PDA

View Full Version : De nieuwe gitaren van Vox.



polysix
23 januari 2008, 16:52
Vox komt met een nieuwe serie gitaren op de proppen onder de naam Vox Virage. Het gaat hier om semi hollowbody's met een heel eigen manier van bouwen, de corpus wordt uitgeholt en kromt. Het uitgangspunt: een veelzijdige kwaliteitsgitaren maken. En dat is ze te horen aan de geluidsclips goed gelukt!

Ik ben niet gek op de ontwerpen, het is het net niet, net iets te modern wat ik wat moeilijk vindt passen bij het imago van vox, maar anderen zullen er vast gek op zijn.

Plaatjes, soundclips en verdere info http://www.voxamps.co.uk/virage/

rocker_71
23 januari 2008, 17:00
Goed topic!

Ik zag trouwens ook dat Satriani een pedalen lijn gaat opzetten bij Vox:
http://www.voxamps.co.uk/artists/joe_satriani.asp





(ik vind Vox en Satch nou niet echt bij eklkaar passen, maar goed)

rocker_71
23 januari 2008, 17:05
Ze hebben ook een eigen Virage site:

http://www.voxvirage.com

De site ziet er goed uit, de gitaren vind ik er niet heel bijzonder uit zien.

Riky
23 januari 2008, 17:07
Ik vind de gitaren wel erg mooi! Mooie contuctie en de kleuren zijn ook perfect en als ik de samples moet geloven klinken ze ook lekker:)

tidalwave_sideburns
23 januari 2008, 17:10
Tja, die sleutels in de klankkast zijn foeilelijk en er zit geen wigglestick op.

Ik ben wel benieuwd hoe ze spelen, Quote van de site "Whether sitting or standing this new ergonomic design gives you incredible solid body comfort while sustaining that sublime semi–hollow sound and feel."
klinkt veelbelovend.

barno
23 januari 2008, 17:12
Vox komt met een nieuwe serie gitaren op de proppen onder de naam Vox Virage. Het gaat hier om semi hollowbody's met een heel eigen manier van bouwen, de corpus wordt uitgeholt en kromt. Het uitgangspunt: een veelzijdige kwaliteitsgitaren maken. En dat is ze te horen aan de geluidsclips goed gelukt!

Ik ben niet gek op de ontwerpen, het is het net niet, net iets te modern wat ik wat moeilijk vindt passen bij het imago van vox, maar anderen zullen er vast gek op zijn.

Plaatjes, soundclips en verdere info http://www.voxamps.co.uk/virage/

behoorlijk indrukwekkend vindik, op alle vlakken, very classy

Rutger
23 januari 2008, 17:15
En wat moet dat gaan kosten?

vulvasonic
24 januari 2008, 00:30
En wat moet dat gaan kosten?

Goede vraag. Bij Vox lijkt het tegenwoordig maar twee kanten op te kunnen. Ze bouwen peperduur spul voor de echte liefhebber, maar ze weten tegelijkertijd de hele markt in de goedkopere regionen te verrassen met geweldig spul (afgezet tegen de lage prijzen).

Hoedanook, Vox heeft zich in een paar jaar tijd weer volledig in de markt gezet met een in enorm tempo uitbreidende reeks van versterkers, effecten, modellers en nu dus ook gitaren. Goed bezig, die lui van Vox. Tien jaar terug was het dat ene merk van die ene geweldige versterker, en nu......

Mochten de heren bij Vox een paar grote namen aan hun nieuwe gitaren weten te koppelen en weten ze de prijs ervan relatief laag te houden, dan voorzie ik zomaar een klein succesje. De modellen zijn echter alles behalve behoudend en dat kan nog wel eens opbreken binnen de, meestal zeer conservatief ingestelde, gitaristenpopulatie.

zeppo
24 januari 2008, 09:04
Ik vind ze er tof uitzien! Wel vreemd hoor wanneer je die gitaar vanaf de zijkant bekijkt: zo gebogen. Kan me wel voorstellen dat ze confortabel spelen.

