PDA

View Full Version : mogelijk nieuw project



barno
22 januari 2008, 23:55
Denk eraan om binnenkort nog een gitaar te bouwen. Voorlopig blijf ik trouw aan mijn eerder ontwerp.
Voor deze denk ik wel aan reeks andere specs

- mahonie body / en een top (weet nog niet wat maar niks met fancy AAA toestanden) thin line model maar een stuk dieper dan de standaardmaten, ik dacht ipv 4.5 cm eerder aan iets van een 6 cm

- maple neck, (angled headstock deze keer) rosewood toets, pearl inlay, vintage klusons tuners. headstock mss zwart gelakt

- twee humbuckers / (ben niet voor hums op volle bodies, maar door de goede ervaringen met semi humb p100 op mijn vorige thinline zelfbouw wil ik dit wel es proberen ... think jazz/roots, not rock

- ik wil hem twotone sunburst (belachelijk dat ik mezelf dat aandoe want spuiten is echt wel mijn zwakste punt, maar wil het toch proberen)


enfin, een photoshopke: wat scheef maar soit...
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ontwerpGutllinTheGeneralmostrecentz.jpg

G.G.
23 januari 2008, 00:06
- ik wil hem twotone sunburst (belachelijk dat ik mezelf dat aandoe want spuiten is echt wel mijn zwakste punt, maar wil het toch proberen)


Klinkt leuk, ik heb op mijn prs de burst met stains op het hout gedaan en daarna blank gespoten. Dat werk ook wel en is gemakkelijker.

barno
23 januari 2008, 00:15
burst stainen? je had mss een decoratieve houtsoort, maar op een neutrale mahonie of maple top zal dat wel niet de beste methode zijn denkik

Kakihara
23 januari 2008, 08:06
- maple neck, (angled headstock deze keer) rosewood toets, pearl inlay, vintage klusons tuners. headstock mss zwart gelakt



Wordt het een set-in neck dit keer ?
Lijkt me opnieuw spannend om te volgen.

G.G.
23 januari 2008, 08:50
burst stainen? je had mss een decoratieve houtsoort, maar op een neutrale mahonie of maple top zal dat wel niet de beste methode zijn denkik

Top was wel redelijk decoratief:

http://img152.imageshack.us/img152/5653/image00039ek6.jpg

binnenste vlak met zwart en rood gestained, de rand eromheen met meer geel en de buitenste rand weer met rood en bruin, helaas een niet al te beste foto:
http://img347.imageshack.us/img347/9369/image00138nd8.jpg

barno
23 januari 2008, 10:22
@ GG: wel speciaal, die gracht op de body rondom, hoe heb je dat klaargespeeld?
EDIT, of loopt hij enkel naar beneden vanaf het midden, zie ik nu na goed kijken. door de burst op de buitenkant leek het op hij daar terug omhoog ging

@ kakihara: nee geen set neck voor deze jongen. Dat is meer iets voor de echte pietjes precies met de juiste tools. voor mij : too risky

vraag: is het zo dat als je een gibsonlike stop tailpiece gebruikt, je altijd een angled neck moet hebben (ivm de hoogte van die brug) ?

G.G.
23 januari 2008, 10:46
@ GG: wel speciaal, die gracht op de body rondom, hoe heb je dat klaargespeeld?
EDIT, of loopt hij enkel naar beneden vanaf het midden, zie ik nu na goed kijken. door de burst op de buitenkant leek het op hij daar terug omhoog ging

@ kakihara: nee geen set neck voor deze jongen. Dat is meer iets voor de echte pietjes precies met de juiste tools. voor mij : too risky

vraag: is het zo dat als je een gibsonlike stop tailpiece gebruikt, je altijd een angled neck moet hebben (ivm de hoogte van die brug) ?

Barno, hij loopt vanuit het midden omlaag en naar de randen toe omhoog. Heb ik met zo'n lamellenschijf in een haakse slijper gedaan. Dan kan je die holle vorm mooi in het hout trekken met de ronding van de schijf (vlakker is grotere radius en meer rechtop een kleinere) Belangrijk is dat je zo werkt dat je body vast ligt en beide elebogen steun hebben op je werkbank.
http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Afbraam-lamellenschijven.jpg

Setneck is niet heel lastig hoor. Je gaat een losse top gebruiken, dus het is mooi af te werken.

