PDA

View Full Version : Volume Fender Tremolux zakt in



fredv
22 januari 2008, 21:32
Volume van mijn 64-er Fender Tremolux top (circuit AA 763) zakt plotseling in als ik mijn gitaar hard aansla. Volume komt binnen 1 a 2 seconcen weer terug, maar na enkele keren blijft het volume laag. (werkvolume was ca. 4-5).

Ligt niet aan speakerkast of rotte kabels: dit gebeurt ook op een andere kast met goede speakerkabels.

Wat kan er aan de hand zijn?

Agent_Smith
22 januari 2008, 22:13
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de voeding (trafo, gelijkrichter, elco's ??)
Ongetwijfeld kan iemand als Chris hier meer bruikbare tips over geven.

Chris Winsemius
22 januari 2008, 22:45
Beetje moeilijk te zeggen zonder die (toffe!) amp te kunnen testen/meten, eerste waar ik aan denk:

- slechte soldeerverbinding/contact ergens
- "overlijdende" schermrooster of voedings weerstanden
- kaduke condensator of elko

Hoe oud zijn de buizen en elko's?

bass blom
22 januari 2008, 22:53
"overlijdende" schermrooster of voedings weerstanden

oh gij winsemius, leg ons het leven van een weerstand uit in 4 regels ofzo :chicken:
en dus ook het stervensproces, op een tijdlijn..
en heeft een weerstand ook een ziel?

LostHighway
23 januari 2008, 11:24
en heeft een weerstand ook een ziel?
Alleen CC's :D

fredv
23 januari 2008, 19:22
Beetje moeilijk te zeggen zonder die (toffe!) amp te kunnen testen/meten, eerste waar ik aan denk:

- slechte soldeerverbinding/contact ergens
- "overlijdende" schermrooster of voedings weerstanden
- kaduke condensator of elko

Hoe oud zijn de buizen en elko's?

Buizen zijn niet meer dan enkele jaren oud en hebben weinig geleden: zien er nog als nieuw uit.

Elco's: ik moet de amp maar eens open gaan maken; de bak waar de elco's in liggen ziet er overigens veel nieuwer uit dan het chassis zelf, dus grote kans dat ze al een keer verwisseld zijn.

Bedankt voor de tips!

Chris Winsemius
23 januari 2008, 21:28
Buizen zijn niet meer dan enkele jaren oud en hebben weinig geleden: zien er nog als nieuw uit.

Elco's: ik moet de amp maar eens open gaan maken; de bak waar de elco's in liggen ziet er overigens veel nieuwer uit dan het chassis zelf, dus grote kans dat ze al een keer verwisseld zijn.

Bedankt voor de tips!

Kijk ajb uit voor schokken, elko's slaan spanningen op en er kan soms nog 'n behoorlijk spanning op staan indien de versterker uit is.

Indien mogelijk: post even 'n foto'v/d elko's en v/d binnenkant van je Tremolux.

mVg,

Chris

jerome
24 januari 2008, 07:04
Buizen zijn niet meer dan enkele jaren oud en hebben weinig geleden: zien er nog als nieuw uit.

Elco's: ik moet de amp maar eens open gaan maken; de bak waar de elco's in liggen ziet er overigens veel nieuwer uit dan het chassis zelf, dus grote kans dat ze al een keer verwisseld zijn.

Bedankt voor de tips!

Ik had laast een amp met eindbuizen die 1 jaar oud waren.
Toch was er 1 eindbuis naar de knoppen.
Bij een kennis de buizen getest in een buizentester:
Als de amp koud was deden ze het alle 4, maar als ie lekker warm was geworden schee 1 buis er mee uit