PDA

View Full Version : Cubase backing track



A_monkey
23 januari 2008, 15:35
Beste mensen!
Ik heb cubase LE, opnemen en beetje mixen lukt mij nog wel ook al is het een zeer lastig programma. Nu zou ik ook graag begeleiding erin willen maken. Op zich is het zozeer maken niet het probleem, maar kan met de midi er geen geluid uit krijgen :S Ook als ik een midi bestandje open zie ik die balkjes wel mooi bewegen maar ik hoor niks :(
Weet iemand hoe je bij die midi balkjes ook echt geluid krijgt (door mijn speakers).

paulusdeBKB
23 januari 2008, 15:37
Heb je een VST instrument aan het MIDI-spoor dat je wilt horen toegewezen? Als je niet snapt wat hier staat, moet je de handleiding er nog maar eens bijpakken.

A_monkey
23 januari 2008, 15:53
Ja ik begrijp je denk ik.
Ik heb nog geprobeerd iets uit die handleiding te halen, maar als ik alleen het deel lees waar ik naar zoek wordt er naar 100 andere dingen verwezen, en ik heb niet echt de zin/tijd om alle 500 bladzijdes door te lezen.
Maar goed als ik er een VST instrument aan koppel hoor ik nog steeds niks, maar bij het kiezen van een VST instrument als ik dan drum doe en op die e en dan op bijv op cowbell dan hoor ik wel de cowbell. Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk uitleg en dat je er iets aan hebt.
En nog bedankt voor de moeite :hippie:
trouwens, ik denk dat het wel duidelijk is maar ik zeg het toch maar even ik maak geen gebruik van midi apparatuur, zoals zo'n keyboardje.

TIMBER
23 januari 2008, 16:15
Als je maar begrijpt dat MIDI geen geluidsbestand op zich is. Zie het meer als een pianola of een draaiorgel. Die ingespeelde miditrack is de rol die de orgeldraaier er in legt, en dan speelt het orgel de muziek.

A_monkey
23 januari 2008, 16:28
Dit begrijp ik wel maar ik wil dus weten hoe ik dus zorg dat het instrument ook werkelijk die MIDI taak speelt

Ic3gl0vE
23 januari 2008, 22:22
druk op f11 (vst instruments), kies hier een vst uit. maak een midispoor aan. Zet de output hiervan (links) op de vst die je gekozen hebt in het f11 menu. Als je nu iets in deze midi track zet, zal het VST instrument dit afspelen :-)

Zit er trouwens niet iets van een quickstart guide bij cubase LE? deze dingen zijn meestal niet zo dik maar leren je snel de basis.