PDA

View Full Version : tips voor het maken van audiocompilaties



gitaarhaantje
22 januari 2008, 16:27
Dag allemaal,

Voor mijn stage is het de bedoeling dat ik audiocompilaties ga maken... Nu heb ik al gekeken naar tips op dit gebied maar nog niet veel gevonden..
Heeft er mischien nog iemand tips of een forum waar dit onderwerp aan bod komt..?

Ter verduidelijking:
De compilaties zijn radiofragmenten en ik ga deze rangschikken in jaartallen en de verschillende programma's die toen aan bod zijn gekomen...

Ik hoor het graag... alle tips zijn welkom!

Gr Laurens

Ic3gl0vE
22 januari 2008, 16:41
Dus als ik je goed begrijp, moet je in audiobestanden knippen en ze op volgorde zetten?
Dan heb je een wave-editor nodig. Je zou audacity kunnen proberen, die is gratis en simpel. Als je wat uitgebreider aan de slag moet, met bijvoorbeeld het automatiseren van volumes, weet ik niet of je aan audacity genoeg hebt. Je zou dan reaper kunnen downloaden (www.reaper.fm). Die is 30 dagen gratis en de versies van voor 1.0 zijn freeware.

Succes!

gitaarhaantje
23 januari 2008, 11:18
Het probleem is dat ik het programma waar ik mee moet gaan werken niet voor het kiezen heb....

Eigenlijk was mijn vraag of er net zoals bij het afmixen van een nummer op bepaalde dingen(richtlijnen) gelet moet worden..

Beetje tips & trics idee...

gitaarhaantje
30 januari 2008, 14:31
Heeft er niemand hier ideeen of opmerkingen over???

Ik ben er al wel achter welk programma hier voorhanden is en dat is Protools...

Graag hoor ik van iemand toch wel iets...
Ik zou er erg mee geholpen zijn...


Met vriendelijke groeten,

Laurens

jw009
30 januari 2008, 15:04
Meer dan alles een beetje achter elkaar pleuren is het toch niet? Wat is nou precies je punt?

bert k
30 januari 2008, 15:37
Elke file eerst ff normalizen, en dan achter elkaar plakken. Voor het mooi nog vijf seconden stilte ertussen.

paulusdeBKB
30 januari 2008, 15:40
En natuurlijk af en toe een hondenfluitje toevoegen. Voor de leuk.

gitaarhaantje
31 januari 2008, 10:24
Meer dan alles een beetje achter elkaar pleuren is het toch niet? Wat is nou precies je punt?

Het kon zijn dat mensen hier ervaring in hadden, en dan bedoel ik niet op hobby bobby niveau.. maar dat er bijvoorbeeld mensen zijn die werkzaam zijn bij de televisie of radio of iets dergelijks... dat is mijn punt :-)


Gr Laurens

jw009
31 januari 2008, 10:37
Als je verteld waar die audiocompiliatie voor gebruikt gaat worden is het wat makkelijker om tips te geven.

bert k
31 januari 2008, 11:09
Het kon zijn dat mensen hier ervaring in hadden, en dan bedoel ik niet op hobby bobby niveau.. maar dat er bijvoorbeeld mensen zijn die werkzaam zijn bij de televisie of radio of iets dergelijks... dat is mijn punt :-)


Gr Laurens
Ik doe dat soort dingen wel professioneel, meestal voor theaterproducties. Maar ingewikkeld is het niet, zie mijn vorige post.
Je kan het natuurlijk opleuken met compressors, limiters, galmen, noem maar op, maar daar ga je niet van uit.

gitaarhaantje
5 februari 2008, 10:26
Ik doe dat soort dingen wel professioneel, meestal voor theaterproducties. Maar ingewikkeld is het niet, zie mijn vorige post.
Je kan het natuurlijk opleuken met compressors, limiters, galmen, noem maar op, maar daar ga je niet van uit.


Heb je toevallig iets online staan zodat ik het kan beluisteren... dan heb ik een beetje een idee hoe je het aan moet pakken....

Groeten Laurens

bert k
5 februari 2008, 11:03
Nee, dat soort dingen zet ik voor de klant op CD, en niet online. Trouwens, wat denk je te horen dan? We praten hier toch gewoon over een paar nummers achter elkaar? Daar hoor je dus precies hetzelfde aan als wanneer je ze op je Ipod afspeelt.

