PDA

View Full Version : Ibanez JEM555 lekkere, goeie all-round gitaar??



Outshine
2 december 2001, 22:24
Jaja, ik ga em komende week ff proberen, maar ik wil ff jullie meningen horen.
K Heb nu een ibanez grx40, die dus nosig vervangen moet worden. Ik speel hardrock-metal maar ook rustige rock (metallica, creed, silverhair, nirvana maar ook RHCP). Zo'n beetje alles dus.
Is de JEM555 dan een goeie keus?

En nog iets. Ik hoor van mensen vaak dat gitaren van 1000-1500 piek vaak slechte elementen hebben en dat je daarom beter door kan sparen. Is dit zo?

gershwin5150
2 december 2001, 22:28
Ik hoor van veel mensen dat de 555 duidelijk minder is in kwaliteit dan een echte JEM. geodkopere locking-trem e.d. Ik zelf heb een Jem 77FP, en bevalt heel erg goed, dus als je hetkan betalen is hetgeen gek idee om door te zoeken naar een goeie 2e hands Jem, die best betaalbaar zijn!

JV
2 december 2001, 22:29
kheb zelf de 77(floral) en khad pas ff op de 555 gespeeld in de winkel om een pedaal uit te proberen en ik vond hem best goed klinken. niet zoals me eigen, maar dat hoef je ook niet te verwachten. het enige echt minpunt vond ik de lo-trs trem, hij blijft iets minder goed in stemming en hij is niet zo veerkrachtig als de lo-pro edge. over het algemeen een goede gitaar voor die prijs, maar als je voornamelijk rock speelt zou ik toch ook even naar de rg serie kijken of een esp

Outshine
2 december 2001, 22:31
zo das snel..

thnx ik ga komende week is ff wat uittesten.

gershwin5150
2 december 2001, 22:44
jep die trem is een zwak punt, en ik vind die dimarzio evolutions iets minder veelzijdig dan Pafpro's (zoals in een 77FP), maar ik denk idd dat je effe naar de RG's moet kijken, die zijn ook heel gaaf en te betalen. Succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gershwin5150 op 2001-12-02 22:45 ]</font>

Casey
3 december 2001, 15:40
Die 555 heeft de Low TRS II trem , die is veel minder stem vast en precies als de Edge en Lo Pro Edge.
Ik zou effe doorsparen voor een "echte" Jem of anders een RG met Lo Pro zoals bijv. de 550 EX.

Outshine
3 december 2001, 18:55
Ach, die tremolo zal ik toch niet zo heel vaak gebruiken. T gaat me meer om de gitaar zelf (hout, elementen, afwerking etc.)

Die duurdere JEM's zijn echt te duur, ik speel nog maar 1,5 jaar en heb nu zo'n grx40 duz ik ben waarschijnlijk al snel tevreden.

JV
3 december 2001, 19:10
ik kocht de mijne ook na 1.5 jaar hoor, ok, hij was in de uitverkoop. 4000 had ik er toen ook niet voor neergelegd, maar misschien moet je toch is ook andere merken bekijken want ook als je de trem niet gebruikt ontstemt ie nog wel sneller als modellen zonder. misschien moet je ook is naar 2e hands gibsons of ibanezsen kijken

Outshine
3 december 2001, 19:43
Hahaha, sneller onstemmen dan me grx-je doet ie iig niet

Thnx voor de adviezen, k ga woensdag ff feedback bezoeken :grin:

Ditmar
4 december 2001, 00:46
Is de 555 niet die hele lelijke met die bloemetjes ??? Anyway, de JEM is een vrij goeie gitaar, met een ontzettend lekkere nek en als je heb lekker vindt spelen dan is ie je geld drie keer waard.

JV
4 december 2001, 14:57
Op 2001-12-04 00:46, schreef Ditmar:
Is de 555 niet die hele lelijke met die bloemetjes ??? Anyway, de JEM is een vrij goeie gitaar, met een ontzettend lekkere nek en als je heb lekker vindt spelen dan is ie je geld drie keer waard.


nee, die met die UBERMOOIE bloempjes is de 77 :wink:

Stratopeek
4 december 2001, 19:03
He zelf een jem555 weggedaan! Waarom? Om de lotrsII. Ga echt voor een lo pro edge, echt veel beter, veel gevoeliger en blijft beter gestemd. Als ik jou was zou ik in de rg serie gaan zoeken met vaste brug dan, de rg is inmiddels van de jem afgeleid en zijn echt geweldige gitaren. Koop echt niet te snel iets, wat ik wel heb gedaan, leer van mn fout!

