PDA

View Full Version : Isoleer jaja nog een keer..!! (glas/acryl)



TIMBER
22 januari 2008, 09:22
Ik wil een groot doorkijk raam gaan maken in mijn geisoleerde gitaar/drumhok, wellicht zelfs 1 wand helemaal vervangen voor glas c.q. acryl. Kan daar alleen weinig over vinden mbt constructie en te gebruiken materialen.

Roman
22 januari 2008, 10:01
Gebruik glas. In tegenstelling tot acryl heeft glas een hoge soortelijke dichtheid (3x zoveel als gips ongeveer). Zoek naar gelamineerd glas. Omdat het 3x zo zwaar is als gips/mdf heb je dus 3x minder dikte nodig om te matchen. Bij een gipswand van 24mm (2x12) heb je dus 24/3=8mm gelamineerd glas nodig.

Glas rondom in rubber zetten het liefst (ivm afsluiting).
Eventueel bij 2 ruiten, de ruiten kantelen heeft alleen voordeel mbt het zicht. Het spiegelt minder. Qua isolatie/akoestiek heeft het geen voordeel. En uiteraard ontkoppeling aanhouden en eventuele naden tussen de wanden met een stof dichtmaken zodat er geen ongedierte tussen je ruiten gaat nestelen (spinnen en webben, bah)

Xal kijken of ik nog wat constructie voorbeelden heb...

ps. Xie dat je in LWD zit, cool. me 2 :)

guhlenn
22 januari 2008, 10:45
glas schuin plaatsen ging toch ook resonanties tegen Roman? Meen dat ooit gelezen te hebben... ( je bent wel een echte myth buster hier he?) :)

bert k
22 januari 2008, 10:52
Dat was toch meer dat je de twee ruiten niet parallel mocht zetten? En schuin zou idd invloed moeten hebben op staande golven als er tegenover een harde wand zit.

Han S
22 januari 2008, 10:54
Twee platen glas, zo dik mogelijk maar wel verschillende dikten, bijvoorbeeld 8 en 10 mm, of 10 en 12 mm. En dan iedere plaat glas in een eigen kozijn en die kozijnen onderling niet met elkaar verbinden, de kier dichtkitten met zo zacht mogelijk blijvende kit, of dichtmaken met een zachte laag spozige zooi, is in de bouwmaterialenhandel op rol te krijgen met een plakzijde.

Acryl? gewoon vergeten, kun je net zo goed een plastic zeiltje nemen.

Roman
22 januari 2008, 11:27
haha, volgens mij schreef ik dat al han ;)

Betreft schuin zetten:
Om "staande golven", na aanleiding parallelle ruiten, tegen te gaan zullen ze wel heel schuin moeten staan. Hierdoor moet je hele brede muren (kozijnen) hebben. Het opp is te klein om daar last van te hebben.
Resonantie heb je altijd, je glas trilt hoe dan ook.

Qua isolatie heeft het echt geen zin. Zoals Han schreef is het gebruik van 2 verschillende diktes nog wel aan te raden. Dit ivm eigen tril frequenties (resonantie) punten van het glas. Als deze het zelfde zijn heb je sneller de kans dat de ene ruit de andere ook in trilling zet. Door verschillen daar in te hebben verlaag je de trilling in DIE frequenties maar krijg je er op een andere frequentie wel een bij. Maar die is minder heftig. Daarbij, als je dik glas gebruikt, ligt dit frq punt dermate laag dat je daar geen hinder van zult onder vinden.

guhlenn
22 januari 2008, 12:09
:D

Dank.

En wat dan als ik een vork in een magnetron stop? ;)

TIMBER
22 januari 2008, 15:14
Dus eigenlijk zeggen jullie... glas = gips en voor de rest de standaard voorschriften hanteren mbt tot geluidsisolatie.

Roman
22 januari 2008, 15:26
ja, zoiets.

Maak van je ramen en deuren geen zwakte punt.
Moet minstens net zo isoleren als je bestaande muren.

TIMBER
22 januari 2008, 15:31
Nee je/jullie hadden een duidelijk verhaal... als je nog wat constructie tekeningen kunt vinden dan graag.

TIMBER
22 januari 2008, 16:08
ps. Xie dat je in LWD zit, cool. me 2 :)

Yep... woon al 40 jaar onder die scheve toren..!!
Roman..?? toevallig van de Wolvesteeg..??

Roman
23 januari 2008, 07:42
Deze vond ik nog ergens, stonden ooit mooie stukken op sae.edu maar kon die niet zo snel meer vinden, ik wilde er een linkje van maken.
http://img186.imageshack.us/img186/9885/windowsqz0.gif

TIMBER
23 januari 2008, 08:53
Ok thanks..!!
Vond zelf nog deze...

http://www.abcgeluid.com/Principedetails_geluidsisolerende_ramen/geluidsisolerende_studio_ramen.html

Roman
23 januari 2008, 09:40
Ok thanks..!!
Vond zelf nog deze...

http://www.abcgeluid.com/Principedetails_geluidsisolerende_ramen/geluidsisolerende_studio_ramen.html
oh, oh, oh... jammer, xal deze mensen eens mailen dat dit niet effectief is. Vergeet dit dus!

2 ruiten max gebruiken.