Voor een TOMbrug moet je inderdaad een hoek hebben. Die bruggen liggen behoorlijk hoog. Of je moet de brug gaan verzinken, maar dat ziet er weer niet uit.

Kakihara
23 januari 2008, 12:05
Misschien dat een wraparound-brug van Wilkinson (copie van de PRS-bruggen)of Duesenberg een optie is? Daar is ook een neck angle voor nodig maar die hoeft denk ik niet zo groot te zijn ...

barno
23 januari 2008, 12:11
dus het is toch een geul die je gemaakt hebt, dacht door het sunburst effect aan de buitenkant dat hij daar gewoon rechtliep. echt wel knap hoor.

Ik zit nog te twijfelen idd, mss ga ik toch voor de gibson aanpak, tombrug, set/angled neck, en dan maar ineens ook de top wat curven. dan kom ik visueel ook dichter bij het jazz/roots landschap waar deze gitaar zich moet gaan situeren.

btw, mocht iemand een adres hebben in limburg (B of NL) of brabant, Antwerpen waar ik oa aan mahonie kan komen? let me know,
heb al heel wat rondgemaild en gebeld in limburg (B) maar zonder succes, raar dat ik daar zo hard naar moet zoeken

barno
23 januari 2008, 12:13
Misschien dat een wraparound-brug van Wilkinson (copie van de PRS-bruggen)of Duesenberg een optie is? Daar is ook een neck angle voor nodig maar die hoeft denk ik niet zo groot te zijn ...

ja ik ga ook nog eens kijken bij Deusenberg, dat merk charmeert mij behoorlijk, ook omdat ze elk detail zelf vormgeven (en meestal zeer mooi) en de kwaliteit schijnt erg goed te zijn voor de prijzen.

Kakihara
23 januari 2008, 12:21
dus het is toch een geul die je gemaakt hebt, dacht door het sunburst effect aan de buitenkant dat hij daar gewoon rechtliep. echt wel knap hoor.

Ik zit nog te twijfelen idd, mss ga ik toch voor de gibson aanpak, tombrug, set/angled neck, en dan maar ineens ook de top wat curven. dan kom ik visueel ook dichter bij het jazz/roots landschap waar deze gitaar zich moet gaan situeren.

btw, mocht iemand een adres hebben in limburg (B of NL) of brabant, Antwerpen waar ik oa aan mahonie kan komen? let me know,
heb al heel wat rondgemaild en gebeld in limburg (B) maar zonder succes, raar dat ik daar zo hard naar moet zoeken
Daar kan ik je niet bij helpen vrees ik. Het is ernstig gesteld met de Belgische houthandel: van zodra je ook maar afwijkt van de inlandse boomsoorten of geen nood hebt aan bangkirai of ander hout waar raamkozijnen of drempels van gemaakt worden, ben je gesjareld...
Misschien Ernieman ff pm'en desnoods ? Die heeft mij ook geholpen met een houthandel in West-Vlaanderen. Denk wel dat hij je kan helpen, is trouwens ook Limburger ;)

Mattia
23 januari 2008, 14:19
Lagae in Kortrijk had (telefonish, dan, jaar geleden) wel enkele luxere houtsoorten. De gemiddelde NL houthandel heeft ook niet bepaald veel interessants liggen, hoor....

Kakihara
23 januari 2008, 18:26
Lagae in Kortrijk had (telefonish, dan, jaar geleden) wel enkele luxere houtsoorten. De gemiddelde NL houthandel heeft ook niet bepaald veel interessants liggen, hoor....

Volgens hun PDF-lijstje (http://www.lagae.be/speciale_soorten.pdf) hebben ze nog altijd behoorlijk wat mooie en speciale soorten. Maar of de TS het ervoor over heeft om +2uur in de wagen te zitten is een andere vraag :nervous:

Zjef
23 januari 2008, 19:54
Volgens hun PDF-lijstje (http://www.lagae.be/speciale_soorten.pdf) hebben ze nog altijd behoorlijk wat mooie en speciale soorten. Maar of de TS het ervoor over heeft om +2uur in de wagen te zitten is een andere vraag :nervous:

Lagae, die naam moet ik onthouden. Ziet er inderdaat een uitgebreid assortiment uit!