Opleuken doe ik niet, alleen levels een beetje gelijktrekken. Of bedoel je wat anders?

gitaarhaantje
5 februari 2008, 11:27
Nee, dat soort dingen zet ik voor de klant op CD, en niet online. Trouwens, wat denk je te horen dan? We praten hier toch gewoon over een paar nummers achter elkaar? Daar hoor je dus precies hetzelfde aan als wanneer je ze op je Ipod afspeelt.

Opleuken doe ik niet, alleen levels een beetje gelijktrekken. Of bedoel je wat anders?


Dan doen we inderdaad niet hetzelfde... Ik loop namelijk stage bij een radiozender en het moet dus wel flitsend klinken.. Dus niet telkens 5 sec pauze ertussen ofzo...

Naja dan ga ik zelf wel wat produceren en zien we wel weer... :-)

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Gr Laurens

bert k
5 februari 2008, 11:51
Dan laat je die pauze toch weg? Ik snap nog steeds je vraag niet.

bass blom
5 februari 2008, 11:56
ik kan het ook niet volgen, als je stage loopt bij de radio, dan hoor je dat toch overal de hele tijd om je heen?

gitaarhaantje
5 februari 2008, 11:56
Dan laat je die pauze toch weg? Ik snap nog steeds je vraag niet.


Oke.... het zit namelijk zo:

Voor deze radiozender moet ik een compilatie maken van de zender door de jaren heen. Deze komt online te staan.

Hierbij moet elke compilatie ongeveer 2:30 minuut duren. Nu kan ik heel makkelijk al die fragmenten achter elkaar plakken maar dat is voor de luisteraar niet boeiend. Vandaar dat mijn vraag was of er mischien ongeschreven regels zijn voor het maken van een compilatie.
Net zoals je bijvoorbeeld voor videobewerking ook bepaalde regels hebt...
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is...

Groeten Laurens

bert k
5 februari 2008, 12:13
Je bedoelt dat je 2.30 hebt voor al die fragmenten? Dat betekent dat je van ieder fragment maar een kort stukje kan laten horen. Dus refreintjes, meer niet.

Die zou ik idd niet gewoon aan elkaar plakken. Eerst fragmentjes op maat knippen, en dan met een korte crossfade laten doorlopen.

gitaarhaantje
5 februari 2008, 12:45
Het zijn zelfs geeneens refreintjes.. het gaat namelijk om de DJ's van die tijd en de programma's die ze hebben gemaakt en belangrijke gebeurtenissen...

vandaar..

Die crossfades had ik zelf ook al bedacht ;-) ben nu daarmee bezig en daarnaast wat "special fx" om het geheel een beetje op te leuken....

Mijn vraag was dus eigenlijk hoe pakken jullie dit aan.. maar het blijkt dat niemand dit ooit gedaan heeft...helaas....

Groeten Laurens

harrie-beton
5 februari 2008, 12:45
Ik zou een mix maken.

Op 1 spoor constant 1 leuk modern liedje, zonder tekst. Dit wordt de achtergrond.
Dan als 2e spoor fragmenten uit de glorietijd van de radio. Jingles en nieuwsfragmenten uit die tijd.

gitaarhaantje
5 februari 2008, 13:02
Ik zou een mix maken.

Op 1 spoor constant 1 leuk modern liedje, zonder tekst. Dit wordt de achtergrond.
Dan als 2e spoor fragmenten uit de glorietijd van de radio. Jingles en nieuwsfragmenten uit die tijd.


Precies dat ben ik nu ook aan het doen.... maar in die radiofragmenten is ook muziek...:-( dus je hebt wel een probleem als je er een leuk muziekje achter zet dan klinkt dat voor geen meter...
Heeft iemand daar een oplossing voor..? Zou ik mischien op een 1 of andere manier de muziek weg moeten filteren... ik noem maar wat hoor!

Gr Laurens

bass blom
5 februari 2008, 13:03
whooshes en andere maffe knipgeluidjes ertussen..

harrie-beton
5 februari 2008, 13:08
als je maar paar minuten hebt kun je nauwelijks muziek kwijt. Als je pro tools beetje machtig bent (krachtig programma) dan kun je de achtergrond muten als je een refreintje van een nummer wilt laten horen.

Je weet ook dat er strenge regels zijn om muziek van anderen op internet te zetten he. Je wilt niet de advocaat van Eminem op je stoep.

Je meeste werk zit in de selectie, maak op papier een tijdlijn en schrijf op welke liedjes en fragementen je wilt. Als je dit achter de pc gaat doen zonder een plan ben je eindeloos aan het zoeken.

