PDA

View Full Version : Tascam DP-01(FX) voor thuisklusjes



jimihattricks
23 januari 2008, 11:02
Hey, ik heb net al een aantal topics bekeken over de Tascam DP-01, maar ik heb toch nog een aantal vraagjes (heb ze ff geordend, omdat het overzicht weg was)..

Onze band beschikt over een studio ingericht met protools, mics en the lot, dus het is puur voor mij om thuis wat te kloten. Om die reden zal ik ook wsl niet meer dan 1 track tegelijk opnemen.

vr1: Ik wil echter wel een stereo eindmixje uit het machientje krijgen, liefst zonder dat ik daarna nog op de computer moet gaan kloten > kan de DP dat?

vr2: Dat brengt me bij het volgende > in welk formaat komen die soundfiles uit de Tascam, en je kunt de recorder gewoon met de USB-poort van je PC linken (als een soort USB-stick)?

vr3: Verder zou ik graag weten of ik de tracks die ik opgenomen heb tegelijk kan afspelen met het opnemen van een volgende track?

vr4: Wat betreft gitaareffecten ben ik goed voorzien, en ik wil ook het liefst gewoon de gitaar met een mic opnemen, maar voor zang e.d. zou ik wel graag wat reverb en andere galm/delay effectjes willen toevoegen > moet ik dan de DP-01FX nemen?

vr5: Om af te sluiten > heb ik aan de Tascam DP-01FX voldoende (i.c.m. een paar mics en mijn gtargear) om een nummer van begin tot eind op te nemen en af te mixen, en klinkt het dan enigszins professioneel?

alvast bedankt, ik ben nieuw in de recording wereld, onze drummer neemt dat voor zijn rekening

harrie-beton
23 januari 2008, 11:18
ik zeg dat vaker hier, de allerbeste en goedkoopste opname machine is je eigen pc. Koop een modeler en sluit deze aan op je pc. Installeer het gratis "audicity" en ga aan de slag. Er zijn ook pakketten met galm enzovoort..

bert k
23 januari 2008, 11:20
Zeker omdat je spoor voor spoor wilt opnemen. Je bent klaar met een geluidskaart van onder de 100 euro en een niet al te bejaarde computer.

jimihattricks
23 januari 2008, 12:42
Audacity heb ik (inclusief reverb etc.), maar vind ik niet zo intuitief werken..

wat me voornamelijk stoort, is dat ik niet tegelijkertijd kan afspelen en opnemen (zoals ik gewend ben van protools)..

of kan iemand me uitleggen hoe ik dat wel kan doen in Audacity? want nu zit ik elke keer met mijn tracks te schuiven, en dat werkt niet echt lekker imo..

daarnaast heb ik wel een laptop van mijn werk, maar thuis voorlopig even niets, en ik heb niet zo'n zin om steeds dat ding heen en weer te sleuren..

vandaar het idee van de portastudio

met een modeler bedoel je een toneport of i.d.?

savale
23 januari 2008, 13:41
Audacity heb ik (inclusief reverb etc.), maar vind ik niet zo intuitief werken..

wat me voornamelijk stoort, is dat ik niet tegelijkertijd kan afspelen en opnemen (zoals ik gewend ben van protools)..

of kan iemand me uitleggen hoe ik dat wel kan doen in Audacity? want nu zit ik elke keer met mijn tracks te schuiven, en dat werkt niet echt lekker imo..

daarnaast heb ik wel een laptop van mijn werk, maar thuis voorlopig even niets, en ik heb niet zo'n zin om steeds dat ding heen en weer te sleuren..

vandaar het idee van de portastudio

met een modeler bedoel je een toneport of i.d.?

