PDA

View Full Version : marshall 1960B classic review (greenbacks)



pol
22 januari 2008, 08:29
k heb eindelijk een 4 x 12 Marshallcab met greenbacks gekocht, en begrijp nu volkomen waarom deze speakers zo geliefd zijn.

Ter vergelijking, ik speel al een hele tijd over een Marshall 1960AV cab, dus heb deze 2 maar even langsmekaar vergeleken.

Het valt dadelijk op dat de greenbackcab een stuk gevoeliger is voor instellingen op de versterker, voor het laag moet ik bij deze cab wat onder controle zien te houden, anders wordt het wat flubberig, de V30's zijn een stuk vergevingsgezinder op dat dat vlak. Ook gaan ze wat verder door in het hoog, maar schel zijn ze ook zeker niet, is wel een aangenaam hoog, niet dat snerpende van een gt-75.

Het ook op dat ze wat meer leven en dynamischer zijn, hier hou ik wel van, het speelt wel wat moeilijker doordat de details meer uitkomen, maar dat is zeker niet slecht.

kortom, fantastische box, en in combinatie met de V30 box klonk het helemaal subliem, de cabs vullen mekaar prima aan.

Ik had eigenlijk meer een volumeverschil verwacht aangezien V30 toch een hogere gevoeligheidhebben, maar dat viel best mee.

Ik had het veel slechter verwacht eigenlijk, omdat de Orange (matamp) kast met ouwe greenbacks die ik een tijdje terug had getest nergens naar klonk, was veels te bassig en hol van sound, maar deze heeft daar totaal geen last van.

Puerco
22 januari 2008, 15:41
Bedankt man, ik heb een 412 met v30 speakers en vroeg me af hoe deze te verbeteren omdat ik hem in combinatie met een JTM45 gebruik en ik vind daar eigenlijk greenbacks bijhoren. Ik vroeg me dus af of ik ze allevier moest vervangen of dat ik ze kon mixen ook i.v.m. geluidsverschil maar deze review maakt een hoop duidelijk.
Ik wil dus proberen om de bovenste 2 door greenbacks te vervangen en evt als de v30 nog iets harder zijn deze te voorzien van weber beamblockers.
Vandaar dat ik dus heel blij ben met deze review en de conclusie, kwam als geroepen :)

pol
22 januari 2008, 15:47
Succes, dat mixen zal wel meevallen ja, ik ga het niet doen, hou het lekker bij 2 cabs, nu enkel nog kiezen welke van de 2 meegaat op optredens, of allebei, als het podium tenminste groot genoeg is.

nu ben ik natuurlijk ook weer nieuwsgierig naar cabs met de 30 watters, die wat bij de handwired series zitten.

Puerco
22 januari 2008, 16:33
Als ik 2 cabs had zou ik ze ook niet mixen maar ieder lekker zijn eigen karakter laten houden, maar ik treed niet op en mijn setje staat in de huiskamer.
Als ik nog een 412 ernaast zet ben ik bang dat ik net als John Wayne Bobbit (http://en.wikipedia.org/wiki/Lorena_Bobbitt) eindig.
Ik had al moeite om één 412 in de huiskamer goed te praten :)

Bernstien
22 januari 2008, 19:30
Misschien ligt het aan mijn leeskunst, maar ik heb even niet begrepen met wat voor een amp je die greenbacks hebt aangestuurd?

Ik vraag dit omdat ikzelf een Marshall JVM 410C door een gemod 1960A Cab stuur (twee T75 in een 'X' met 2 V30's) en behoorlijk tevreden ben over de sound maar natuurlijk altijd op zoek ben naar verbeteringsmogelijkheden.
Vooral iets meer bodem zonder dat het rufterig wordt (a la de mesa rectifier cabs) zou nog kunnen.

pol
22 januari 2008, 19:37
amps waren 2 Steavens Poundcake 100's, eentje met 6l6, andere met KT88's in de eindtrap.
heb dat er maar niet bijgezet omdat toch bijna niemand die dingen kent, zijn in ieder geval amps met een behoorlijk strak maar toch vet geluid.

meer bottom als V30's hebben de greenbacks niet, wel minder mids en meer hoog.

de cab met greenbacks is wel een rechte versie, en m'n vintage cab een schuine, qua laag zit het +- gelijk, denk dat bij dezelfde cabs de greenbacks wat minder laag zouden hebben.

met 2 cabs tegelijk opstaan davert de hele boel natuurlijk, kan een enkele cab niet tegenop.

op hele hoge volumes blijft de V30 cab natuurlijk wat langer doortrekken.

