PDA

View Full Version : Beginnen met een rack?



Syradodo
22 januari 2008, 17:37
Hello

Ik speel nu al een paar jaartjes vrolijk gitaar. En ben er serieus over na aan het denken om een rack te gaan opbouwen.

Waar moet ik op letten, wat heb ik nodig en waar zouden jullie mee beginnen.

Groeten

Arvoitus
22 januari 2008, 18:45
Hello

Ik speel nu al een paar jaartjes vrolijk gitaar. En ben er serieus over na aan het denken om een rack te gaan opbouwen.

Waar moet ik op letten, wat heb ik nodig en waar zouden jullie mee beginnen.

Groeten
Begin simpel ;)
Preamp + poweramp, en misschien een effectunit ertussen.

Zoek veel tweede-hands, bespaart je een hoop geld.

Kaïn
22 januari 2008, 20:42
Niet om je te ontmoedigen, maar waarom wil je precies een rack? Een top met cab is vele male eenvoudiger (en goedkoper :sssh: )

paulusdeBKB
22 januari 2008, 21:59
Sorry Kaïn, maar in "moderne versterkers" wordt zeker zo fanatiek achter tone aangejaagd als in Rack. Een rack is ingewikkelder, maar een top + kast is echt niet eenvoudiger ! :soul:

Kaïn
23 januari 2008, 09:33
Sorry Kaïn, maar in "moderne versterkers" wordt zeker zo fanatiek achter tone aangejaagd als in Rack. Een rack is ingewikkelder, maar een top + kast is echt niet eenvoudiger ! :soul:
Ik begrijp je standpunt, maar ik doelde niet op dat het eenvoudiger is om goede tone uit een ""normale" head te krijgen. Ik doelde erop dat een rack, met aardlussen, midi programmering, verschillende aansluitmogelijkheden in beginsel technisch ingewikkelder is voor de gebruiker.
Natuurlijk snap ik dat we allemaal even fanatiek achter de goede tone aanzitten;)

jw009
23 januari 2008, 11:02
Hello

Ik speel nu al een paar jaartjes vrolijk gitaar. En ben er serieus over na aan het denken om een rack te gaan opbouwen.

Waar moet ik op letten, wat heb ik nodig en waar zouden jullie mee beginnen.

Groeten

Als je dat nog niet weet ben je denk ik nog niet toe aan een rack. Waarom begin je niet gewoon met een leuke combo of head? Als je na een paar jaar weet wat er allemaal te vinden en mogelijk is op versterkergebied zou je na kunnen gaan denken of een rack een duidelijk voordeel voor je oplevert.

RolandT
23 januari 2008, 18:48
Waar moet ik op letten, wat heb ik nodig en waar zouden jullie mee beginnen.Lees eens The Almighty Guitar Rack (http://www.insaneguitar.com/col/joel/Joel24.html).

wiegersma
24 januari 2008, 07:18
ach, je begint gewoon met wat je nodig denkt te hebben. Als je een effectenbak nodig vindt, dan koop je een effectenbak. Als je een nieuwe eindversterker wilt, dan koop je een nieuwe eindversterker, etc. Op deze manier breid je steeds meer uit. Of je koopt op Marktplaats een rack die iemand al heeft volgestouwd en er vanaf wil. Luister in ieder geval naar wat jouw geluid moet zijn. Let erop dat je niet te veel in een rack gooit, want dan kun je het bijna niet meer tillen...
ofzo

pol
24 januari 2008, 08:47
begin met een goeie preamp + goeie poweramp en goeie cabinets natuurlijk.

al de rest is versiering.

zou niet zeggen dat een top goedkoper is.


neem nu bv een Marshall rack : 350 voor een jmp1 + 500 voor een poweramp?

zit toch in dezelfde prijsklasse als een top ?

Plantje
24 januari 2008, 10:48
Precies! En naar mijn idee ben je ook nog wat flexibeler!

