PDA

View Full Version : Probleem verwisselen snaren



Catweezel
22 januari 2008, 14:19
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst mijn snaren verwisseld van mijn squier stratocaster. Ik had een filmpje bekeken op het i-net hoe het moet. Dus ik dacht nou dat lukt mij ook wel.

Toen ik bezig was mijn snaren te verwisselen bedacht ik me ineens dat ik mijn korg niet bij had om mijn gitaar te stemmen. En ik was niet in de gelegenheid om de korg op te halen en ik kende ook niemand in de buurt die mij aan een stemapparaat kon helpen. Toen maar besloten om de snaren op spanning te zetten en ze 2 dagen later dan goed te stemmen.

Toen ik uiteindelijk de snaren ging stemmen lukt het allemaal prima. Ik dacht laat ik ze even nalopen of het allemaal nog goed staat. Wat bleek allemaal waren ze niet meer goed. Ik snapte er niks van en legde mijn gitaar weg. Volgende dag ging ik nog even kijken en toen viel me ineens op dat de brug helemaal omhoog stond. Dat leek mij dus niet helemaal goed en ik heb de spanning er weer iets vanaf gehaald zodat deze weer in de normale stand staat maar dan krijg ik de gitaar niet goed gestemd. Wat heb ik verkeerd gedaan.

Moet ik de brug vastzetten ofzo? Of heb ik er eerst teveel spanning op gehad waardoor nu dat probleem ontstaat? Of is het gewoon een kwestie van verkeerd de snaren erop gezet?

BrianMay
22 januari 2008, 14:28
heb je je snaren vervangen door hetzelfde type, en dezelfde dikte?
je kunt je brug gewoon naar achteren doen door je tremeloveren strakker aan te draaien.
Aan de achterkant, waar je je snaren doorsteekt zit een kapje, die haal je er even af, dan zie je je tremeloveren, die zitten aan een metalen blokje dat in je body geschroeft zit. Die schroeven draai je iets strakker aan, dan gaat je brug weer naar achter.

Zamalan
22 januari 2008, 15:19
heb je je snaren vervangen door hetzelfde type, en dezelfde dikte?

Bijkomend vraagje hierover...

Ik heb verlede week mijn eerste gitaar (ESP LTD F50 met vaste brug) gekocht. De man van de winkel was er volgens mij niet echt van overtuigd welke snaren er precies op lagen en heeft een pakje D'Addario XL 0.009-0.46 (denkik, ik zit op mijn werk) meegegeven.

Kan het nare gevolgen hebben als ik 2 sets door elkaar opleg? (Of is het de bedoeling dat als er een breekt dat je ze allemaal meteen vervangd?)

Catweezel
22 januari 2008, 15:38
Het waren nog dezelfde snaren als toen ik de gitaar kocht. Als ik in de specificaties op squierguitars.com kijk lagen er deze snaren op: Fender Super 250L, (.009 to .042) en ik heb ze vervangen door D'Addario XL .010 - .046.

Het lijkt mij dan ook logisch dat daar het probleem in zit. Maar is het dan verholpen door de tremoloveren strakker aan te draaien. Of moet ik dan aan die schroeven aan de zijkant van de brug gaan draaien.

Mephistocles
22 januari 2008, 15:42
Vanachter zit zo'n klepje, daar zitten de veren voor je tremolobrug. Hoe dikker je snaren, hoe meer veren je moet hebben (of strakker aandraaien, of andere veren, hangt van de situatie af), anders staat je brug 45 graden schuin, of juist helemaal plat en is je tremolo erg zwaar. Een beetje schuin is gezond, niet erg.

Nooit bij geen enkele gitaar 2 setjes snaren. Misschien wel bij zelfde materiaal en dikte, maar ik kan je geen garantie geven. Zelfde product kan wel. Anders veranderd de spanning op je brug en dan krijg je m heel slecht gestemt, en niet geïntoneerd.

BrianMay
22 januari 2008, 16:01
Het waren nog dezelfde snaren als toen ik de gitaar kocht. Als ik in de specificaties op squierguitars.com kijk lagen er deze snaren op: Fender Super 250L, (.009 to .042) en ik heb ze vervangen door D'Addario XL .010 - .046.

Het lijkt mij dan ook logisch dat daar het probleem in zit. Maar is het dan verholpen door de tremoloveren strakker aan te draaien. Of moet ik dan aan die schroeven aan de zijkant van de brug gaan draaien.

Gewoon de tremeloveren even strakker aan draaien :)

Dribbel_
22 januari 2008, 19:12
Omdat je gitaar een vaste brug heeft is het geen probleem die 2 setjes snaren door elkaar te gebruiken. Gebruik het zelf op m'n ltd ook. .11 op de laagste 3 om de akkoorden in lage stemmingen lekker te houden. en .10 nog op de hoogste 3 zodat dat nog lekker licht is met soleren.

Catweezel
22 januari 2008, 20:52
Ik heb de tremoloveren strakker aangedraaid en dat lukte ook niet. Dus heb ik er een extra veer opgezet. En nu is het redelijk goed gestemd maar ik krijg alleen de hoge E en de lage E niet goed. Als ik de hoge E goed stem dan is de Lage dit weer niet en andersom. Mijn stemapparaat geeft iig aan dat ze wel beide een E.

mawashi
23 januari 2008, 12:52
Ik heb dit zelf ook voorgehad toen ik de eerste keer mijn snaren verving. Ik ben uiteindelijk terug naar de winkel gereden en daar hebben ze mijn gitaar weer goed afgesteld, gratis zelfs.
Zie topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95968&page=1&pp=10

Catweezel
23 januari 2008, 18:32
Het volgende probleem is dat ik mijn gitaar op musicstore.de heb gekocht en ik ga em niet terug sturen. Ik ga maar eens langs feedback want zij kunnen mij vast verder helpen.

BrianMay
23 januari 2008, 18:35
Ik heb de tremoloveren strakker aangedraaid en dat lukte ook niet. Dus heb ik er een extra veer opgezet. En nu is het redelijk goed gestemd maar ik krijg alleen de hoge E en de lage E niet goed. Als ik de hoge E goed stem dan is de Lage dit weer niet en andersom. Mijn stemapparaat geeft iig aan dat ze wel beide een E.


Wacht, hoeveel veren heb je er nu in? En heb je die veren wel symmetrisch verdeeld? Dus niet 3 veren aan de linkerkant, en 1 aan de rechterkant? Want dat zou je probleem wel kunnen verklaren.

Catweezel
29 januari 2008, 16:35
Even zo simpel een paar lijnen zitten hoe de veren staan ik hoop dat het duidelijk is:

Edit: dat lukte dus niet

Ze beginnen dus links alle 3 in het midden en de 2 buitenste lopen naar de buitenkant. Een V vorm.