Rutger
24 januari 2008, 09:06
Bijzondere pickups ook, zijn dat nou een soort van hotrails maar dan 3delig?

JeroenSchaaf
24 januari 2008, 09:27
Ik ben heel benieuwd wat de prijs wordt! Cker een mooi gitaartje!

iwamoto
24 januari 2008, 09:45
ik wil nog steeds een vette hollow body, misschien word dit hem wel :D

schizo910
24 januari 2008, 09:56
Oeh, ik vind die Virage DC in Deep Cherry wel errrrrrug mooi hoor!

ponq
24 januari 2008, 09:59
ongeloooooflijk mooie gitaren! Als dit een redelijk prijsje wordt *en* ze spelen als beloofd...pff dan moe'k deze ergens gaan halen.

Rutger
24 januari 2008, 10:10
Ik ga dit wel zeker in de gaten houden, ben toevallig net opzoek naar een goeie (semi)hollowbody :)

hesse
24 januari 2008, 10:32
Ik vind het prachtige gitaren. Bij de DC vind ik de slagplaat wel ontzettend lelijk, maar die is vervangbaar. Vanop die zijwaartse foto doet de hals ook wat plastiek aan, maar wsl zal dat wel een nette hals zijn.
Kan iemand wat uitleg geven over die pickups. Ik heb er nog nooit van gehoord of iets.
Hopelijk dat ik volgend jaar naar Engeland mag en dan zoiets kan meenemen als souvenier he als ie goed klinkt en speelt :)

Pepe
24 januari 2008, 10:43
Mochten de heren bij Vox een paar grote namen aan hun nieuwe gitaren weten te koppelen en weten ze de prijs ervan relatief laag te houden, dan voorzie ik zomaar een klein succesje. De modellen zijn echter alles behalve behoudend en dat kan nog wel eens opbreken binnen de, meestal zeer conservatief ingestelde, gitaristenpopulatie.

Ja, Vox heeft het een paar keer geprobeerd met gitaren, de laatste keer moesten de eigenzinnige modellen het afleggen tegen de tokai's/fernandes en squire copieen. De concurenten zijn nu Ibanez en Epiphone. Waarschijnlijk denkt men dat er voldoende draagvlak is gecreeerd bij een nieuwe generatie die geen last heeft van het degelijke (oubollige)Vox image van weleer.

Een van de weinige merken die zich met nieuwe modellen in de mid-prijsmarkt heeft weten te profileren is Duesenberg. Spannende tijd voor de jongens en meisjes van Vox.

Squier4ever
24 januari 2008, 12:21
Ik ga dit wel zeker in de gaten houden, ben toevallig net opzoek naar een goeie (semi)hollowbody :)

dan zou ik 'm maar snel kopen voordat al je geld naar de kleine spruit moet worden gesluist :D

zeppo
24 januari 2008, 12:22
Kan iemand wat uitleg geven over die pickups. Ik heb er nog nooit van gehoord of iets.


Zal wel een custom ontwikkeling zijn: single coil / humbucker / fase / tegenfase.
Op zich niet zo spannend, gewoon een doorontwikkeling imho. Wel benieuwd naar de klankvariaties die ermee mogelijk zijn.

Rutger
24 januari 2008, 12:23
dan zou ik 'm maar snel kopen voordat al je geld naar de kleine spruit moet worden gesluist :D
Precies :p

Nee hoor, ik verkoop eerst wat en daar koop ik dan weer iets nieuws van. k Heb m'n vriendin zover gekregen dat het geld dat in m'n gear zit, in m'n gear blijft. :)

Riky
24 januari 2008, 13:00
Precies :p

Nee hoor, ik verkoop eerst wat en daar koop ik dan weer iets nieuws van. k Heb m'n vriendin zover gekregen dat het geld dat in m'n gear zit, in m'n gear blijft. :)

haha dat klinkt veel te verstandig voor een gitarist :satisfie:

rickert
24 januari 2008, 13:19
Oeh, ik vind die Virage DC in Deep Cherry wel errrrrrug mooi hoor!
Inderdaad erg sjiek, ben benieuwd naar de pickups en de prijs :satisfie: :satisfie: .

