:47
Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar de eminence legend G12B. Dat het eminence equivalent van de Greenback, vind ik zelf een van de lekkerste speakers voor een Marshall.

Ik weet ook niet hoe groot je budget is, maar je zou mss ook 2 oudere G12-65's kunnen kopen, die ik heb incl cab voor 130e gekocht en later de cab weer verkocht voor 80e, had dus voor 50e hele fijne speakers.

Succes!

Sarco
23 januari 2008, 21:07
Prima voorstel, zal ik zeker in overweging nemen. Mijn budget is maximum 150 euro voor beide speakers.

EDIT: Zou het kunnen zijn dat ze die legend GB12 enkel in 8 Ohm versie hebben, ik heb speakers van 16 Ohm nodig..

Thijssie
23 januari 2008, 21:17
Zou het kunnen zijn dat ze die legend GB12 enkel in 8 Ohm versie hebben, ik heb speakers van 16 Ohm nodig..

GB12's zijn een erg goede match voor een JCM900, ik heb jaren met die combi gespeeld.

Ze zijn er in 8 en 16 ohm, maar de 16 ohm, zie je niet veel (meer) aangeboden worden.

edit: Je moet niet een greenback kopie verwachten, ze hebben wel de onmiskenbare greenback-vibe, maar klinken lang niet zo "los" en ze hebben meer laag, wat ook nog strakker klinkt.

Sarco
23 januari 2008, 21:36
Dat klinkt wel goed!

Ik zie dat ze bij thomann wel enkel de 8 ohm versie aanbieden, dat is wel balen. En een Eminence The Wizard, zijn dat ook geen greenback-achtigen? Hoe verhouden die zich tot de legend GB12's?

Jimwoud
23 januari 2008, 22:57
Je moet sowieso speakers hebben met veel bass. Dus inderdaad greenbacks zijn lekker dan, kunnen ook wel weer een beetje doffig zijn, maar die 900 is toch schel genoeg.

Sarco
24 januari 2008, 11:39
Dat is wel een feit. Het algemene advies is dus dat ik voor iets greenbackachtigs moet gaan.

pol
24 januari 2008, 13:23
Jimwoud, greenbacks zijn toch niet dof, ze hebben meer hoog als een V30, ook wel minder mids.

Lexvandoef
24 januari 2008, 13:39
Maar ze hebben wel lossere bass en klinken wat warmer.

pol
24 januari 2008, 13:52
mja, t'is te zien wat je wil, zou zeggen, warm en organisch : greenback-achtig

hard, en goed door de mix snijdend met veel mids : V30's.

dat heb je weer wel met V30's vind ik, op zichtzelf lijken ze misschien wel te agressief en teveel mids te hebben, maar in een mix houden ze zich wel prima en heb je daar niet echt last meer van.

Jimwoud
24 januari 2008, 14:53
Zo bedoelde ik het ook hoor, ze hebben echt een vintage sound wat ook wel een beetje doffig is toch. Vind het overigens erg lekkere speakers. Maar ik houd toch eigenlijk meer van een wat transparanter geluid omdat mijn amp ook veel bass heeft.

Sarco
24 februari 2008, 11:44
Die gb12 in 16 ohm versie vind ik nergens hoor.
Nu dacht ik eraan om ofwel twee eminence the wizard te bestellen, ofwel om één the wizard te combineren met een governor.

Goed idee of niet?

Thijssie
24 februari 2008, 19:31
Die gb12 in 16 ohm versie vind ik nergens hoor.
Nu dacht ik eraan om ofwel twee eminence the wizard te bestellen, ofwel om één the wizard te combineren met een governor.

Goed idee of niet?

Niet echt omdat "the wizard" gemaakt is voor gesloten kasten.

Maar jcm900's zijn toch schakelbaar tussen 8 en 16 ohm? Dan neem je toch 2 x 8 ohm die je in serie zet.

Sarco
24 februari 2008, 19:42
Ik had al zo'n vermoeden..

Een JCM 900 combo is schakelbaar tussen 4 en 8 ohm. Aangezien ik de combo nog wil combineren met een 2x12 cab van 8 ohm heb ik twee speakers van 16 ohm nodig voor in de combo.

jerome
24 februari 2008, 20:40
Hoef ik niet lang over na te denken!
Mijn keus zou zijn 2 Celestions Alnico Gold's (hetzelfde als de Alnico Blue maar dan 50 watt);
Warme en ongelooflijk dynamische en veelzijdige rocksound en die doen het fantastisch in een half open back cab
Alleen ze zijn behoorlijk aan de prijs
Er was laast iemand die ze spotgoedkoop (voor Alnico-begrippen dan...)uit Engeland heeft laten opsturen...