Roman
23 januari 2008, 11:02
Ik had deze nog liggen:
http://img170.imageshack.us/img170/812/crwin1df2.jpg

TIMBER
23 januari 2008, 15:04
2 ruiten max gebruiken.

Oh.. ik heb nog twee stuks dubbele beglazing van 2m bij 1m staan. Das geen goed idee om die in een constructie te verwerken..??

Han S
23 januari 2008, 15:21
Gebruik maar hoor, werkt iets minder dan twee dikke platen van verschillende dikten, maar werkt zeer zeker wel. Wel gescheiden kozijnen toepassen zoals op die tekeningen.

Roman
23 januari 2008, 20:03
Oh.. ik heb nog twee stuks dubbele beglazing van 2m bij 1m staan. Das geen goed idee om die in een constructie te verwerken..??
Niet als het thermopane is (dubbelglas met lucht) dan creeer je een 4 laagse doorkijk, da's niet de bedoeling. Juist dan zul je snel last van trillende glazen krijgen. Beste is gelamineerd glas, daar zit een vilt in verwerkt wat de glazen bij elkaar houdt en zorgt voor kleine demping onderling en tevens beter voor het zicht (minder spiegeling).

Voor glas geldt eigenlijk het zelfde als een stuk gips. Het is onderdeel van de muur, niet meer niet minder. Herinner je je dat tekeningetje met verschillende muur constructies? (geel/oranje tekening, xal eens zoeken). voor glas geldt dus hetzelfde. Massa-Veer-Massa. Waar "massa" het glas is, en "veer" de lucht/wol.

Han S
23 januari 2008, 20:21
Ik kreeg een keer een partij isolatieglas, (dubbel glas) van diverse afmetingen, totaal tussen de 70 en 80 (dubbele) ruiten, splinternieuw. En daarvan heb ik veel gebruikt, soms wel zes platen glas in één gat, komt hoegenaamd geen geluid doorheen en rammelt beslist niet.

Als je geld zat hebt is er geen probleem, maar dikke platen glas zijn niet echt goedkoop hoor. Ik had een buurman die in het glas zat en al die nieuwe ramen waren verkeerd opgegeven maten en hadden gewoon de container ingegaan. Ik ben er blij mee.

TIMBER
23 januari 2008, 21:10
Het is HR++ thermopane welke ik over heb van mijn aanbouw die er uiteindelijk iets anders uit is komen te zien. De enkele thermopane ramen zorgen in die aanbouw eigenlijk al voor heel veel geluidsisolatie. Kan me niet voorstellen dat als ik er twee gebruik in een goede constructie dat dit niet gaat werken.

Han S
24 januari 2008, 00:46
Natuurlijk gaat dat werken, alleen is het resultaat beter als je twee dikke platen glas van verschillende dikte neemt omdat dan van die twee platen de resonantiefrequentie zal verschillen. En hoe dikker glas is, hoe meer massa het heeft. Een plaatje glas van 3 mm houdt niet zo gek veel geluid tegen en als je vier van die 3 mm plaatjes op een rij zet zullen ze geluid aan elkaar doorgeven, dat is ongeveer wat Roman bedoelt.

Maar twee dubbele ramen, dus vier platen, houden zeker een bak geluid tegen, zorg er voor dat ze niet kunnen ratelen, dus zet ze in de kit of in het rubber. En als er toch te veel geluid doorheen komt kun je altijd een dikke plaat laten snijden. Zoals Roman zegt is laminated glas beter, maar dat is echt duur.

Roman
24 januari 2008, 07:34
Ik herhaal deze nog maar eens, zoals ik schreef geldt dit ook voor het glas wat gewoon een onderdeel van je muur is:

http://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic11664/stc.gif

Roman
24 januari 2008, 08:08
Natuurlijk kun je wel dubbele ramen gebruiken, je kunt er honderd achter elkaar zetten. Uiteraard zal het isoleren, maar het is verre van efficiënt. Je behaalt nu eenmaal vele betere resultaten als je bovenstaand schemaatje in acht houdt.

Maar soms moet je werken met de dingen die je hebt, en als je 2 stuks dubbelglas hebt en geen budget. Tsja, dan kun je beter dat doen dan helemaal niets.

Het bouwen van een muurtje wat geluid moet tegenhouden is niet een kwestie van zoveel mogelijk materiaal en alles gebruiken wat los en vast zit. Ook dingen waarvan men denkt dat ze isoleren (matrassen, matjes, schuimrubber etc.) zullen niet veel goed doen. Vaak lost dit geen problemen op. Ik denk dat we dat allemaal wel hebben meegemaakt. Een beetje onderzoek en planning kan veel kopzorgen schelen. Ja, er zit altijd een prijskaartje aan. Maar goed, het is onderdeel van je hobby, dus waarom zou je er geen geld voor over hebben.

TIMBER
24 januari 2008, 11:06
Geld heb ik er zekers wel voor over.. maarja heb dat glas staan en dacht van kan dat eventueel wel gebruiken, maar begrijp nu dat (en vooral waarom) het niet optimaal is. Zoals het nu staat heb ik twee losse kozijnen die ik volgens de voorschriften ga monteren. Probeer eerst het glas wat ik nog staan heb en als dat niet afdoende c.q. naar mijn zin is kan ik dat glas altijd nog vervangen voor ander glas. Heb daar dan alleen ander rubberprofiel voor nodig maar daar kan ik makkelijk aankomen.