zoon van Piet
24 januari 2008, 16:54
Tja, die sleutels in de klankkast zijn foeilelijk

ieder zijn smaak, maar ken je klassieken: die zijn niet zomaar effe bedacht door een handige designboy, maar relateren aan de rijke europese traditie op het gebied van instrumentenbouw. Met name op duitse jazzgitaren is deze Sichelschnitt nog vaak terug te vinden..

Ritch
24 januari 2008, 17:13
In-der-daad, zo'n DC in burst is wel heel appetijtelijk. Als de gitaar in de prijsklasse van 750 tot 850 euro valt ga ik 'm zeer zeker aan de tand voelen.

Silco
24 januari 2008, 17:20
Die SC in Deep Cherry of Jet Black is echt geweldig. Als de prijs fatsoenlijk is, wil ik hem zeker proberen!

Volgens mij heeft Vox zich laten 'inspireren' door Gibson. Die SC is net een Les Paul en die DS lijkt wel een ES....

nevyn292
24 januari 2008, 17:55
hmm, die 3d carving staat me een beetje tegen, een knik in de body ipv gewoon een rechte plank.


als ze lekker spelen en klinken gaat dit nog een lastige keuze worden, een epi of een ibanez of een van deze

barno
24 januari 2008, 18:52
Die SC in Deep Cherry of Jet Black is echt geweldig. Als de prijs fatsoenlijk is, wil ik hem zeker proberen!

Volgens mij heeft Vox zich laten 'inspireren' door Gibson. Die SC is net een Les Paul en die DS lijkt wel een ES....

idd, ze hebben goed gekeken naar ES 339, soort hybride tussen LP en ES.

tidalwave_sideburns
24 januari 2008, 22:44
ieder zijn smaak, maar ken je klassieken: die zijn niet zomaar effe bedacht door een handige designboy, maar relateren aan de rijke europese traditie op het gebied van instrumentenbouw. Met name op duitse jazzgitaren is deze Sichelschnitt nog vaak terug te vinden..


Ik heb zo'n DDR jazz-gitaar uit 1961, met zo'n soortement van sleutel in de klankkast. Het is een erg apart instrument. http://img141.imageshack.us/img141/1240/kp003pw5.jpg
Hij piept en kraakt, en zelfs op een clean kanaal verga je bwv spreken van de feedback, hij is bijzonder microfonisch, dus ik moet hem maar eens naar de gitaardokter brengen.

On topic, het ontwerp is verder prima in orde, en een verademing na al die saaie strats. Maar ene bigsby wigglestick was geen voerbodige luxe geweest.

BasHermus
25 januari 2008, 16:06
Erg mooie gitaren. Vooral de double cutaway....

Ook subtiel hoe ze de vorm van de f-holes terug laten komen op de headstock en de inlays op de toets (en volgens mij ook in de vorm van de stem-knoppen).

Die pickups (afgezien van de klank, want ik heb ze nog niet gehoord) vind ik vrij lelijk. Ik ben meer een liefhebber van de klassieke humbucker-met-chrome-kapje look...
En die brug kan best goed werken, maar en standaard tune-o-matic brug heeft het voordeel dat je de hoek die de snaren maken t.o.v. de brug kunt optimaliseren voor een beter sustain/klank.

Gezien de produktie methodes en de specs zou het me verbazen als ze (ver) onder de 1000 euro gaan kosten.

Geoffrey
25 januari 2008, 18:16
Niet direct iets voor mij.. maar toch wel zeer mooie gitaren!!

jonesd
4 maart 2008, 17:23
Gezien de produktie methodes en de specs zou het me verbazen als ze (ver) onder de 1000 euro gaan kosten.