Casey
4 december 2001, 23:14
Je kan die TRS II later natuurlijk ook laten vervangen voor een LO-PRO Edge.

Outshine
5 december 2001, 09:48
Op 2001-12-04 19:03, schreef Stratopeek:
He zelf een jem555 weggedaan! Waarom? Om de lotrsII. Ga echt voor een lo pro edge, echt veel beter, veel gevoeliger en blijft beter gestemd. Als ik jou was zou ik in de rg serie gaan zoeken met vaste brug dan, de rg is inmiddels van de jem afgeleid en zijn echt geweldige gitaren. Koop echt niet te snel iets, wat ik wel heb gedaan, leer van mn fout!



thnx voor t advies. Heb imiddels een RG 570 EX met Lo pro edge gezien voor 2 mille. Das toch neem ik aan wel een lekker gitaartje (nog goedkoper dan die jem), maar de RG heeft weer geen DiMarzio elementen, of maakt dit niet zoveel uit?

Stratopeek
5 december 2001, 10:51
Op 2001-12-04 23:14, schreef Casey:
Je kan die TRS II later natuurlijk ook laten vervangen voor een LO-PRO Edge.



Je hebt op internet een jemsite (www.jemsite.com) hier is alles te vinden over de Jem en universe gitaren. hier staat dus ook dat je de trsII niet kan vervangen voor een lo pro edge, tenzij je de boel uit gaat zagen. De Lo Pro edge schijnt een andere vorm te hebben.

Stratopeek
5 december 2001, 10:55
thnx voor t advies. Heb imiddels een RG 570 EX met Lo pro edge gezien voor 2 mille. Das toch neem ik aan wel een lekker gitaartje (nog goedkoper dan die jem), maar de RG heeft weer geen DiMarzio elementen, of maakt dit niet zoveel uit?
[/quote]

Het probleem met RG's, Universe &amp; Jem gitaren is dat ze heel dun zijn, dat betekent dat je elementen met hebben met een hoge output om toch de gewenste kracht en sustain te krijgen. Dimarzio heeft de evolution, pafpro en dergelijke, die elementen zitten er niet voor niets op. Die RG die je hebt gezien is opzich goed, maar als ik zou was zou ik er gewoon op gaan spelen en kijken of jij het wat vindt, het gaat erom of jij het goed vindt.

Outshine
5 december 2001, 19:43
Ben vanmiddag heel ff bij bij feedback geweest. Ff een rg 320, JS 100 en JEM555 getest.

Die rg320 is niet de moeite waard en eigenlijk vond ik de js 100 beter klinken dan de jem555. De jem vind ik een beetje te steriel klinken, de js100 is wat voller. Maar ja die js100 heeft ook een lo trsII :sad:

Casey
6 december 2001, 00:13
Spaar dan door voor de JS 1000.
Lo-Pro Edge , Di Marzio Paf pro en Fred , high pass filter en haast 1000 piek goedkoper als de goedkooste "echte" Jem.

Casey
6 december 2001, 00:19
Quote :
"Je hebt op internet een jemsite (www.jemsite.com) hier is alles te vinden over de Jem en universe gitaren. hier staat dus ook dat je de trsII niet kan vervangen voor een lo pro edge, tenzij je de boel uit gaat zagen. De Lo Pro edge schijnt een andere vorm te hebben.
"
Mijn Lo-Trs 2 is ook vervangen voor een Lo-Pro Edge.
Sterker , het TRS gat is ietsje groter als voor de Lo-Pro nodig is.
Onder de trem moet wel iets gefreesd worden omdat de Lo _pro iets lager komt te liggen , ligt er ook aan voor welke gitaar het is.
Bij een RG kan je hem er zo in zetten.
klusje die elke gitaarbouwer voor je kan doen.
Serlui , importeur van Ibanez in Nederland heeft ze meestal op voorraad !

gershwin5150
7 december 2001, 16:33
ik heb zelf wat problemen om mijn lo pro (met 010 snaren) goed op stemming te houden. Ik heb de trem vastgezet (dwz. blokje ertussen zodat ie alleen nog omlaag geduwd kan worden). Maar toch is ie nog steeds minder stemvast dan de Floyd Rose Original op mijn andere gitaar....iemand een idee hoe dat komt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gershwin5150 op 2001-12-07 16:34 ]</font>