Als je mix klaar is moet je hem plat als een dubbeltje comprimeren, op internet luisteren de mensen meestal met kleine speakertjes en het moet een beetje knallen. Dynamiek is voor watjes.

bass blom
5 februari 2008, 13:18
een aantal jaren, 2:30 per jaar bedoelt hij geloof ik ;)

gitaarhaantje
5 februari 2008, 13:46
als je maar paar minuten hebt kun je nauwelijks muziek kwijt. Als je pro tools beetje machtig bent (krachtig programma) dan kun je de achtergrond muten als je een refreintje van een nummer wilt laten horen.

Je weet ook dat er strenge regels zijn om muziek van anderen op internet te zetten he. Je wilt niet de advocaat van Eminem op je stoep.

Je meeste werk zit in de selectie, maak op papier een tijdlijn en schrijf op welke liedjes en fragementen je wilt. Als je dit achter de pc gaat doen zonder een plan ben je eindeloos aan het zoeken.

Als je mix klaar is moet je hem plat als een dubbeltje comprimeren, op internet luisteren de mensen meestal met kleine speakertjes en het moet een beetje knallen. Dynamiek is voor watjes.


Bedoel je met dat muten : sidechaining?

En in principe zijn het alleen maar "spraak" fragmenten...
Bedankt voor de top dat ik em goed moet comprimeren had ik zelf niet aan gedacht...( tenminste niet dat je em heel erg kunt comprimeren aangezien ie op internet komt.)

gitaarhaantje
5 februari 2008, 13:47
een aantal jaren, 2:30 per jaar bedoelt hij geloof ik ;)


Per onderwerp 2:30..
Dus voor elke DJ
voor elk programma ( dit overlapt met DJ)
en voor de gebeurtenis..
enz... :D

gitaarhaantje
8 februari 2008, 11:48
Als je mix klaar is moet je hem plat als een dubbeltje comprimeren, op internet luisteren de mensen meestal met kleine speakertjes en het moet een beetje knallen. Dynamiek is voor watjes.


Ik heb gitaarnet en google al bezocht voor dit onderwerp( comprimeren)
maar kan er nog niet echt wijs uitworden.

Heeft er mischien iemand tips of iemand een link over hoe dat zit met compressie?

@Harrie-beton:
Bedoel je trouwens met comprimeren het exporteren of over de .wav file een compressor gooien?

bass blom
8 februari 2008, 11:57
Ik heb gitaarnet en google al bezocht voor dit onderwerp( comprimeren)
maar kan er nog niet echt wijs uitworden.

Heeft er mischien iemand tips of iemand een link over hoe dat zit met compressie?

@Harrie-beton:
Bedoel je trouwens met comprimeren het exporteren of over de .wav file een compressor gooien?

waarmee maak je je compilatie?
compressie als in compressor/limiter bedoelt hij.
de dynamiek verkleinen, pieken omlaag en dips omhoog..

gitaarhaantje
8 februari 2008, 12:02
waarmee maak je je compilatie?
compressie als in compressor/limiter bedoelt hij.
de dynamiek verkleinen, pieken omlaag en dips omhoog..


Ik gebruik het programma pro tools.. en nu ben ik inderdaad al aan het klooien met die compressor...

Even tussendoor:
Ik heb alle sporen gebounced op 1 spoor en daar wil ik nu de compressor op zetten... is dit de juiste volgorde of niet???


Groeten Laurens

harrie-beton
8 februari 2008, 12:03
De wijze waarop gitaarhaantje "pro tools" en dit soort vragen combineert geeft aan dat hij een echte beginner is. Iedereen is ooit begonnen en we zijn hier op aarde om internet te dienen nietwaar..

@gitaarhaantje, als je mix al een wav files is zijn er computerprogramma's (in pro tools zit het ingebakken) die een wav kunnen comprimeren. We hoeven geen hardware erbij te slepen. Het kan geen kwaad om wel te beseffen wat een audio-compressor doet, als je er een hebt moet je er eens mee stoeien met een trance CD en met de CD van de 5e symfonie van Mahler...

gitaarhaantje
8 februari 2008, 12:08
De wijze waarop gitaarhaantje "pro tools" en dit soort vragen combineert geeft aan dat hij een echte beginner is. Iedereen is ooit begonnen en we zijn hier op aarde om internet te dienen nietwaar..