Amerikaanse prijzen op sweetwater (http://www.sweetwater.com/c592--Vox--Semi_Hollow_Body_Guitars) :

Double cutaway: 2500 dollar
Single cutaway: 2400 dollar

Niet echt goedkoop dus...

rickert
4 maart 2008, 17:24
Holy kwakeronie!

Riky
4 maart 2008, 18:37
Holy kwakeronie!

keer 2? of gewoon zo?:D

rickert
4 maart 2008, 18:37
Nee gewoon zo is zat!

Wizz
4 maart 2008, 20:04
Ik heb ze op de Namm in mijn handen gehad, en ze zijn hun geld dubbel en dwars waard. Ik vrees echter dat ze commercieel "te klein" zijn, winkels blijven er àls ze het al durven (ik niet !) lang mee zitten. Een Gibson ES 339 kost nog geen tweeduizend, en ja, daar staat dan toch maar mooi Gibson op de kop...

Wizz

Orpheo
4 maart 2008, 20:09
Ik heb ze op de Namm in mijn handen gehad, en ze zijn hun geld dubbel en dwars waard. Ik vrees echter dat ze commercieel "te klein" zijn, winkels blijven er àls ze het al durven (ik niet !) lang mee zitten. Een Gibson ES 339 kost nog geen tweeduizend, en ja, daar staat dan toch maar mooi Gibson op de kop...

Wizz

agreed. de es339 heb ik in den haag zelfs gezien onder de 1500E

Mitch
4 maart 2008, 21:19
Oeh, ik vind die Virage DC in Deep Cherry wel errrrrrug mooi hoor!
My thouhgts exactly!
Verder mooie features. Toffe brug, hele mooie body contours, body/hals verbinding ziet er zeer oké uit... alleen die 'manusje van alles' pickups staan me bij voorbaat tegen. Pickups waar alles in moet zitten: dat worden dus prima sounds, maar van alles is het nét niet, dat heb ik al te vaak gezien.

De looks zijn van de single cut duidelijk minder dan van de DC en ik vraag me inderdaad ook af of het niet een beetje teveel hinken op twee gedachtes is. Beetje vintage looks, beetje modern. Daar zijn gitaristen niet zo gek op...

dunnoaname
4 maart 2008, 21:47
Errug sexy!!!! Wel erg duur ook:(

Ik vind het wel cool dat de cherry kleur ander hout (full mahogany) heeft dan de burst (mahogany met ash top) en de lichte kleur (helemaal ash). De zwarte is er in alledrie de houtvarianten....

nevyn292
4 maart 2008, 22:37
erg jammer van die listprice, nu wordt het denk ik toch maar de sheraton :satisfie:

cardinal
5 maart 2008, 20:38
Hmm, ik ben niet zo gek op 3d animaties voor gitaren. Ik wil de realthing zien, gewoon gefotografeerd. Dit doet mij een beetje denken aan die japanse "zet zelf je gitaar in elkaar" site.

Headstock is niet mijn ding, komt wat cheapy over. Elementen vind ik wel catchy eruit zien. Ben benieuwd of het lekker speelt/klinkt.

De Beer
5 maart 2008, 21:23
Errug mooi! zeker die DC Deep Cherry.

Maar als dat idd de prijs moet gaan worden....kansloos.

iWishmaster
4 september 2010, 17:23
Even een flinke bump: heeft iemand dit ding al? Of in ieder geval al bespeeld? Ben er erg nieuwsgierig naar en op NAMM 2010 is de Virage II aangekondigd.

Freshwood
12 september 2010, 14:51
Even een flinke bump: heeft iemand dit ding al? Of in ieder geval al bespeeld? Ben er erg nieuwsgierig naar en op NAMM 2010 is de Virage II aangekondigd.