Kijk anders eens naar het gratis (toch?) reaper. Daarmee kan dit allemaal wel. Modeler bedoelt hij denk ik een vst modeler plugin.

jimihattricks
23 januari 2008, 14:02
hey, tnx voor de tip, ik zal er eens naar kijken!! ziet er wel goed uit wat ik zo kan zien, alleen moet je het om de zoveel tijd weer opnieuw downloaden, maar da's geen probleem natuurlijk 8-)

bert k
23 januari 2008, 15:01
wat me voornamelijk stoort, is dat ik niet tegelijkertijd kan afspelen en opnemen (zoals ik gewend ben van protools)..

Ja, dat is natuurlijk wel een vereiste. Dat ligt niet aan je programma, maar aan je geluidskaart. (Zal wel on-board zijn.)
Als je een simpele kaart koopt als bv. een M-audio Audiophile of een Terratec 24/96 heb je prima kwaliteit en kan je simultaan opnemen en afspelen.
Als je nog geen mengpaneel of iets dergelijks hebt, kan je ook een USB oplossing kiezen als geluidskaart. bv een Tascam US122, of iets van Line6 (maar er zijn vele anderen.) Dan kan je direct gitaar en mic opnemen.

vincent136
23 januari 2008, 15:27
Audacity heb ik (inclusief reverb etc.), maar vind ik niet zo intuitief werken..

wat me voornamelijk stoort, is dat ik niet tegelijkertijd kan afspelen en opnemen (zoals ik gewend ben van protools)..

of kan iemand me uitleggen hoe ik dat wel kan doen in Audacity? want nu zit ik elke keer met mijn tracks te schuiven, en dat werkt niet echt lekker imo..

daarnaast heb ik wel een laptop van mijn werk, maar thuis voorlopig even niets, en ik heb niet zo'n zin om steeds dat ding heen en weer te sleuren..

vandaar het idee van de portastudio

met een modeler bedoel je een toneport of i.d.?

Bij bewerken kies je voorkeuren, en dan zet je het vakje bij het opnemen van een spoor, gelijktijdig andere sporen afspelen. Je kunt dan ook nog selecteren welke sporen door ze gewoon op solo te zetten. Zo werkt 't bij mij prima

harrie-beton
23 januari 2008, 16:22
In audicity (te bekijken op mijn site) kun je wél opnemen en afspelen tegelijk.
De beperking zit vaak in de geluidskaart maar de kaarten van de laatste jaren hebben deze beperkingen niet. Een speciale muziekkaart (www.feedback.nl (http://www.feedback.nl) voor prijzen) is wel een klasse beter.

jimihattricks
24 januari 2008, 15:39
allereerst: geweldig informatieve site Harrie, ik kan me herinneren dat ik hem een tijd geleden ook eens (in een eerder stadium) bezocht heb..

zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat dan doe? afspelen en opnemen tegelijk? is daar een aparte button voor? telkens wanneer ik op record druk hoor ik niet de tracks die ik eerder heb opgenomen... of moet ik iets bij de instellingen wijzigen ofzo?

edit: heb het gevonden: even "play other tracks while recording new one" aanvinken bij preferences..

zo zie je maar weer dat je helemaal gelijk hebt; eerst even in de software verdiepen voordat je begint met opnemen.. tnx!

Angela38
1 juni 2008, 22:37
Ik heb sinds vorige week een DP-01, heb ik gehad van een goede kennis van mij. Na lang uitzoeken ben ik er nu achter hoe ik de muziek met mijn zang kan opnemen, maar vraag me af hoe ik het geheel op de pc moet krijgen. Er zit uiteraard een usb stick bij...maar misschien heeft iemand ervaring met het apparaat?
Ik heb ook nog een paar tips nodig wat betreft de zuiverheid van de opname, want ik ben er nog niet helemaal tevreden over.

Alvast bedankt voor jullie reactie

harrie-beton
2 juni 2008, 11:40
The DP01 has a USB 2.0 jack for file backup and transferring mixes to a computer.

Je schijft een usb STICK. Je bedoelt een usb poort hoop ik. Dat lijkt me een kwestie van aansluiten en installeren van de bijgeleverde software.