Bernstien
22 januari 2008, 19:53
Thanx, amps heb ik inderdaad ook nog nooit van gehoord, buizen ken ik natuurlijk wel. Ik denk dat het gewoon bij zelf uitproberen en experimenteren blijft. Ik begreep dat vooral de Orange en Soldano cabs dat lekker korrelige marshall geluid met een wat uitgebreidere bodem combineren. Maar voorlopig weiger ik om 1000+ neer te tellen voor een doos met speakers omdat het kleurtje van de kast toevallig 'in vogue' is. :)
Cheers

AART
22 januari 2008, 19:57
Ik heb na de meeting in Almere nog even op de originele 70's? greenback kast van negk3 gespeelt(met mijn Mark IV) en dat beviel me wel, veel strakker dan ik verwacht had uit zo'n kast.

Toaster
22 januari 2008, 20:09
k

Ik had het veel slechter verwacht eigenlijk, omdat de Orange (matamp) kast met ouwe greenbacks die ik een tijdje terug had getest nergens naar klonk, was veels te bassig en hol van sound, maar deze heeft daar totaal geen last van.


He Pol,

Ik heb die kast van Marshall ook gehad. Klonk inderdaad erg goed.

Ik heb nu een Orange Matamp kast uit 1969 met Pre Rola Greenbacks....

Klinkt net even anders niet erg veel maar wel wat rustiger. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Hij is in ieder geval niet bassig en hol...

Ik heb ze helaas niet kunnen AB-en. Er zat een week tussen.

pol
23 januari 2008, 11:09
zal wel een slecht exemplaar geweest zijn dan, hoor thans veel goeie dingen over die orange cabs, maar deze klonk alsof die ging ontploffen op lage noten.

zijn wel lompe dingen, zonder wielen, rare handvaten die mee in het hout van de cab verwerkt zitten, gewoon gaten in het hout dus.

Agent_Smith
23 januari 2008, 12:16
Ik speel al vele jaren op een 1978 Marshall 4x12 met de originele GB's. Ik hoef niets anders meer :)

Toaster
23 januari 2008, 12:46
ja klopt die handvaten zien der niet uit. Maar ze werken wel ;)

Die kast is trouwens ook 2 x zo zwaar dan die Marshall.

Toaster
23 januari 2008, 12:47
Ik speel al vele jaren op een 1978 Marshall 4x12 met de originele GB's. Ik hoef niets anders meer :)


Die hebben zwart speakerdoek toch?

pol
23 januari 2008, 12:54
waren ook in andere kleuren te krijgen dacht ik.

in welke jaren hadden ze eigenlijk de 30 watters ? Ik weet dat ze nu in de handwired series zitten, maar vroeger ?

Toaster
23 januari 2008, 13:43
Mr. Jay weet veel over die speakers te vertellen.

Deze week was er nog een post op vintage over die speakers.

maar er zijn echt een heleboel verschillende Greenbacks gemaakt destijds.

pol
23 januari 2008, 13:52
Ik heb es zo een hele oude greenback cab gehad, was van '68, pre-rola dus.
ding zag er wel niet uit, vuile speakerdoek, tolex volledig gestript. Ben toen wel zo dom geweest die cab voor 500 te verkopen.

maar eerlijk gezegd, die ouwe speakers klonken niet beter dan de nieuwe, was ook een beetje dun van geluid, die ouwe celestions zijn ook vooral hype denk ik ?

Negative K3 fan
23 januari 2008, 14:30
Ik heb na de meeting in Almere nog even op de originele 70's? greenback kast van negk3 gespeelt(met mijn Mark IV) en dat beviel me wel, veel strakker dan ik verwacht had uit zo'n kast.

ja die mk4 klonk als een tiet door die kast. met greenbacks kijg je ook een instant crunch sausje over je geluid. Heerlijk!

Agent_Smith
23 januari 2008, 14:45
Die hebben zwart speakerdoek toch?

Ja, klopt gewoon zwart. De mijne wel iig.

AART
23 januari 2008, 15:00
ja die mk4 klonk als een tiet door die kast. met greenbacks kijg je ook een instant crunch sausje over je geluid. Heerlijk!

Idd, heel crunchy, echt lekker.