PDA

View Full Version : Slaan & Maat



Quadra
23 januari 2008, 15:33
Hey,
sinds een week ben ik begonnen met gitaar spelen maar nu loop ik tegen iets aan... Ik ben nogal amuzikaal dus weet er niet van af, maar volgens mij moet je een bepaalde maat hebben met gitaarspelen. Dat heb ik van een paar anderen gehoord, en die zeiden dat je heel makkelijk een verkeerde maat aan kon leren. Maar wat is de goeie maat? En hoevaak per moet je slaan.. hoevaak per seconde ongeveer (is niet altijd gelijk natuurlijk..)
En nog iets, hoe moet je slaan,
Alleen maar met je hand naar beneden over de snaren, of ook naar boven soms? en met je nagels, of vingertoppen of wat?
Met de akkoorden lukt het verder wel redelijk, heb wat lessen via internet gevolgd, maar er staat niet hoe je moet spelen. Is er iets waar ik op moet letten dan?
graag reactie,
gr Q

RiffMeister
23 januari 2008, 15:54
Hey,
sinds een week ben ik begonnen met gitaar spelen maar nu loop ik tegen iets aan... Ik ben nogal amuzikaal dus weet er niet van af, maar volgens mij moet je een bepaalde maat hebben met gitaarspelen. Dat heb ik van een paar anderen gehoord, en die zeiden dat je heel makkelijk een verkeerde maat aan kon leren. Maar wat is de goeie maat? En hoevaak per moet je slaan.. hoevaak per seconde ongeveer (is niet altijd gelijk natuurlijk..)
En nog iets, hoe moet je slaan,
Alleen maar met je hand naar beneden over de snaren, of ook naar boven soms? en met je nagels, of vingertoppen of wat?
Met de akkoorden lukt het verder wel redelijk, heb wat lessen via internet gevolgd, maar er staat niet hoe je moet spelen. Is er iets waar ik op moet letten dan?
graag reactie,
gr Q

Q,

Ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt met verkeerde maat aanleren. De maat dan wel aanslag verschilt per nummer eigenlijk en heeft niet zo zeer te maken met een 'grootste gemeenschappelijke deler' qua aanslag per minuut ofzo. Het beste advies is: luister naar de muziek en de aanslag daarvan en tik (met je linker- of rechter) voet met de maat van de muziek mee - bij de meeste mensen gaat die vrijwel instinctief :)

Als je wilt weten hoe je moet aanslaan met de vingers, dan kan je op YouTube zoeken via : http://nl.youtube.com/results?search_query=strumming+lessons

Als je wilt leren tokkelen (losse snaren en combinaties daarvan), ook dat kan je vinden op YouTube: http://nl.youtube.com/results?search_query=basic+fingerpicking

En hoe je een plectrum vast moet houden (da's zo'n stuk plastic of enig ander materiaal voor het aanslaan van een gitaar), ook daarvoor:
http://nl.youtube.com/results?search_query=hold+a+pick

Er zijn ook zat goede boeken over te vinden over hoe je de gitaar goed moet vast houden e.d. (ook hier op Gitaarnet trouwens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101246 ).

P.S. aMuzikaal zijn heeft niets te maken met er niets vanaf weten. Je bent amuzikaal of niet :)

Quadra
23 januari 2008, 16:06
Ah dankje!
Ik wou net het vorige bericht gaan bewerken omdat er nogal heel wat spelfouten e.d. in zaten maar zal dat er maar bij laten. Ik zal die filmpjes eens gaan bekijken.
En dat van de maat.. heb toch echt iets gehoord dat je op de een of andere manier goed moest uitkomen met de maat.. en tot 3 of tot 4 tellen.. komt niet bekend voor?

RiffMeister
23 januari 2008, 16:49
Wat jij bedoelt is een drie- of vier-kwarts maat. Daar zit inderdaad verschil tussen. De meeste pop/rock/blues nummers zijn gebaseerd op een vier-kwartsmaat.
Dat betekend dat er vier tellen in 1 maat zitten, maar daar hoef je je zeker in het begin nog niet druk over te maken. Probeer eerst de aanslag en de grepen op de hals goed te krijgen.

Quadra
23 januari 2008, 18:33
Hmm.. kan je die aanslag niet even omschrijven ofzo.. of zeggen waar ik rekening mee moet houden? Er staan daar wel honderden filmpjes en om ze allemaal te bekijken tot ik er uiteindelijk een vind die heel goed gefilmt is.. is niet zo snel.
Ik ram gewoon elke keer naar beneden.. (om een akkoord te oefenen) soms op een bepaald melodietje.. echte melodieen speel ik nog niet, maar als ik dat ga doen moet dat op dezelfde manier?

RiffMeister
23 januari 2008, 18:59
Hmm.. kan je die aanslag niet even omschrijven ofzo..

:satisfie: Dat is nu net het probleem: nee. Da's niet even te omschrijven. Ik kan het wel omschrijven, maar of je *daar* wijs uit wordt :D

Misschien is het een idee om het aan iemand in je omgeving te vragen die al gitaar speelt. Het is makkelijker om het te zien en na te doen als uit een tekst opmaken wat precies te bedoeling is.

Kleine kwoot uit de gitaarbijbel van Ralph Denyer (De gitaar, handboek voor de gitarist - blz. 79):

Strumming is de Engelse benaming voor een aanslag met de volle hand. In wezen is dat een vrij instinctieve techniek waar moeilijk aanwijzingen voor te geven zijn. Het lukt of het lukt niet, en als het niet lukt, moet u gewoon langer oefenen, totdat u het - letterlijk - 'in de vingers heeft'. De meeste gitaristen gebruiken voor deze volle aanslag overigens een plectrum, dat een wat scherpere, helderder klank oplevert. etc. etc. etc..

Het staat daar verder wel ietsjes uitgelegd, maar of je daar wijs uit wordt als je het nog nooit gezien hebt..

wiltin
24 januari 2008, 08:31
Goed uitgelegd met video et: http://www.justinguitar.com/html/beginners_html/BC06-BasicRhythm.html

RiffMeister
24 januari 2008, 09:45
Goed uitgelegd met video et: http://www.justinguitar.com/html/beginners_html/BC06-BasicRhythm.html

Inderdaad goed uitgelegd; da's nog best een grappige site eigenlijk... *Plop* bij favo's.. :)

EuroCinema
24 januari 2008, 09:50
Geen dansles gehad zeker? :)
Leg eerst die gitaar even weg en zet een nummer op met een duidelijk ritme. Laten we zeggen: We will rock you van Queen. Je kunt horen dat het ritme steeds herhaalt, het is een rondje dat steeds terugkeert. Boem-boem KLAP, boem-boem KLAP. Kun je zo meeklappen dat je niet net voor of net na die klap zit, maar erbovenop? Daar gaat het het simpel gezegd om met maathouden. Of je nou omhoog of omlaag aanslaat, met je plectrum of met je tanden, het gaat erom dat je precies op het juiste moment die toon raakt.
Tellen kan je daarbij helpen (de klappen zitten op de tweede en vierde tel van de maat) en je kunt er hele theoretische discussies over voeren, maar het belangrijkste is dat je het gaat horen en voelen, het is iets fysieks.