Ik heb 'dat ding' al, sterker nog: ik heb er op het moment twee! Allebei schitterend gebouwde en fantastisch klinkende gitaren. De eerste is een prachtige blonde DC die ik vlak na de introductie op de beurs heb aangeschaft (serienummer 30!). De tweede, DC sunburst uitvoering, heb ik als aflossing op een lening aanvaard en gebruik ik verder niet. Is dus te koop (voor een goed bod doe ik er graag een andere enthousiasteling een plezier mee)!
Beide gitaren zijn uit de eerste serie, dus de uitvoering met de DiMarzio's tripple coil elementen. De nieuwe serie heeft Vox elementen en is cosmetisch hier en daar wat aangepast.
De Virage is ideaal voor op het podium, mede vanwege het zeer lage gewicht, en de studio. Fantastische toon en absoluut geen brom of wat dan ook.

Basileia
12 september 2010, 15:00
Ik heb 'dat ding' al, sterker nog: ik heb er op het moment twee! Allebei schitterend gebouwde en fantastisch klinkende gitaren. De eerste is een prachtige blonde DC die ik vlak na de introductie op de beurs heb aangeschaft (serienummer 30!). De tweede, DC sunburst uitvoering, heb ik als aflossing op een lening aanvaard en gebruik ik verder niet. Is dus te koop (voor een goed bod doe ik er graag een andere enthousiasteling een plezier mee)!
Beide gitaren zijn uit de eerste serie, dus de uitvoering met de DiMarzio's tripple coil elementen. De nieuwe serie heeft Vox elementen en is cosmetisch hier en daar wat aangepast.
De Virage is ideaal voor op het podium, mede vanwege het zeer lage gewicht, en de studio. Fantastische toon en absoluut geen brom of wat dan ook.

Dit vraagt natuurlijk wel om een paar fotootjes...

Pepe
12 september 2010, 15:10
die ik vlak na de introductie op de beurs heb aangeschaft ....., heb ik als aflossing op een lening aanvaard en gebruik ik verder niet. Is dus te koop

dat klinkt niet als een particulier als eerste post?

Freshwood
12 september 2010, 15:13
Dit vraagt natuurlijk wel om een paar fotootjes...

Fotootjes zijn er, maar hoe krijg ik die hierbij geplaatst...? Nieuw op het forum... Ga nog wel even prutsen.

Basileia
12 september 2010, 15:15
Fotootjes zijn er, maar hoe krijg ik die hierbij geplaatst...? Nieuw op het forum... Ga nog wel even prutsen.

Uploaden op een website als tinypic.com of photobucket, en dan de link tussen tags plaatsen.

Freshwood
12 september 2010, 15:19
dat klinkt niet als een particulier als eerste post?

Ja, kan een beetje vreemd overkomen. Leg het even uit: ik werkte bij een kleine gitaarwinkel met de bedoeling de zaak uit te breiden en heb daar tijd en geld in geïnvesteerd. Via de importeur van Vox kon ik toen de blonde DC kopen en heb dat na veel hoofdbrekens gedaan. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. De sunburst hing in de shop en heb ik, toen de eigenaar de pijp aan Maarten gaf, als aflossing op een persoonlijke lening aanvaard.
That's it. Een particuliere gitaarfanaat dus en geen handelaar.

iWishmaster
12 september 2010, 15:31
Als ik er één zou kopen, zou het ongetwijfeld de rode DC zijn.

Wat ik me afvraag: hoe zijn de pickups? Komt er stevige humbuckersound uit? Al die extra klankopties maken me namelijk niet echt veel uit.

Klinkt de gitaar wel als een volwaardige (semi)hollow? De body is namelijk vrij anders gevormd en erg dun, zelfs in vergelijking met een ES-335.

Freshwood
12 september 2010, 15:48
Uploaden op een website als tinypic.com of photobucket, en dan de link tussen tags plaatsen.

http://i740.photobucket.com/albums/xx48/Freshwood/IMG_4886.jpg?t=1284299094http://i740.photobucket.com/albums/xx48/Freshwood/IMG_4889.jpg?t=1284299094
http://i740.photobucket.com/albums/xx48/Freshwood/IMG_4880.jpg?t=1284299094