PDA

View Full Version : powerchords



psyQ
23 januari 2008, 14:10
vraagje, over de powerchords. Met je de 3de snaar spelen met je wijsvinger of je ringvinger? Ik deed het asltijd met ringvinger, maar kreeg last van mijn pols. Ook merkte ik dat ik veel makelijker kan overpakken naar bare als ik met pink speel.
dank!

PsyQ

Gitaargek
23 januari 2008, 14:35
ik speel ze niet vaak maar als ik ze speelt is het. wijsvinger, ring en pink.

ErikE
23 januari 2008, 14:50
Hangt ook van het formaat van je handen af...Ik gebruik ook m'n pink. Belangrijkst is dat je overbodige spanning voorkomt.

Mephistocles
23 januari 2008, 14:53
Boeit niet, al pak je je grote teen (eerst wassen, anders worden je snaren zo snel vuil), wat is het makkelijkst voor jou. Ik gebruik de ene keer de ene, de andere keer de andere vinger. Het is helemaal jou feestje.

-=JEROEN=-
23 januari 2008, 15:02
voor powerchords gebruik ik mn wijs en ringvinger

ook mn op Amaj gebaseerde barré akkoorden speel ik zo

mn vingerkootje is precies groot genoeg om een A mee te spelen en toch de hoge-e open te laten

RiffMeister
23 januari 2008, 16:50
Voor powerchords gebruik ik meestal de wijs- en ringvinger. Dan heb je je pink nog vrij voor de rock-n-roll variaties :)

appyhaan
23 januari 2008, 23:56
Helemaal afhankelijk van wat je gaat spelen... 't kan zijn dat je je ringvinger nodig hebt voor een bepaalde riff, kan ook zijn dat je je pink nodig hebt voor bijvoorbeeld zoals hierboven al is beschreven rock 'n roll achtige dingen. Doe dus beide.

Creatieve vraag aan geinteresseerden: Op hoeveel manieren kun je een Em mineur akkoord pakken?

EuroCinema
24 januari 2008, 09:35
Wijsvinger en pink voor mij.

Roebbeke
24 januari 2008, 19:12
Ik gebruik ook wijsvinger, ringvinger en pink. Dan heb ik men middelvinger nog om eventueel de E-snaar te dempen.

Nevaratoiel
24 januari 2008, 20:49
Ik heb maar kleine handjes dus wijsvinger, ringvinger en pink voor mij.

Tapirdier
25 januari 2008, 20:49
Doorgaans met wijsvinger en pink, maar als ik in de buurt van de 12de fret kom wil ik wel eens overschakelen naar ringvinger.

Powerchordschuiver
25 januari 2008, 20:57
Mijn manier: zet je gain op 666 en pak tweeklanken met wijsvinger en pink, klinken nauwelijks minder bruut dan drieklanken en het speelt lekker makkelijk.

Mephistocles
26 januari 2008, 12:14
Tsja, daar zeg je nog zoiets. Je kan 2 noten pakken, een prime en een kwint, maar je kan er ooknog een octaaf bij pakken... Tis maar net wat je speelt. Soms, voornamelijk in jazz is het ook mooi om juist geen kwint te pakken, alleen octaven en een prime. Maar dan is het geen powerchord meer.

chubbyfan
26 januari 2008, 12:19
met een powerchord pak je de octaaf toch ook mee(I-V-VIII),anders is het geen chord toch?maar gewoon een tweeklank

Voidhead
27 januari 2008, 12:02
Dan is het nog geen akkoord, eigenlijk is een powerchord geen akkoord, een akkoord moet minstens 3 verschillende noten hebben. Een powerchord is eigenlijk alleen een versterking van boventonen, de 1e en 2e zijnde het octaaf, 3e is kwint, deze boventonen kom je al snel tegen en die worden dus goed versterkt door zo'n powerchord, een dikke bak distortion erover en 't is al helemaal feest ;)

Mephistocles
28 januari 2008, 08:15
Mooi gezegd, voicehead, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. Je uitleg is onvolledig. Een akkoord bestaat altijd uit minstens een prime, terts en een kwint.

Terug naar powerchord: waarom kun je bij een powerchord alle noten spelen behalve de terts? Simpel; de terts maakt het verschil tussen een mineur en majeur akkoord. Het is dus een akkoord waar je niets mis aan kunt doen. Als je t laag pakt heb je ook een donkere, zware, strakke begeleiding. 2 redenen waarom het in de moderne muziek regelmatig gebruikt wordt.

Toch ben ik er voorstander om het powerchord in aanmerking te laten komen voor de titel "akkoord"

Overigens is de aanduiding voor powerchord bijv. E5. Dat 5je doet t m hè! En dan zo'n buizenbak met een beetje distortion... Dan heb je nog wel wat boventonen, en je hoort je gitaar nog... Heerlijk!

@appyhaan

|--|--|--|---------
|--|--|--|---------
|--|--|--|---------
|-0|--|--|---------
|-0|--|--|---------
|--|--|--|---------


|--|--|-0|--|--|-----
|--|--|--|--|-0|-----
|--|--|--|-0|--|-----
|--|-0|--|--|--|-----
|--|--|--|--|--|-----
|--|--|--|--|--|-----


--|-0|--|--|-------
--|--|-o|--|-------
--|--|--|-0|-------
--|--|--|-0|-------
--|-0|--|--|-------
--|--|--|--|-------
VII


-]|--|--|--|---------
-]|--|--|--|---------
-]|--|--|--|---------
-]|--|-0|--|---------
-]|--|-0|--|---------
-]|--|--|--|---------
XII
Dan kun je nog variëren op de bovenstaande akkoorden, zoals:

Let op, deze is volgens de harmonieleer niet mooi! (zoals veel akkoorden)
|--|--|--|-0|---------
|--|--|--|--|---------
|--|--|--|--|---------
|--|-0|--|--|---------
|--|-0|--|--|---------
|--|--|--|--|---------

Doe ik m nooit zou spelen, maar t is wel een Em:

|--|--|--|--|--|--|--|--
|--|--|--|--|--|--|--|--
|--|--|--|--|--|--|--|--
|--|--|--|--|--|--|-0|--
|--|--|--|--|--|--|-0|--
|--|--|--|--|--|--|--|--

Of in flageoletten:
--|--|--|-h|--|--|--|--
--|--|--|-h|--|--|--|--
--|--|--|-h|--|--|--|--
--|--|--|--|--|--|--|--
--|--|--|--|--|--|--|--
--|--|--|-h|--|--|--|--

|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|-h|--|--|--|--
|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|-h|--|--|--|--
|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|-h|--|--|--|--
|--|-0|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|-h|--|--
|--|-0|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|-h|--|--
|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|-h|--|--|--|--

En ga zo maar door...