PDA

View Full Version : Booster in LP



paulbekkers
22 januari 2008, 14:59
Ik wil graag in mijn opgeknapte Gibsun een booster.
Naast de push/pull pots die ik erin heb, wil ik eigenlijk ook wel een booster erin. Alleen (nu komt de truc): ik wil geen extra draaiknoppen. Dús zal het met een miniswitch moeten.

Nou heeft Guitarfetish hele mooie booster circuits, maar die met verschillende modes hebben allemaal draaiknoppen. http://store.guitarfetish.com/activepreamps.html.

Er staat wél een mooi circuit bij (lekker klein, alleen boost). Alleen, die heeft een standaard 25dB boost. Is dat niet ontzettend veel?

Heeft iemand tips? Zijn die circuits om te bouwen naar een variant met een miniswitch? Zo ja, zijn er miniswitch met genoeg schakelmogelijkheden? Zo ja, heb ik dan wel een stand waarbij het circuit er helemaal uit geschakeld is (passieve gitaar)?

Andere winkels/websites die hier mooie oplossingen voor hebben?

AvU
22 januari 2008, 17:23
De 25 dB is een versterkingsfactor, geen geluidsdruk. 25 dB is niet heel veel, maar je zult het goed merken met het aanzetten.

Misschien is de booster van EMG wat?

paulbekkers
22 januari 2008, 17:27
De 25 dB is een versterkingsfactor, geen geluidsdruk. 25 dB is niet heel veel, maar je zult het goed merken met het aanzetten.

Misschien is de booster van EMG wat?

Zou die booster nog af te regelen zijn? Als 25 teveel blijkt te zijn, zijn er dan eenvoudige mogelijkheden om hem iets te temperen?

AvU
22 januari 2008, 18:48
Dat ligt aan de booster zelf. een booster met een potmeter, dan kun je gewoon varieren, hoeveel je signaal wilt versterken.

paulbekkers
23 januari 2008, 18:16
Ik heb even gemaild met GFS. Heb ze gevraagd of ze het schema hadden (digitaal).
Helaas zijn ze niet zó spraakzaam (wrsch. druk) en kon hij alleen maar melden dat er een schema bij zat met een layout hoe je hem met een DPDT switch aansluit.

Is het verzwakken van die boost (in een tussenpositie) een kwestie van de juiste trimpot er tussen schakelen??

Als je die foto goed bekijkt, dan zie je aansluitingen voor GRND, +/- 9V, OUT en IN.
Met mijn beperkte kennis van electronica zou je met de jusite trimpot de hoeveelheid boost moeten kunnen regelen toch?

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1983_84467

Gearjunkie
23 januari 2008, 22:58
Ik heb zelf in twee Strats een pre-ampje. Deze bedien ik met een Push-pull (volumepot). Bij mij is het nadeel dat je bij het inschakelen zo'n lelijke 'PLOP' hoort. Daarnaast wordt het gekras in de volumepot ontzettend versterkt...

Kortom... ik gebruik ze eigenlijk nooit :(

paulbekkers
24 januari 2008, 11:09
Ik heb zelf in twee Strats een pre-ampje. Deze bedien ik met een Push-pull (volumepot). Bij mij is het nadeel dat je bij het inschakelen zo'n lelijke 'PLOP' hoort. Daarnaast wordt het gekras in de volumepot ontzettend versterkt...

Kortom... ik gebruik ze eigenlijk nooit :(

OK, maar ik wil dus juist NIET een pot gebruiken, aangezien ik die al gebruik en ik niet bij alle pots een push/pull wil gebruiken.

Orpheo
24 januari 2008, 14:58
wat ik zou doen is 1 mastervolume, 1 mastertone, een gainpot (waar je je boost mee kan levelen) en een switch voor true bypass. kan je dus gewoon normaal spelen als je batterij op is. of die onder een pushpull pot stoppen, en dan heb je per pup volume, mastertone, en die gainpot. concessies moet je maken als je niet wilt boren.

paulbekkers
24 januari 2008, 15:22
wat ik zou doen is 1 mastervolume, 1 mastertone, een gainpot (waar je je boost mee kan levelen) en een switch voor true bypass. kan je dus gewoon normaal spelen als je batterij op is. of die onder een pushpull pot stoppen, en dan heb je per pup volume, mastertone, en die gainpot. concessies moet je maken als je niet wilt boren.

Ik wil best boren.
Maar 1 gaatje voor een miniswitch met 3 standen.

passief -> +/-10dB -> 25dB

Dat moet toch te doen zijn? Gewoon een trimpot?
Ik kan natuurlijk ook gewoon bestellen en gaan knutselen.