Casey
7 december 2001, 22:38
http://www.jemsite.com/tech/t_3other.htm#tremtune
Meestal zijn het de lock schroefjes in de studs die niet vast genoeg zijn gedraaid of los raken.
Hierdoor krijgen de studs iets speelruimte en kantelen minimaal.
Als je boven in de studs kijkt zie je kleine imbus schroefjes.
Draai ze vast met de kleine imbus sleutel.
Als je de hoogte van je brug wil veranderen moet je niet vergeten ze eerst los te draaien , je brughoogte veranderen door de studs te draaien en daarna de imbusjes weer vast draaien anders sloop je de boel !
Op de link boven staat alles.

signsofzodiac
10 december 2001, 20:01
Ik vind dat ze de JEM555 helemaal geen JEM mogen noemen... Gelukkig heeft Ibanez dit nu ook door en zijn ze gestopt/gaan ze stoppen met de productie. Ze zijn gewoon niet zo goed als echte JEM's. Heb zelf een JEM90HAM en een JEM7BSB, en ben nu op zoek naar een FP of VWH. Ik ben gek op die bloemetjes (of zoals het echt heet "the vine-leaves"). De allermooiste JEM blijft de JEM10 (onbetaalbaar en onvindbaar).......Oh, over de tremolo: de Lo Pro Edge is DE allerbeste floyd in de wereld! De TRS is een zwak aftreksel

Incubus
10 december 2001, 20:56
Bah, lelijke bloemetjes.

gershwin5150
11 december 2001, 00:57
ohjee gaat dit weer een mooi/lelijk discussie worden? :sad:

gershwin5150
11 december 2001, 21:50
Hee bedankt nog voor de uitleg over die Lo Pro, staat nu veel beter afgesteld;-)

Outshine
18 december 2001, 12:11
Ik denk dat ik gewoon een 2ehands JS100 aanschaf en dr DiMarzio PAF en ToneZone elementen in laat zetten. Die LO-trsII laat k dan maar voor wat het is.

Outshine
18 december 2001, 12:12
Op 2001-12-06 00:19, schreef Casey:
Quote :
Mijn Lo-Trs 2 is ook vervangen voor een Lo-Pro Edge.
Sterker , het TRS gat is ietsje groter als voor de Lo-Pro nodig is.
Onder de trem moet wel iets gefreesd worden omdat de Lo _pro iets lager komt te liggen , ligt er ook aan voor welke gitaar het is.
Bij een RG kan je hem er zo in zetten.
klusje die elke gitaarbouwer voor je kan doen.
Serlui , importeur van Ibanez in Nederland heeft ze meestal op voorraad !



Wat kost dat dan?

gershwin5150
18 december 2001, 23:04
Die losse Lo Pro's zijn vrij prijzig hoor, had ooit zo'n foldertje van Serlui, en toen kostten die dingen al iest van 500 piek, los.
Maar weet niet precies wat ze nu kosten, moet je ze ff bellen, of op hun website kijken! (www.serlui.nl geloof ik).

Outshine
19 december 2001, 10:29
Op 2001-12-18 23:04, schreef gershwin5150:
Die losse Lo Pro's zijn vrij prijzig hoor, had ooit zo'n foldertje van Serlui, en toen kostten die dingen al iest van 500 piek, los.
Maar weet niet precies wat ze nu kosten, moet je ze ff bellen, of op hun website kijken! (www.serlui.nl geloof ik).


Jammerz, daar kan ik dus nix vinden, maar voor 500 piek door ik het zeker niet. En ach, die tremolo gebruik ik toch amper, en dat ik wat vaker moet stemmen dan neem ik maar voor lief.

Casey
19 december 2001, 20:12
Een losse Lo-Pro Edge kost rond de 550 piek en dan moet ie er nog in gezet worden.
Di Marzio Paf Pro kost 240,- .
Ik heb een Paf Pro en Fred in mijn JS 100 en dus een Lo-Pro , ik had beter gelijk een 1000 kunnen kopen maar goed .
Als Serlui iets niet op voorraad heeft moet je soms een half jaar wachten .
Ik heb net de laatste Lo-Pro voor mijn RG besteld dus voorlopig hebben ze er geen een meer.
Bij Voxhumana verkopen ze Schaller en Gotoh trems , deze zijn ook erg goed , goedkoper en ook van gehard staal .
Probleem van die goedkopere versie's zoals de TRS is dat het materiaal niet hard genoeg is en je knife edge na verloop van tijd gaat vervormen.

Outshine
20 december 2001, 09:41
Ik ga die DiMArzio's bij voxhumana kopen (222 p/stuk) en dan laat k ze er door mn oom inzetten.

En die tremolo? Ik zal em toch amper gebruiken.