@gitaarhaantje, als je mix al een wav files is zijn er computerprogramma's (in pro tools zit het ingebakken) die een wav kunnen comprimeren. We hoeven geen hardware erbij te slepen. Het kan geen kwaad om wel te beseffen wat een audio-compressor doet, als je er een hebt moet je er eens mee stoeien met een trance CD en met de CD van de 5e symfonie van Mahler...


Ik ben inderdaad een beginner, tenminste praktisch gezien wel..theoretisch gezien niet helemaal.. Ik ken alle termen wel. Ik lees veel over dit vakgebied maar heb het nog niet veel in de praktijk gebracht... helaas....

Wat jij dus bedoeld is eigenlijk het exporteren en niet zozeer het gebruik van de compressor..? begrijp ik dit goed..
Daarnaast zag ik nog een optie om gebruik te maken van sidechaining.. is dat in dit geval een nuttige optie of zal ik toch echt handmatig volumes moeten aanpassen?

Groeten Laurens

P.S @ Harrie-beton: bedankt voor je begrip!!!:D

harrie-beton
8 februari 2008, 12:19
Je kent de termen wel. Side chainen is een effect waarbij het een verhoging van het volume van het ene kanaal (vaak de spreekstem) het volume van de andere kanalen onderdrukt. In foute disco's waar ik ben geweest waarbij ze nog door de platen heenpraten (toxbar op schiermonnikoog) doen ze dat ook zo, dat heet een ducker.

Als je dat beheerst is het te proberen. Ik ben een aanhanger van het kiss principe. Keep it Stupid and Simple. Als je een mix maakt moet je eerst zo weinig mogelijk met techniek bezig gaan, EERST de fragmenten en de inhoud voorelkaar hebben. Het is een grote valkuil ook om bijvoorbeeld tijdens het schijven van een stuk al bezig te gaan met de layout en lettertypes. Doe dat niet. Eerst content dan verfraaien.

gitaarhaantje
8 februari 2008, 13:34
Ik heb dat sidechaining nog niet geprobeerd maar ik denk wel dat je, als je het automatiseerd wel sneller kan maken maar je hebt er natuurlijk ook minder invloed op..

Waarschijnlijk zal ik dus de volumes allemaal handmatig moeten aanpassen voor een beter resultaat... naja tijd zat dus dat is het probleem niet..


Waarschijnlijk zal ik voor de grap eens sidechaining gebruiken om te kijken hoe het dan klinkt...

Nog even over die compressie:
Jij bedoeld dus compressie in de zin van het exporteren? of.....?

En kun je dit over de koptelefoon regelen of werkt dit makkelijker met een set luidsprekers..?


Groeten Laurens

bert k
8 februari 2008, 14:17
Compressie heeft niets met exporteren te maken. Als je het geheel wat harder wil laten klinken, maak dan eerst een mix, en zet over die mix een compressor. Je verlaat Pro tools geen moment, alles zit daarin. Ga maar rustig met de instellingen spelen, dan hoor je vanzelf wel hoe het klinkt. (Wel ff je onbewerkte mix saven:))


Sidechaining zou ik niet gebruiken. Dat is handig in livesituaties, als er bv. een presentator over de muziek heen lult, maar bij jou ligt alles al vast, dus kan je de levels handmatig aanpassen. Simpeler, en veel meer controle.

gitaarhaantje
8 februari 2008, 14:47
Er ontstaat verwarring over compressie en het comprimeren... mijn vraag is over compressie..
Dus of dit (altijd) nodig is...

Ik heb er al namelijk mee gestoeid en het klinkt allemaal dan veel zachter maar voor de rest merk ik er niks van...

Ik heb het nu op de volgende manier gedaan:

- In totaal 5 sporen aangemaakt.
- Deze naar wens qua volume aangepast.
- Al deze sporen naar stereo gebounced( link, rechts).
- Op dit spoor een compressor aangebracht.
- Vervolgens deze als eindmix opslaan..

Is dit de goede volgorde?

bert k
8 februari 2008, 15:27
Ja hoor, dat zou prima moeten werken.

Over die compressor: hwet kamn dat het uitgangssignaal wat zacht is, daar zou een knopje voor moeten zijn, dat heet (soms) make up gain. Als je dat niet kan vinden, moet je sowieso zorgen dat je eidmix zijn hardste signaalpiek precies op 0 db zit. Dat doe je met Normalise.


Over die verwarring: comprimeren en compressors hebben allemaal met de dynamiek van je opname te maken. Maar zit jij soms met datacompressie zoals bv. Winzip in je hoofd? Dat heeft er helemaal niets mee te maken.