PDA

View Full Version : welke speakerkast?



Oebie
22 januari 2008, 13:41
Yo!

Ik heb laatst een Engl Powerball top gekocht.
Ben nog op zoek naar een goeie speakerkast.
Een daarvan is de Engl E-412 VS Pro Cabinet 4x12 Vintage 30. Maar die kost direct 945 euro....
Een andere optie is de Fame Vintage 412 Slanted. En die heeft ook Vintage 30 speakers enzo.

De grap is dat die maar de helft kost t.o.v. die Engl.....

Zou dit een goede optie zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!

Greetz! :rockon:

ben vanhoof
22 januari 2008, 13:43
Neen.


















..

Hangt er gewoon vanaf wat je wilt en of je het prijsverschil zijn geld wel waard vind. Wil je een versterker kost wat kost het best tot zn recht laten komen dan kies je voor die Engl pro of voor een Bogner of diezel.

caliban
22 januari 2008, 13:46
Zeer subjectief vind ik. Als ik jou was zou ik sowieso voor occasie gaan.
Ik heb al vaak horen zeggen dat een v30 beter klinkt als er al wat op is gespeeld en tweedehands kan je toch een hoop minder betalen vaak.

Kim Wilson
22 januari 2008, 13:48
Wat ik niet snap, is dat men alles overheeft voor een versterker, maar gaat bezuinigen bij de speakerkast. Terwijl dat 1 van de belangrijkste schakels is in je hele setup.

guhlenn
22 januari 2008, 13:55
belangrijk, belangrijk... het produceerd alleen maar je geluid... ;)

Bernd Veenema
22 januari 2008, 13:56
Inderdaad.
Ik heb eens een Powerball getest op een Behringer 4x12 en toen kreeg ik er geen fatsoenlijk geluid uit. Toen ik daarna een Powerball testte op een ENGL 2x12 (V30) vond ik het direct een superversterker. Cabinet is zo belangrijk. Ik heb mijn powerball zelf gebruikt icm een Koch 2x12 (V30) en dat klonk ook erg goed. Zoek idd een goede tweedehands cab. Die kun je altijd zonder verlies weer verkopen.

pol
22 januari 2008, 14:06
de constructie van de kast heeft heel veel invloed op je geluid, kan alleen maar zeggen, ga testen...

engl cabs klinken strak, misschien ietwat stijf en kill, bogner met V30's klinkt weer heel anders, mesa nog heel anders, dit hoor je zelfs met een micro voor de cab, goeie speakers een crappy cabinet klinken ook niet.

probeer ook es een cab met greenbacks, heb mij er laatst eentje gekocht (marshall 1960B classic) en die doet het ook prima, lekker vet & helder geluid.

duurder is ook niet altijd beter, ik heb al vanalles gehad, mesa, bogner, diezel, en kan niet zeggen dat ik ze beter vind dat Marshall cabs met dezelfde speakers, de standaard GT-75's in Marshall cabs hou ik wel niet zo van, maar de versies met V30's en greenbacks zijn gewoon prima.

Marc Oblivian
22 januari 2008, 14:28
Ik heb ook een Powerball.
Voor wat betreft extreme metal vond hem tot nu toe het allerbeste klinken met een Kool en Elfring ( www.kool-elfring.com ) cabinet met Celestion G12-k100 erin. Klinkt alleen clean wat minder, maar dat is qua afstelling voor een groot deel in te stellen..
Daarnaast vond ik de V30 versie van hun ook goed...die was ook wat breder inzetbaar.
De K&E cabs zijn ook niet zo duur als de grote merken, maar qua kwaliteit ook erg goed!

Als je niet nieuw hoeft, kan je inderdaad voor een tweedehands Engl, Bogner, of Mesa gaan: tweedehands vergelijkbaar met de prijs van een K&E nieuw:-)

Mijn Powerball doet het trouwens ook erg goed met een (eigenbouw) cabinet met Greenbacks. Klinkt wat meer "rock" dan...wel minder bassrespons.

pol
22 januari 2008, 14:36
over de basrespons van de greenbacks heb ik geen klachten, moet alleen uitkijken dat ik de bassen niet te hoog zet op mijn versterker, de greenbacks gaan wat sneller flubberen op veel bas in tegenstelling tot V30's, daar kan je de bas lekker op openknallen, die blijven dat lage geweld wat beter trekken, hoef je niet zo voorzichtig mee te zijn qua instellingen.