PDA

View Full Version : Welk hout voor een bovenblad?



Zjef
23 januari 2008, 12:22
Het ideetje om een archtop te bouwen spookt al een tijdje door m'n hoofd.
Volgend jaar begin ik normaalgezien een gitaarbouw-opleiding, maar ik zit nu al met een paar vraagjes die ik kwijt wil.
Volgend jaar zal ik er wel meer over te weten komen, maar ik ben nu eenmaal nieuwsgierig...

Welke eigenschappen moet goed gitaarhout hebben?
Welke houtsoorten zijn geschikt voor het bovenblad van een acoustische of archtop gitaar?
Ik vind hier ongelofelijk veel info over hout voor elektrische gitaren, maar weinig over acoustische...

Alle info is welkom!

Gitaarbouwer
23 januari 2008, 12:34
Wat ik altijd geleerd heb gebruik je het liefst zachthout voor de top (zoals spruce en ceder) zodat de top goed kan vibreren. En hardhout voor back en sides (zoals mahonie en pallissander e.v.a.) zodat het hout zelf niet al te veel gaat trillen maar de geluidsgolven terugkaatsen richting het klankgat.

Javaca
23 januari 2008, 12:36
Hoi Zjef,

Welke opleiding ga je doen?

-Brugge (Kurt Decorte)
-Puurs (CMB)
-Boom (ILSA)

Voor archtops wordt overwegend vuren (Picea Abies) gebruikt.
Voor een akoestische wordt meestal gebruik gemaakt van vuren en naaldhoutceder (Thuya Plicata).
Belangrijk is dat het hout mooi egaal, kwartiers en fijnjarig is. Dus niet de spar uit de tuin van Nonkel Jos. Verder is het belangrijk dat het hout goed droog is. Het beste hierbij is luchtgedroogd (airdried) hout.

Zjef
23 januari 2008, 14:07
@ Javaca: Ik zal in Brugge blijven (bijna letterlijk 100 m van mijn deur).

Bedankt voor het beetje gitaarwijsheid dat ik nu rijker ben!
Hoe meer ik lees, hoe meer ik het idee achter een klankkast begin snappen...
Maar nu moet ik terug verder gaan studeren. Microbiologie en Hematologie liggen te wachten!

Mattia
23 januari 2008, 14:18
Gewoon nadenken, en het komt zowel van zelf; voor de top wil je een lichte houtsoort, die wel erg stijf is. Dus je komt uit bij Fichte/Spruce (op een, of europees (picea abies) of Sitka, soms Engelman), met als alternatieven: Ceder, Redwood, Douglas Fir. Voor zij en achterbladen liever iets hards, stevig, maar met goede vibratieeigenschappen, traditioneel beland je dan bij de maple/esdoorn (voor archtops/violen, dan), maar een heel scala aan houtsoorten is mogelijk. Ik heb setjes liggen in mahonie (Honduras, Cubaans, Khaya, Sapele), palisander (indisch, honduras, cocobolo, madagascar), bubinga, limba, esdoorn, ebben (macassar, dan), granadillo, pau ferro (santos palisander), ziricote, noten, kersen...ga zo maar door. Hele lange lijst aan traditionele en alternatieve soorten zijn mogelijk.

idv139
23 januari 2008, 20:46
ik heb wat zitten lezen, en als Bruggeling ben ik ook wel geïnteresseerd:)

LaurentB
23 januari 2008, 20:51
[QUOTE=Javaca]
(...)
Belangrijk is dat het hout mooi egaal, kwartiers en fijnjarig is. Dus niet de spar uit de tuin van Nonkel Jos.
(...)

Goeie naam voor een nieuw gitaarmerk: NJ (Nonkel Jos).