Als je besluit, dat een JMP1 toch niet helemaal je ding is kun je gewoon een andere preamp kopen. Blijkt nou, dat je toch ook een andere eindbak wil, dan koop je die gewoon als je er geld voor hebt.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een Boss GT Pro en een Marshall 9100. En ik denk er wel eens over om er een JMP1 bij te zetten als preamp. Maar goed...vooralsnog niet nodig.

wim138
5 februari 2008, 15:45
Ik hier wel mee akkoord gaan, het is inderdaad supermakkelijk om verschillende pre-amps en power-amps door elkaar te testen en vergelijken. Maar een top klinkt gewoon anders (ofwel zit het gewoon in m'n hoofd ;) ). Ik ben in ieder geval reçent van een rack naar een top overgeschakeld, en heb niet het gevoel dat ik mezelf achteruit plaats. Het "gemak" van de "éénvoudige" top+cab setup heeft me waarschijnlijk weten te verleiden, maar zeg nooit, nooit.

Nocki
5 februari 2008, 16:07
Hoi,

Een rack is een uitstekend idee! Laat je niet van de wijs brengen door moeilijke dingen zoals groundloops, hum en kosten. Begin er gewoon lekker aan! Ikzelf ben ooit begonnen met een rack en ben er altijd fan van gebleven.

Als je een complete set zou kopen met als basis een marshall 8008 heb je gewoon al een heel leuke basis voor later.

Een leuke preamp zou bijvoorbeel een pod xt pro van line6 kunnen zijn of een echte stand alone preamp zoals de marshall JMP1. Dan heb je voor geen geld ontzettend veel leuke tones!
Gelijk beginnen met goede kabels (George L kan je super op maat maken in je rack zodat het allemaal netjes is!) en zorgen dat je wat ruimte nodig hebt.

Een leuke fx unit is de G-major of een boss gx700 (?) ofzo. Je hebt dan zeker niet het mooiste van het mooiste maar wel een ontzettend leuke basis. Later zou je dan uit kunnen breiden naar mooiere dingen zoals een buizen eindtrap ofzo.

Pak gewoon een lekker simpel midipedaal zoals die engl zonder dat je teveel moet gaan programeren en je hebt in principe al gelijk 10 sounds onder je voeten!

Ikzelf werk al jaren met 10 sounds onder mn voeten en heb verder niks nodig.
Clean, crunch, overdrive, high gain

en daarnaast al die met nog eens een chorusje en een delay.
de 2 sounds die ik dan overheb is met leuke fx erbij om af en toe eens iets geks te doen! het werkt super, snel en goed!en je hebt een leuke rack met pedaal al voor rond de 800 euro!

goed koper kan ook natuurlijk! ik heb laatst een rackje gehad wat al met al rond de 300 heeft gekocht. Preamp, poweramp, fxunit!
Het leuke is dat je kan uitbreiden later!
Tuner erbij... Draadloos erbij! en alles in 1 doos en maar een paar kabelstjes aansluiten! alles veilig achter op het podium zonder gedoe!

Ik heb er nooit problemen mee gehad zolang ik maar investeerde in goede kabels enzo... Ik heb nog een hele tijd met een lampje erin rondgereden omdat ik bang was dat ik het niet zou kunnen zien als er wat was op een donker podium maar nog nooit nodig gehad!


edit: Hoe meer mensen geen rack willen hoe goedkoper de spullen! toen ik begon was het allemaal voor een habbekrats te koop. het is weer even in geweest maar nu zie je het weer allemaal te koop staan. erg leuk dat spul!

Plantje
5 februari 2008, 16:17
Hier ben ik het dus echt HELEMAAL mee eens!

Wellicht is trouwens een tweedehands Roland GP100 ook een leuke optie.

Maar vooral er gewoon aan gaan beginnen! Echt leuk speelgoed. Maar niet te veel verstrikt raken in alle speelgoedjes. Wat Nocki ook al zegt: gewoon een paar leuke basis sounds maken. En een stuk of 4-5 basis sounds red je met veel tops of combo's al niet.

Thom TK
5 februari 2008, 16:55
Een top is niet goedkoper dan een rack.
Je hebt met een rack veel meer mogelijkheden, en je kan delen vervangen (bijvoorbeeld een hoger wattage poweramp).

Tips voor een rackcase: Thon (Thomann merk), Gator of Goldcase.

Nocki
13 februari 2008, 22:05
En????? hoe ver ben je al?

groetjes Nocki!